پل های عابرپیاده که برای تامین امنیت شهروندان سمنانی احداث شده است شاید در طول روز عابرانی به تعداد انگشتان دست هم ندارند؛ حال اگر تصادفی درست در زیر پل عابر پیاده رخ دهد می دانیم برای آن چه کسی را باید مقصر بدانیم؟ عابرپیاده، راننده و یا مسئولان؟
کد خبر: ۴۲۸۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳ 22 May 2017

 نعیمه نبوی،خبرنگار تابناک سمنان:

می خواهیم از عرض خیابان باغ فردوس و یا خیابان امام عبور کنیم نگاهی به جدول وسط خیابان و به پل عابر پیاده می اندازیم جدول کوتاه تر از آن هستند که مانعی برای رفتن ما باشند، تصمیم می گیریم از عرض خیابان عبورکنیم، چه سرنوشتی در انتظارمان است؟ فاصله بین مرگ و زندگی ممکن است به عرض یک خیابان یا به ارتفاع یک پل عابر پیاده باشد. در این صورت بالارفتن از پل را هر چند نفس گیر به جان می خریم.

پل عابر پیاده ضرورتی برای ایمنی

استفاده گسترده از اتومبيل در جوامع صنعتي سبب تغيير سيستم هاي شهرسازي گرديد. اين امر موجب شد مهندسين شهرسازي اولويت را به وسايل نقليه دادند. پس از پايان جنگ جهاني دوم رويكرد جديدي در شهرسازي شكل گرفت، اين جنبش ايجاد فضاي اختصاصي عابرين پياده و اولويت دادن به آنرا مد نظر قرار داد. پل عابر پياده يكي از اين دستاوردها است. طبق آمار راهنمايي و رانندگي نشان می دهد تصادفات شهری با رفتار عابران پياده در ارتباط است كه يكي از مهمترين علل آن عدم استفاده از پل عابر مي باشد.

پل های عابر پیاده سمنان، بدون مشتری! /سرمایه گذاری بدون بازگشت

می­توان گفت مهم­ترین هدف طراحی و ساخت پل عابر پیاده، ایمنی و تسهیل در رفت و آمد شهروندان است، پل­های عابر پیاده نمونه ای از امکانات مناسب شهری برای تسهیل عبور و مرور عابران همراه با افزایش ایمنی تردد، جلوگیری از حوادث ناگوار و نیز کاهش مشکلات ترافیکی معابر است.

آیا شهر سمنان با توجه به ترافیک فعلی نیازی به پل هوایی دارد؟
پل عابر پیاده در تمام دنیا موضوعی مهم و نشانه توسعه یافتگی است اما متروکه شدن آن­ها در سمنان، نشان چیست؟ آیا نشان دهنده دهنده این است که این توسعه یافتگی درونی نشده است و از طرفی پل­های هوایی توسط شهروندان و مسوولان به فراموشی سپرده شده است.

سرعت مهمتر از ایمنی

گذر عابران پیاده از عرض خیابان آن هم درست زیر پل هوایی امری عادی است در حالی­که پل های عابر پیاده تضمینی برای جان عابران است اما، به دلایل سهل انگاری، عجله داشتن، ضعف فرهنگ و هزاران دلیل و بهانه­ای که اساس منطقی ندارد مورد استفاده قرار نمی گیرد که گاهی این بی احتیاطی ها از سوی آن­ها به بهای حوادث جبران ناپذیر و حتی مرگ تمام می­شود.
در روز تهیه گزارش با یکی از شهروندان که از زیر پل عابر پیاده بلوار 17 شهریوردر حال گذر بود صحبتی داشتیم، این آقا را که پس از خروج از درمانگاه ختم الانبیاء بلافاصله از عرض خیابان عبور کرد مجبور به توقف نمودیم و علت را از ایشان جویا شدیم.

تغییر کاربری پل های عابر پیاده به مکانی برای تبلیغات
اقای نظری یکی از کارمندان دولت در گفتگوی خود به این مساله که از پل های عابر پیاده به عنوان مکانی برای تبلیغات استفاده میشود اشاره کرد و گفت:پل های عابر پیاده را در مقابل پول های کلانی که میگیرند، به منظور انجام امور تبلیغاتی تجاری و فرهنگی واگذار میکنند که این عمل کاربری اصلی پل ها را زیر سوال برده است ودر واقع انگار به منظور اهداف دیگری از جمله درامدزایی ساخته شده است!

پل های عابر پیاده سمنان، بدون مشتری! /سرمایه گذاری بدون بازگشت

لزوم مکانیزه کردن پل های عابر پیاده در سمنان

بسیاری از پل های عابر پیاده مکانیزه نیستندو این موضوع باعث شده تا زنان باردار،کودکان افراد مسن و بیماران قلبی نتوانند از این پل ها استفاده کنندکه علاوه برکاهش ایمنی رفت و امد شهروندان باعث شده تا بیشترین جان باختگان در حوادث رانندگی درون شهری را عابران تشکیل بدهند.
تعدادپل عابر پیاده مکانیزه در سمنان 2 دستگاه بود(میدان امام(ره) و باغ فردوس) که فقط در اوایل راه اندازی فعال بود و الان عملا بلا استفاده می باشد.

استقبال شهروندان سمنانی از پل های عابر پیاده نردیک به صفر است و البته با توجه به عدم نرده کشی خیابان و حذف سرعت گیر و خط­کشی باز هم شهروندان به دلیل نبود فرهنگ استفاده از پل عابر ترجیح می­دهند بجای عبور از روی پل، خیابان و بلوار را طی کنند.

در گفتگویی که با آقای علی پوریکی از کارمندان باز نشسته ی استانداری صورت گرفته است بیان کرده است که،مکانیزه کردن پل های عابر پیاده سبب استقبال شهروندان از این پل ها و به دنبال ان افزایش ایمنی و تردد عابران پیاده در خیابان های شلوغ و پر رفت و آمد است.

پل های عابر پیاده سمنان، بدون مشتری! /سرمایه گذاری بدون بازگشت

وی همچنین اظهار داشت:همه ی پل های شهر بایدمکانیزه شود تا زنان باردار ،کودکان ،افراد مسن و بیماران قلبی نیز بتوانند از این پل ها استفاده کنندوبه همین منظور برای افزایش جذب عابران پیاده باید به ایمن سازی و زیباسازی این پل ها نیز توجه ویژه ای داشته باشند

یکی دیگر از شهروندان که کارمند اداره ی آب و فا ضلا ب بود به خبرنگار تابناک گفت:پل عابر پیاده ای که در میدان امام خمینی وجود دارد دارای پله برقی است اما در قسمت رفت روشن ودر قسمت برگشت خاموش است که این اصلا وضعیت خوبی نیست و نابسامان است.

مکانیابی نامناسب عامل عدم کارایی پلهای عابر/پیشنهاد به شهرداری
- یکی از دانشجویان رشته ی ادبیات فارسی دانشگاه سمنان در گفتگو با خبرنگار تابناک سمنان گفت: یکی از مسائل مهمی که باید به ان توجه کرد جایگاه ساخت این پل ها بوده که آن نیز باید کاملا کارشناسانه و در مسیر های شلوغ و پر رفت و آمدو نقاط حادثه خیز باشد که شهروندان ملزم به استفاده از پل های عابر پیاده شوند.از طرفی هرچند که به دلیل پله های زیاد این پل ها و برقی نبودن انها عدم استفاده از آنها را میتوان توجیه کرد.

- یکی دیگر از شهروندان که کارمند آموزش و پرورش بود در این رابطه به تابناک گفت:گاهی هزینه های فراوانی برای راه اندازی پل های هوایی پرداخت میشودکه با این وجود شهروندان از این پل ها استفاده نمیکنند که با جانمایی مناسب پل های عابر پیاده در مقابل مدارس ،مراکز درمانی و اموزشی ومکانیزه کردن ان به بهترین حالت برای به کارگیری افراد بیمار و سالخورده و...میتوان این مشکل را حل کرد.

- یکی از مسافران به خبرنگار تابناک سمنان گفت: یکی از معضلات مربوط به تسهیلات عابر پیاده، بحث عملکرد نامناسب و عدم کارایی برخی پلهای عابر پیاده میباشد.

وی که خود را مهندس صنایع معرفی کرده بود در این خصوص گفت: درهمین راستا، به منظور آسیب شناسی پلهای عابر پیاده در برخی از شهر ها، برخی پلهای عابر پیاده انتخاب شده و مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفتند.

با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش ها دلایل عدم کارایی پل های عابرین پیاده را میتوان در مکانیابی نامناسب و قصور در اعمال تدابیر لازم برای افزایش جذابیت این گذرگاهها (از جمله افزایش سهولت استفاده از پل و ممنوعیت تردد از عرض خیابان) خلاصه نمود.

وی پیشنهاد داد شهرداری سمنان یا از نتایج استفاده کند و یا در این زمینه یک کار تحقیقاتی مشابه را انجام دهد.

لزوم فرهنگ سازی در شهر اخلاق
اقای م.ع یکی ازکارمندان بانک ملت مشکل اصلی را نبود فرهنگ استفاده از پل های عابر پیاده بیان کرده و گفت:باید شهروندان را تشویق به استفاده از پل های عابر پیاده کرد اما در برخی موارد که شهروندان تمکین نمیکنند،باید محدودیت ایجاد کرد.خیلی از شهروندان در عبور از عرض خیابان پل عابر پیاده را میبینند اما بی توجه از کنار ان عبور میکنند انگار نه انگار که این پل برای آنها ساخته شده است این نشان از نبود فرهنگ و آموزش است باید شهرداری با همکاری رسانه ها و صدا و سیما نسبت به این امر اقدام کند.

وضع قوانینی مربوط به جریمه کردن عابرین پیاده
با توجه به مشکلات مطرح شده از جمله راه حل های پیشنهادی این است که با الگوسازی از کشورهایی که در این زمینه موفق عمل کرده اندو با ایجاد قوانین و برنامه ریزی هایی برای جلوگیری از تخلف عابرین مانع بروز این حوادث شویم واین ممکن نیست الا با افزودن قانون مربوط به جریمه کردن عابران پیاده با قوانین راهنمایی و رانندگی.

اصلاح نقشه و مسیر عبور عابران پیاده
از دیگر راهکارها میتواند اصلاح نقشه و مسیر عبور عابران پیاده در سطح شهر باشدو اگر این راهکار را به گونه ای به کار ببریم که مردم نتوانند هرجا وبه هر شکلی که خواستند وارد خیابان شوند،میتواند در کاهش تخلفات عابران پیاده و ترافیک موثر باشد.

لزوم بازطراحی پل های عابر پیاده در جهت بهبود منظر شهری

در این خصوص به سراغ مهندس صمدیان رفتیم. مهندس عمران و مدیرعامل شرکتی که در زمینه طرح هایعمرانی فعالیت می کند.

مهندس صمدیان معتقد است که با مرورمشکالت و نارسایی های پلهای عابر پیاده سمنان و حتی کشور و همچنین مطالعات در زمینه منظر شهری و لزوم بهره گیری از اصول و معیارهای منظر شهری در این گونه از پلها، ضرورت بازبینی طراحی، اجرا و استفاده از پلهای عابر پیاده احساس می شود.

ایشان ضمن مرورمطالعاتی که بر روی نمونه های موفق داخلی و خارجی صورت گرفته است بیان کرد که پل عابرپیاده به سبب وزن و مقیاس آن، پتانسیل طراحی خالقانه را داراست. علاوه بر فرم منحصر به فرد که میتواند به عنوان یک نشانه عمل کند.

پل های عابر پیاده سمنان، بدون مشتری! /سرمایه گذاری بدون بازگشت

این متخصص طرح های عمرانی معتقد است میتوان از فضای پل به عنوان محلی برای چشمانداز به فضاهای پیرامون استفاده کرد. چرا که طراحی مناسب این فضا سبب افزایش زیبایی و خوانایی این پلها میگردد و بر فضای پیرامونی موثر و به لحاظ روانی بر ایجاد انگیزه برای عبور عابران نیز تاثیرگذار خواهد بود.

در نهایت نظر ایشان این است که پل های عابر پیاده کنونی در سمنان با معیارها و اصول طراحی منظر شهری مناسب نبوده و ضروری است با استفاده از الگوهای موفق در این زمینه و همچنین استفاده از گروههای طراحی و مهندسی به طراحی و خلق نمونه هایی از پلهای عابر پیاده دست زد که با اصول و معیارهای منظر شهری مناسب تر بوده و بر ارزش و غنای محیطهای شهری بیفزاید.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار