رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: «پاسخ تند کیانیان به وزیر ارشاد»، «باید ۱۴ میلیون یارانه بگیر حذف شوند»، «فتوای عجیب مفتی سعودی درباره کشتن سگ»، «دستگیری ۲۵۱ نفر به‌خاطر تخلفات انتخاباتی در روز رأی‌گیری» و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۴۲۷۳۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳ 20 May 2017
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

پاسخ تند کیانیان به وزیر ارشاد
رضا کیانیان بازیگر کشورمان در اینستاگرامش در پی اظهارات روز گذشته وزیر ارشاد به هنرمندان عنوان کرد: هنرمندان، مطربان آماده به خدمت وزارت نیستند که به اشاره‌اى خوش رقصى کنند! منتظر توضیح و عذر خواهى شما هستم.

باید ۱۴ میلیون یارانه بگیر حذف شوند
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نوشت: اگر دولت بخواهد کسری هدفمندی یارانه‌ها را جبران کند باید ۱۴ میلیون نفر از یارانه بگیران حذف شوند.

سامانه کارورزی دولت امروز رفع فیلتر شد
سامانه کارورزی دولت امروز، یک روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در دسترس قرار گرفت. پیگیری خبرنگار فارس از دادستانی درباره مسدود شدن سامانه کارورزی و سایت کارانه در ایام انتخابات به دلیل شائبه تبلیغاتی بودن، حکایت از این دارد که با توجه به پایان برگزاری انتخابات، امروز 30 اردیبهشت 96 ابلاغیه رفع فیلتر این سامانه برای وزارت ارتباطات ارسال شده است. علی‌رغم باز شدن این سایت و در دسترس بودن آن، وزارت کار از مسدود بودن آن با دستور قضایی خبر داد.

اعلام شرایط برگزاری جشن پیروزی روحانی
رئیس ستاد انتخاباتی روحانی تاکید کرد که اعلام زودهنگام نتیجه، برگزاری جشن پیروزی قبل از اعلام نتیجه و در فضای باز ممنوع است.متن نامه محمد شریعتمداری به ستادهای سراسر کشور به شرح زیر است:
معاونین محترم، روسای محترم ستادهای اقشاری و روسای محترم ستادهای استانی
سلام علیکم
حسب اعلام وزارت کشور، اعلام زود هنگام نتایج انتخابات و برگزاری مراسم جشن پیروزی قبل از اعلام رسمی بر خلاف قانون است. همچنین برگزاری جنش پیروزی از سوی ستادها در مکانهای محصور و اخذ مجوز امکانپذیر میباشد.
ان‌شاءالله همه عزیزان و ستادهای کاندیدای ما همانطور که تا کنون نمونه قانونمداری و رعایت موازین اخلاقی بوده اند در این خصوص هم توجه لازم مبذول دارند.

روایت کیهان از تخلف انتخاباتی
روزنامه کیهان در ستون گفت‌وشنود خود با انتشار مطلبی با عنوان «حرام»، درباره «وقوع تخلف در انتخابات» نوشت.
در این مطلب آمده است:
«گفت: از انتخابات چه‌خبر؟!
گفتم: دیروز دولت در برگزاری انتخابات سنگ‌تمام گذاشت!
گفت: ولی صدها گزارش موثق و مستند از تخلفات فراوان دولتی‌ها در برگزاری انتخابات حکایت می‌کند که نفرستادن تعرفه به مناطقی که رأی آقای رئیسی بالاست و انتشار فیلم برگه رأی برخی وزرا که به روحانی رأی داده‌اند که تبلیغ در زمان ممنوعیت است و ... 
گفتم: وقتی می‌بینند تقلب در انتخابات از نوع جا‌به‌جایی آراء ناممکن است برای ادامه حضورشان در قدرت به هر کاری دست می‌زنند.
گفت: ولی این 4 سال هم که در قدرت بودند غیر از فقر و فلاکت برای مردم، دست‌درازی به بیت‌المال، آبروریزی در برجام، تحمیل رکود و سختی معیشت به ملت، ردیف کردن انواع دروغ‌ها، بیکاری، تعطیلی مراکز تولید و ... کاری انجام نداده‌اند.
گفتم: یارو هندوانه‌ای دزدیده و مشغول خوردن بود، به او گفتند خجالت نمی‌کشی که مال حرام می‌خوری؟ و یارو گفت من به حلال و حرامش کاری ندارم، این هندوانه را برای شیرینی و خنکی آن می‌خورم!»

فتوای عجیب مفتی سعودی درباره کشتن سگ
یک مفتی وهابی به سراغ فتوای کشتن سگ رفته و در این زمینه تقسیم‌بندی عجیبی کرده است.«العالم» افزود: به نظر می‌رسد مبلغان وهابی از صدور فتواهای عجیب و جنجال‌برانگیز که هیچ سودی برای مردم ندارند، اهداف خاصی را دنبال می‌کنند.آخرین مورد از اینگونه فتواهای عجیب، فتوای زین‌العابدین کامل مبلغ سلفی وهابی است که می‌گوید سگ‌های ولگرد به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ کشتن یک دسته از آنها جایز و بلامانع است و اما دسته دوم را نباید کُشت.او حکم می‌کند که کشتن سگ سیاه جایز است؛ زیرا شیطان است. همچنین سگ هار را می‌توان کشت؛ زیرا به دیگران آسیب می‌رساند. اما کشتن دیگر سگ‌ها جایز نیست.بر اساس این گزارش، وی در گفت‌وگو با پایگاه «فتوا» افزود: اگر این سگ‌ها موذی باشند باید صدمه و آسیب این سگ‌ها را از خود دور کرد؛ حتی اگر از طریق کشتن آنها باشد.

کنایه محسن رضایی به ترامپ
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در اینستاگرامش نوشت:
آقای ترامپ!
شما درشرایطی وارد ریاض شدید که ملت ایران حماسه بزرگی آفرید و موجب تحسین جهانیان شد. اقدام ملت ما نشان داد که آزادی و مردمسالاری در ایران موج می زند.
آیا نمی خواهید از میزبان خود بپرسید چرا آزادی و دموکراسی در عربستان وجود ندارد؟ مگر شما مدعی دموکراسی نیستید؟ پس چرا به خاطر پول و نفت آن را زیر پا می گذارید و نقض گسترده حقوقبشر و نبود حداقلی از حقوق شهروندی در عربستان را نادیده می گیرید؟ با این وصف اگر علیه ایران حرف بزنید، دنیا به شما نمی خندد؟

دستگیری ۲۵۱ نفر به‌خاطر تخلفات انتخاباتی در روز رأی‌گیری
آن‌طور که مقامات قضایی هشت استان و شهرستان مختلف کشور اعلام کرده‌اند، در روز برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراها ۲۵۱ نفر به‌خاطر تخلفات انتخاباتی مختلف دستگیر شدند. 

اولین واکنش رئیسی پس از اعلام نتایج انتخابات
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری پس از مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات 96 پستی را در اینستاگرام خود منتشر کرده است. او در این پست نوشته است :  " شور قیام او همه جا را فرا گرفت / آری گرفت هرچه زمهر رضا گرفت "

نخستین توئیت روحانی پس از پیروزی در انتخابات
حسن روحانی در نخستین توئیت خود پس از پیروزی در انتخابات نوشت: "ملت بزرگ ایران، پیروز انتخابات  شمایید؛ خاضعانه در برابر شما سر تعظیم فرود می‌آورم. به عهدم با شما وفادار خواهم ماند"

نماینده اصفهان در مجلس انتخاب شد
انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس دهم شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه اصفهان، عجب شیر و مراغه، بندرلنگه، پارسیان و بستک واهر و هریس برگزار شد.بر این اساس و طبق مجموع آراء مأخوذه «سید مجید موسویان احمدآبادی» به عنوان نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم شورای اسلامی شد.


مرعشی: سیاسیون قدر ملت را بدانند
سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران اظهار امیدواری کرد که همه سیاسیون قدر ملت و نظام جمهوری اسلامی هم قدر سیاسیون موفق ایران را بداند.سید حسین مرعشی در پیامی آورده است:

ملت بااراده خداوند، کار را تمام و ایران را سربلند کرد.هرچقدر در مقابل این ملت تواضع کنیم و هرچه به این ملت خدمت کنیم پاسخ محبت و بزرگواری آنان را نداده ایم.امیدوارم که آقای دکتر روحانی و همه سیاسیون همراه ایشان بیش از پیش قدر ملت را بدانند و امیدوارم نظام جمهوری اسلامی قدر سیاسیون موفق ایران را بداند.


توئیت معنادار و کنایه آمیز آشنا
دوتن از معاونین و مشاورین رییس جمهور در توئیت خود به تحلیل نتایج انتخابات پرداختند.حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهوری در حساب توئیتری خود نوشت: امروزهمه به سر کاربازمی گردند. از مشاور امور زیربنایی وریاست فدراسیون نجات غریق گرفته تا شهرداری تهران و تولیت آستان. اوهم به ریاست جمهوری.
اسحاق جهانگیری هم در توئیت دیگری از اعتماد 24 میلیونی مردم به روحانی تشکر کرد و نوشت: ملت شریف، زنان، مردان، جوانان عزیز، گل کاشتید. اعتماد 24 میلیونیتان را پاس می داریم.

درخواست پرویز پرستویی از رئیس‌جمهور آینده
پرویز پرستویی با انتشار دو عکس از کهن‌سالانی که به سختی پای صندوق رأی آمده بودند، از رئیس‌جمهور آینده خواست آن‌ها را فراموش نکند.پرویز پرستویی با انتشار دو تصویر از کهن‌سالانی که به سختی خود را پای صندوق رأی رسانده بودند، در صفحه اینستاگرامش نوشت: «شرحی نمیشه داد جز اینکه بگم اومده رای بده فقط امیدوارم کسی که رئیس‌جمهور میشه خوب به این تصویر و تصاویر دیگه نگاه کنه و به وعده‌هاش عمل کنه فقط یک دقیقه خودش رو جای این مادر بگذاره که زندگی کمرش رو خم کرده.»او در کنار عکس دیگری هم نوشت: «اینم یه شهروند دیگه که دلش برای سرنوشت خودش و مملکتش میتپه امیدوارم رئیس جمهور انتخابی این تصاویر رو یادش نره.»


ضربه‌ای که رئیسی از تتلو خورد
عبدالله ناصری، تحلیلگر اصلاح‌طلب در تشریح چرایی شکست رئیسی گفت: به هرصورت واقعیت این است که رئیسی در حوزه ی دیگری فعالیت داشته و به یکباره وارد میدان شده بود و مفهموم رقابت و سازوکار آن را نمی توانست بداند. بعلاوه، نیروهایی هم که دور او را گرفته بودند، کسانی نبودند که اینکاره باشند.افزود: یکی از اشتباهات استراتژیک رئیسی، وجود افرادی مثل آن خواننده در ستادش بود. همراه شدن و عکس گرفتن با آن خواننده، حتما جریان مذهبی را ناراحت و مسئله دار می کند. اگر چنین افرادی وارد حوزه کلان شوند، هزینه های زیادی می توانند به کشور تحمیل کنند، مثل احمدی نژاد که البته تتلو نداشت اما تفکرات شبیهی نداشت و نتیجه اش این شد که ضربه بدی به کشور خورد.این تحلیلگر سیاسی اضافه کرد: حضور این جنس از افراد به رئیسی ضربه زد، البته ما بعنوان اصلاح طلب از این اتفاقات اظهار خرسندی نمی کنیم، اما امیدواریم که رئیسی بتواند به مانند اقای ناطق در سال 76 بازنگری در خود داشته باشد، ناطق امروز به چهره ای محبوب در جامعه تبدیل شده است، این درحالیست که روزی رقیب جریان اصلاحات بود. رئیسی نیز باید همین مسیر را طی کند و او را الگوی خود سازد.ناصری با اشاره به تخریب های جریان رقیب علیه دولت خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که رئیسی در میانه ی یک موج و هیجان اجتماعی در درون جبهه اصولگریان وارد کارزار شد و بر موج سوار شد و نهایتا توانست بخشی از آرا را با ویژگی هایی مثل سیادت و تولیت آستان مقدس امام رضا (ع) بدست بگیرد. اما یادمان نرود که در ایام تبلیغات، هجمه های سنگین و غیرعادلانه ای علیه دولت شکل گرفت. اگر این مهندسی جامعه افکار عمومی در دست دولت بود، حتما آرای آقای روحانی بیشتر از این بود.وی ادامه داد: جامعه ما مذهبی است و نباید با دین مردم بازی شود، با این حال، جریان رسانه ای مقبل دولت فضایی در جامعه مذهبی ایجاد کرد که انگار دولت روحانی با دین ضدیت دارد. خب این مسئه ی تاثیرگذاری بود و باعث تحریک جامعه رای اقای رئیسی شد.


رای رئیسی بیش از مجموع آرای قالیباف و جلیلی در انتخابات قبل شد
آیت الله رئیسی که نامزد مورد اجماع اصولگرایان در این دور از انتخابات بود، توانست بیش از دو نامزد این طیف در انتخابات گذشته کسب رای کند.مجموع آراي نفرات دوم و سوم انتخابات رياست جمهوري گذشته يعني آقايان محمدباقر قاليباف (6077292 راي) با سعيد جليلي (4168946 راي) رقم 10246238 نفر بود که تفاوت پنج ميليوني با آراي حجت الاسلام ابراهيم رئيسي در اين دوره از انتخابات دارد که اين بار نامزد مورد اجماع اصولگرايان بود.


مطهری: برنده انتخابات آیت‌الله هاشمی است
نائب رییس مجلس شورای اسلامی در حساب توئیتری خود به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم واکنش نشان داد.علی مطهری در توئیتر خود نوشت: برنده انتخابات آیت الله هاشمی رفسنجانی است که گفت من دیگر به خاطر آگاهی مردم، برای آینده انقلاب اسلامی نگرانی ندارم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار