اینک لیستی از وعده‌هایی موجود است که رئیس‌جمهور منتخب در دوران تبلیغات انتخاباتی از آن‌ها سخن گفته است و امید می‌رود این دوره روحانی به جای سیاست انکار، عمل به این وعده‌ها را پیشه گیرد.
کد خبر: ۴۲۷۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶ 22 May 2017

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از کیهان، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با تمام فراز و نشیب‌های آن روز جمعه برگزار و به اتمام رسید، نتایج انتخابات اعلام شد و اینک لیستی از وعده‌هایی موجود است که رئیس‌جمهور منتخب در دوران تبلیغات انتخاباتی از آن‌ها سخن گفته است و امید می‌رود این دوره روحانی به جای سیاست انکار، عمل به این وعده‌ها را پیشه گیرد، وعده‌هایی که ثبت و ضبط شده است و نمی‌توان پس از گذشت چهار سال در برابر مطالبه عمومی از دو کلمه نگفتم و نتوانستم استفاده کرد!


پیش از بررسی وعده‌های ریز و درشت انتخاباتی روحانی ضروری است به چهار سال پیش نگاهی بیندازیم. روزهایی که رئیس‌جمهور منتخب با کارنامه‌ای سفید در حوزه اجرا و در قامت منتقد وضع موجود وارد کارزار رقابت‌های انتخاباتی شده بود، وعده‌های بی‌شماری که سرلیست آن‌ها تحول صد روزه اقتصادی و ایجاد چهار میلیون شغل بود پس از گذشت چهار سال در مناظره انتخاباتی و در برابر انتقادهای دیگر نامزدها مورد انکار قرار گرفته و روحانی گفت «یک سایت گمنام حرفی می‌زند و یک سایت معروفی آن را نقد می‌کند و یک روزنامه هم آن را نقل می‌کند و شما هم می‌خواهید از آن نقل کنید؛ «من هیچ‌وقت قول ۴ میلیون شغل ندادم و این دروغ محض است.».


البته روحانی پیش از این نیز در برابر سوال خبرنگاران درباره وعده صد روزه سیاست انکار را پیشه کرده و گفته بود «من نگفتم مشکلات را صد روزه حل می‌کنم، من گفتم اگر به دولت برسم گزارش صد روزه‌ای از کارهایی که کردم به مردم ارائه می‌دهم. کسی که مشکلات را یک‌شبه حل می‌کرد رفته است. من چهار سال منتظر این سؤال بودم که این دروغ را آشکار کنم.»


وی در پاسخ به خبرنگاری که قصد داشت صحبت‌های چند سال پیش وی را تکرار کند با بیان اینکه من یادم هست چه گفتم، تاکید کرد:‌ «مگر کسی عقل نداشته باشد که بگوید ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می‌کنم. این دروغ بزرگی است که برخی آدم‌های مخرب آن را تکرار می‌کنند.»
این در حالی است که روحانی سال ۹۲ درباره وعده صد روزه جهت حل مشکلات کشور گفت: «راه‌حل‌های کوتاه مدت یک ماه و ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات ومعضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش‌بینی شده است که با این برنامه ما می‌توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم.»


چهار سال پیش را به گذشته وا می‌گذاریم و به وعده‌های جدید روحانی می‌رسیم، وعده‌هایی که در برابر میلیون‌ها بیننده و شنونده تلویزیونی بر زبان رئیس‌جمهور منتخب جاری شد و اینک انتخابات تمام شده است و نوبت عمل به وعده‌ها است و ما به جای آن که چهار سال بعد از روحانی بپرسیم چه شد؟ و او بگوید نگفتم امروز لیستی از این وعده‌ها که همه برگرفته از سخنان روحانی است را پیش روی مخاطبان گرامی روزنامه قرار می‌دهیم که پیگیر این وعده‌ها باشند.


تحقق عدالت درآمدی و زدودن چهره فقر از کشور


درآستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیانیه اقتصادی حاوی مهم‌ترین محورهای رشد و توسعه کشور از سوی روحانی منتشر شد.


تحقق عدالت درآمدی و زدودن چهره فقر از کشور یکی از وعده‌های حسن روحانی است که در برنامه وی برای دولت دوازدهم پیش روی مردم ایران قرار گرفت.


در این بند از برنامه روحانی آمده است: هر چند دستیابی به رشد بالای اقتصادی به افزایش سطح درآمد در کل اقتصاد کمک می‌کند اما در صورتی‌که بهره‌مندی گروه‌های کم‌درآمد در چارچوب نظام موجود توزیع درآمد صورت گیرد، فرآیند بهبود وضعیت اقشار کم‌درآمد بسیار کند خواهد بود. لذا ضروری است همزمان با اجرای سیاست‌های توسعه‌ای که منجر به دستیابی به رشد بالاتر اقتصادی خواهد شد، برنامه‌های حمایتی‌(فراتر از یارانه) به منظور بهبود شرایط زندگی و توانمندسازی گروه‌های فقیر به اجرا درآیند.


در ادامه این بند از برنامه روحانی آمده است: در همین راستا دولت دوازدهم برنامه‌ای به منظور بهبود وضعیت رفاهی ۸ تا ۱۰ میلیون نفر از خانوارهایی که در پایین‌ترین سطح زندگی می‌کنند دارد. ما برای تحقق این امر طرح سه مرحله‌ای را پیش‌بینی کرده‌ایم که با اجرای آن که برای اولین بار در کشور خواهد بود مفهومی به عنوان استاندارد زندگی یا حداقل سطح رفاه را تعریف می‌کنیم و درآمد هر کس را که پایین‌تر از آن بود به سطح استاندارد تعریف شده می‌رسانیم.


در بخش دیگری از این بند آمده است: در این طرح فرد یا خانواده‌ای که شرایط درآمدی پایین‌تر از استاندارد تعریف شده دارد، چنانچه توانایی کار کردن داشته باشد منابع را صرف افزایش توانمندسازی و پیداکردن شغل برای آنها خواهیم کرد و اگر توانایی انجام کار نداشته باشند، مابه‌التفاوت درآمد آنها تا سطح استاندارد را به‌صورت مستمری به آنها پرداخت خواهیم کرد.


در ادامه این بند از برنامه روحانی و برای صد روزه اول دولت دوازدهم آمده است: در صد روز اول شروع بکار دولت دوازدهم، میزان درآمدی را بعنوان حداقل وضعیت رفاه خانوارها متناسب با مناطق مختلف جغرافیایی تعریف و اعلام می‌کنیم و هر خانوار ایرانی که براساس درآمدی که کسب می‌کند خود را مستحق دریافت مقرری تعیین شده در این طرح می‌داند با مراجعه به سازمان‌های حمایتی ثبت‌نام می‌کند و پس از بررسی و راستی ‌آزمایی موارد ثبت‌نام شده، مقرری مربوطه را به میزان مابه‌التفاوت درآمد فرد و سطح زندگی تعریف شده، دریافت خواهد کرد.


روحانی وعده خود را برای پایان سال ۱۳۹۹ اینگونه تشریح می‌کند «در مرحله سوم نیز استاندارد زندگی تعریف شده متناسب با رشد اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور افزایش پیدا می‌کند. آهنگ افزایش‌ها به‌گونه‌ای خواهد بود که در پایان سال ۱۳۹۹ سطح متوسط معیشت حدود ۱۰ میلیون نفر از فقیرترین افراد جامعه حداقل به میزان ۵ برابر وضع موجود ارتقا خواهد یافت.»


طرح توانمندسازی روستاییان


روحانی در بند توانمند سازی روستائیان برنامه دولت دوازدهم نیز آورده است «دولت بنا دارد معادل ریالی ۳ میلیارد دلار از منابع ارزی بدست آمده در نتیجه افزایش درآمدهای نفتی را طی چهار سال در جهت بهبود شرایط درآمدزایی روستاها با نرخ‌های ترجیحی سرمایه‌گذاری کند. کاری که دولت انجام خواهد داد این است که در روستاهای گروه یک به نسبت یک به سه و در گروه ۲ به نسبت ۱ به ۲ حمایت کند. بدین معنی که به ازای هر یک واحد که روستاییان در صنایع روستایی سرمایه‌گذاری کنند دولت در روستاهای گروه ۱، سه واحد برای سرمایه‌گذاری هزینه خواهد کرد.


طرح کارورزی


چنان‌که می‌دانیم بیکاری یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جوانان در چهارسال گذشته بوده است، دولت دوازدهم وعده‌های برزمین مانده گذشته را بایستی در چهارسال پیش رو عملی سازد از جمله وعده ۴ میلیون شغلی که ایجاد نشد ولی روحانی در برنامه دولت دوازدهم در این زمینه آورده است: دولت به منظور افزایش انگیزه برای به‌کارگیری جوانان در مشاغل مختلف، مشوق‌هایی برای شرکت‌ها و کارخانجاتی که جوانان شغل اولی را استخدام نمایند در نظر گرفته است. در واقع در این طرح دولت به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی کمک می‌کند تا نیروی انسانی بیشتری را استخدام کنند. دولت این کار را از طریق پذیرفتن بخشی از هزینه استخدام نیروی کار جدید انجام می‌دهد.


این طرح عبارتند از:


-افزایش مهارت و اشتغال جوانان
- افزایش جذب و بکارگیری جوانان در شرکت‌ها
- کاهش هزینه‌های نیروی کار(آموزش، بیمه و مالیات) برای کارفرمایان
- هدایت هدفمند منابع در جهت توسعه اشتغال جوانان


بر اساس این وعده «جوانان جویای کار فارغ‌التحصیل دانشگاهی گروه سنی ۳۲-۲۳ سال و شغل اولی‌ها هستند. در این طرح فرد متقاضی کار باید ثبت‌نام کند و دوره کارورزی را بگذراند. دولت هزینه دوره آموزشی را معادل یک‌چهارم حداقل دستمزد می‌پردازد.»


سهام عدالت


درباره سهام عدالت در برنامه دولت دوازدهم نیز آمده است: توزیع سهام عدالت، به ۵۰ میلیون ایرانی، برای دو دهک اول، معادل ارزش ۲ میلیون تومان و برای بقیه حدود ۱ میلیون تومان ثروت اولیه ایجاد می‌کند که ارزش آتی آن تابع عملکرد اقتصاد است. سهامداران می‌توانند این سهام را نقد کرده یا از جریان مستمر سود آتی آن منتفع شوند.


در مقدمه این بند تاکید شده است:در سال‌های قبل برگه‌های سهامی تحت عنوان سهام عدالت در جامعه توزیع گردید که فاقد ارزش بود. پس از بررسی‌های بسیار و طرح راهکارهای کارشناسی مختلف در دولت و با اتکاء به رهنمودهای مقام معظم رهبری به سازوکاری رسیدیم که با اجرای آن هم مشکل دارندگان این سهام حل خواهد شد و هم مشکل بنگاه‌های واگذار شده ضمن اینکه این سازوکار در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای توانمندسازی خانوارها و اعطای ثروت به آنها است.


اصلاح محیط کسب و کار و نظام بنگاه‌داری (اشتغال درآمدآفرین)


روحانی در بند اصلاح محیط کسب و کار برنامه خود برای دولت دوازدهم نیز آورده است: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد نمی‌توان کشوری را یافت که در دوره‌ای بلندمدت رشد اقتصادی بالا داشته باشد اما این مهم با درون‌گرایی اقتصادی یا دولتی بودن اقتصاد حاصل شده باشد. بنابراین یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در زمینه افزایش تولید و اشتغال افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری با استفاده از دو استراتژی «توسعه بخش خصوصی» و «برون‌گرایی» است.


در بخش دیگری از این بند فارغ از محتواسنجی آن آمده است: اقتصادهای چین، هند، ژاپن و اندونزی طی دو دهه آینده در گروه پنج اقتصاد بزرگ دنیا قرار خواهند گرفت. لذا جغرافیای برونگرایی با محوریت مشارکت در زنجیره تولید صادرات‌گرا از طریق همکاری با بنگاه‌های بزرگ کشورهای ذکرشده به اضافه کشورهای منتخب اروپایی می‌تواند به تحقق رشد اقتصادی صادرات‌گرا که با افزایش قابل توجه اشتغال همراه خواهد بود کمک موثر کند. برونگرایی منطقه‌ای نیز می‌تواند استان‌های مرزی کشور را که اتفاقا از محروم‌ترین‌ها هستند به رفاه مطلوب برساند.


در ادامه این برنامه تصریح شده است: تعیین ماموریت‌های محوری مشخص برای استان‌های مرزی در توسعه تبادل با کشورهای همجوار و نیز مشارکت در برقراری ارتباطات شرق با غرب و شمال با جنوب با نقطه اتصال ایران، می‌تواند توسعه استان‌های محروم مرزی را تسهیل کند و نظام مبادله سالم را جایگزین شکل آزاردهنده موجود قاچاق کالا نماید.


این برنامه وعده می‌دهد: ما با برنامه ‌برونگرایی و تعامل بیشتر با دنیا می‌خواهیم شغل‌های از دست رفته خود را پس بگیریم، بازار گردشگری ما به وسیلۀ ترکیه بازار گاز ما تا سال گذشته به وسیله قطر، صنعت هوایی ما و اینکه قطب هواپیمایی باشیم به وسیله امارات، همچنین، مسیرهای بازرگانی و تجاری ما به وسیله امارات ، سرمایه‌گذاری صنعتی به وسیله ترکیه، بازار نفت ما به وسیله عراق و عربستان محدود شد. با اجرای این برنامه و با استفاده از ظرفیت برجام ما می‌خواهیم شغل‌هایی را که از دست داده و تقدیم کشورهای همسایه کرده‌­ایم پس بگیریم، می‌خواهیم سرمایه‌های رفته را به کشور بازگردانیم.


۸ وعده روحانی در برخورد با فساد


بخشی از فعالیت رسانه‌ها در چهار سال گذشته به افشای مفاسد عظیمی اختصاص داشت که دولت یازدهم در این فسادها یک سویه ماجرا بود. از جمله این مفاسد می‌توان حقوق‌های نجومی و همچنین فساد دوازده هزار میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان نام برد.


با گذشت ۴ سال در برنامه دولت دوازدهم برای مقابله با فساد ۸ وعده مشخص داده شده است:


-اجرای قانون «ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد»


- اجرای قانون انتشار و دسترسی آزادانه به اطلاعات


- گسترش دولت الکترونیک،


- چابک‌سازی دولت،


- تسهیل مقررات و زمینه‌سازی برای حذف امضاهای طلایی


- شفاف‌سازی بودجه‌ریزی و ارزیابی عملکرد بودجه


- جلوگیری از اعطای هرگونه امتیاز انحصاری در موضوعات اقتصادی


- تقویت زیرساخت‌های اینترنت (توسعه اشتغال مبتنی بر اینترنت)


توسعه گردشگری


روحانی درباره گردشگری و توسعه آن نیز وعده داده است: توسعه گردشگری از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌تواند به متنوع شدن اقتصاد ایران، ایجاد اشتغال - بالاخص در مناطق کم‌برخوردار - و راه‌اندازی زنجیره‌ای از تولید و خدمات کمک کند. ایران می‌تواند تا سال ۱۴۰۰ به هدف جذب سالانه ۹ میلیون گردشگر خارجی اعم از گردشگر مذهبی، تفریحی و سلامت دست یابد.


آنچه ذکر شده برنامه‌های رسمی روحانی است که دیگر مجال و توانی برای انکار آن‌ها در چهار سال آینده نخواهد بود جالب آن که روحانی عملی ساختن بخشی از وعده‌های چهار سال گذشته خود را نیز به چهار سال آینده محول کرده است و امید می‌رود آن وعده‌های محقق نشده در این چهار سال به همراه برنامه‌های جدید عملی شوند تا در روزهای پایانی دولت دوازدهم به رسانه‌ها و منتقدین گفته نشود که «نگفتم و نمی‌توانیم».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار