کد خبر: ۴۲۸۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲ 23 May 2017
به گزارش تابناک یزد، مدیرمرکز پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ پیوند اعضای افراد مرگ مغزی شده، گفت: ۵۷ درصد پیوند کلیه کشور از افراد مرگ مغزی انجام شد.
 سیدمحمد کاظمینی در نشست خبری با خبرنگاران یزد،  با اشاره به اینکه نام‌گذاری روز پیوند اعضا مربوط به فتوای امام خمینی(ره) در این باره است، اظهار داشت: روند استفاده از اعضا پس از تشکیل این مرکز سال به سال رشد داشته و بهبود یافته است.

مدیرمرکز پیوند وزارت بهداشت با توجه به اینکه تا آن زمان بیشترین پیوند مربوط به کلیه بود، گفت: پیوند کلیه فقط از افراد زنده استفاده می‌شد و از نظر کلی خیلی خوشایند نبود اما بعد از تصویب این آیین نامه، سبب شد که از اعضای بیشتر افرادی که مرگ مغزی شده‌اند، استفاده شود.

وی با بیان اینکه 57 درصد کلیه‌هایی که سال گذشته از افراد استفاده شده، مربوط به کسانی بوده که مرگ مغزی شده‌اند، خاطرنشان کرد: این موضوع از این جهت با ارزش بود که اعضای دیگری از این افراد که مرگ مغزی شده بودند استفاده شد.

کاظمینی خاطرنشان کرد: سال گذشته نزدیک به سه هزار و 438 پیوند عضو در سطح کشور انجام شد که یک هزار و 274  مورد از افراد زنده و مابقی از افراد مبتلا به مرگ مغزی بوده است.

مدیرمرکز پیوند وزارت بهداشت ادامه داد از سال 81 که قانون تصویب شده تا الان 15 هزار عضو از مبتلایان به مرگ مغزی به نیازمندان این اعضا پیوند شده و بیش از 50 هزار عضو هم انجام شده که مقدار تفاوت تا 15 هزار عضو آن مربوط به افراد زنده بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از پیوندهایی که در کشور خیلی پیشرفته شده پیوند کبد است که عمدتا در شیراز و اصفهان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در ارتباط با پیوند کلیه 30 مرکز و در زمینه پیوند کبد 8 مرکز در کشور فعالیت می‌کنند که در منطقه و آسیا بی‌نظیر است.

کاظمینی افزود: پیوند کبد وضع بسیار خوبی دارد به ویژه در شیراز که بالای 500 پیوند داشتیم و در دنیا جزو رتبه های اول تا سوم در این زمینه هستیم.

مدیرمرکز پیوند وزارت بهداشت به پیوند مغز استخوان اشاره کرد و افزود: یک هزار و 40 مورد پیوند در این زمینه سال گذشته انجام شد که از سلول‌های بنیادی خونساز بهره می‌گیرد.

وی ادامه داد: این کار از چند جهت ارزشمند است، بیان کرد: اگر این کار انجام نمی‌شد، به این راحتی امکان گرفتن عضو از خارج کشور نبود همانطوری که به طور معمول ما برای پیوند عضو قبول نمی‌کنیم که به خارج از کشور عضو بدهیم.

کاظمینی ادامه داد: از طرف دیگر هزینه‌های عضو در خارج از کشور بسیار بالاست ولی در داخل کشور تمام هزینه‌های مربوطه به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از استان‌هایی که در این زمینه خیلی خوب عمل می‌کند استان یزد است به گونه‌ای که این استان به نسبت جمعیت رتبه دوم کشور را پس از کهکیلویه و بویر احمد به خود اختصاص داده است.

مدیرمرکز پیوند وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه لازم است کار فرهنگ‌سازی در این زمینه بیش از پیش انجام شود، گفت: در کل کشور میانگین کشوری 10 و 9 دهم پی ام پی بوده ولی این رقم در یزد با 26 دهم پی ام پی تقریبا دو برابر و نیم میانگین کشوری است.

کاظمینی در ارتباط با کارت‌های اهدای عضو گفت: در صورتی که فرد کارت پیوند اعضا را امضا کرده باشد به معنای این است که وصیت کرده و نیازی نیست که از خانواده اجازه گرفته شود ولی در سال‌های گذشته به دلیل جلوگیری از مشکلات، حتما رضایت را هم می‌گیریم.

وی با بیان اینکه پیوند برای کنترل و ساماندهی در بیمارستان‌های خصوصی به هیچ عنوان انجام نمی‌شود، ادامه داد: مطمئن هستیم اقوام افرادی که کارت امضا کرده و وصیت کرده‌اند، به دنبال ما هستند که بتوانند به این وصیت خودش عمل کند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار