حسن روحانی با بیان این نکته که باید کشور، منطقه و دنیا را بشناسیم، به رقبایش گفت: چرا از سیاست خارجی حرف نمی زنید و نمیگویید که میخواهید در دور بعد روابط با جهان چگونه باشد؟
کد خبر: ۴۲۵۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۲ 17 May 2017
حسن روحانی با بیان این نکته که باید کشور، منطقه و دنیا را بشناسیم، به رقبایش گفت: چرا از سیاست خارجی حرف نمی زنید و نمیگویید که میخواهید در دور بعد روابط با جهان چگونه باشد؟
 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جمع پرشور مردم مشهد، با سلام بر امام رضا سخنانش را آغاز کرد و گفت: مشهد شهر شگفتی هاست، آسمان هم با شماست. رحمت خدا هم با خراسان است. سلام بر مردم غیور خراسان. سلام برآن امام رئوفی که از همیشه غریب تر و مظلوم تر است. سلام بر جوانان مشهد و خراسان. سلام بر دختران و پسران. سلام بر اندیشه و هنر، سلام بر دانشگاه آزادی.

او ادامه داد: امروز روز سرنوشت ملت بزرگ ایران است، ما می خواهیم در روز جمعه بین فریب و صداقت یکی را انتخاب کنیم. ما میخواهیم کسی را انتخاب کنیم که بار مسئولیت اجرای کشور را بر دوش گیرد. من خواهش میکنم به این جمله من توجه کنید، شما بدانید رئیس جمهور، رئیس شورای عالی دفاع است با یک تصمیم خطا یعنی جنگ.با یک تصمیم درست یعنی صلح.

روحانی با بیان این نکته که باید کشور، منطقه و دنیا را بشناسیم، به رقبایش گفت: چرا از سیاست خارجی حرف نمی زنید و نمیگویید که میخواهید در دور بعد روابط با جهان چگونه باشد؟ جمله ای که هیچ جا نگفتم اما مشهد خواهم گفت. وقتی در آمریکا این آقای جدید سرکار آمد، در اتاق فکر گفتند، این گازانبر جدید است برای قدیم نیست(خنده) گفتند یک لبه گازانبر درست شد، لبه گازانبر بعدی اردیبهشت در ایران، اشتباه کردید، ما در ایران گازانبر نداریم. ما آن لبه گازانبری خارجی هم کند خواهیم کرد. ما نخواهیم گذاشت تحریم به کشور بازگردد.

روحانی افزود: چقدر راجع به هواپیما با شما صحبت کردند، بگویم که بحث سر هواپیما نیست، بحث سر قول بین نماینده مردم با مردم است، قولی که ما به شما دادیم، گتفند هواپیما کاغذی است ، بعد وقتی هواپیما رسید یکی از سران دلواپس که ما من رفیق است، گفت شما رفتید سراغ هواپیما ولی چرا بوئینگ خریدید؟ امیدوارم دلشان برای هواپیمایی های جنوب خلیج فارس نسوخته باشد. ما میخواهیم ایرانی ها سوار شرکت های هواپیمایی ایران شود، ما میخواهیم حمل و نقل مدرن در اختیار ملت ایران باشد. شما میخواهید کشور را اداره کنید. اول به من بگویید مشهد را چه جوری اداره کردید؟

این نامزد ریاست جمهوری تاکید کرد: همه مشهد که دست شما بود. شما با جوانان مشکل داشتید چرا با فردوسی مشکل دارید چرا نقاشی اشعار فرودسی را پاک کردید؟ شما به مردم مشهد گفتید اگر هنر میخواهید، از مشهد بروید بیرون.

روحانی گفت: حالا میخواهید ایران را بگیرد و به مردم بگویید از ایران بروند بیرون؟ فکر میکنند، که اختیار استان در دست آنهاست.اختیار کشور در اختیار ملت ایران است. همه مسئولین باید نوکر ملت ایران باشند. ما یک دولت داریم.ما یک رهبر و یک قانون اساسی داریم، در هر شهر رهبر نمیخواهیم.

وی تاکید کرد: شما این همه منابع مالی و همه نهادهای مشهد را گرفتید برای حاشیه نشین ها چه کردید؟اولین دولتی که ...

روحانی خطاب به مردم گفت: من می خواهم خواهش کنم که در مورد فرد یا امام جمعه چیزی نگویید.

وی گفت: شما می دانید که ما با مخالفین هم میخواهیم زندگی کنیم، می دانید که اقلیت هم سرجای خودش باید محترم باشد، ما فقط یک خواهش داریم میگوییم اقلیت جای اکثریت ننشیند، همین. شما فکر میکنید روحانی مشکلی با سپاه عزیز یا بسیج عزیز دارد؟ من سپاهی ها را بیش از فرماندهان شان دوست داریم، من بسیجی ها را بیش از فرماندهانشان دوست دارم، من از سال 59 در کنار سپاه و بسیج بودم، ما فقط یک خواهش داریم. ما سپاه و بسیج را می خواهیم مسئول امنیت باشند. دستشان را می بوسیم ولی هرکسی سرجای خود سرکار خود.

وی سپس به حامیانش گفت: من از شما خواهش میکنم یک دقیقه سکوت کنید من میخواهم تقاضایم از سپاه و بسیج در حضور شما مطرح کنم، تقاضای من اجرای وصیت نامه امام است، همین. امام فرمود قوای مسلح مطلقا چه نظامی، انتظامی، پاسدار و بسیج و غیره این ها در هیچ حزب و گروهی وارد نشوند، خود را از بازی های سیاسی دور نگه دارند. ما همین را از شما میخواهیم که وصیت امام را اجرا کنید.

روحانی اظهار داشت: مخلص شما هم هستیم. مگر ما می گوییم که قوه قضائیه نباشد؟ قوه قضائیه یکی از قوای مهم کشور است. ما می گوییم قوه قضائییه باید در چارچوب قانون عمل کند. مگر می گوییم صدا و سیما نباشد، صدا و سیما که هست الحمد الله و هر روز هم کانال هایش بیشتر میشود.

وی تصریح کرد: من فقط یک تقاضا داریم که صدا و سیما طبق قانون اساسی عمل کند و طبق قانون اساسی زیر نظر سه قوه باشد. ما با کسی دعوا و نزاع نداریم، من صبح در اردبیل اعلام کردم و الان هم میگویم، چون الان مدام گزارش می شود که در استان های مختلف شب ریخته اند و عکس من را پاره کردند. من دو چیز میخواهم میگویم این چاقو کشی هایی که فرستادید عکس را پاره کنند، چرا نرخ را بالا بردید آخر یک ساعت عکس پاره کردن یک میلیون تومان؟اینکه میگویم دستگیر شدند و اعتراف کردند.

وی گفت: من خواهشم این است که اگر کسی عکس من را پاره کرد واکنش نشان ندهید، اگر کسی به روحانی فحاشی کرد عکس العمل نشان ندهید، من به خاطر ملت ایران صبر کردم و صبر می کنم.

روحانی گفت: مردم عزیز! جوانان غیور! ای جوانانی که پشت ورزشگاه ماندید و نتوانستید وارد شوید، این مردم مشهد و خراسان! ما پیشرفت کشور با آرامش را می خواهیم، ما که حرفی نداریم، شما می خواهید دستگاه فرهنگی و خبرگزاری و تجارت و شرکت داشته باشید، حرفی نداریم، می گوییم جا را برای مردم تنگ نکنید. از بودجه دولت برای تخریب دولت نگیرید. شما 4 سال است که دولت را تخریب کردید، در رسانه ها، روزنامه هایتان، چرا این کار را کردید؟ مگر دولت نماینده مردم ایران نبود؟ بگذارید یک خاطره دیگر برای شما بگویم. دیگر حالا امروز مشهد است(خنده)

وی گفت: شما در مذاکرات هسته ای به ما کمک نکردید اشکال ندارد. شما در مذاکره با کشورهای بزرگ به ما تهمت زدید اشکال ندارد اما این مردانگی بود که شب مذاکره با تلفن ناشناس آقای ظریف و عراقچی را تحت فشار قرار دهید؟ چرا از پشت خنجر زدید؟ چرا به ملت خنجر زدید؟ چرا نگذاشتید ما سریعتر مسائل تحریم را حل کنیم.

روحانی گفت: شما خیلی نگرانید؟ برای پیشرفت و تحول در ایران نگرانید؟ نگرانید برای اینکه در ایران مردم به آرزوهای خودشان نرسند؟ این مردم تصمیم خود را در روز جمعه خواهند گرفت. شما به فکر حاشیه نشین ها هستید؟برای حاشیه نشین ها اولین دولتی که تصمیم گرفت دولت سید محمد خاتمی بود.

وی تاکید کرد: چرا پس طرح های دولت اصلاحات را بعدا تعطیل کردید؟ آن روزها که روزها فراوانی پول بود.پول ها را چه کردید؟ نه شغل برای جوانان درست کردید نه پیشرفت کشور را دنبال کردید.امروز ادعا هم دارید؟ مردم من از شما سئوال می کنم، مردم برای گرفتن جنازه یک مسلمان از بیمارستان ناچار بودند پول قرض کنند تا جنازه را بیمارستان بگیرند این عزت ایران بود؟ آیا دولت برای سلامت مردم کاری نکرد؟ چرا بی انصافی کردید.

رئیس جمهور ادامه داد: دولت زحمت نکشید. دکتر هاشمی زحمت نکشید.پزشکان زحمت نکشیدند لااقل از پرستاران تشکر میکردید. شما بازار نفت ما را در اختیار عربستان صعودی قرار دادید ما بازار نفت را پس گرفتیم از آقای زنگنه و مسئولان وزارت نفت تشکر نکردید اشکال ندارد. اما چرا از کارگران نفت تشکر نکردید؟

وی سپس گفت: یا امام رضا ما می دانستیم تو غریب الغربا هستی اما نمیدانستیم تا این حد تو را غریب میکنند. یا امام رضا ما همه چیز را برای آستان تو میخواهیم. امام رضا نه پناه ایران و شیعیان که سنی هم به زیارت امام رضا می آیند. ارامنه هم به امام رضا احترام میکنند. امام رضا امان ملت ایران است. امام هشتم مرجع هم شیعیان جهان است. چرا رفتید کنسول گری را آتش زدید؟ چرا مانع زیارت شیعیان شدید؟ چه کسی به شما اجازه داد که سد راه زائران امام رضا شوید؟ شما با آتش زدن اینجا و آنجا میخواهید کشور را اداره کنید؟ من میخواهم در حضور مردم مشهد و ایران و در محضر امام هشتم یک جمله بگویم، هر چه به من تهمت زدید من گذشتم.

وی تاکید کرد: من شنبه صبح باز دست به سوی شما-مردم- دراز خواهم کرد و شنبه باز باید به سوی وحدت برویم... ما حق اقلیت و مخالفین را ضایع نخواهیم کرد. اما از یک چیز نخواهم گذشت، شما به معلمین کشور تهمت زدید. چرا رفتید به روستای ها گفتید که روحانی می خواهد درس قرآن را مدرسه حذف کند. شرمتتان باد.

این نامزد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: روحانی همان کسی است که در 16 سالگی برای اسلام و انقلاب سخنرانی کرد و دستگیر شد.روحانی همان جوان 15 ساله ای است که در صحن عتیق برای امام شعار داده است.شما طرفدار دفاع مقدس و انقلاب شدید؟ مگر همین روحانی نبود که دروالفجر 8 ، پدافندش 73 جنگنده را نابود کرد. شما به آموزش و پرورش و معلمین محترم تهمت زدید.

وی گفت: انقلابی از نظر من سه کلمه بیشتر نیست، آزادی و استقلال و جمهوری اسلامی است. حالا امروز با مردم مشهد درد و دل میکنیم، در صدا و سیما برای کاندیداها سئوال تنظیم کرده بودند، برای کاندیداهای ریاست جمهوری باید سئوال تنظیم شود؟ جالا از صدا و سیما بپرسیم این سئوال ها را چه کسانی تنظیم کرده بودند؟ شما دیدید که یک کلمه از طرح تحول سلامت، مهار تورم نپرسیدند.

وی تاکید کرد: یک کلام از خودکفایی گندم نپرسیدند، از بحث خودکفایی گازوئیل بنزین نپرسید، از سیاست خارجی که هیچ از سیاست داخلی هم نپرسیدند. چرا از آزادی نپرسیدید؟ چرا نگفتید که برای آزادی هنر در ایران تصمیم شما چیست؟ دولت دوازدهم نخواهد گذاشت که در استان خراسان و کشور حصر فکری باشد. ما انحصار را نمی پذیریم.

روحانی گفت: ما خراسانی را میشناختیم و میشناسیم که زادگاه رهبری است. ما خراسانی را میشناسیم که زادگاه شهید مطهری است. ما خراسانی میشناسیم که زادگاه دکتر علی شریعتی است. ما خراسان را با تفکرات کوته نظرانه نمیشناسیم و نخواهیم شناخت.

وی گفت: خراسان دارای سبک ادبی و هنری است و دارای اشعار و بزرگان خاص خود است شما میخواهید خراسان را به شرایطی که خودتان میخواهید برگردانید؟مردم در روز جمعه تصمیم میگیرند، مردم همه را به پای صندوق بیاورید. بحث چهار سال نیست، بحث پیشرفت ایران یا نابودی ایران است.

وی در پاسخ به شعار مردم گفت: من از برادرم دکتر جهانگیری تشکر می کنم، به صحنه آمدند و حرف حق را گفت و به موقع هم برای وحدت و پیروزی به نفع روحانی کنار رفت. من از آیت الله هاشمی رفسنجانی که اولین کسی بود که با من در مورد دولت دوازدهم صحبت کرد، بر روحش درود میفرستم. من از خاندان امام خمینی ، شهید بهشتی و مطهری تشکر میکنم. من از سید محمدخاتمی تشکر میکنم.

جمعیت با فرستادن صلوات و بردن نام خاتمی به این صحبت روحانی واکنش نشان دادند.

وی سپس ادامه داد: من دو خواهش از شما حماسه سازان سال 92 دارم، شما حماسه سال 92 را آفردید. از همه جوانان و دانشجویان میخواهم که با همه ابزارشان با موبایل هایشان، همه مردم از سراسر کشور همه روستاییان را پای صندوق بیاورند، به همه بگویند این توطئه که میگویند دولت میخواهد یارانه را قطع کند، مسائل دینی را از مدرسه حذف کند دروغ است. به همه مردم بگویید 29 اردیبهشت روز سرنوشت است.

این نامزد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: هر کس روز جمعه 1+11 بیایند، همه دوستان و همه یاران نظام را پای صندوق بخوانید و بیاورید. نکته آخر را خیلی سربسته بگویم، خیلی سربسته! همه آن چیزهایی که شما میگویید میخواهید فقط با حضور پر رنگ شما پای صندوق انتخابات ایجاد می شود. نکته ای که امروز رهبری بر آن تأکید کردند،همه توجه کنیم، نظم و آرامش. امروز و فردا بعضی هستند که میخواهند جو را متشنج کنند، کاملا صبور باشید، جواب شما پای صندوق رای است. همه ما نظم و امنیت کامل را در سراسر کشور مراقبت کنیم و یک انتخابات بزرگ و شکوهمند را به وجود آوریم.

روحانی سخنرانیش را با «سلام بر آزادی، صداقت و راستگویی، سلام بر ایستادگی در برابر انحصارها، اعتدال و اصلاحات و سلام بر امید.دوباره ایران، دوباره اسلام و دوباره امید» پایان داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار