در مراسمی با حضور رئیس کمیته‌ی المپیک ویژه‌ی ایران در آسایشگاه معلولین شهید بهشتی مشهد انجام شد:
40 مرکز غیر دولتی نگهداری و توانبخشی معلولین تحت نظارت بهزیستی خراسان رضوی به المپیک ویژه‌ی ایران، شب گذشته 15 اردیبهشت، در مراسمی در مرکز نگهداری و توانبخشی شهید بهشتی مشهد، افتتاح شد.
کد خبر: ۴۱۹۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵ 06 May 2017
به گزارش تابناک رضوی،در این مراسم که با حضور خانواده‌های معلولین کم‌توان ذهنی، جمعی از مدیران بهزیستی، خیرین، مدیران مؤسسات نگهداری و توانبخشی خراسان رضوی و رئیس کمیته‌ی المپیک ویژه‌ی ایران برگزار گردید، آغاز فعالیت این 40 مرکز برای پرورش و اعزام کم‌توانان ذهنی به المپیک ویژه‌ی جهان، اعلام شد.
راصغر دادخواه ، رئیس کمیته‌ی المپیک ویژه‌ی ایران در این مراسم گفت: المپیک ویژه یک برنامه چند وجهی برای ارتقای سطح سلامت روانی و جسمی معلولین کم توان ذهنی است.
افزود: این برنامه از طریق ورزش به این اهداف دست پیدا می‌کند و همه‌ی کم‌توانان ذهنی با هر سطح توانی را در برمی‌گیرد و این افراد از 5 سال به بالا می‌توانند در این رقابت‌ها شرکت کنند.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بسیاری از 5 میلیون کم‌توان ذهنی در خانه‌ها در انزوا هستند و این برنامه سعی می‌کند به خانواده‌ها آگاهی بدهد که دیدگاه‌شان را نسبت به فرزندان‌شان عوض کنند و آنها را از کنج عزلت رها سازند و به میدان اجتماع بیاورند.
وی در خصوص تاریخچه‌ی این تشکل گفت: 16 سال پیش تعدادی از متخصصین توانبخشی و خانواده‌های معلولین ذهنی، موسسه توانبخشی معلولین ذهنی ایران را تشکیل دادند که کمیته‌ی المپیک ویژه را در ایران نمایندگی می‌کند.
دادخواه گفت: این مسابقات و رقابت‌ها تا کنون در 175 کشور برگزار شده است.
وی با یادآوری اینکه المپیک ویژه‌ی ایران در 14 استان پوشش دارد گفت: امروز خراسان رضوی اولین استان کشور است که با این وسعت از مشارکت وارد این برنامه می‌شود که شامل مشارکت بیش از 40 مرکز نگهداری و توانبخشی خواهد بود.
وی گفت: المپیک ویژه تنها ورزش نیست اما تمام 24 رشته‌ی ورزشی را پوشش می‌دهد و سال گذشته با 105 نفر به امریکا رفت و جایگاه خوبی در رقابت‌ها کسب کرد.
دادخواه گفت: همه‌ی افرادی که در این برنامه کار می‌کنند داوطلب هستند و افتخاری کار می‌کنند.
وی توضیح داد: اکثر رشته‌ها ادغامی است یعنی تیم‌ها با مشارکت افراد غیر معلول و معلول تشکیل می‌شود و همه در کنار هم بازی می‌کنند.
وی یادآور شد: در این برنامه، همچنین معلولین ذهنی شرکت کننده توسط داوطلبان پزشک از نظر سلامت جسم و روان چکاپ می‌شوند.
رئیس کمیته‌ی المپیک ویژه‌ی ایران گفت: دولت‌ها به تنهایی نمی‌توانند این گونه برنامه‌ها را اجرا کنند و باید توسط مردم انجام شود.
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: معلولین ذهنی در واقع انسان‌هایی با نیازهای ویژه هستند و به همین جهت باید واژه‌ی عقب‌مانده‌ی ذهنی از فرهنگ لغت اجتماعی پاک شود.
حمیدرضا پوریوسف افزود: بهزیستی، از تمام امکانات و ظرفیت‌های مردمی برای توانبخشی و توانمندسازی گروه‌های معلولین بهر‌ه‌گیری می‌کند.
وی گفت: امروز لحظه‌ی شکل‌گیری اتفاق بزرگی است که در زمینه‌ی توانبخشی و توانمندسازی افرادی با نیازهای ویژه رخ می‌دهد.
وی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین هدف توانبخشی، جامعه‌پذیری و افزایش عزت نفس معلولین است که با ورود این عزیزان به صحنه‌های ورزشی، این امر تحقق می‌یابد.
وی با یادآوری اینکه تمام مراکز توانبخشی روزانه خراسان رضوی، کارشناس ورزش دارند گفت: می‌خواهیم در زمینه‌ی توانبخشی معلولین، بحث ورزش قهرمانی را شروع کنیم و معلولین مورد تکریم و تشویق همه‌ی مردم قرار گیرند.
معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم توانبخشی ورزشی را مهم‌ترین شاخه‌ی توانبخشی اجتماعی برشمرد و گفت: این رشته، با هدف حضور فعال معلولین در جامعه، راه اندازی شده است.
مسعود فیروزی با بیان اینکه کشور ما در زمینه‌ی توانبخشی در بین کشورهای جهان از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار است گفت: بهزیستی متولی ورزش نیست و نگاه ما به ورزش، به عنوان حلقه‌ای از زنجیره‌ی توانبخشی مطرح است.
وی گفت: ورزش می تواند یک تریبون پرقدرت برای معلولین ایجاد کند که خواسته‌های خود را مطرح و به گوش جامعه برسانند.
وی همچنین افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس را از نتایج توانبخشی ورزشی برشمرد و گفت: تقویت عضلات و ایجاد هماهنگی بین مغز و اعضا و در نتیجه، ارتقای سلامت جسم و روان که از این مقوله حاصل می‌شود مهم‌ترین نتیجه‌ی حرکت و جنبش است.
شایان ذکر است نمایندگان 26 مرکز توانبخشی از مشهد و 13 مرکز از شهرستان‌های جوین، تربت جام، تربت حیدریه، نیشابور، کاشمر، فریمان، بردسکن، گناباد و خواف در این مراسم، پیوستن خود به این برنامه‌ی ورزشی را اعلام کردند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار