معاون بهداشت ؛
همه ساله از تاریخ 30 اردیبهشت ماه لغایت 4 خردادماه به عنوان هفته ملی جمعیت نامگذاری شده است و شعاری از سوی وزارت بهداشت در نظر گرفته می شود که شعار امسال هفته ملی جمعیت "همه دیده می شویم" است
کد خبر: ۴۲۸۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳ 22 May 2017
بسیاری از کشورهای در حال حاضر دچار بحران عدم تعادل جمعیتی هستند، کشورهای در حال توسعه دچار مشکل رشد بی رویه جمعیت و جوانی جمعیت و بار تکفل بالا هستند و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته رشد جمعیت منفی شده است و بیشترین افراد جامعه را سالخوردگان تشکیل می دهند.

وی افزود: تغییرات جمعیتی علاوه بر اینکه از پارامترهای جمعیتی ناشی می شود، از عوامل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی هم تاثیر می پذیرند. بنابراین برای بازگرداندن پویایی و تعادل به ساختار جمعیتی کشور باید تغییرات جمعیت بطور مداوم مطالعه و دورنمای تحولات جمعیتی ترسیم شود و در صورت خارج شدن جمعیت از حالت تعادلی سیاستهای جمعیتی لازم اعمال شود.
 
اهداف برنامه باروری سالم 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: هدف اصلی برنامه باروری سالم، توانمندسازی خانواده ها برای فرزند آوری در سنین مناسب بین 18 تا 35 سال و فاصله مناسب بین بارداری است تا در راستای آن ضمن پرهیز از بارداری های پرخطر، بارداری های مبتنی بر برنامه ریزی والدین انجام و آینده فرزندان تضمین گردد.
 
رئیس مرکز بهداشت استان تصریح کرد: در حال حاضر میانگین فاصله گذاری زمانی بین ازدواج تا تولد اولین فرزند به حدود سه و نیم سال رسیده است که با توجه به افزایش سن ازدواج هرگونه تاخیر در بارداری اول از دست دادن فرصت زمانی برای باروری سالم را به دنبال خواهد داشت. این در حالی است که با این تاخیر ها هرگونه نازایی احتمالی و تشخیص زودرس نازایی از دست می رود.
 
رویکردهای اتخاذ شده در راستای باروری سالم
وی در ادامه به مهمترین رویکردها در راستای افزایش باروری سالم اشاره کرد و گفت: فرهنگ سازی و ارتقا دانش در سطح جامعه و رسانه های عمومی، آماده سازی افراد برای ازدواج، تامین خدمات پس از ازدواج، تامین خدمات آماده سازی برای باروری، تامین خدمات مراقبتهای دوران بارداری،تامین خدمات زایمان ایمن، تامین خدمات پس از زایمان، فاصله گذاری ایمن و مطلوب بین بارداری ها، مراقبت نوزاد، مراقبت کودکان تا پایان 5 سالگی از مهمترین رویکردهای اتخاذ شده در این راستا می باشند. 
 
اقدامات انجام شده در معاونت بهداشت در سال 95 در راستای برنامه باروری سالم و افزایش جمعیت
 
رئیس مرکز بهداشت استان در پایان اقدامات دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 95 در راستای باروری سالم را به شرح زیر اعلام نمود:
توزیع 27000 جلد کتاب "پیام نیکبختی" بصورت رایگان در مراکز مشاوره ازدواج
توزیع 20000 سی دی  با عنوان "ساقدوش" بصورت رایگان در مراکز مشاوره ازدواج
توزیع 43044 جلد کتاب "سن و ناباروری" بصورت رایگان در مراکز مشاوره ازدواج و مراکزبهداشتی درمانی شهرستا نها
توزیع 37000 جلد کتاب "شیوه زندگی و ناباروری" بصورت رایگان در مراکز مشاوره ازدواج و مراکزبهداشتی درمانی شهرستانها
توزیع 42000 جلد کتاب"آندومتریوز" بصورت رایگان در مراکز مشاوره ازدواج ومراکزبهداشتی درمانی شهرستانها و مدارس
توزیع 2000 جلد کتاب "تخمدان پلی کیستیک" بصورت رایگان در مراکزبهداشتی درمانی شهرستانها و مدارس.
توزیع 37000 جلد کتاب "روابط عاطفی" در مراکز مشاوره ازدواج.
منبع: تابناک
برچسب ها: معاون بهداشت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار