مدیر کل دامپزشکی استان قم به مردم توصیه کرد برای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو، گوشتی را تهیه کنند که مهر سازمان دامپزشکی را داشته باشد.
کد خبر: ۴۲۷۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۰ 22 May 2017
به گزارش تابناک قم، دکتر محمد مهدی رفیعی با هشدار در مورد مراقبت شهروندان در پیشگیری از تب کریمه کنگو گفت: برای پیشگیری از این بیماری به نکات بهداشتی در خرید گوشت مهر دار سازمان دامپزشکی توجه شود.

مدیر کل دامپزشکی استان قم افزود: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و احتما شیوع بیماری تب کریمه کنگو،شهروندان گوشت را از مکان های مجاز خریداری کنند.

وی در مورد علائم این بیماری بیان کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک میان دام و انسان است که علائم بیماری آن در انسان کاملا مشخص می باشد و علائم اولیه آن شبیه آنلوانزا شامل تب و سردرد است.

وی اظهار داشت: این علائم در روزهای سوم به بعد علامت خونریزی در قسمت های مختلف بدن ایجاد می کند که اگر درمان نشود موجب مرگ خواهد شد.

مدیر کل دامپزشکی استان قم خاطرنشان کرد: این بیماری چند راه انتقال دارد یکی از طریق تماس با خون و ترشحات بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو و راه دیگر از طریق گزش کنه آلوده و نوع دیگر انتقال از طریق خون دام آلوده می باشد.

وی عنوان کرد: در حوزه دامپزشکی دو راه مهم در جهت انتقال وجود دارد که گزش کنه یکی از این مهم ترین راهها می باشد برای جلوگیری از بیماری هیچ گاه کنه را با دست له نکنند و برای جدا کردن آن از پنبه الکل استفاده شود.

رفیعی افزود: اگر بعد از گزش کنه علامت آنفلوآنزا رویت شد باید برای درمان به موقع اقدام شود تا هر چه سریع تر این بیماری رفع گردد.

وی گفت: یکی از راههای مهم برای از بین بردن کنه،سم پاشی است و باید به هشدارهای لازم توجه شود در این راستا سم پاشی اماکن یکی از روش های مهم برای از بین بردن کنه ها می باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان قم تصریح کرد: امسال مقداری سم در مناطق محروم توزیع شده و کار سم پاشی را آغاز کرده ایم این سم رایگان است و با مراجعه به بخشداری می توانند سم را دریافت کنند البته سم در همه داروخانه ها وجود دارد و می توانند آن را تهیه کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به افزایش کنه ها به دلیل بارندگی زیاد در مراتع همه باید آمادگی لازم را برای از بین بردن کنه ها داشته باشیم.

رفیعی در مورد گوشت و آلاینده ها عنوان کرد: برای پیشگیری، بحث آموزش حرف اول را می زند و رعایت نکات پیشگیری اهمیت زیادی دارد در این زمینه کشتارهای غیر مجاز خارج از کشتارگاه نقش مهمی در گسترش بیماری دارد.

وی در توصیه هایی گفت: دام علائم خاصی برای این بیماری ندارد و از نظر ظاهری در دام قابل تشخصی نیست و باید هر دامی را برای کشتار در مکان های مجاز بسپاریم از طرفی در کشتارگاه نیز باید از وسایل حفاظت عینک و دستکش و لباس مناسب استفاده شود.

مدیر کل دامپزشکی استان قم بیان کرد: نگهداری گوشت به مدت 24 ساعت در دمای یخچال موجب کاهش PH گوشت می شود و سطح عفونت ها را پایین می آورد در واقع گوشت باید دمای پیش سرد را پشت سر بگذارد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر کشتارگاههای شهرداری قم تجهیزات پیش سرد را ندارد که امیدواریم به زودی مجهز شود تا گوشت قبل از توزیع این دمای پیش سرد را بگذراند.

رفیعی عنوان کرد: افرادی که گوشت را خرد می کنند باید مراقب باشند و از دستکش استفاده کنند اگر چه این بیماری با پخت گوشت از بین می رود.

وی گفت: تمامی گوشت ها در مراکز  فروش مجاز و کشتارگاهی دارای مهر است و مهر در پشت ران گوسفند به صورت لیبل با تاریخ و نام کشتارگاه قید می شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار