کد خبر: ۴۲۲۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰ 11 May 2017
«بهرام اولیکی، یکی از قدیمی ترین مرمت‌کاران تجربی اصفهان درگذشت و استان اصفهان یکی از گنجینه های خود را ازدست داد.»

ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، با تائید این خبر به خبرنگار ایسنا گفت: وی صبح امروز _پنج‌شنبه 21 اردیبهشت_ به دلیل بیماری سرطان در بیمارستانی در اصفهان درگذشت، و پیکر او تا ساعتی دیگر به سمت باغ رضوان تشییع می‌شود.

او با بیان این که پیکر مرحوم اولیکی در قطعه هنرمندان در باغ رضوان اصفهان دفن می‌شود، افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز تلاش می‌کند به واسطه خدمات شایسته‌ای که بهرام اولیکی و پیش از او پدرش مرحوم رضا اولیکی در مرمت آثار تاریخی و حفظ و نگهداری آثار تاریخی استان اصفهان داشت، مراسم یادبودی در خور وی برگزار کند.

به گزارش ایسنا، «بهرام اولیکی» یکی از معماران کهنه کار و تجربی اصفهان در  سال 1321 متولد شد، او پس از تحصیلات مقدماتی  که در سال 1333 در دبستان  فردوسی در محله‌ی  ابواسحاقیه اصفهان به پایان رساند به پیشه  پدری علاقه‌مند شد در کنار استاد رضا اولیکی معروف به رضا غفار به شاگردی و کسب تجربه پرداخت .


وی پس از مدتی  در کنار پدر و دیگر اساتید بزرگی مانند حسین معارفی، عباس کیانی، علیرضا عرفانی در احیا و مرمت آثار ارزشمندی مانند مسجد امام اصفهان، مسجد جامع عتیق و عالی قاپو فعالیت کرد و به اندوخته های تجربی خویش افزود.


در عین حال صرف اوقات در این حرفه و فقر مالی آن روزگار مانع از ادامه تحصیل وی نشد به  طوری که  با مساعدت مدیریت وقت اداره ی حفاظت آثار باستانی آن زمان مرحوم دکتر لطف الله هنرفر مبلغی بر دست مزدش افزوده شد تا علاوه بر انجام کار ،تحصیلات متوسطه  خود را به پایان رساند. او پس از مدتی وارد دانشگاه شد اما شوق و علاقه او نسبت به فن معماری باعث شد تا وی از ادامه تحصیل صرفه نظر کند و حرفه پدر را  پیشه سازد . هفت سال بعد یعنی در سال 1340 شمسی استاد بهرام اولیکی به تنهایی توانست قدم‌های بلند و ارزشمندی در جهت حفظ و مرمت آثار تاریخی اصفهان  بردارد و در طی چهار سال کارهای بزرگی انجام دهد که از آن جمله می‌توان به مهار و  استحکام بخشی ستون‌های شبستان جنوبی مسجد جامع عتیق، مرمت طاق‌های اطراف گنبد شمالی همین مسجد و احیای بدنه و طاق‌های بازار اطراف میدان را اشاره کرد.

در طول ان سال ها با ورود نسل جدیدی از  معماران به عرصه، آنها توانستند در کنار استاد اولیکی بافت تخریب شده پشت مطبخ و بازار جنوب غربی میدان نقش جهان را به طور کامل بازسازی کنند و بسیاری از بناهای میدان نقش جهان مانند بنای  کاخ عالی قاپو، عمارت منارجنبان، مساجد شیخ لطف‌الله ، جامع عباسی و جعفرآباده‌ای و مدارسی مانند اسماعیلیه ، باقریه ، جلالیه را احیا کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار