مترو تهران یکی از اساسیترین نیازهای پایتخت محسوب میشود و همیشه با وجود لنگی در یک جای خود، خدماتی را به جمعیت میلیونی مسافرانش داده است. سرمایهگذاری و ارائه خدمات مناسب در مترو باعث مدیریت شهری شده و بسیاری از مشکلات بحرانی پایتخت مثل ترافیک، آلودگی هوا و صرفهجویی در سوخت و انرژی را نیز مدیریت میکند.
اما مشکلات مترو تمام شدنی نیست؛ نبود واگن، نبود تهویه مناسب، هجوم دسته جمعی مسافران برای رسیدن به واگن و زیر دست و پا ماندن مردم از جمله مشکلات همیشگی مترو است و این روزها برای شهروندان تبدیل به یک معضل شده است.
البته مدتهاست که منتظر تزریق 1200 واگن قطار شهری به چرخه حمل و نقل هستیم، و طبق خبرها دیگر انتظار به سر آمده و دولت مجوز تأمین هزار واگن مخصوص شهر تهران صادر کرده است.
علی عبدالله پور، قائم مقام شرکت بهره برداری مترو تهران، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران درباره این خبر گفت: "در سال جاری دولت مجوز تأمین 2هزار واگن مترو را صادر کرده، که از این تعداد، هزار واگن به شهر تهران اختصاص دارد."
وی ادامه داد: "از سالهای قبل با سرلوحه قرار دادن شعار اقتصاد مقاومتی تمرکز خود را بر تولید داخل قرار دادهایم، و امروز 40 درصد از ناوگان مترو تولید داخل است و بر اساس برنامه میتوانیم 80 درصد ناوگان خود را با تولیدات داخلی بسازیم."
عبدالله پور درباره واگذاری تأمین واگن های تهران به این شرکت ها بیان داشت: "با توجه به تولیدات و توان داخلی در حال حاضر تأمین واگن های خطوط 6 و 7 مترو به این شرکت ها واگذار شده است."
وی با اشاره به اینکه با وجود این تولیدات داخلی باز هم نیاز به واردات داریم اظهار کرد: "با توجه به سیل جمعیت در مترو و نیاز هر روزه شهروندان، با وجود اینکه توان داخلی برای تولید واگن افزایش یافته باز هم مجبور به واردات تعدادی واگن هستیم تا نیاز شهروندان را رفع کنیم."
قائم مقام شرکت بهره برداری مترو تهران همچنین افزود: "یکی از قسمت هایی که نیاز به تزریق واگن دارد، خطوط 3 و 4 مترو است که با وجود جمعیت بالای مسافرو کمبود واگن، تأخیر در حرکت قطارها به یک مشکل اساسی تبدیل شده است."
عبدالله پور در پایان گفت: "امیدواریم با تزریق واگن های جدد در خطوط مترو و نوسازی و تعمیر واگن های قبلی مشکلات متروی تهران حل شده و قطارها بدون تأخیر و با ازدحام جمعیت کمتر بتوانند به مسافران خدمت رسانی کند."