علی قبادی در گفتگو با تابناک:
نویسنده کتاب شهر آرمانی گفت:کتاب شهر آرمانی نگاهی از منظر فلسفه، هنر و برخی دیگر از رشته های علمی مرتبط، به موضوع آرمانشهر داردو موضوع کتاب شهر آرمانی یکی از دغدغه های دیرین بشر بوده است.
کد خبر: ۴۲۸۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲ 22 May 2017
علی قبادی در گفتگو با خبرنگار تابناک افزود:در کتاب « شهر آرمانی» که رویکردی کلی و چند رشته ای به موضوع داشته یکی از دلایل چنین رویکردی تحصیل من در چهار رشته مختلف مهندسی مکانیک، مهندسی شهرسازی، مدیریت دولتی و هنر سینما است.  

 قبادی بابیان اینکه چگونه به فکر نگارش و تدوین این کتاب افتادید گفت:موضوع آرمانشهر یکی از دغدغه های دیرین بشر بوده، انسان رانده شده از بهشت همواره رؤیای بازگشت به بهشت برین را داشته و طبق اعتقادات ما در قیام ولی امر چنین جهان آرمانی تحقق خواهد یافت، از طرفی مشخصاً از زمان افلاطون چنین موضوعی طرح شده و من به این موضوع علاقمند بودم، بخصوص طرح موضوع شهر آرمانی با نگاه دینی از دیدگاه فارابی برایم جذاب تر بود. 

وی تصریح کرد:ضرورت دیدم که به یک موضوع و دیدگاه اکتفا نکنم لذا از زوایای مختلف به موضوع نگاه کردم این موضوع اغلب از سوی فلاسفه مطرح شده بود اما در این کتاب سعی کردم به هر دیدگاهی که آرمان گرایانه به شهر و جامعه نگاه کرده نظر بیفکنم لذا حتی دیدگاه شهرسازانی که به دنبال حل مشکلات شهری و رسیدن به وضع مطلوب بوده اند را مطرح کرده ام واین کتاب گردآوری دیدگاههای مختلف علمی نظیر فلسفه ،هنر، ادبیات، مدیریت ،حقوق و برخی از رشته های علمی دیگر به شهر است، حتی نگاهی به سفرنامه ها هم داشته ام.

نویسنده کتاب شهر آرمانی درباره تعداد فصل و مشخصات کتابش افزود: این کتاب در یک مقدمه و هشت فصل تدوین شده است حدود 294 صفحه دارد و توسط انتشارات سعادت ایران در کرمانشاه به چاپ رسیده است .کتاب با هزینه شخصی به چاپ رسیده و فعلاً در کتابفروشی حکایت اهل قلم واقع در چهارراه مدرس توزیع می شود، قطع کتاب وزیری بوده و چاپ معمولی دارد .حدود 70درصد مطالب متعلق به دیگران و 30درصد مطالب اینجانب است .

وی ابراز داشت:وضعیت کنونی شهرها و جوامع در حال حاضر مطلوب نیست و با آرمانها فاصله دارد اما نباید ناامید شد، در هریک از شاخه های علمی نظریات سازنده ای بیان شده و بعضاً مورد توجه و عمل نیز قرار گرفته است سفرنامه نویسان و اسطوره نویسان به برخی از شهرهایی اشاره کرده اند که مشخصاتی  از شهرهای آرمانی داشته است .اکنون هم با همت مردم و مدیران با توجه به جمیع جهات می توان گام برداشت، همه چیز از جمله بهشت آیین شدن این جهان به خود انسان بستگی دارد .

 
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری کرمانشاه اظهار داشت:مهمترین عامل  در تحقق شهر آرمانی بدون تردید ، نقش رهبر آرمانی است و به این دلیل که از منظر دینی رهبر جامعه آرمانی باید از سوی خدا انتخاب شود و اگر چنین شرایطی وجود نداشت باید در رفتار ،گفتار و پندار پیرو رهبران دینی باشد، حتی از نظر فیلسوفی چون افلاطون رهبر شهر آرمانی باید یک فیلسوف باشد و اگر پادشاه هم باشد باید فلسفه بداند به دلیل اینکه فلسفه نگاهی کلی به جهان دارد و مانند شاخه های علمی محدود به یک زمینه نیست.


قبادی با بیان اینکه مخاطب کتاب کیست و چه کسانی می توانند از آن بهره ببرند افزود:مدیر اداره و کارشناسان شهری مخاطب اصلی هستند، این کتاب با توجه به رویکرد موضوعی و چند دیدگاهی آن می تواند برای دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد قابل استفاده و سودمند باشد، سطح مطالب کتاب دشوار نیست، اگرچه در برخی از فصل ها به دلیل نوع نگارش نویسنده و امانت داری به مرجع مورد استفاده، از همان نوع ادبیات نگارش استفاده شده است. با این حال در کل، کتاب دشواری خاصی ندارد. در این کتاب سعی شده است در رویکردهای فلسفی، هنری، ادبی، اسطوره ای به هم پیوند داده شود تا از ترکیب این دیدگاه ها، ویژگی های یک آرمان شهر در عصر جدید تبیین شود امیدوارم که چنین توفیقی حاصل شده باشد.

به گفته این مسئول: انتخاب رهبران خوب، همت مردم، عدالت محوری، انسانیت، رویکرد همه جانبه به شهر و توجه به همه نیازها و ضرورت ها، بهره گیری از دیدگاه اندیشمندان رشته های مختلف علمی، شهر یک سیستم زنده و پویاست و درنهایت معتقدم که تحقق کامل چنین امری با مشیت الهی و در حین ظهور امام زمان(عج) تحقق خواهد یافت و این نتیجه جمع بندی مطالب کتاب است.

لازم بذکر است:نویسنده کتاب علی قبادی متولد سال  1348در شهر هرسین و مشاغلی از قبیل تدریس در هنرستان و دانشگاه، شهردار هرسین ( دو دوره)  و هم اکنون معاونت برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری کرمانشاه را به عهده دارد. تا کنون سه کتاب« آینه خیال»، مجموعه داستان « زیبایی ها- جلد اول» و «شهر آرمانی» را به چاپ رسانده و سه کتاب «زیبایی ها جلد دوم» و «دیوان اشعار» «دین و سینما» را آماده چاپ دارد، همچنین چند فیلم کوتاه را نیزساخته است

گفتگو از صفورا دانایی فرد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار