مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: در حال حاضر 3342 بیمار اسکیزوفرنی تحت پوشش بهزیستی استان تهران قرار دارند که از این تعداد ۹۲۱ نفر از این بیماران مجهول‌الهویه هستند.
کد خبر: ۴۲۸۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹ 23 May 2017
اصغر باقری در «نشست ابعاد زیستی، روانی و اجتماعی بیماری اسکیزوفرنی» با اشاره به حکمت ۴۱۹ امام علی(ع) در نهج‌البلاغه مبنی بر اینکه انسان اجلش پنهان، بیماری‌هایش پوشیده، اعمالش نوشته شده و پشه‌ای او را می‌آزارد، افزود: اشرفیتی که برای انسان تعریف شده است شاید در نگاه اول به این حکمت زیر سوال برود اما داشتن قدرت تفکر و تعقل که در انسان قرار داده شده، او را از سایر مخلوقات تفکیک می‌کند.

باقری افزود: در بحث بیماری‌ها نیز همانطور که گفته شد در انسان پوشیده است و ما برای اینکه شرایط بهتری برای بیمار و خصوصاً بیماران اسکیزوفرنی فراهم کنیم باید آن را در یک مثلث آموزشی ببینیم.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه در برخورد با یک بیمار اسکیزوفرنی باید فرد، خانواده و اجتماع را آموزش دهیم، ادامه داد: بیماری انسان پنهان است و همه ما بالقوه می‌توانیم بیمار اسکیزوفرنی باشیم و بنابراین باید این مهارت خودآگاهی را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه گاهی ابتلای یکی از زوجین به بیماری سرطان و ... منجر به طلاق می‌شود، خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از وقوع سایر آسیب‌ها پیشنهاد می‌شود با فرهنگ‌سازی در جامعه، نگهداری از زن یا مرد در صورت ابتلا به بیماری‌های حاد و مزمن در شروط ضمن عقد گنجانده شود.

اصغر باقری یکی دیگر از جنبه‌های دیگر برخورد با این بیماران را شرایط محیطی دانست و با گلایه از مخالفت برخی از مردم و مسئولان برای ایجاد مراکز نگهداری از بیماران روان در بعضی مناطق، گفت: برخی افراد می‌گویند با راه‌اندازی این مراکز قیمت منازل آنها در آن منطقه کاهش می‌یابد و یا فرزندان آنها با اطمینان خاطر نمی‌توانند رفت و آمد کنند، که این ذهنیت کاملاً نادرست است و برای پاک کردن آن باید کار فرهنگی صورت گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با تأکید بر اینکه افزایش آگاهی‌ها بین افراد جامعه و مسئولان و خودآگاهی در این زمینه از دغدغه‌های بهزیستی است، تصریح کرد: در حال حاضر ۳ هزار و ۳۴۲ بیمار اسکیزوفرنی تحت پوشش بهزیستی استان تهران قرار دارند که از این تعداد ۹۲۱ نفر از این بیماران مجهول‌الهویه هستند.

باقری در پایان با اشاره به فعالیت ۲۷ مرکز شبانه روزی نگهداری از بیماران اسکیزوفرنی در استان تهران گفت: این ۲۷ مرکز با ظرفیت خدمت‌رسانی به ۲ هزار و ۴۵۳ نفر و همچنین ۱۱ مرکز خدمات در منزل با ظرفیت ارائه خدمات به ۶۵۰ نفر در سطح استان تهران به بیماران اسکیزوفرنی خدمات ارائه می‌دهند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار