بررسی چرایی انتخاب یک لیست واحد در شورای پنجم مشهد
نتایج انتخابات اخیر در مشهد را حتی خوش بین ترین رجل سیاسی اصلاح طلب و بدبین ترین رجل سیاسی اصولگرا هم نمی توانست پیش بینی کند. از این رو بررسی علل شکست اصولگرایان مورد توجه تحلیلگران است
کد خبر: ۴۲۷۸۵۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶ 21 May 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ نتایج انتخابات اخیر در مشهد را حتی خوش بین ترین رجل سیاسی اصلاح طلب و بدبین ترین رجل سیاسی اصولگرا هم نمی توانست پیش بینی کند. در یک نظام مردم سالار، آن هم از جنس اسلام که رای مردم را حق الناس می داند، پیروزی و شکست در انتخابات یک امر طبیعی، سیال و باور پذیر است.

استراتژی غلط اصولگرایان و عدم یکپارچگی سبب شد تا در کمال ناباوری شورای شهر را تقدیم اصلاح طلبانی کنند که در دوره قبلی مجلس نتوانستند هیچ اقبالی پیدا کنند. برخی معتقدند نگاه صفر و صدی مردم مشهد سبب شده است تا در هر دوره از انتخابات به یک لیست به طور کامل توجه نشان دهند و اجازه ی ورود همه ی گرایش ها را ندهند. اما به نظر می رسد که تعداد رای به لیست اصلاح طلبان در مجلس شورای اسلامی سال 95 به همین میزان بوده است و تفرق اصولگرایان باعث این باخت سنگین شده باشد.
از آنجایی که مردم عموما در کلان شهر ها به لیست رای می دهند و توان شناخت همه ی اعضای شورای شهر را ندارند؛ از این رو اقبال با رای به لیست است. در مشهد چندین لیست تحت عنوان اصولگرایی در جبهه های مختلف به مردم معرفی شد و حتی لیست هوالمطلوب هم به کمک نمایندگان نیامد. زیرا افراد نتوانستند کاندیدای اصولگرایان را به طور شفاف تشخیص دهند. ار این رو اصولگرایان باید ضعف های خود را ترمیم کنند تا مجدداً اقبال عمومی به سمت آنها روانه شود.

 این شکست ها و پیروزی ها می تواند دلایل و عوامل مختلف و متفاوتی داشته باشد، از این رو و پس از اعلام نتایج و شکست بی سابقه اصولگرایان در مشهد از جریان رقیب، موجی از ابهامات و پرسش ها درباره ی چیستی و چرایی این انتخاب پیش آمد. غرور تشکیلاتی، عدم وفاق میان اصولگرایی، تعدد زیاد رجل اصولگرایی در انتخابات، در سایه قرار گرفتن انتخابات شورا ها با توجه به برگزاری همزمان با ریاست جمهوری و عدم دقت مردم موافق اصولگرایی در انتخاب کاندید خود، عملکرد منفی برخی مدیران شهری در مشهد، پیچیده شدن شرایط مشهد در حوزه های مختلف سیاسی اجتماعی و حضور اصلاح طلبان به صورت متحد از جمله دلایل این مهم می توان برشمرد. همچنین گروهی از مردم ؛ که اکثریت آن را شامل می شوند، انگیزه و دغدغه ی سیاسی ندارند و به هیچ حزب و جناح خاصی وابستگی و علاقه ندارند اما تبلیغات یک پارچه ی رقیب و ایجاد موج به کل شهر سبب شد تا اقبال از سمت اصولگرایان در مشهد کاسته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار