کد خبر: ۴۲۸۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴ 23 May 2017
 به گزارش «تابناک یزد»، روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز نوشت:

ر آمریکا به ریاض همچنان در صدر اخبار جهان قرار دارد. ترامپ در این سفر توافق برای انجام یک معامله 350 میلیارد دلاری اسلحه را به امضا رساند که در مرحله اول، آمریکا یکصد و ده میلیارد دلار سلاح و جنگ افزار به عربستان می‌فروشد و در عین حال 13 قرارداد نفتی به ارزش 50 میلیارد دلار به امضا رسید. تا اینجای قضیه اگرچه بزرگترین قرارداد تسلیحاتی تاریخ به امضا رسیده، اما با در نظر گرفتن دیدگاه ترامپ درباره آل سعود که در جریان تبلیغات انتخاباتی درباره آن از واژه «گاو شیرده» استفاده کرده بود، دوشیدن این گاوهای شیرده چندان دور از انتظار نیست لکن سعودی‌ها به طور همزمان در تدارک 2 طرح دیگر نیز هستند. نخست، تشکیل یک «ناتوی عربی – اسلامی» با همدستی با آمریکا و سایر کشورهای استعماری است و دیگر جبهه گیری همه جانبه علیه ایران و حتی کشاندن سایر کشورها در مسیری که نهایتاً به تقابل با جمهوری اسلامی ایران بیانجامد. این راهکار جدید ترامپ برای دوشیدن گاوهای شیرده است! نکات مهمی در این مقوله به ذهن می‌رسد که هر یک به تنهائی در جایگاه خود قابل بحث و بررسی است. ولی مجموعه این طرح‌ها در کنار یکدیگر، موید وجود یک توافق مشترک در مسیر شکل گیری دوران نو استعماری در منطقه با محوریت آل سعود است.
 
نباید از نظر دور داشت که در آخرین ماه‌های ریاست جمهوری اوباما، جنجالی درخصوص نقش آل سعود در انفجار برج‌های دوقلوی نیویورک و سرمایه‌گذاری عربستان در تشکیل القاعده و طالبان یعنی متهمان اصلی پرونده 11 سپتامبر به راه افتاد و تصریح شد که 28 صفحه از گزارش رسمی در این باره تعمداً حذف و سانسور شده است. لکن در همان فاصله در کنگره جنجالی به راه افتاد که عربستان باید به خاطر حوادث 11 سپتامبر پاسخگو باشد و حتی غرامت بپردازد. در آن زمان آل سعود تهدید کرد اگر این قضیه جدی شود، عربستان 750 میلیارد دلار سرمایه‌اش را از آمریکا خارج می‌کند.
 
اکنون شواهد نشان می‌دهند که آل سعود در یک بده – بستان با تیم ترامپ 350 میلیارد دلار به آمریکا باج می‌دهند تا آن مسئله مسکوت بماند و در سایر زمینه‌ها نیز معاملات بیشتری را با آمریکا تنظیم خواهند کرد که می‌تواند مقامات واشنگتن را وسوسه کند که عملاً وسوسه کرده است.
ترامپ هم از این قبیل معاملات با ریاض، کاملاً راضی به نظر می‌رسد، چرا که با در نظر گرفتن موقعیت لرزانش در جامعه آمریکا، از این فرصت‌ها برای تحکیم مواضع خود و تثبیت موقعیت ناپایدارش بهره می‌برد. با این حال، جای سئوال است که این قبیل ریخت و پاش‌های غیرمعمول با کسی که حتی در آمریکا هم فاقد اعتبار و جایگاه قابل توجهی است، چگونه توجیه پذیر است. ملک سلمان و دستیارانش هم به خاطر ناکامی‌ها و شکست‌های پی در پی تقریباً در تمامی زمینه‌ها، خود نیز در موقعیت مناسبی قرار ندارند و به همین دلیل هر اقدامی که بتواند بر بی‌ثباتی رژیم سعودی در محیط پیرامونی سرپوش بگذارد، قطعاً مورد استقبال دربار سعودی است. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که آمریکا و سعودی‌ها در بسیاری طرح‌های مشترک از جمله جنگ تجاوزکارانه در یمن و تشکیل انواع و اقسام گروه‌های تروریستی در سوریه، عراق و سایر کشورهای منطقه، عملاً مشترکات زیادی، آنها را به یکدیگر نزدیک می‌کند. بعلاوه آمریکای ترامپ از همان ابتدای کار درصدد برآمده تا هزینه طرح‌های توسعه طلبانه و جنایتکارانه خود را از جیب گشاد دیگران تامین کند که در این زمینه از گاوهای شیردهی همچون سعودی‌ها بیشترین بهره‌های ممکن را خواهد برد. به ویژه آنکه همین راهکار می‌تواند الگوی مناسبی برای تشویق و تحریک دیگران به منظور تقبل هزینه‌های سنگین جنایات آمریکا در گوشه و کنار جهان تلقی شود.
 
آنچه در این میان اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند، اصرار آل سعود و دولتمردان آمریکا برای تکرار تجربه‌های ناکارآمد گذشته نه چندان دور برای جلب نظر دیگران با هدف دشمنی با مقاومت اسلامی و در راس آنها نظام جمهوری اسلامی ایران است. دربار سعودی طی دو سال اخیر پس از به قدرت رسیدن ملک سلمان دو تجربه ناموفق و ناکامی مطلق در این مقوله داشته است. در جنگ علیه یمن قرار بود ارتش‌های 10 کشور عربی و اسلامی حاضر و نقش آفرین باشند اما عملاً ارتش سعودی بار اصلی جنایات را بردوش کشید و در تمامی زمینه‌ها تنها ماند. حتی، پوشش ادعائی برای جنگ علیه داعش هم نتوانست کشورهای عربی و اسلامی را فریب دهد و ریاض در تشکیل ائتلاف 34 کشور عربی - اسلامی برای دخالت سیاسی و مداخله نظامی در سوریه و عراق مطلقاً شکست خورد و ناکام گردید. اکنون با ورود ترامپ به کاخ سفید، سعودی‌ها امیدوارند از ناشیگری و بی‌تجربگی وی بیشترین سوءاستفاده ممکن را ببرند لکن از این نکته اساسی غافلند که ترامپ اگر یک سیاستمدار خبره نیست، حداقل یک تاجر اهل معامله است که برای اجرای طرح‌های ناکارآمد سعودی‌ها 350 میلیارد دلار پیش پرداخت از ریاض مطالبه کرده است که حتی در صورت شکست طرح‌های ناکارآمد آل سعود، آمریکای ترامپ ضرر نکرده و پیشاپیش بهره‌های مورد انتظار خود را برده است. رجزخوانی‌های ضدایرانی ترامپ و دستیارانش هم برای شیرین‌تر جلوه دادن معامله‌ای است که سعودی‌ها را برای ریخت و پاش بیشتر وسوسه کند، چرا که تحرکات اخیر ترامپ با اساس آنچه قبلاً گفته بود، به کلی در تضاد و تناقض است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار