تلاش برای تبلیغ درباره احتمال بروز جنگ در صورت عدم انعقاد توافق برجام، تکنیک مذاکراتی بود که طرف مقابل در ایام بحث و بررسی درباره برجام به کار برد تا با ایجاد هراس بتواند امتیازات بیشتری را از طرف ایرانی کسب کند.
کد خبر: ۴۲۸۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۹ 23 May 2017

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از کیهان، روحانی در ایام انتخابات می‌گفت آمده تا ایران را از جنگ مصون بدارد، اما حملات وی به حافظان امنیت و اقتدار کشور و اجلاس ریاض با دستور کار تشکیل ناتوی عربی علیه ایران نشان داد که برخلاف ادعای دور کردن سایه جنگ، حتی آمریکا و برخی کشورهای فشل عرب را تا آنجا جری کرده که به طور علنی از تشکیل ناتوی عربی بیخ گوش کشورمان برای مقابله نظامی با ایران سخن می‌گویند!


تلاش برای تبلیغ درباره احتمال بروز جنگ در صورت عدم انعقاد توافق برجام، تکنیک مذاکراتی بود که طرف مقابل در ایام بحث و بررسی درباره برجام به کار برد تا با ایجاد هراس بتواند امتیازات بیشتری را از طرف ایرانی کسب کند. در این سو اما پس از انعقاد توافق هسته‌ای و اجرای تمام و کامل تعهدات آن از سوی ایران و عدم تحقق وعده‌های اقتصادی در پسابرجام تلاشی گسترده از سوی مسئولان رخ داد که سعی داشت با تکرار این سخن دشمن، دستاوردی برای برجام بتراشد و ادعا کند که سایه جنگ را از کشور دور کرده است. این تلاش‌ها با ریاست جمهوری ترامپ توسط رسانه‌های اصلاح‌طلب تقویت شد و ادعا شد که اگر برجام نبود حتما با جنگ سختی روبه‌رو می‌شدیم!


نخستین‌بار مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور سال گذشته در اردیبهشت ماه و در مراسم تجلیل از معلمان نمونه به نقل قولی از رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار روحانی اشاره کرد و گفت که در این دیدار رئیس‌جمهوری فرانسه، به روحانی گفتند که تصمیم ما برای حمله به ایران قطعی بود ولی برای زمان آن تردید داشتیم و انتخابات ریاست جمهوری و توافق هسته‌ای سایه جنگ را از سر ایران برداشت!


پس از این اظهارات معاون پارلمانی رئیس‌جمهور بود که سایر مقامات دولتی نیز هرجا که موضوع دستاوردهای برجام و عدم تحقق وعده‌های اقتصادی دولت مطرح می‌شد موضوع رفع سایه جنگ را به عنوان دستاورد بزرگ برجام مطرح می‌کردند و عبارت «برجام سایه جنگ را از کشور دور کرد» نیز به فصل مشترک تمامی سخنرانی‌های شخص رئیس‌جمهور در محافل رسمی و غیررسمی تبدیل شد و تا ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیز ادامه داشت‌.


آقای روحانی اما در جریان مناظره‌های انتخاباتی در مقابل انتقادهای مطرح شده و در زمانی که حرفی برای دفاع و پاسخگویی نداشت، در برابر بهت و حیرت همگان با حمله به نهادهای نظامی به عنوان نمادهای عزت و اقتدار کشور، قدرت و توان بازدارندگی ایران در حوزه موشکی را علت عدم تحقق وعده‌های برجام عنوان کرد و در اظهاراتی غیرمسئولانه گفت: «روی موشک شعار نوشتند و شهر زیرزمینی نشان دادند که برجام را به هم بزنند». اشاره روحانی به شلیک یک موشک بالستیک توسط نیروی هوافضای سپاه بود که به زبان عبری سخن امام راحل در خصوص نابودی اسرائیل بر روی آن نوشته شده بود و دیگری هم رونمایی از دو شهر موشکی سپاه در اعماق چندصدمتری زمین بود که موجب شگفتی و آشفتگی در اظهارات مقامات غربی و آمریکایی شد و خشم و عصبانیت رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر آن را به همراه داشت.


روحانی نظام را به حبس و اعدام در 38 سال گذشته متهم کرد. این اظهارات در حالی مطرح شد که شخص آقای روحانی و تیم مذاکره‌کننده بارها در طول مذاکرات -به درستی- می‌گفتند که موضوع موشکی ایران هیچ ارتباطی به برجام و مذاکرات ندارد و ایران در حوزه دفاعی و موشکی خود نه با کسی مذاکره می‌کند و نه از کسی اجازه می‌گیرد و حتی در بیانیه رسمی وزارت امور خارجه به صراحت آمده بود که «برنامه موشکی ایران ارتباطی با توافق برجام ندارد و هیچ اقدامی قادر نخواهد بود جمهوری اسلامی ایران را از حقوق مشروع و قانونی‌اش برای تقویت بنیه دفاعی و امنیت ملی خود محروم کند». سخنان روحانی در حمله به عزت 38 ساله کشور که حیرت و تاسف بسیاری در بین مخاطبان این مناظره به دنبال داشت، در آن سوی مرزها دشمنان ملت ایران، به ویژه غربی‌ها و سعودی‌ها و البته رسانه‌های صهیونیستی همچون روزنامه جروزالم پست، پایگاه هاآرتص، تایمز اسرائیل، آروتز شوا و... را سر ذوق آورد و به طرز آشکاری از آن استقبال کردند.


این اظهارات همچنین به فاصله بسیار کمی مخاطب اصلی خود را پیدا کرد، درست در زمانی که طرفداران روحانی از پیروزی کاندیدایی ابراز خوشحالی می‌کردند که ضمن زیر سؤال بردن اقتدار دفاعی کشور، مدعی بود که با برجام سایه جنگ را از سرشان کم کرده است ، در همسایگی کشورمان بی‌سابقه‌ترین قرارداد نظامی تاریخ با رقمی بالغ بر 110 میلیارد دلار میان آمریکا و عربستان سعودی منعقد شد.


رکس تیلرسون وزیران خارجه آمریکا در نشست خبری که بعد از امضای این قرارداد برگزار شد، به دو نکته اصلی درباره ایران اشاره کرد:


1- امیدوارم «روحانی» در دور دوم ریاست جمهوری خود به برنامه موشک بالستیک ایران پایان دهد و 2- قرارداد 110 میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان، برای تامین امنیت مرزی و تجهیزات دفاع هوایی و موشکی عربستان است، و ابزارهای مبارزه با تروریسم را در اختیار ریاض قرار می‌دهد.تیلرسون در واقع با طرح این دو گزاره به صراحت مذاکره با ایران را به تعطیلی برنامه موشکی جمهوری اسلامی مشروط کرد .


از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که دولتش توانست در ابتدای حضور در اولین سفر خاورمیانه‌ای وی با توسل به سیاست ایران هراسی، قرارداد نجومی و کم نظیر تسلیحاتی با عربستان سعودی به امضاء برساند، در سخنانی قابل پیش‌بینی با تمام قوا به سیاستهای منطقه‌ای ایران حمله کرد.ترامپ ایران را آتش‌بیار «نزاع‌های فرقه‌ای و تروریسم» معرفی و تهدید کرد :«تا وقتی ایران نخواهد شریکی برای صلح باشد، همه ملل آگاه باید آن را منزوی کنند»!


رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه لفاظی‌های خود علیه ایران گفت: «جلوگیری از تأمین مالی تروریست‌ها مسیری است به سوی شکست آسان آنها ولی شکی نیست که از بین بردن این تهدید ممکن نخواهد شد جز با نام بردن از دولتی که به تروریست‌ها پناه می‌دهد، از آنها پشتیبانی مالی می‌کند و پایکاه اجتماعی برای آنها ایجاد می‌کند؛ همان دولتی که مسئول بی‌ثباتی شدید در منطقه است یعنی ایران . از لبنان گرفته تا عراق و یمن، ایران به تروریست‌ها، شبه‌نظامیان و دیگر گروه‌های افراط‌گرا، سلاح و آموزش می‌دهد و این باعث گسترش هرج و مرج در منطقه شده است.ایران چند دهه است که به آتش درگیری‌های قومی و تروریسم، هیزم می‌ریزد.»


از سویی دیگر ملک سلمان پادشاه بیمار سعودی نیز، در همین نشست که با حضور رهبران ۴۰ کشور مسلمان در ریاض برگزار شد، به شدت ایران را مورد حمله قرار داد. این پادشاه سعودی در سخنان خود ازایران به عنوان «طلایه‌دار تروریسم» نام برد و گفت: «مسئولیت ما در مقابل خدا، مردم مان و کل جهان این است که با اتحاد خود با نیروهای شیطانی و افراط‌گرایی مقابله کنیم.»


پادشاه گستاخ عربستان همچنین ایران را به صدور افراط‌گرایی اسلامی به جهان متهم کرد. وی که آثار سیاست‌هایش در اتحاد داعش دست پرورده‌اش با صهیونیستها در منطقه خون ده‌ها هزار نفر زن و کودک و پیر و جوان بیگناه را بر زمین ریخته در بخش دیگری از سخنانش با گستاخی به مقدسات مردم ایران و انقلاب اسلامی گفت: «رژیم ایران از زمان انقلاب امام خمینی(ره) در سال ۱۹۷۹ به طلایه‌دارتروریسم جهانی بدل شده است.»


در مقابل اما محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که در زمان دعوت سعودیها از سران چهل کشور اسلامی برای ائتلاف با آمریکا بر علیه ایران، به جای تلاش برای انصراف بخشی از این کشورهای مسلمان از حضور در این اجماع‌سازی علیه کشورمان و خارج کردن آن از حیث اکثریت، در اقدامی بی‌سابقه مشغول انتخابات داخلی در کشور بود و حتی به سفرهای استانی نیز رفت، در پاسخ به این تهدیدها و توهین‌های شدید علیه کشورمان به یک واکنش توئیتری بسنده کرد و در صفحه کاربری خود در این شبکه پیام رسان نوشت: ایران ـ که تازه یک انتخابات واقعی را پشت سرگذاشته است ـ توسط رئیس‌جمهور آمریکا در آن «مهد دمکراسی و میانه روی» مورد حمله قرار می‌گیرد. آیا این سیاست خارجی است یا صرفا دوشیدن ۴۸۰ میلیارد دلار از عربستان سعودی؟


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز از دولت آمریکا خواست از سیاست جنگ افروزی، مداخله‌گری، ایران‌هراسی و فروش سلاح خطرناک و بی‌فایده به حامیان اصلی تروریسم دست بردارد و گفت: با لفاظی‌های آمریکا و شرکایش در منطقه مسیر خود را تغییر نمی‌دهیم.


روحانی در ایام انتخابات می‌گفت آمده تا ایران را از جنگ مصون بدارد، اما برخلاف ادعای پر سر و صدای وی اجلاس ریاض با دستور کار تشکیل ناتوی عربی علیه ایران و فروش ۱۱۰ میلیارد دلار تجهیزات نشان داد که وادادگی‌های دولت یازدهم، نه فقط سایه جنگ را از سر کشورمان دور نکرده بلکه آمریکا و حتی کشورهای فشل عرب را هم که قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم جرات تصویر سازی مقابله نظامی با ایران را در مخیله خود نمی‌کردند تا آنجا جری کرده که به طور علنی از تشکیل ناتوی عربی بیخ گوش کشورمان برای مقابله نظامی با ایران سخن می‌گویند و قابل تامل آنکه طراحی این توطئه از سوی کشوری صورت گرفته که روحانی در ایام انتخابات سنگ آن را به سینه می‌زد و رقبایش را متهم می‌کرد چرا با حمله کنندگان به سفارت سعودی در تهران زمانی عکس یادگاری گرفته‌اند.


این اولین کادوی پیروزی آقای روحانی است، اما آخرین آن نخواهد بود و تازه شروع بازی است برای رئیس‌دولتی که میان خود و حافظان امنیت و اقتدار کشور مرز کشیده و به بیرون پالس فشار بیشتر داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار