ترجیح می‌دهم پیش از تایید صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان، آمار تفکیکی استان‌ها و صندوق‌ها را اعلام نکنم/ هیچ مورد امنیتی در فرایند انتخابات نداشتیم
وزیر کشور گفت: ترجیح می‌دهم تا صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان تایید نشود، هیچ آماری را منتشر نکنم. اگر فردا صحت انتخابات تایید شود من می گویم پس فردا آمار شعب و هر صندوق را به تفکیک اعلام کنند.
کد خبر: ۴۲۹۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۹ 24 May 2017
وزیر کشور گفت: ترجیح می‌دهم تا صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان تایید نشود، هیچ آماری را منتشر نکنم. اگر فردا صحت انتخابات تایید شود من می گویم پس فردا آمار شعب و هر صندوق را به تفکیک اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو درباره نقطه قوت انتخابات ۲۹ اردیبهشت و وجه تمایز آن با انتخابات در ادوار گذشته چه بود، گفت: در این دوره ما شاهد برگزاری سه انتخابات به صورت همزمان بودیم و با توجه به اینکه سه قانون مختلف باید اجرا می‌شد، کار سختی برای مجریان و ناظران بود اما حضور بیش از ۷۳ درصدی مردم بزرگترین توفیق بود.

وزیر کشور با بیان اینکه در حوزه اجرا برای اولین بار توانستیم ۱۴۱ حوزه را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم، ادامه داد: در این شعب نتیجه  از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت و ۲۰  دقیقه اعلام شد که توفیق بالایی است و امیدواریم بتوانیم این الگو را به تمامی انتخابات‌ها تسری بدهیم.

او به سیستم احراز هویت در این انتخابات اشاره کرد و گفت: ما ۹۶ درصد شرکت کنندگان را احراز هویت کرده که با این کار از تکرار رای و استفاده از شناسنامه تقلبی و یا با شناسنامه افراد متوفی جلوگیری شد.

رحمانی فضلی اضافه کرد: در این دوره به دلیل اینکه حدس می زدیم مشارکت مردم بالا شد، شعب اخذ رای را از ۵۳ هزار شعبه به ۶۴ هزار شعبه رساندیم.

وزیر کشور با اشاره به امنیت و سلامت برگزاری انتخابات اظهار کرد: مهم‌ترین مولفه این انتخابات، برقراری امنیت در آن بود. در یک ماه اخیر هزار و ۷۰۰ مورد تجمع با اجتماعات چند صد هزارنفری برگزار شد اما هیچ مورد امنیتی رخ نداد و از دماغ کسی هم خون نیامد. در سلامت انتخابات نیز ما در فرایند اخذ آرا، شمارش و تجمیع آرا با شورای نگهبان در هماهنگی کامل بودیم و توانستیم انتخابات پاک، امن و باشکوه برگزار کنیم.

او درباره علت تاخیر در ارائه آمار تفکیکی استان‌ها و صندوق‌های رای گفت: در هر صندوق حدود ۲۰ نفر عوامل اجرایی و نظارتی حضور دارند و زمانی که آرا شمارش می شود ناظران نتیجه را برای شورای نگهبان و مجریان برای ما به وزارت کشور می فرستند. امضا کردن صورت جلسه اولین کاری است که افراد حاضر باید کنند. زمانی که این آرا به دست ما رسید باید در هیات اجرایی که ۸ نفر آنها انتخاباتی میان شورای نگهبان و وزرات کشور و نیز سه نفر انتصابی که شامل وزیر کشور، وزیر اطلاعات و دادستان کل است، مطرح تا آنها نیز این صورت جلسه را امضا و تایید کنند.

رحمانی فضلی ادامه داد: با وجود اینکه وزیر کشور مسئول اعلام نتیجه است اما نمی توان که با شورای نگهبان هماهنگ نبود و نتیجه‌ای را اعلام کرد که در تناقض با آمار شورا است. از این رو شورای نگهبان نیز باید صورت جلسات شان رسیده و جمع بندی کرده باشند. ما اول صبح شنبه هماهنگی را با آقای کدخدایی انجام و نتیج اولیه را اعلام کردیم.

وزیر کشور تاکید کرد: صحت انتخابات باید به طور نسبی از سوی شورای نگهبان تایید شود و ما باید ملاحظاتی را داشته باشیم تا بتوانیم نتایج اولیه را اعلام کنیم. ما هیچ گاه صحت را فدای سرعت نمی کنیم. اکنون هم ترجیح می‌دهم تا صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان تایید نشود، هیچ آماری را منتشر نکنم. اگر فردا صحت انتخابات تایید شود من می گویم پس فردا آمار شعب و هر صندوق را به تفکیک اعلام کنند.

او در پاسخ به این پرسش که بیشترین و کمترین جمعیت واجد شرایط شرکت کننده در انتخابات در کدام استان‌ها بوده‌‌اند، گفت: یزد با ۹۳.۴ شرکت کننده اول و مازندران با ۹۱ درصد شرکت کننده استان دوم بود. کمترین میزان مشارکت نیز در خراسان جنوبی و قم بود.

وزیر کشور درباره میزان آرای باطله و اینکه شامل چه آرایی می‌شود، اظهار کرد: حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۱۵۰هزار آرای باطله داشتیم که این حجم رای مربوط به آرای سفید است یا تعرفه‌هایی است که اسامی اشخاص مختلف نوشته شده است.

رحمانی فضلی به بحث‌های مطرح شده درباره ابطال ۱۷۰هزار رای در استان اصفهان در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود ۱۷۰هزار رای باطل شده تا آرای نامزدی کم شود درست نیست چرا که در این تعرفه‌ها اسم فردی که قبلا کاندیدا بوده نوشته شده و معلوم است که جز آرای باطله محسوب می‌شود.

وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که در طول انتخابات گزارش موارد نقض امنیت داشتیم، گفت: ما از ۷ ماه قبل کمیته امنیتی را تشکیل و دستگاه‌های امنیتی، انتطامی، اطلاعاتی و قضایی با یکدیگر جلسات متعددی را برگزار کردند. بیشترین فعالیت را نیروی انتظامی داشت. ۴ شب آخر مردم در خیابان بودند و با توجه به شرایط منطقه و تهدیداتی که از قبل مطرح بود، برای ما خیلی نگران کننده بود که اتفاقی رخ دهد. در شب پیروزی هم باز همین نیروی انتظامی بود که بستر حضور مردم را در سایه امنیت فراهم کنرد. بسیج، سپاه، وزارت اطلاعات و قوه قضاییه و ارتش جایی که لازم داشتیم نیروها را در اختیار گذاشتند. شاید حدود ۴۰۰- ۵۰۰ هزار نفر در حوزه امنیت انجام وظیفه کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار