مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان:
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در مراسم نکوداشت دویست و هشتاد و چهارمین سالروز تولد شاعر نامی ترکمن" مختومقلی فراغی" گفت: ۱۲ اثر میراث ناملموس از قوم ترکمن در فهرست آثار ملی ثبت شد.
کد خبر: ۴۲۳۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲ 13 May 2017
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در مراسم نکوداشت دویست و هشتاد و چهارمین سالروز تولد شاعر نامی ترکمن" مختومقلی فراغی" گفت: ۱۲ اثرمیراث ناملموس از قوم ترکمن در فهرست آثار ملی ثبت شد.

در مراسم نکوداشت دویست و هشتاد و چهارمین سالروز تولد مختوم‌قلی فراغی شاعر نامی ترکمن،  که صبح امروز 22 اردیبهشت 96  با حضور دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر صادقلو استاندار گلستان ، جمعی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از مقامات استانی و شهرستانی و حضور پرشور مردم فرهنگ دوست استان گلستان برگزار شد مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ضمن اعلام این مطلب گفت: یکی از اصلی ترین نکاتی که همیشه در حوزه گردشگری به آن واقف هستیم این است که گلستان با استانهای شمالی کشور تفاوت منحصر به فردی دارد و این تفاوت در ظرفیت های اقوام از جمله قوم ترکمن است.

او افزود: امروز قوم ترکمن باعث شده تا جاذبه های بسیار زیبایی را در حوزه های مختلف استان گلستان شاهد باشیم و یکی از نقاط امید ما در جذب گردشگر ظرفیت های بسیار زیاد قوم ترکمن است که انشالله بتوانیم از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم و  گلستان را به سمت مقصد گردشگری پیش ببریم.

ابراهیم کریمی در ادامه خاطر نشان کرد: قوم ترکمن گنجینه ای از آداب و رسوم ، سنن، بازی های بومی محلی، موسیقی آیینی محلی و .. می باشد که استفاده درست از این ظرفیت ها می‌تواند باعث توسعه صنعت گردشگری شود.

او در ادامه به تاکید دولت بر موضوعات مربوط به قوم ترکمن اشاره کرد و افزود: با پیگیری های صورت گرفته از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ، تاکنون 12 اثر از میراث ناملموس قوم ترکمن به ثبت ملی رسیده و سه هفته گذشته دیوان اشعار مختومقلی فراغی شاعر بزرگ ترکمن در مسیر ثبت ملی قرار گرفت و امروز شاهد رونمایی از لوح ثبت این دیوان بسیار ارزشمند هستیم.

کریمی تصریح کرد: زیورآلات ترکمن و فرش ترکمن به عنوان یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که در سازمان میراث فرهنگی به آن پرداخته شده و به همین مناسبت شهرگنبد کاووس به عنوان کاندیدای شهر جهانی صنایع دستی در دستور بررسی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در پایان افزود: خوشبختانه دوهفته گذشته  شهر گنبد کاووس به عنوان شهر ملی فرش ترکمن و زیور آلات ترکمن در شورای ثبت به تصویب رسید و به این اداره کل ابلاغ شد و با ثبت ملی  شهر گنبد کاووس، این شهر در مسیر ثبت جهانی قرار گرفت و امید است در سال جاری شاهد ثبت جهانی شهرگنبد کاووس به عنوان شهر جهانی صنایع دستی باشیم.

”دیوان اشعار مختوم‌قلی فراغی"، گنجینه میراث شفاهی ترکمن با گستره موضوع فرهنگی ناملموس استان گلستان، با شماره 1393 در مورخ 10 اردیبهشت 1396 در فهرست آثار ملی میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار