پدر علم قنات ايران خبر داد:
پدر علم قنات ايران با بيان اينكه احداث قنات و حفرچاه در ايران قدمت 3 هزار ساله دارد گفت: در 3300 سال پيش كه ارمنستان بخشي از خاك ايران اسلامي بود، اولين بار قنات ساخته شد.
کد خبر: ۴۲۷۸۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۴ 21 May 2017

به گزارش تابناک سمنان، پروفسور عبدالكريم بهنیا در حاشيه كارگاه آموزشي قنات داري و قنات شناسي در شركت آب منطقه‌اي سمنان كه با همكاري جهاددانشگاهي استان سمنان برگزار شد، در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار ايسنا، منطقه سمنان، افزود: حفر چاه نيز در كشورمان ايران، قدمت 3000 ساله دارد، در گناباد خراسان جنوبي، در 3300 سال گذشته كه هيچ تكنولوژي و علمي در خصوص حفاري چاه وجود نداشت، چاه‌هايي به عمق 300 متر حفر شده است.

وي ادامه داد: علم ساخت قنات ابتدا در ايران شكوفا شدو سپس اين علم به 34 كشور جهان منتقل شد، در حال حاضر 34 كشور جهان صاحب قنات هستند، اما متأسفانه اين كشورهايي كه علم و تكنولوژي ساخت قنات را از ايران ياد گرفته‌اند، بيشتر از ما براي احياء قنات‌ها در كشورشان دلسوز هستند و در اين راستا همايش‌هاي بين المللي، سمينار، كنفرانس و... برگزار مي‌كنند و كارهاي تحقيقاتي ارزشمند، مقاله نويسي و... انجام مي‌دهند.

استاد دانشگاه اهواز(جندي شاپور سابق) اضافه كرد: به عنوان مثال كشور آلمان تنها يك قنات دارد، يا تعداد قنات‌هاي كشور انگلستان برابر با تعداد قنات‌هاي استان گيلان به تعداد 6 قنات است، اما تمام تلاش خود را در جهت حفظ و نگه‌داري قنات‌ها انجام ‌مي‌دهند و معتقدند كه بايد تكنولوژي قديم را در كنار تكنولوژي جديد حفاظت و مراقبت كرد.

پروفسور عبدالكريم بهنيا اضافه كرد: در كشور پهناور ايران در سال 1332،بیش از 60 هزار قنات وجود داشته است، اما به دليل بي توجهي و عدم آگاهي، از سال 1332 تا 1396، بالغ بر 23 هزار قنات در كشور از بين رفته‌ است و تعداد قنات ها در ايران به 36 هزار و 400 قنات، كاهش پيدا كرده است.

ساخت قنات در جهان، از 2 نسل به دو ماه كاهش يافته است

پدر علم قنات ايران با تأكيد بر اينكه با پيشرفت علم و تكنولوژي، ساخت قنات در جهان، از دو نسل به دو ماه كاهش يافته است، تصريح كرد: امروزه تكنولوژي و فناوري و علم روز در احداث قنات در جهان به كار گرفته مي‌شود، اما اين اتفاق در كشور ايران هنوز رخ نداده است، و ما هنوز فكر مي‌كنيم دوره ساخت و استفاده از قنات گذشته و قديمي شده است.

پروفسور بهنيا خاطرنشان كرد: ساير كشورهاي جهان، در حفظ و نگه‌داري از قنات‌ها، از كشورما خيلي جلوتر و به روزتر هستند، ما نيز در كشور بايد از آموزش‌هاي ابتدايي در اين بخش در زمينه حفظ و احياء قنات‌ها آغاز كنيم.

وي همچنين گفت: كساني كه مي‌گويند دوره قنات گذشته است، سخت اشتباه مي‌كنند و آگاهي كامل و شناخت درستي از چاه‌ها و قنات‌ها ندارند، با تكنولوژي روز، مي‌توان از قنات‌ها استفاده بهينه كرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار