دو روز مانده به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران(29اردیبهشت)، رقابت های انتخاباتی با آرایش های جدید سیاسی، تشدید و توجه رسانه های بین المللی به این انتخابات و نتیجه آن بیشتر شده است.
کد خبر: ۴۲۵۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴ 17 May 2017
دو روز مانده به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران(29اردیبهشت)، رقابت های انتخاباتی با آرایش های جدید سیاسی، تشدید و توجه رسانه های بین المللی به این انتخابات و نتیجه آن بیشتر شده است.
 
 رسانه های خارجی مهم دنیا درکنارشبکه های اجتماعی که لحظه به لحظه رویدادهای این انتخابات را مخابره می کنند، همچنان در باره تازه ترین رویدادهای انتخابات ایران به تحلیل و تفسیر پرداخته اند که در ذیل به عنوان بیست و دومین گزارش از سلسله بازتاب های انتخابات ایران در رسانه های خارجی می آید:


*** بلومبرگ: «نبرد مستقیم میان روحانی میانه رو با رئیسی محافظه کار (اصولگرا)»
پایگاه اینترنتی شبکه بلومبرگ عنوان کرد: انتخابات ریاست جمهوری ایران به سوی یک نبردمستقیم میان حسن روحانی میانه رو و یک روحانی محافظه کار (اصولگرا) در حرکت است، رقابتی که نظرسنجی ها می گویند بسیار فشرده است و نمی توان آن را پیش بینی کرد.
 
این پایگاه اینترنتی آمریکایی نوشت: محمد باقر قالیباف شهردار 55 ساله تهران که درانتخابات گذشته رقابت را به روحانی واگذار کرده بود، روزدوشنبه انصراف خود را از کاندیداتوری انتخابات اعلام کرد و از حامیانش خواست از ابراهیم رئیسی حمایت کنند.

این رسانه آمریکایی اضافه کرد:'سوزان مالونی' از اندیشکده بروکینگز در واشنگتن می گوید همه حامیان قالیباف به رئیسی رای نخواهند داد اما وی ظرفیت هایی را برای محافظه کاران (اصولگرایان) به منظور متحد شدن مهیا کرد.

بلومبرگ به نقل از تحلیلگر دیگری نوشت: رئیسی همچنان با یک 'نبرد دشوار' همزمان با اینکه حسن روحانی نیز از انصراف قالیباف نفع برده، روبرو است.

*** بلومبرگ: «انتخابات ایران همه پرسی در مورد سیاست‌های حسن روحانی خواهد بود»
پایگاه اینترنتی شبکه بلومبرگ در گزارش دیگری نوشت: »انتخابات روز جمعه در ایران همه پرسی برای سیاست های حسن روحانی خواهد بود.»
 
بلومبرگ افزود: حسن روحانی رئیس جمهوری میانه رو ایران عامل الحاق ایران به اقتصاد جهانی و حصول توافق هسته ای این کشور با قدرت های جهان بوده است. مخالفان وی می گویند که هنوز اکثریت مردم ایران از اجرایی شدن توافق هسته ای نفع نبرده اند.

بلومبرگ افزود:«خصومت میان ایران و آمریکا از زمان انقلاب در ایران وجود داشته است. در دوران ریاست جمهوری ترامپ، آمریکا یک رویکرد خصمانه در قبال ایران در پیش گرفته است. به همین دلیل بحث ها در ایران در این رابطه افزایش یافته که آیا این کشور در این مقطع زمانی به یک رئیس جمهور قوی تر برای ایستادن قاطعانه در برابر آمریکا نیاز دارد یا خیر.»

این پایگاه خبری آمریکایی نوشت:« از زمان لغو تحریم ها علیه ایران، اقتصاد ایران رو به بهبود نهاده بطوریکه تورم مهار و تک رقمی شده و تولید ناخالص داخلی این کشور نیز رشد داشته است. این در حالی است که مساله بیکاری بیش ازسایر مسائل اقتصادی در رقابت های انتخاباتی مطرح بوده است.

بلومبرگ افزود: « مساله مهم دیگر در این انتخابات، بحث توافق هسته ای ایران با غرب است. رقبای حسن روحانی گفته اند که توافق هسته ای سندی ملی است و هر دولتی باید به آن احترام بگذارد.»

*** لیبراسیون: «جناح محافظه کاران (اصولگرایان) ایران به خط شدند»
تارنمای روزنامه لیبراسیون نوشت: محمدباقر قالیباف شهردار تهران از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی که مخالفت خود را با حسن روحانی رئیس جمهوری فعلی اظهار می کرد، کناره گیری و حمایت خود را از ابراهیم رئیسی اعلام کرد تا چهار روز پیش از انتخابات، طرفداران این خط را تقویت کند.

این روزنامه فرانسوی روز سه شنبه در این گزارش اضافه کرد: چهره وی (قالیباف) در دیوارهای تهران همچون پنج نامزد دیگر این انتخابات، نقش بست. وی که برای حدود 12 سال شهردار تهران بود، روز دوشنبه و پیش از انتخابات ریاست جمهوری، به نفع ابراهیم رئیسی و به عنوان یکی از مخالفان حسن روحانی کناره گیری کرد.

این اقدام به جاه طلبی وی برای دستیابی به مقام ریاست جمهوری پایان داد. در سال 2013 روحانی تا حد بسیاری عملکرد بهتری نسبت به قالیباف داشت و 50.7 درصد آرا را در برابر 15.8 درصد آرای شهردار تهران کسب کرد. این بار قالیباف پیش از نبرد کناره گیری کرد.

لیبراسیون به نقل ازیک زن جوان ایرانی که در سال 2013 به روحانی رای داده است، می نویسد: «هیچکس خاطرش نیست؟ پلاسکو تقصیر قالیباف بود.»

لیبراسیون ادامه داد: «19 ژانویه یک مرکز خرید در مرکز تجاری تهران (پلاسکو) دچار آتش سوزی شد و سقوط کرد و باعث کشته شدن 16 آتش نشانی شد که در تلاش برای خاموش کردن آتش بودند. با این حال احساس بسیار زنده ریاست جمهوری برای شهردارتهران که متهم به مسئول بودن در این حادثه بود و منتقدان مدعی بودند که شهرداری هشدارها را نایده گرفته است، متوقف نشد. پنج ماه بعد هنوز محوطه به وسیله نرده های بلند بسته است. نیمرخ شهدا در لباس فرم نقاشی شده است؛ با چهره هایی که با آینه جایگزین شده اند.درجای دیگر شهر پوسترها این قهرمانان را جشن می گیرند.»

لیبراسیون اضافه کرد :با این صف آرایی، کارزار محافظه کاران (اصولگرایان) برای جلوگیری از پیروزی روحانی میانه رو برای چهار سال دیگر، بهم پیوند خوردند. دو رقیب خود را در برابر رئیس جمهوری وقت متحد کردند.
این رسانه فرانسوی با اشاره به مناظره های تلویزیونی نامزدها نوشت: قالیباف درحالی که شعار کارزار انتخاباتی خود را «دولت مردم» انتخاب کرده است، سرزنش کرد که «شما دولت چهار درصدی هستید» تا رئیس جمهوری ثروتمندان را محکوم کند.

این روزنامه بااشاره به گزارش ها مبنی بر مسدود شدن سایت کاریابی که توسط قالیباف راه اندازی شده بود، توسط دستگاه قضایی، نوشت: قالیباف جوانان بیکار را با شعار بیمه بیکاری بدون ارزیابی های قبلی، دور خود جمع کرده بود. همچون رئیسی، برای قالیباف توزیع مستقیم ثروت ملی امری مطلوب است، در حالی که روحانی اصلاحات ساختاری را که آهسته تر به نتیجه می رسد، ترجیح می دهد.

«پییر آلونسو» فرستاده ویژه به تهران و نویسنده این گزارش لیبراسیون در پایان با طرح این پرسش که آیا زندگی روزمره ایرانیان به اندازه کافی در طول چهار سال گذشته بهبود یافته است؟ نوشت: بی شک این سوال اصلی است که رای دهندگان روز جمعه به آن پاسخ می دهند.


*** دیلی کالر: «محافظه کاران (اصولگرایان) به دنبال تثبیت جایگاه»
پایگاه اینترنتی «دیلی کالر» در گزارشی نوشت: «محافظه کاران (اصولگرایان) ایران در حال تثبیت و متحد کردن جایگاه خود به نفع ابراهیم رئیسی با هدف بازپس گیری سمت ریاست جمهوری در انتخابات روز جمعه هستند.»

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در این گزارش آمده است: «محمد باقر قالیباف شهردار تهران روز دوشنبه کناره گیری خود را از انتخابات به نفع ابراهیم رئیسی اعلام کرد. این اقدام چهار روز پیش از برگزاری انتخابات انجام شد؛ انتخاباتی که می تواند تاثیر مهمی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.»

این پایگاه اینترنتی افزود: «قالیباف این تصمیم را با هدف تشکیل ائتلافی قوی در راستای کنار گذاشتن دولت روحانی گرفته است. روحانی در انتخابات گذشته با دادن وعده رشد اقتصادی و تعامل دوباره ایران با جامعه جهانی پا به عرصه رقابت انتخاباتی گذاشت. امضای برجام و رفع تحریم ها، بخش اساسی چارچوب سیاست روحانی بود. اما برچیده شدن تحریم ها به نظر می رسد برای عرصه سیاست ایران کافی نبوده به طوریکه حسن روحانی به دلیل ناکامی در تاثیر گذاشتن برجام بر زندگی مردم این کشور مورد انتقاد قرار گرفته است.»

دیلی کالر ادامه داد: «چندین تحلیلگر پیش بینی کرده اند که حسن روحانی در انتخابات پیروز خواهد شد با این حال در یک نظرسنجی اخیر انجام شده مشخص شد که رای دهندگان ایرانی معتقدند وی شکست خواهد خورد. تندروهای ایران که به عنوان اصولگرا نیز یاد می شوند، از لحاظ سیاسی جایگاه متزلزلی دارند اما انصراف قالیباف ممکن است به اتحاد این گروه کمک کند.»

***خبرگزاری فرانسه:«انتخابات امسال ایران عملا انتخابی بین روحانی و رئیسی است»
خبرگزاری فرانسه درگزارشی نوشت: «انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه در ایران، عملا انتخابی بین حسن روحانی میانه‌رو رئیس جمهور فعلی و ابراهیم رئیسی محافظه کار (اصولگرا) خواهد بود. »

در گزارش این رسانه فرانسوی آمده است: «حسن روحانی همچنان به عنوان پیشتاز در این انتخابات دیده می شود اما وی با چالشی سخت تر از انتظار، از سوی ابراهیم رئیسی روبرو است. مباحث فراوانی در امور سیاست داخلی ایران در رقابت های انتخاباتی مطرح بود که نرخ بیکاری بالا از جمله این موارد بوده است. حسن روحانی با تعریف و تمجیدها به خاطر مهار کاهش دادن تورم و لغو برخی از تحریم های بین المللی علیه ایران روبرو بوده اما وعده وی در جذب سرمایه گذاری های خارجی گسترده اجرایی نشده است.»

خبرگزاری فرانسه نوشت: «رئیسی قول داده اشتغال زایی کند اما جزئیاتی در مورد اینکه چگونه می خواهد این کار را انجام دهد، ارائه نکرده است. حسن روحانی نیز گفته است که برای به بار نشستن طرح هایش باید صبر کرد. 'کلمنت ترمس' از موسسه بین المللی مطالعات راهبردی در اظهارنظری گفت شرکت مردم بزرگترین مساله در این انتخابات است. آنچه بیشتر اهمیت دارد، مشارکت مردم در انتخابات است نه نتیجه این انتخابات. رهبر عالی ایران نیز خواستار حضور گسترده مردم در انتخابات شده است.»

خبرگزاری فرانسه اضافه کرد: «در مورد توافق هسته ای نیز باید گفت به این دلیل که رهبر عالی ایران، این توافق را تایید ضمنی کرده،رئیسی نیزازتوافق هسته ای ایران باقدرت های جهان حمایت می کند. ' کلمنت ترمس' در این رابطه افزود مساله هسته ای توسط رئیس جمهوری تصمیم گیری نمی شود و آینده این توافق به دولت ترامپ که تلاش می کند رفتار ایران را با تهدید استفاده از زور تغییر دهد، بستگی دارد. این درحالی است که رئیسی به دولت روحانی به دلیل داشتن موضع ضعیف طی مذاکرات هسته ای انتقاد کرده است.رئیسی دراظهارنظری گفت ما نباید در مقابله دشمن از خود ضعف نشان دهیم.»

این رسانه فرانسوی تصریح کرد:«مساله دیگر آزادی های اجتماعی و مدنی است که حسن روحانی این موضوع را در کانون بحث های رقابتهای انتخاباتی اش قرارداده و می داند که این مساله، کلیدی درپیروزی اش درانتخابات گذشته بود. حسن روحانی گفته است دورانی که این محافظه کاران آن را دنبال می کنند، به پایان رسیده است. رئیسی نیز تلاش کرده تا تصویر نسبتا لیبرالی از خود به نمایش بگذارد.»

***روزنامه فرانسوی لَکروا: ایران، جامعه ای پرجنب و جوش
تارنمای روزنامه فرانسوی لَکروا در گزارشی باعنوان«ایران، جامعه ای پرجنب وجوش» نوشت:«ایران کتابی درابعاد بدیع و بی سابقه است که به درک بهتر این کشور که در حال تحول است، کمک می کند.»

در این گزارش که روزسه شنبه بر روی تارنمای این روزنامه منتشر شد، آمده است: «ما در این کتاب (ایران) بیش از پیش در مورد منافع ایران می خوانیم، جامعه پر جنب و جوشی که انتخابات 29اردیبهشت ریاست جمهوری آن، نزدیک می شود.

روزنامه لکروا اضافه کرد: ««انتخاب مجدد حسن روحانی یا انتخاب یک نامزد دیگر در29 اردیبهشت، واقعیت جامعه ای مملو از تحول و پیشرفت را تغییر نخواهد داد، برخلاف شرایط اقتصادی که هنوز دچار است. 'برنارد اورکَد' مدیر بازنشسته مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه (CNRS) به خوبی پایه های این جامعه را رمزگشایی می کند.»»

لکروا درادامه این گزارش نوشت:«« ایران کشوری پیچیده با قدرت های مختلف برای غرب باقی مانده است. برخی از رهبرانش همچون حسن روحانی رئیس جمهوری کنونی خواستار «عادی سازی» روابط با جامعه بین المللی هستند. اما پس از امضای قرارداد هسته ای با آمریکا در ژوئیه 2015، این عادی سازی همچنان در انتظار است. دیگران بیشتر بر توسعه اقتصادی با «چینی ها» تکیه می کنند.»»

این رسانه فرانسوی ادامه داد: «در میان این رقابت ها، زنانی وجود دارند که برای برابری و آزادی مبارزه می کنند و اغلب در خط مقدم تظاهرات ها قرار می گیرند. همچنین سینمایی که باوجود سانسور، جامعه ایرانیان، محدودیت هایشان و راهشان برای بازکردن موارد ممنوع را به خوبی توصیف می کند. و همچنین جهان ادبی که در آن زنان به صورت فزاینده ای حضور دارند. بدون فراموش کردن جایگاه بی نظیر شاعران بزرگ حافظ و مولانا، میراث واقعی که ایرانیان با علاقه مراقبت می کنند.»


***جدیدترین نتایج نظرسنجی ایپو: حامیان رئیسی و روحانی پس از کناره گیری قالیباف افزایش یافته اند
جدیدترین نتایج نظرسنجی موسسه آمریکایی ایپو نشان می دهد: آرای رئیسی و روحانی پس از انصراف قالیباف از رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری ایران افزایش یافته است.

این موسسه افکارسنجی درخبری در این باره در تارنمای خود نوشت: روند مستمر سه روز اخیر، ادامه افزایش آرای روحانی و رئیسی و کاهش آرای قالیباف بوده است. اطلاعات این نظرسنجی‌ها عمدتا به دو روز پیش از زمان انتشار خبر انصراف قالیباف و روز اعلام انصراف مربوط می‌شود.

این موسسه در ادامه تحلیل نتایج نظرسنجی خود افزود: نتایج نظرسنجی «ایپو» در سه روز اخیر نشان می‌دهد که حسن روحانی فاصله خود را با ابراهیم رئیسی رقیب اکنون اصلی خود، حفظ کرده است. در سه روز اخیر حدود 58 درصد از کسانی که در انتخابات شرکت کرده و به یکی از نامزدها رای می دهند، حسن روحانی را به عنوان فرد منتخب خود در روزهای اخیر برگزیده‌اند. در همین مدت ابراهیم رئیسی 23 درصد از آرای همان افراد را به خود جلب کرده است. به نظر نمی‌رسد سه نامزد دیگر با آرایی زیر سه درصد بختی برای پیروزی در انتخابات پیش رو داشته باشند.

موسسه آمریکایی ایپو ادامه داد: «کمابیش یک چهارم از پاسخگویان مردد هستند و اگر افرادی که رای خود را کتمان کرده یا پاسخ‌های متفرقه داده اند، در نظر بگیریم، هنوز رای بیش از نیمی از پاسخگویان مشخص نیست. در چنین وضعی، تخمین نتیجه انتخابات بسیار دشوار خواهد بود. در 9 روز گذشته میزان مشارکت اعلام شده از جانب پاسخگویان، روندی نسبتاً ثابت داشته است. در سه روز گذشته حدود 72 درصد پاسخگویان اعلام کرده اند که به احتمال زیاد یا خیلی زیاد در این دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد. در مقابل 16 درصد گفته اند احتمال کم یا بسیار کمی وجود دارد که در این انتخابات شرکت کنند. گذشته از 8 درصد از پاسخگویانی که احتمال شرکت آن‌ها در انتخابات – بیش یا کم – وجود دارد، 4 درصد نیز در این زمینه به تصمیم مشخصی نرسیده‌اند.»

این موسسه نظرسنجی ادامه داد: «باید توجه داشت که میزان مشارکت اعلام شده در نظرسنجی‌ها، از جمله نظرسنجی حاضر، لزوماً معادل همان میزان از نسبت شرکت کنندگان در روز انتخابات نیست. در نظرسنجی‌ها، معمولاً میزان «اعلام مشارکت»، بیش از میزان «مشارکت عملی» در روز انتخابات است. تفاوت مشارکت اعلامی و مشارکت عملی فقط مختص ایران نیست.»

این موسسه نظرسنجی آمریکایی در ادامه گزارش روزانه خود با توجه به کناره گیری قالیباف از دور رقابت ها به موضوع «رای جایگزین» پرداخت و ادامه داد: «رای ‌دهندگان به حسن روحانی بیشتر در رای خود مصمم هستند. بدین معنی که 23 درصد آنان می‌گویند اگر به او رای ندهند به فرد دیگری رای نخواهند داد. این ارقام برای قالیباف و رئیسی 16 و 13 درصد است. به علاوه در حالی که 24 درصد از رای‌دهندگان به روحانی حاضرند به دو نامزد رقیب، یعنی قالیباف و رئیسی رای دهند، 50 درصد از رای‌دهندگان به قالیباف و61 درصد از رای‌دهندگان به رئیسی حاضرند به نامزد رقیب رای دهند.»

***استاد دانشگاه هاپکینز: «کناره گیری قالیباف، روحانی را مجبور به پیروزی در دور اول می کند»
«ولی‌ نصر» رئیس مدرسه مطالعات پیشرفت بین المللی در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا در توییتر خود با اشاره به کناره گیری «محمدباقر قالیباف» یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: این اقدام موجب فشار بر روحانی برای پیروزی در دور اول انتخابات خواهد شد.

***گزارش القدس العربی از انصراف قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری
روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت: «محمدباقر قالیباف شهردار تهران از انتخابات ریاست جمهوری به نفع سیدابراهیم رئیسی اعلام انصراف کرد تا بدین ترتیب مانع از انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران شود. »

تارنمای روزنامه القدس العربی چاپ لندن در شماره امروز سه شنبه خود ضمن اعلام این مطلب افزود: رسانه های گروهی ایران خاطرنشان کردند که قالیباف 55 ساله برای افزایش شانس رئیسی نامزد محافظه کار (اصولگرا) از صحنه مبارزه انتخابات ریاست جمهوری کناره گیری کرد.

القدس العربی نوشت: به قالیباف محافظه کار (اصولگرا) به عنوان یکی از تهدیدآمیزترین نامزد جهت انتخاب مجدد روحانی نگریسته می شد هر چند او در انتخابات ریاست جمهوری گذشته نیز شکست خورده بود. با عقب نشینی قالیباف رقابت به طور اساسی در میان روحانی و رئیسی خلاصه خواهد شد.»
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :