در مطلبی به واکنش‌های منفی به سخنرانی روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا پرداختیم .
کد خبر: ۴۲۸۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷ 22 May 2017
به گزارش تابناک : به نقل از لس‌آنجلس تایمز حتی پیش از این که ملک عبدالله دومِ اردن پشت میکروفن برود، لحظاتی پس از پایان سخنرانی دونالد ترامپ در نشست ریاض، شبکه‌های اجتماعی از واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا پر شده بود.

انور قرقاش، وزیر امور خارجه (وزیر کشور در امور خارجه) امارات متحده عربی و ضاحی خلفان، رئیس امنیت عمومی دبی در زمره نخستین مقاماتی بودند که در شبکه اجتماعی توییتر به تمجید از اظهارات ترامپ پرداختند. در این میان، خلفان – که شخصیتی جنجالی به شمار می‌رود و از ممنوعیت سفر اتباع کشورهای عمدتاً مسلمان به آمریکا حمایت کرده است -- با اشاره مستقیم به ایران، از منزوی کردن این کشور استقبال و ابراز خشنودی کرد.

اما بسیاری از مسلمانان، ببه خصوص اتباع کشورهای خارج از محدوده خلیج‌فارس، به اظهارات ترامپ علاقه نشان ندادند.

حسین سلامه، یک فعال اجتماعی 29 ساله مصری در قاهره به دلیل امتناع ترامپ از پذیرش نقش عربستان سعودی در ایجاد گروه‌های افراطی نظیر القاعده، از رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرد. وی در مصاحبه‌ای گفت: «مشکل نگرش کنونی این است که حقیقتِ فراهم آمدن ساختار ایدئولوژیک برای تثبیت این گروه‌ها از سوی عربستان سعودی را نادیده می‌گیرد.»

وی آمریکا را به «ریختن پول به پای این متحد ثروتمند و نفت‌خیز (عربستان) و وابستگی واشینگتن به سعودی‌ها برای ایفای نقش در حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای، بدون درک این نکته که عربستان در آغاز در ایجاد این بحران‌ها نقش‌آفرین بوده است،» متهم کرد.

گروه حماس نیز با انتشار بیانیه‌ای اظهارات دونالد ترامپ را محکوم کرد. سخنگوی حماس، سخنرانی ترامپ را «اهانتی به اعتبار مقاومت مردم فلسطین» نامید. ترامپ در سخنرانی خود، حماس و حزب‌الله لبنان را در کنار گروه‌های تروریستی القاعده و داعش قرار داد.

در ادامه این مطلب آمده است: موضع سختگیرانه ترامپ در قبال ایران که دو روز پس از تثبیت جایگاه حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور این کشور مطرح شد، از سوی تعدادی از ایرانیان به منزله یک سیلی تلقی شد.

«تریتا پارسی،» یک نویسنده و پژوهشگر ایرانی روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای از طریق ایمیل نوشت: «درست زمانی که بخش بزرگی از ایرانیان به تعامل با جهان و فضای باز رأی دادند، ترامپ مشتش را گره کرد و از طریق درخواست برای انزوای ایران واکنش نشان داد. این وضع، پرسش‌هایی را درباره علاقه آمریکا به از بین بردن خصومت با ایران ایجاد می‌کند.»

وی هشدار داد: «ترکیبی از انزوا و تقاضا برای تغییر رژیم، به گونه‌ای طعنه‌آمیز پس از حضور گسترده ایرانیان در انتخابات، زمینه‌چینی برای آغاز جنگ عراق را در ذهن متبادر می‌کند.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز با انتشار توییتی طعنه‌آمیز نوشت: «ایران – بلافاصله پس از انتخاباتی واقعی – از سوی رئیس‌جمهور ایالات متحده در آن قلعه مردم‌سالاری و اعتدال مورد حمله قرار گرفت.» اشاره وی به عربستان سعودی است که نظامی تمام‌سلطنتی دارد؛ کشوری که حاکمانش از برداشتی متفاوت از اسلام تبعیت می‌کنند.

ظریف همچنین تلویحاً به این نکته اشاره کرد که انگیزه اصلی ترامپ، فروش اسلحه و امضای قراردادهای دیگر با عربستان سعودی بود؛ قراردادهایی که وی در توییت خود ارزش آن‌ها را 480 میلیارد دلار تخمین زد.

حمیدرضا ترقی، یک تحلیلگر ایرانی نزدیک به اصولگرایان نیز اقدامات ترامپ را در مسیر توجیه فروش اسلحه و امضای قراردادهای تجاری ارزیابی کرد.

در یمن، کشوری که عربستان در آن مشغول جنگ است، هزاران نفر با حضور در خیابان‌های صنعا – پایتخت کشور – به حضور ترامپ در ریاض اعتراض کردند. منازعه دو ساله یمن تا کنون به مرگ بیش از 10 هزار نفر از مردم منجر شده است. حملات هوایی عربستان و متحدانش که از پشتیبانی لجستیک آمریکا بهره می‌برند، دلیل اصلی مرگ بیشتر این افراد است.

بسیاری نیز در منطقه به قرارداد فروش سلاح به عربستان که ترامپ در سخنرانی خود به آن بالید، انتقاد کردند. «گاندی امین،» یک وکیل اردنی با انتشار پستی در صفحه فیس‌بوک خود با عنوان «چرا ناراحت هستم،» گزینه‌های مناسبی را برای بخشی از پول اختصاص‌یافته به خرید سلاح از آمریکا معرفی کرد؛ از قبیل مقابله با بیماری وبا که یمن را در بر گرفته است، و یا ایجاد یک مرکز پناهندگان برای تمام افرادی که در جنگ سوریه آواره شده اند. برخی از گروه‌های اسلامی در آمریکا نیز از این قرارداد انتقاد کردند.



۲۰ میلیون تن زباله در سال نتیجه فرهنگ غلط و نبود مدیریت است

چالش های اقتصاد ایران در سال ۹۶

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار