شرکت صنعتی کیمیاگران بدره تنها واحد تخصصی غرب کشور در تولید الکل و محصولات طبی و بهداشتی سال هاست در گیر و دار محاسبه معوقات و در انتظار اکسیر بانک ملت است تا کیمیای گرانقدر خود را به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کند.
کد خبر: ۴۲۸۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹ 22 May 2017
به گزارش تابناک ایلام ، این شرکت در سال 83 در زمینی به مساحت شش هزار متر مربع با زیربنای تولیدی یک هزار و 850 مترمربع در منطقه محروم بدره احداث شد و در سال 89 محصولات تولیدی خود را به بازار عرضه کرد در مدت کوتاهی (پایان سال 91) بدلیل مشکلات اقتصادی کشور تعطیل شد و هنوز هم نتوانسته شرایط مناسبی برای شروع مجدد فعالیت بدست آورد.
مدیر عامل شرکت کیمیاگران بدره در خصوص مشکلات این واحد صنعتی گفت: بعد از سال 91 به علت اختلاف بین سازمان غذا و دارو و شرکت نفت منطقه ایلام و تغییر سوخت مصرفی این واحد و متعاقب آن آزاد سازی حامل های انرژی مشکلات زیادی برای چرخه تولید کارخانه بوجود آمد.
محمدرضا عبدخانی افزود: مشکلات سیستم اقتصادی و مالی کشور و انفجار در سیستم سوخت رسانی کارخانه که پنج میلیارد ریال خسارت را بر تنخواه و سرمایه در گردش این شرکت وارد کرد و عدم کمک مسئولان استان که در راستای بازسازی کارخانه هیچ مساعدتی انجام ندادند، باعث شد مبلغی که باید صرف خرید مواد اولیه می شد برای بازسازی کارخانه هزینه شود.
وی اظهار کرد: در ابتدای سال 92 با افزایش چند برابری قیمت حامل های انرژی و عدم تحقق وعده های دولت وقت مبنی بر پرداخت یارانه سوخت به واحدهای تولیدی در کنار عدم همکاری بانک ملت به عنوان بانک عامل در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش، منجر به تعطیلی این کارخانه شد.
عبدخانی یادآور شد: بعد از پیگیری های مکرر با مسئولان بانک ملت و مقاومت بانک در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش، مجبور به آوردن سرمایه گذار از بیرون استان شدیم که بانک ملت با توجه به اینکه مدعی طلب از این شرکت است با کارشکنی مداوم مانع از تحقق این مهم شده و با صدور اجراییه مانع از همکاری هر نهاد یا موسسه دیگری در راه اندازی مجدد این کارخانه شده است.
این تولید کننده در مورد میزان معوقات بانکی شرکت کیمیاگران گفت: کل تسهیلات دریافتی از بانک ملت شعبه بدره چهار میلیارد و 800 میلیون ریال بود که تاکنون هشت میلیارد ریال پرداخت شده ولی بانک مدعی است باید مبلغ 6 میلیارد ریال به عنوان دیرکرد تسهیلات بپردازیم و به همین دلیل حساب های شرکت را مسدود و غیابا اجراییه صادر کرده است.
به گفته وی، این معوقات و عدم همکاری بانک ملت در پرداخت سرمایه در گردش باعث شده که رکود و تعطیلی دامنگیر این واحد صنعتی شود و با وجود مصوبات کارگروه شتاد تسهیل و اقتصاد مقاومتی و اعلام به بانک ملت جهت همکاری با این شرکت، هنوز هیچ مساعدتی در این زمینه انجام نشده است.
عبدخانی در مورد اهمیت راه اندازی مجدد این طرح تولیدی اضافه کرد: شرکت کیمیاگران بدره با تولید محصولات الکل طبی و صنعتی و ضدعفونی کننده بیمارستانی با برند کیمی سپت است و تنها تولید کننده ماده ضد عفونی کننده 100 درصد ایرانی است که می تواند مانع خروج میزان قابل توجهی ارز از کشور شود.
مجری طرح ضمن ابراز نارضایتی از اعلام گزارش ارسالی به مرکز توسط کارشناسان بانک گفت: گزارش ارسالی زیاد مناسب اعلام نشد که همین امر موجب رد شدن موضوع پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به طرح ما شد.
عبدخانی اظهار کرد: یک میلیارد تومان درخواست تسهیلات سرمایه در گردش داده بودیم که تنها با 400 میلیون تومان آن موافقت شد اما به دلیل گزارش ناثواب کارشناسان بانک به مرکز با پرداخت این میزان تسهیلات هم مخالفت شد.
وی ادامه داد: راه اندازی کارخانه بدون سرمایه در گردش ممکن نیست و با توجه به اجراییه ای که بانک ملت برای کارخانه صادر کرده هیچ سرمایه گذار خصوصی حاضر به مشارکت در این طرح نمی شود.
به گفته وی، برای گسترش محصولات تولیدی این شرکت می توان از برنامه تولید سرکه خوراکی، آب آشامیدنی، تهیه خوراک دام از پساب، تولید شربت معده، بتادین و انواع سرم های شست و شو نام برد که تنها در فاز نخست می تواند زمینه اشتغال 40 نفر مستقیم و 200 نفر غیر مستقیم را فراهم کند.

**
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام در خصوص مشکلات مربوط به شرکت کیمیاگران بدره گفت: مشکلات این شرکت چند بار در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مطرح شد و برای دریافت تسهیلات جدید سرمایه در گردش به بانک ملت نیز معرفی گردید.
رضا محمد رحیمی افزود: بانک ملت در خصوص پرداخت تسهیلات بانکی به این شرکت اعلام آمادگی کرده است تا با اخذ وثیقه جدید، تسهیلات را در اختیار این شرکت قرار دهد.
وی تاکید کرد: مجریان این شرکت تنها خواستار دریافت تسهیلات از محل اجرای طرح هستند که با توجه به عدم پرداخت جرایم دیر کرد تسهیلات قبلی از سوی این شرکت به بانک ملت، بانک اعلام کرده بدون اخذ وثیقه جدید قادر به پرداخت تسهیلات نیست.

**
معاون بانک ملت استان ایلام هم گفت: مشکل این شرکت سرمایه در گردش است که پس از معرفی ستاد تسهیل، از سوی بانک در تاریخ 18 اسفند سال گذشته با تامین اعتبار آن مخالفت شد.
محمدحسین محمدی افزود: به دستور مدیر عامل بانک ملت از مرکز برای پنجمین بار بدهی این شرکت بدون یک ریال آورده تقسیط و بازپرداخت آن پنج ساله شد بنابراین پیشنهاد پرداخت سرمایه در گردش خلاف مقررات داخلی بانک است.

**
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار ایلام نیز ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت موجود گفت: به خاطر آیین نامه داخلی بانک ملت این وضعیت بوجود آمده و این شرکت با مشکل مواجه شده است.
حشمت الله عسگری اظهار کرد: در کوتاهترین زمان ممکن پیگیری لازم برای رفع مشکل شرکت کیمیاگران بدره از طریق مرکز از سوی استانداری ایلام انجام می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار