بر اساس آمار تجارت کشور، بیش از ۶۲ هزار خودرو سواری در سال ۹۵ با ارزبری بیش از ۱.۵ میلیارد دلار وارد کشور شد که برآورد می شود سهم اصفهان از این خودروها تنها ۷ درصد است.
کد خبر: ۴۲۲۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹ 11 May 2017
تابناک اصفهان- به گزارش ایمنا بر این اساس، در سال گذشته بالغ بر ۳۶ هزار و ۲۰۳ خودرو با حجم سیلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی به ارزش  ۸۹۲ میلیون و ۵۹۴ هزار دلار با رشد ۷۹.۲۵ درصد به کشور وارد شد.

 همچنین بیش از ۲۵ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودروی سواری با حجم سیلندر ۲۰۰۰ هزار تا ۲۵۰۰ سی‌سی به ارزش ۶۸۳ میلیون و ۹۴۳ هزار دلار و رشد ۲۵ درصدی به کشور آمد. در مجموع یک میلیارد و ۵۷۶ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۹۳۲ دلار ارزش این خودروها بوده است.

 سال ۹۴ نیز بالغ بر یک میلیارد و ۴۶ میلیون و ۹۱۴ هزار و ۲۰۰ دلار وارد شده که البته، سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ بیش از ۵۲۹ میلیون و ۶۲۳ هزار دلار خودرو سواری بیشتر بوده است.

همچنین در سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" حدود ۲۰۰ هزار خودرو از چین وارد ایران شد.

کارشناسان خودرو معتقدند؛ آمار واردات خودروهای چینی بسیار بالا بوده و در شرایط کنونی این موضوع برای بازار خودروهای داخلی خطرناک است.

کیفیت پایین خودروهای داخلی با انحصار بازار

معاون اتحادیه خودرو استان اصفهان در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا پیرامون میزان خودروهای وارداتی از خارج کشور به داخل اصفهان، گفت: این خودروها نسبت به نیاز مشتریان بازار روز خودرو است و تعداد خودروهای وارداتی به اصفهان دقیق مشخص نیست.

حمید قندی اظهار داشت: کارخانه‌های ایران خودرو و سایپا خودروهای وارداتی را از بندر بوشهر بنا بر نیاز و میزان مشتریان کل کشور خریداری می‌کنند و بین نمایندگی‌های استان‌ها پخش می‌شود.

وی با بیان اینکه از ۶۲ هزار خودرو سواری وارداتی در سال ۹۵ چند درصد آن وارد اصفهان شده است، افزود: قیمت خودروهای سواری وارداتی بیش از ۱۵۰ میلیون تومان است و به دلیل قیمت بالای این خودروها فقط افرادی خاص خریدار آنها هستند و قدرت خرید عموم مردم در سطح پایین قرار دارد و بیشتر این خودروها در پایتخت به فروش می‌رود و تنها ۶ تا ۷ درصد آنها در شهر اصفهان فروخته می‌شود.

معاون اتحادیه خودرو استان اصفهان در پاسخ به این سوال که مصرف‌کنندگان از کیفیت پایین برخی از خودروهای داخلی ناراضی هستند، بیان داشت: عواملی همچون انحصاری بودن بازار از دلایل پایین کیفیت برخی از خودروهای تولیدی داخل است.

وی با اشاره به اینکه کیفیت خودروهای داخل هیچ‌گونه تغییری نکرده و حتی شرایط آنها به دلیل انحصاری بودن بازار خودرو نامطلوب‌تر هم شده است، تصریح کرد: در این شرایط گرایش مردم به خرید خودروهای چینی که کیفیت پایین‌تر از محصولات داخلی دارد، بیشتر شده و برخی هم به دلیل نداشتن قدرت خرید خودرو وارداتی انتخابی جز خرید این محصولات بی‌کیفیت ندارند.

قندی پیرامون واردات قطعات یدکی خودرو، گفت: کارخانه‌های ایران خودرو و سایپا این قطعات را با واسطه‌ها وارد می‌کنند و نمایندگی‌های و لوازم یدکی‌ها در استان‌ها خریدار آنها هستند.

وی ادامه داد: به طور مثال شرکت هیوندا با گارانتی محصولات، مستقیم قطعات یدکی خودرو را وارد کشور می‌کند.

بی‌کیفیت‌ترین خودروهای تولیدی در سال ۹۵

در سالی که گذشت خودروهای سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، تیبا، تیبا هاچ‌بک، ام‌وی‌ام ۱۱۰ اس، پژو پارس، سمند، پژو ۴۰۵، لیفان ایکس۶۰ و ام‌وی‌ام ۵۵۰ در پایین‌ترین سطح کیفی تولید شدند.

کیفیت خودروهای تولیدی و مونتاژی در خودروسازان داخلی به صورت ادواری از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارزیابی شده و هر ماهه گزارش وضعیت کیفی این محصولات به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال و بخشی از آن نیز برای اطلاع مصرف‌کنندگان منتشر می‌شود.

آخرین گزارش ارزیابی کیفی خودروهای سواری تولیدی در سال ۹۵ نشان می‌دهد که ۱۱ مدل سواری در حال تولید و مونتاژ در خودروسازان داخلی همچنان در پایین‌ترین سطح کیفی ممکن قرار داشته و تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

این خودروها شامل سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، تیبا و تیبا هاچ‌بک (از محصولات سایپا)، ام‌وی‌ام ۱۱۰ اس و ام‌وی‌ام ۵۵۰ (از محصولات مدیران خودرو)، پژو پارس، سمند و پژو ۴۰۵ (از محصولات ایران خودرو) و لیفان ایکس ۶۰ (محصول کرمان موتور) هستند که تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

در مدل ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی، این محصولات بسته به کیفیت خود یک تا پنج ستاره دریافت می‌کنند. یک ستاره پایین‌ترین سطح کیفی و پنج ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان می‌دهد.

با این اوصاف باید دید در سال جدید خودروسازان اقدامی برای افزایش کیفیت این خودروها خواهند کرد یا آنکه این محصولات همچنان با همان کیفیت نامناسب قبلی تولید خواهند شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار