پرونده قطور و قدیمی طرح‌جامع‌مشهد در سیر مراحل مختلف از تهیه تا تصویب و ابلاغ، در هر برهه‌ای یا مشمول زمان شده و مستلزم تغییر بوده یا از دستور کار خارج شده و برای مدتی، خاک خورده است.
کد خبر: ۴۲۸۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷ 22 May 2017
به گزارش تابناک خراسان رضوی، بهمن‌ماه سال 93 بود که طرح جامع شهر مشهد بعد از 8 ‌‌سال و گذر از مقاطعی که در اغما مانده بود، به تصویب شورای عالی شهر‌سازی رسید. در تمام این مدت به‌جز فهرست بلندبالای وعده‌های مسئولان استانی و کشوری و سردرگمی در تعیین‌تکلیف خیلی از ضوابط شهرسازی، چیز دیگری عاید مشهد نشده‌است.
به نظر می‌رسد برخی مدیران و مسئولان کشوری و استانی برای چراغ‌خاموش نگه‌داشتن موضوعات مورد اختلاف و حساس در طرح جامع مشهد، هم‌صدا شدند و در ‌نهایت مشخص نیست چه نسخه‌ای قرار است برای نقاط فریز ‌شده در طرح جامع و ابهامات و ایرادات آن پیچیده شود.
ایرادات و ابهاماتی که از‌سوی شورای عالی شهرسازی و معماری به طرح جامع وارد شده و تایید نهایی این طرح را منوط به رفع این ایرادات کرده است، در 5 بند خلاصه می‌شود. در بند اول ایرادات وارد‌شده به طرح جامع شهر مشهد، موضوع «سند کاربری اراضی» آمده است که شورای عالی شهرسازی مقرر کرده است در نقشه کاربری پیشنهادی طرح جامع که کاربری‌های خدمات شهری تنها در مقیاس شهری ارائه شده است، هماهنگ با نظام تقسیمات شهری حداقل در 4 سطح فراشهری، شهری، منطقه‌ای و ناحیه‌ای همراه با تثبیت خدمات وضع موجود ارائه شود.
همچنین نقشه‌های تقسیمات شهری در مقیاس منطقه، ناحیه و محله و کاربری اراضی وضع موجود که در طرح جامع بر‌اساس اطلاعات سال‌٩٠ تهیه شده، نقشه‌ها باید برمبنای آخرین تغییرات قانونی، ساخت‌و‌سازهای انجام‌شده و مصوبات کمیسیون ماده 5 تا زمان تصویب در شورای برنامه‌ریزی استان خراسان‌رضوی ارائه شود.
شورای عالی شهرسازی و معماری در بند دوم ایراد به طرح جامع شهر مشهد، ضوابط بلند‌مرتبه‌سازی در این کلان‌شهر را نشانه گرفته و بر ضرورت ارائه این ضوابط در مدت 3 ماه پس از ابلاغ طرح جامع تاکید کرده است. در عین حال نه از تصویب ضوابط بلندمرتبه سازی و نه از کلیات طرح جامع خبری نیست.
طولانی شدن طرح جامع به علت همکاری‌نکردن و ناتوانی مشاور
اواخر خرداد سال گذشته که طرح نصف و نیمه جامع شهر مشهد به استانداری خراسان رضوی ابلاغ شد، پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسما از ابلاغ این طرح خبر داد و گفت: فرایند ابلاغ طرح جامع کلان‌شهرها به این‌گونه است که در ابتدا شورای عالی معماری و شهرسازی بایدها و نبایدهایی را در مورد طرح‌های جامع به تصویب می‌رساند و پس از آن باید این بایدها و نبایدها در نقشه‌ها اعمال و ابلاغ شود.
حناچی دلایل تاخیر در ابلاغ طرح جامع مشهد را این‌گونه توضیح داد: این بایدها و نبایدها در مورد طرح جامع مشهد به مشاور اعلام شد اما در ادامه مسیر، مشاور به دلایلی نتوانست آنچه مورد تایید و تاکید دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی بود، اجرایی کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی، همکاری‌نکردن و ناتوانی مشاور طرح جامع مشهد را سبب طولانی‌شدن فرآیند ابلاغ طرح جامع شهر مشهد عنوان کرد اما درباره اینکه چه زمانی این پرونده به صورت کامل تعیین تکلیف می شود، ترجیح داد اظهارنظری نکند.
در عین حال از آن روزها تاکنون وعده‌های مختلفی در خصوص ابلاغ کامل طرح جامع مشهد و رفع نواقص آن از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور بر زبان مسئولان جاری شده است اما هیچ کدام عملی نشده و این پرونده قطور همچنان بلاتکلیف است.
اعلام تغییرات غیرقانونی در طرح جامع به استاندار
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد به تشریح روند تصویب و ابلاغ طرح جامع می‌پردازد و می‌گوید: به جز ضوابط بلندمرتبه‌سازی، مابقی طرح توسعه شهری نهایی شده و جهت اجرا به شهرداری مشهد ابلاغ گردیده است.
محمد سهیلی می‌افزاید: در روند بررسی و تصویب طرح جامع مشهد، شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در بخش‌های ابلاغی این طرح، تغییراتی ایجاد کرده که با نظر مشاور و مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد مغایر است.
وی تصریح می‌کند: شورای اسلامی شهر مشهد تغییراتی که توسط کارشناسان حوزه راه و شهرسازی در طرح جامع شهری ایجاد شده است را قبول ندارد و این موضوع را هم در قالب نامه‌ای به استاندار خراسان رضوی صراحتا اعلام کرده‌ایم.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد اجرای آن بخش از طرح جامع شهری که ابلاغ شده و با نظر مشاور مغایرت ندارد، را بلامانع می‌داند و تصریح می‌کند: اگرچه شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص ضوابط بلندمرتبه‌سازی که یکی از بخش‌های طرح مذکور را تشکیل می‌دهد، اعلام نظر کرده اما این موضوع هنوز در کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تعیین تکلیف نشده است.
او خاطرنشان می‌کند: مشاوران طرح‌های تفصیلی نظرات خود را در خصوص ضوابط بلندمرتبه‌سازی به شورای شهر ارائه کردند و این ضوابط در جلسه علنی شورا به تصویب رسید و برای طی مراحل قانونی به کمیسیون ماده 5 ارجاع شد.
سهیلی می‌افزاید: در دو جلسه اخیر کمیسیون ماده 5 مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص ضوابط بلندمرتبه‌سازی مطرح و موضوع بررسی شد اما به صورت کامل تعیین تکلیف نشد.
طرح تفصیلی شهر مشهد در حال تهیه است
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد هم می‌گوید: تا زمانی که طرح تفصیلی تهیه نشود، طرح جامع شهری به جز مواردی مانند خط محدوده و حریم یا برخی کاربری‌های مقیاس شهری، در دیگر موضوعات کاربردی برای مدیریت شهری ندارد.
محمدرضا حسین‌نژاد به روند تدوین و تصویب طرح جامع اشاره‌ای می‌کند و می‌افزاید: در دوره سوم شورای اسلامی شهر مشهد پیش از ارائه طرح جامع شهر به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، برخی ملاحظات را در آن گنجاندند.
وی تصریح می‌کند: شورای عالی شهرسازی و معماری در جریان بررسی طرح جامع، آن را برای انجام اصلاحاتی به استان برگشت دادند و اداره کل راه و شهرسازی هم ضمن خاتمه پیمان با مشاور طرح، تغییراتی در آن ایجاد کرد و طرح را مجدد به شورای عالی مذکور ارجاع داد.
حسین‌نژاد با اشاره به ابلاغ مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در خصوص طرح جامع به شهرداری مشهد، می‌گوید: این مصوبات در شورای اسلامی شهر مشهد مورد بررسی قرار گرفت. پس از بحث و تبادل نظر، در نهایت اعضای شورا ضمن مخالفت با تغییرات اعمال شده در طرح جامع توسط بدنه کارشناسی اداره کل راه و شهرسازی بدون در نظر گرفتن ملاحظات مشاور، بر 170 مورد از جزئیات طرح جامع پافشاری کردند تا در این موارد نظر مشاور در طرح اولیه لحاظ شود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد خاطرنشان می‌کند: اصرار شورای شهر بر جزئیات اولیه طرح جامع و مخالفت با تغییرات اعمال شده در این طرح، هم به استانداری خراسان رضوی و هم به اداره کل راه و شهرسازی اعلام شده است اما تاکنون نظری خود را در این رابطه منعکس نکرده‌اند.
وی تاکید می‌کند: اختلافات شورای شهر و شورای عالی شهرسازی باید حل شود تا به یک نقطه مشترک بر سر طرح جامع مشهد برسیم. به هر حال شورای شهر بر اساس قانون باید در خصوص این طرح نظر دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار