رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: «کنایه کرباسچی به یکی از نامزدهای ریاست جمهوری»، «دعوت از دولت برای مناظره درباره فساد ۸ هزار میلیاردی»، «توضیحات «قاضی‌زاده» درباره اصلاحیه مستند حسن روحانی»، «۸۰درصد کل پول کشور در اختیار ۲ درصد مردم»، «فیلتر سایت قالیباف با فشار دولت» و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۴۲۰۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸ 07 May 2017
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.‌

سازمان ملی جوانان کشور احیاء می‌شود؟

رئیس جمهور طی دستوری به دکتر جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، از وی خواست اقدامات لازم برای ‏احیای مجدد سازمان ملی جوانان کشور صورت پذیرد.در نامه رئیس جمهور آمده است: به منظور تمرکز بیشتر بر مسایل جوانان و با توجه به بررسی‌های انجام شده و ارزیابی ‏عملکرد در ادوار مختلف، لازم است سازمان ملی جوانان کشور با مأموریت رسیدگی به امور جوانان و کمک به شکوفایی استعداد ‏آنان در حوزه‌های مختلف و هماهنگ‌سازی اقدامات دستگاه‌های مسئول در حوزه جوانان، احیاء شود. مقتضی است اقدامات لازم ‏در این راستا صورت پذیرد و ترتیبات قانونی لازم اتخاذ شود"‏. گفتنی است احیاء سازمان ملی جوانان از خواست‌های تشکل‌های دانشجویی و سازمان‌های مردم‌ نهاد بوده و در جلسات مختلف ‏کارشناسی از سوی صاحبنظران امور اجتماعی مطرح شده بود. ایسنا این خبر را منتشر کرد.


واکنش مشاور روحانی برای اعلام لیست اموال به مردم

حسام الدین آشنا گفت: مسئولان قوه مجریه مطابق قانون اموال خودشان را به قوه قضائیه اعلام کردند. امیدوار هستیم این قانون شامل سایر مسئولان از جمله شهرداران نیز شود. فعلا آنها اموال خود را به قوه قضائیه اعلام کنند تا بعد نوبت به مردم هم برسد. تسنیم این خبر را منتشر کرد.


پیغام ضرغامی به کمسیون نظارت بر تبلیغات ریاست جمهوری

ضرغامی: از کمیسیون محترم نظارت بر تبلیغات ریاست جمهوری می خواهم که در بررسی برنامه های ضبطی ، به ویژه مستند های آقایان نامزد ها سخت گیری نکنند. با اجتهاد درست رسانه ای، به روح قانون توجه فرمایید تا ظواهر خشک و دست و پا گیر آن! فواید و آثار مثبت این نگاه، به مراتب بیشتر از آسیب های احتمالی است. مهر این خبر را منتشر کرد.


دعوت از دولت برای مناظره درباره فساد ۸ هزار میلیاردی

جبار کوچکی‌نژاد گفت: رئیس کمیته تحقیق‌وتفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرد: روز گذشته خبری منتشر شد مبنی براینکه آقای روحانی از آقای رئیسی درباره صحبت از فساد 8 هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان، شکایت کرده است. از آقای روحانی یا رئیس ستاد انتخاباتی او می‌خواهم در مناظره‌ای برای مشخص شدن ابعاد فساد ۸ هزار میلیاردی حضور یابند. اموال فرهنگیان در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان حیف و میل شده و برنگشته است. با سرمایه صندوق ذخیره فرهنگیان، یک میلیارد تومان برای خرید سکه اختصاص داده و آن را توزیع کرده‌اند که هیأت تحقیق و تفحص به دنبال اسامی است. دانشجو این خبر را منتشر کرد.


اعلام حمایت انصار حزب الله از ابراهیم رئیسی

مسئول انصار حزب‌الله مشهد، از حمایت تشکل متبوعش از ابراهیم رئیسی در جریان انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. حمید استاد، با تاکید بر اینکه انصار حزب‌الله تمرکز اصلیش را بر روی انتخابات ریاست جمهوری معطوف کرده و کاندیدای مورد حمایت ما نیز حجت‌السلام رئیسی است، افزود: انتخابات ریاست جمهوری دامنه تأثیرش شامل کل کشور می‌شود ولی انتخابات شورای شهر فقط شامل شهر می‌شود و لذا ما کشور را فدای شهر نمی‌کنیم. استاد در پاسخ به اینکه انصار حزب‌الله مشهد چقدر با جبهه پایداری در ارتباط است، اظهار کرد: ما از بدو تشکیل از اعضای جبهه پایداری در استان بودیم اما در هر انتخاباتی که جلوتر آمدیم، این جبهه شاخه شاخه شد و افرادی به دلایل مختلف دیدگاه‌هایشان عوض شد و از این جبهه جدا شدند. من خودم عملا نمی‌دانم چه کسانی عضو جبهه پایداری هستند و چه کسانی نیستند. ایسنا این خبر را منتشر کرد.


زیان‌ده شدن هشت بانک کشور در دولت یازدهم

بررسی آخرین صورت‌های مالی منتشر شده بانک‌ها نشان می‌دهد، هشت بانک کشور در سال‌های اخیر با زیان‌های شدید مواجه و برخی نیز به مرز ورشکستگی نزدیک شده‌اند.در صورت‌های مالی اغلب بانک‌ها مجموع سود حاصل از سپرده‌گذاری و سرمایه‌گذاری و تسهیلات اعطایی بانک‌ها کمتر از سود علی‌الحساب است؛ اما بانک‌ها به دلیل تنگنای مالی و تلاش برای جذب بیشتر نقدینگی، معادل همان نرخ سود علی‌الحساب را پرداخت می‌کنند. بانک‌های گردشگری، سرمایه، پارسیان، ملت، دی، اقتصاد نوین، صادرات و تجارت با زیان مواجه شده‌اند. فارس این خبر را منتشر کرد.


واکنش کارگران ابد و یک روز به استفاده میرسلیم از عنوان فیلمش

سعید روستایی (نویسنده و کارگران فیلم سینمایی ابد و یک روز) در صفحه اینستاگرامش نوشت: چه حالی می‌شوید اگر سیاستمداری در مناظره انتخاباتی از نام شما بهره‌برداری سیاسی کند؟ چه حالی می‌شوید اگر ببنید کسانی از نام شما تیر می‌سازند و به‌ سوی دولتی پرتاب می‌کنند که بر مبنای اصل مدارا، فضا را برای فیلم‌سازی جوانان فراهم کرده است؟ چه کسی به سیاستمداران اجازه داده که نام اهل هنر را بی‌محابا بر زبان بیاورند؟ آنان که هنرمندان را از اظهارنظر در مسائل سیاسی تحذیر می‌دهند، ببینند که چطور سیاست‌پیشه‌گان پای در گلیم اهل هنر می‌کنند؟وعده بی‌زمان را به فتیله تزویر روشن می‌کنند و آتش به خرمن دولتی می‌اندازند که آوار هشت ساله قباحت را به نیروی تدبیر از سرمان برداشته. بار دیگر «تکرار می‌کنم» که امروز نه به دلایل صنفی و شغلی و نه به شوق گرفتن مجوز و پروانه‌ای. بل بنا بر «مصلحت عمومی» رأی خود را به نام حسن روحانی به صندوق می‌اندازم.


کنایه میرسلیم به رئیسی

میرسلیم در پیامی به دانشجویان کشور نوشت: اینک می‌آیم تا قفل شکنم نه آن که کلید سازم. در سال‌های طولانی حضور در دانشگاه، همواره در وعده خویش صادق بوده‌ام؛ افتخار می‌کنم که اولین مرکز تحقیقات موتور در خاورمیانه را با کمک دانشجویان برپا کردم و همان طور که موتور ملی را وعده دادم و به تولید انبوه رساندم، در پژوهش و ورزش و ... وعده ها را محقق کردم و اینک برای تحقق گامی بلندتر آمده ام. نمی آیم تا نقاب بهشتی‌ها و رجایی‌ها بر چهره زنم، بلکه می آیم تا تجربه گذراندن عمری در نزد آنان را به کار بندم. اینک اصلی‌ترین امید من به یاری شما جوانان دانشگاهی است تا دست در دست یکدیگر، بر مبنای راستی و درستی حقوق مسلم و برحق شما را ستانده و ایرانی شایسته چنین مردمانی بسازیم.


سفیر ایران در آلمان: ما تکنولوژی تولید برق از زباله را برای شهرداری تهران آوردیم

علی ماجدی، سفیر ایران در آلمان در گفت‌وگو با انتخاب در پاسخ به سؤال «به بحث تبدیل زباله به برق اشاره کردید آیا این تکنولوژی بعد از برجام وارد کشور شده است؟» گفت: بله، این کار طی یک سال اخیر انجام شده است. درواقع ما به شهرداری معرفی کردیم که چنین تکنولوژی ای وجود دارد . درواقع این تکنولوژی دو نوع است؛ یک نوع آن هم تفکیک زباله را انجام می دهد و هم به انرژی تبدیل می کند. گاهی اوقات اگر امکان تفکیک هم نباشد باز می تواند بدون تفکیک هم انجام دهد ، درواقع می تواند هر دو کار را با هم انجام دهد. یعنی سیستم های جدیدی وجود دارد که می تواند زباله را تفکیک کند که یک بخشی را طور دیگری استفاده کند و بخشی را هم بازسازی کند.


فاطمه هاشمی هم از اصلح گفت

فاطمه هاشمی رفسنجانی امروز در جمع دانشجویان دانشگاه کردستان با بیان اینکه افراد با دادن رأی در تعیین سرنوشت کشور سهیم هستند، افزود: عده‌ای در تلاش هستند با تحریم انتخابات مانع رای دادن مردم به کاندیدای اصلح شوند، این در حالی است که به فرموده مقام معظم رهبری این حق مردم است که سرنوشت کشور را خود رقم بزنند.


انتقاد شدید آیت‌الله مکارم از وعده‌های انتخاباتی برخی کاندیداها

آیت‌الله مکارم شیرازی در خصوص فضای تبلیغاتی انتخاباتی گفت: امروز اگر عده‌ای وارد صحنه انتخابات شوند و وعده‌های دروغین به مردم بدهند ممکن است جمعیت زیادی را مجذوب خود کنند. رئیس‌جمهور جدید آمریکا با همین بازی‌ها وارد میدان شد و ما امروز می‌بینیم که برترین کشور دنیا به لحاظ مادی، بدترین رئیس‌جمهور را انتخاب کرد زیرا دست به عوام فریبی زد و دروغ پردازی کرد. این نوع رفتارها از ما ساخته نیست چرا که طبق گفته امیر المومنین (ع) سیاستمداری با تقوای ما همواره در مقابل با سیاستمداری بی‌تقوای معاویه قرار دارد. لذا ‌آسیب تدلیس و مسائل را بر خلاف واقع نشان از جمله آسیب‌هایی است که روند انتخابات را تهدید می کند، لیکن انتظار این است که در تبلیغات انتخاباتی دروغ گفته نشود، وعده‌های غیر عملی و نادرست داده نشود، دادن وعده‌های دروغین گناه کبیره و حرام است؛ افرادی که در مسیر انتخابات هستند هم خودشان و هم ستادهایشان باید این نکات را رعایت کنند. تأسف آور است که بعضی از نامزدها در تبلیغات انتخاباتی خود وعده‌های می‌دهند که فراتر از اختیارشان هست آیا این وعده‌های مصداق دورغ نیست؟ این وعده ها مصداق یعنی یک نوع تقلب است که برای بدست آوردن آراء، دروغ می‌گوید و تدلیس می‌کند به این دلیل که چهره واقعی کارش را بر خلاف نشان می‌دهد حتی می‌شود اسم ریاکاری را بر این افراد گذاشت. نامزدهای انتخابات باید مراقبت کنند که چیزی نگویند که قابل عمل نباشد خدا نکند کسی چنین کاری انجام دهد که مسئولیت الهیه سنگینی دارد.


توضیحات «قاضی‌زاده» درباره اصلاحیه مستند حسن روحانی

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در صورتی‌که ستاد نامزدها به اصلاحیه‌های مدنظر کمیسیون مذکور به برنامه‌های انتخاباتی ترتیب اثر ندهند، اصلاحیه‌های اعلامی توسط سازمان صداوسیما صورت می‌گیرد. سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگویی در پاسخ به سوالی درباره اصلاحیه مستند حسن روحانی از سوی صداوسیما گفت: موارد اصلاحیه‌های برنامه تبلیغاتی برای بخش عمده‌ای از نامزدها وجود داشته و امری عادی محسوب می شود؛ اصلاحیه برنامه مورد اشاره نیز به حکم ماده 64 قانون انتخابات ریاست جمهوری در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری که فراقوه‌ای است، اعلام شد؛ همچنانکه برنامه‌های دیگر کاندیداها نیز دارای اصلاحیه بود و اگر نمایندگان ستاد نامزدها اصلاحیه را انجام ندهند، اصلاحیه‌های باقی‌مانده به تشخیص کمیسیون توسط سازمان صداوسیما صورت می‌گیرد.نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی در خصوص روند اصلاح برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداها اظهار کرد: بر اساس روند فعلی انجام اصلاحیه‌ها بر عهده ستاد کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری است، به عنوان مثال در این بین برنامه رادیویی آقای قالیباف نیاز به اصلاحیه داشت که بعد از نپذیرفتن ستاد وی مبنی بر انجام این مهم، این ستاد درخواست عدم پخش برنامه را داشت.


پیشنهاد جدید نادران به آشنا

الیاس نادران با ارائه لیست دانشگاه‌های اعلام آمادگی کرده، انتخاب دانشگاه محل مناظره را بر عهده‌ حسام‌الدین آشنا گذاشت.در توئیت الیاس نادران آمده است:‌ دانشگاه‌های زیادی برای میزبانی مناظره با جناب آشنا اعلام آمادگی کردند، بنده هر کدام از این دانشگاه‌ها که مطلوب آقای آشنا باشد، حاضر خواهم شد. نادران روز گذشته در نامه‌ای به مشاور رئیس‌جمهور، از نمایندگان اقتصادی دولت برای مناظره دعوت کرده بود.


۸۰ درصد کل پول کشور در اختیار ۲ درصد مردم

نماینده ادوار مجلس با اشاره به فاصله طبقاتی ایجاد شده طی سال های اخیر گفت: ۸۰درصد کل پول کشور در اختیار ۲ درصد مردم است. غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس پیشتر در یک گفت وگوی تلویزیونی از مالکیت 2 درصد خانوارهای کشور، بر 80 درصد از منابع و تشدید این شرایط در دهه‌های اخیر خبر داد.نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی متذکر شد: بنگاه‌داری بانکها سبب شده بیش از 50 درصد سرمایه بانک ها در بنگاه‌های خودشان باشد. بنابراین بانک ها به‌ جای این که به دیگران خدمات بدهند به خود خدمات می‌دهند؛ معلوم است که این بانک نمی‌تواند به مردم خدمات بدهد.


درخواست قالیباف برای مناظره سوم

محمدباقر قالیباف در حاشیه ضبط برنامه‌های تبلیغاتی درصدا و سیما، در سخنانی، اظهار داشت: حق مردم است که بدانند مدیران‌شان کجا زندگی می‌کنند، چه اموالی دارند و چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهند. وی افزود: بنده لیست اموالم را در مناظره هم آماده کرده بودم تا نشان دهم. قانون می‌گوید که این اطلاعات را باید محرمانه در اختیار قوه قضائیه قرار دهیم؛ البته بنده معتقدم که یک وجه مهم مبارزه با فساد و شفاف‌سازی این است که مردم این مسائل را بدانند.کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین تصریح کرد: خواهش من از دیگر نامزدها این است که جمعه هفته آینده، همگی دارایی‌هایمان را به اطلاع مردم برسانیم.


فیلترسایت قالیباف با فشار دولت

سایت تسنیم نوشت: سایت‌ها و کانال‌های ستاد انتخاباتی حسن روحانی مدعی شدند که به دستور دادستانی و بنابر قانون تخلفات رایانه‌ای انتخابات و رأی همه اعضای کمیته فیلترینگ (ناجا، ارشاد، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، سازمان تبلیغات) سایت کارانه محمدباقر قالیباف فیلتر می‌شود.این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که وضعیت اشتغال در جامعه علیرغم شعارهای دولت یازدهم و آمارهایی که این دولت برای بهبود وضع اشتغال داده، در شرایط مطلوبی نیست و مردم از این ناحیه مطالبات فراوانی از دولت دارند.


توهین استاندار روحانی به قالیباف

استاندار استان همدان در دولت حسن روحانی اخیرا در جلسه‌ای با اعضای اتاق بازرگانی استان همدان در سخنانی با بیان اینکه به هیچ عنوان ایجاد 5 میلیون شغل در کشور ممکن نیست، در توهینی آشکار، محمدباقر قالیباف یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری دوازدهم را «خالیباف» نام برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار