کد خبر: ۴۲۵۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰ 17 May 2017
احسان قائدی


یکی از مهمترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور میزان اهمیت و اعتبار است که بانوان در آن کشور دارا می باشند. هر چه حضور بانوان در اجتماع، فعالتر و مؤثرتر باشد کشور پیشرفته تر و توسعه یافته تر خواهد شد. لیکن میزان نقش و مشارکت بانوان در جامعه بویژه در زمینه های اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی تا حد زیادی وابسته به برخورد و نگرش آن جامعه نسبت به زن می باشد. با توجه به ضرورت حضور و مشارکت حقیقی بانوان در عرصه های مختلف فعالیت ها، برای تحقق جامعه مدنی، رشد و بالندگی جامعه بانوان کشور و نیز تسریع فرآیند توسعه و محقق شدن عدالت اجتماعی چنانچه به بانوان به عنوان نیروی فعال و سازنده نگریسته شود قطعا" تأثیر بسیاری در روند توسعه و افزایش کمی و کیفی نیروی انسانی آن جامعه خواهد داشت و بستر مناسب آنان را در تمام صحنه های فراهم خواهد آورد.

کار، فعالیت و حضور در عرصه اجتماعی برای بانوان مسلمان از دید اسلام با رعایت حفظ کانون خانواده نه تنها ممانعتی ندارد، بلکه یکی از مجوزهایی است که از طرف دین برای آن ها صادر شده و به عنوان یک مسئولیت و تکلیف در دین برای تمامی مسلمان لحاظ شده است.

بانوان مثل تمامی مسلمانان نسبت به مقررات اساسی کشور خود مسئول هستند و باید حضور جدی و فعال در جامعه داشته باشند. یکی از تکالیفی که بر عهده ایشان قرار گرفته، مسئله حضور اجتماعی آن ها، آگاهی نسبت به مسائل و معضلات جدی اجتماعی است و تلاش برای رفع معضلات اجتماع، از جمله تکالیف بانوان مسلمان است. موید این مسئله هم  حضور و نقش بانوانی مانند حضرت فاطمه معصومه (س) است که در طول تاریخ با حضور اجتماعی خویش توانسته اند تاریخ ساز شوند و نه فقط حضور، بلکه حضور بسیار فعال داشته باشند.

با این که حضور اجتماعی بانوان در اسلام مورد تایید قرار گرفته و جزو وظایف عمده آنان است، اما حضور اجتماعی ایشان یک حضور بی ضابطه نیست. اسلام ضمن این که حضور بانوان را در جامعه یک تکلیف برای آن ها دانسته، یک سری ضوابط نیز برای این حضور قایل شده که آن هم به این جهت است که بانوان به خاطر جذابیت های طبیعی که دارند، اگر قرار باشد حضوری بدون ضابطه داشته باشند؛ علاوه بر این که نمی توانند به جامعه خدمت کنند، بلکه تبدیل به عاملی برای ایجاد اختلال در جامع نیز می شوند.

برای این که در جامعه اختلال ایجاد نشود و این جذابیت های بانوانه مورد سواستفاده قرار نگیرد، ضابطه هایی از جمله نحوه پوشش بانوان برای حضور در اجتماع در نظر گرفته شده و حتی برای نوع صحبت کردن بانوان، نگاه آن ها و دیگر موارد، اسلام شرایطی را در نظر گرفته است تا هم حضوری عفیفانه، هم پوششی عفیفانه، هم نگاه عفیفانه و هم رفتاری عفیفانه داشته باشند.

طبیعتا حضور عفیفانه خانم مسلمان که نیمی از پیکره جامعه اسلامی است، منشا آثار و برکات بسیار خوبی برای جامعه محسوب می شود و جامعه را به سمت تعالی و پویایی  می برد.

با حضور اجتماعی بانوان در جامعه هم خدمت به جامعه می شود و هم خود بانوان در این حضور اجتماعی رشد پیدا می کند. ولی اگر حضور بدون ضابطه بوده و عفیفانه نباشد طبیعتا علاوه بر این که آثار و برکات ندارد، بلکه منشا بسیاری از مفاسد هم خواهد شد.

این روزها در ایام تبلیغات انتخابات، شاهد تبلیغاتی برخی بانوان کاندیدای شورای شهر به صورت خارج عرف و بعضا با چهره و آرایشی نامناسب در سطح شهرها هستیم این رفتار که متاسفانه موجب به حاشیه رفتن توانایی ها و ظرفیت های درونی بانوان کاندیدای شورای شهر آن هم بواسطه ی ارائه ای چهره ای روتوش شده از خود خواهد شد به جایگاه بانوان جامعه لطمه خواهد زد. قطعا اگر با این روند ناصواب برخورد جدی نشود در آینده شاهد ارائه چهره هایی عجیب و غریب و صد البته اغواکننده در انتخابات شورای شهر خواهیم بود که عملا موجب به حاشیه رفتن مهم ترین نهاد مدیریت شهری یعنی شورای شهر خواهد شد.

لازم است بانوان فرهیخته کاندیدای ورود به شورای شهر بدانند رایی که بواسطه تبلیغاتی غیر عادی و خلاف عرف به برخی داده می شود قطعا بعد از برطرف شدن جو حاکم بر فضای شهر بواسطه ی انتخابات، به مطالبه مردم برای احقاق حقوقشان تبدیل می شود پس بهتر است رقابت ها بجای ظاهر و چهره های غیر واقعی برسر توانمندی هرچه بهتر اداره شهر و برنامه های مدیریت شهری ارائه شده توسط افراد باشد. که در این زمینه باید گفت بانوان شهر در برنامه و توانمندی اداره شهر پا به پای مردان قدم برداشته و توانایی های خود را به اثبات رسانده اند حال این جایگاه نباید توسط برخی بواسط تبلیغات مدل گونه تهدید شود شاید بتوان گفت مهمترین کسانی که باید با ابن نوع جذب رای برخورد و مقابله کنند خود بانوان جامعه هستند چرا که این قشر بیشترین آسیب را از این نوع نگاه ابزاری به بانوان خواهد خورد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار