مدیرکل سازمان بیمه سلامت ایران؛
جلسه بررسی و پایش اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان خوزستان با حضور دکتر کبیر مدیرکل سازمان بیمه سلامت ایران
کد خبر: ۴۲۸۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴ 22 May 2017
جلسه بررسی و پایش اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان خوزستان با حضور دکتر کبیر مدیرکل دکتر کبیر: خوزستان، بدلیل مسائل ارزشی جنگ، آسیب دیدگی زیرساختها و مشکلات اقلیمی نیازمند حمایت دولت استسازمان بیمه سلامت ایران، دکتر ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر پریدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دکتر محمدپور رئیس دانشکده علوم پزشکی بهبهان، دکتر ابول نژادیان رئیس دانشکده علوم پزشکی شوشتر و جمعی از مسئولین و معاونین دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی استان در محل سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

دکترمحمد جواد کبیر مدیرکل سازمان بیمه سلامت ایران در این جلسه گفت: 3 سال از اجرای طرح تحول نظام سلامت می گذرد و زمانی که سمت این طرح حرکت کردیم، هیچ گونه مدل یا چهارچوبی نداشتیم و تنها بر اساس شواهد می دانستیم اگر بخواهیم گام های مهمی را در حوزه سلامت برداریم، باید مداخلات اثربخشی داشته باشیم.

وی افزود: از ابتدای امسال، سازمان بیمه سلامت از نظر ساختاری تغییر پیدا کرده است و در ذیل وزارت بهداشت بر اساس برنامه ششم، تعریف ساختار شده است که بر اساس دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ماموریت های ویژه ای برای ما مشخص شده است که باید با دانشگاه ها و واحدهای ارائه دهنده خدمات سلامت از نزدیک بیشتر درگیر باشیم.

کبیر با اشاره به میزان پرداختی مردم پیش از اجرای طرح تحولات سلامت گفت: پیش از شروع این برنامه به وزیر بهداشت گفتیم که با توجه به شرایطی که ما در سازمان بیمه سلامت داریم، لازم است کل جمعیت را بیمه کنیم و هیچ آماری از جمعیت بیمه شدگان وجود ندارد و از طرفی سیستم های آماری کشور ما سیستم بهنگام و معتبری نیست، با این وجود این راه با شجاعت و هدایت های مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر بهداشت شروع شد.

مدیر کل سازمان بیمه سلامت ایران درباره نقش حوزه های بیمه ای در اجرای طرح تحول نظام سلامت اظهار کرد: عمده فعالیت ها توسط واحدهای زیر نظر دانشگاه ها و سازمان های ملی تحقیقات سلامت بود و حوزه های بیمه ای کم تر دخالت داشتند؛ به همین دلیل پیشنهاد ما این بود که شورای برنامه ریزی طرح تحول نظام سلامت راه اندازی شود و وزیر بهداشت به شرط آنکه دبیرخانه  آن در سازمان بیمه سلامت باشد پذیرفتند.

وی افزود: دبیری این شورا به ما واگذار شد در این راستا 6 کارگروه شامل کارگروه های درمان، بهداشت، تجهیزات و دارو، آی تی و اطلاعات، بیمه گری و مدیریت منابع تشکیل داده شد.

کبیر در ادامه اظهار کرد: یکی از استراتژی های اشتباه ما در این طرح، نداشتن اهتمام لازم به انباشت منابع بود، درصورتی که در کشورهای موفق اولین درس انباشت منابع است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در ابتدای کار تا کنون با آن مواجه شده اند، گفت: در تمام دنیا در پوشش های بیمه ای به چند اصل توجه دارند و سیمای دموگرافی کشورشان را به خوبی تحقیق کرده اند که در کشور ما نیز سیمای دموگرافی گروه های مخاطب آن در 4 گروه سنی نوزادان و کودکان، نوجوانان و جوانان، میانسالان و سالمندان است که در آن ها شیوع بیماری ها متفاوت است.

کبیر درباره اولویت های سازمان بیمه سلامت گفت: دغدغه ما این است که چگونه با منابعی که در اختیار داریم، امورمان را بگذرانیم، زیرا منابع و مصارف ما با یکدیگر همخوانی ندارد.همچنین استراتژی های مدیریت منابع ما کنترل دو سطح عرضه و تقاضا است و برای گفتن اینکه کدام یک اثر بخش تر است، به بستر فرهنگی و بستر اجرایی نیاز داریم که این ها یک بستر کلیدی به نام زمان دارند.

وی افزود: یکی از اشکالات مهم تامین درآمد بیمه سلامت و وزارت بهداشت و درمان از درآمد عمومی است، زیرا در این حالت عزمی برای مدیریت منابع و مراقبت از آن نیست.

مدیر کل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به عدم پرداخت حقوق در دو دولت نهم و دهم گفت: در آن زمان تصور این بود که بعدا پول حقوق کارمندان را خواهند داد، اما از ابتدای برنامه پنجم بند «و» جدا شد و در شرایطی قرار گرفتیم که به دلیل اختلافات ناشی از تحریم ها کار بسیار سخت شد و اگر جز دولت فعلی دولت دیگری بود همه چیز را تمام شده اعلام می کردند.

کبیر افزود: در ابتدای سال 95 اعتبار مصوب در بودجه را 1700 میلیارد پیش بینی کرده بودیم اما از طرف سازمان برنامه و بودجه 546 میلیارد مصوب شد که این موضوع آسیب زیادی به پیکر مدیریت منابع ما وارد آورد.

وی اظهار کرد: خوزستان از جمله استان هایی است که به دلیل مسائل ارزشی جنگ و مشکلات اقلیمی نیازمند تمهیدات حمایتی از سوی دولت است، زیرا زیرساخت های آن بسیار آسیب دیده اند.

کبیر در پایان گفت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برای درست کردن این زیرساخت ها  خود را به آب و آتش زده است و براساس گزارش هایی که به ما اعلام کردند، برای 80 درصد جمعیت تحت پوشش پرونده الکترونیک تشکیل شد، که این موضوع حامل پیام بزرگی است.
منبع: تابناک
برچسب ها: تحول نظام سلامت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار