کودکان روستای دالنجان فاروج در جشن سالروز فتح خرمشهر دست به دست هم دادند و این آیین باشکوه را با جشن مدرسه دار شدن روستا گره زدند و با صدای پرخروش خود عهد کردند که با تلاش و کوشش قله های علمی را یکی پس از دیگری طی کنند.
کد خبر: ۴۳۰۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵ 25 May 2017
سال 91 بود که جمعی از خیران پا در روستای دالنجان کردیه گذاشتند وبا دیدن سکوت روستا، آستین همت بالا زدند تا امروز کودکان دالنجانی دوباره در کوچه ها بخندند.
آنروز که جمعی از خیّران پایتخت نشین در مدرسه فرسوده روستای دالنجان کردیه، تنها جایی که گمان می رفت، سقفش استحکام دارد، گرد هم آمده بودند، شاید هیچکس باور نمی کرد حرف هایی که روی کاغذ ثبت می شد یک روز روی زمین عملی شود، جمعی آمده بودند تا خود از نزدیک محرومیت های این روستا را ببینند وبی شک نخستین چیزی که بیشتر آنان را آزار می داد، حذف شدن صدای خنده وشادی کودکان این روستا از فیلم چند دقیقه ای بود که که آنان در گذر از کوچه پس کوچه های روستا دیدند .
پیرمردهای مهربانی که با عصا هایشان کوچه های سخت و گاهی صعب العبور روستا را پیمودند تا بیشتر با اهالی روستا همدلی کنند.
امروز در سوم خرداد 1396، جای بعضی از آن پیرمردهای مهربان مثل لباف، دادگستر و ...خالی بود، واهالی داالنجان با فرستادن صلوات وقرائت فاتحه یادشان را گرامی داشتند.
ساخت خانه های جدید در زمینی به مساحت 7 هکتار آغاز شد، کش و قوس های اداری بود یا.... به هر شکل طرحی که مقرر شد در سه مرحله انجام شود ، مرحله اول آن تا امروز به طول انجامید.
خانه های یک شکل حالا در گوشه وکنار شهرک جدید خودنمایی می کند، 40 خانوار به بالای آبادی منتقل شده اند آنهم به همت خیّران وتلاش دستگاه هایی که به کمک آمدند تا زودتر سقف های لرزان از ذهن کودکان این روستا حذف شود.
هنوز کوچه های خاکی است اما همینکه سقف خانه مستحکم است دل اهل خانه قرص شده است.
114 میلیاردو 660 میلیون و 232 هزار ریال از سوی خیران و دستگاه ها در قالب تسهیلات بانکی برای ساخت 40 واحد(60، 54 و 30 متری) مددجویان کمیته امداد در روستای دالنجان هزینه شده است.
مسجد شهرک هم ساخته شده که البته هنوز کامل نیست اما امروز نخستین نماز جماعت مسجد با حضور خیّران، مردم ومسئولان کشوری، استانی و شهرستانی اقامه شد تا مسجد محمد رسول الله بشود مامن اهالی این روستا و محلی برای گردهمایی ها وهم اندیشی هایی که در مسیر توسعه این روستا برگزار خواهد شد.
در همین مسجد ناتمام، خیّری از خیریه ثامن الحجج(حاج آقای فیاضیان)قول ساخت خانه عالم را داد وامام جمعه فاروج هم مساعدت کرد که روحانی مسجد را معرفی کند.
ساخت مدرسه هم در بین دو نماز از سوی خیّران وعده داده شد تا کودکان این 40 خانوار و 40 خانواری که کمی بعد تر به این جمع اضافه می شوند در مدرسه ای شکیل وزیبا مشق زندگی کنند.
40 خانواری که با سیلی صورتشان را سرخ نگه داشته اند ومددجوی هیچ نهاد حمایتی نیستد در نامه ای به دکتر ایرانی، نگرانی هایشان را از روند ساخت واحدهایشان اعلام کردند واینکه حالا برای آنهایی که بضاعتشان کمتر از مددجویان کمیته امداد نباشد بیشتر نیست ، رقم هایی اعلام می شود برای خرید زمین در این شهرک و ساخت آن ، که هیج سنخیتی با جیب آنها ندارد و نظر معاون سیاسی استاندار برای مشارکت بیشتر خیّران برای اجرای مرحله بعد وساخت 40 واحد دیگر که امیدواریم به درازا نکشد.
زنان این روستا با لباس های محلی زیبایشان با دود کردن اسپند به استقبال میهمان ها آمده بودند وتمام ساعاتی که مهمانان در سایه سقف مسجد، پای صحبت های سخنرانان نشسته بودند در اطراف مسجد نشسته وایستاده احترام مهمانان را داشتند وتا لحظه بدرقه میهمان ها هم با فرزندان کوچکشان به رغم گرمی هوا ماندند.
سقف ها محکم شده است اما هنوز راه بسیار است تا این روستا به آبادانی گذشته اش برسد ، تا دیگر جوان های این روستا رو ی در و دیوار ننویسند که، از دالنجان و زیبایی های گذشته آن سهم ما تنها سفر شد؛ اما تو بمان و دامنه هایت را پر از گل کن ما دوباره باز می گردیم.
تعداد جوان های روستا آنقدر کم شده که دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در نخستین دیدارش از این روستا واهالی به آن اشاره کرد وسراغ جوان های روستا را گرفت و به خرمشهری اشاره کرد که یک روز گرفتار بعثی ها بود و به همت جوان ها آزاد شد و حالا باید همه خرمشهرهای ایران از دست فقر وبیکاری آزاد شوند تا جوان ها به روستا برگردند وبا تولیداتشان چرخ اقتصاد کشور را بچرخانند.
بی آبی سال هاست که زمین های این روستا را بی رنگ کرده است ودیگر سبزی چشم نواز زمین ها از حافظه اهالی رنگ باخته است.
اشتغال، غولی که جوان ها را از روستا فراری کرده است و باید این غول را به همت مردم ومسئولان وخیّران شکست داد، تا با برگشت جوان ها روستا دوباره جان بگیرد.
دکتر محسن رضایی؛ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، هم با قول اعزام تیم پژوهشی داد که دل بسیاری از اهالی گرم شد، تیم پژوهشی برای ارزیابی توانمندی وبضاعت های این روستا در ایجاد فرصت های شغلی پایدار، امروز را در ذهن اهالی این روستا ماندگار کرد.
دالنجان کردیه قرار است الگوی روستاهای دیگر در کشور شود، این شاید مهمترین جمله ای بود که امروز مردم این روستا آن را شنیدند وبارها تکرار کردند وبی شک دهان به دهان می چرخد و به گوش حتی آنهایی که از این روستا به خاطر بیکاری مهاجرت کردند می رسد، پس مردم و مسئولان باید پاشنه های کفش شان را ور بکشند و پا در راهی بگذارند که بی شک کم خطر و کم اشتباه نیست اما به حرکتش می ارزد تا الگوی شایسته ای به کشور معرفی شود.
روستای دالنجان کردیه از توابع بخش مرکزی شهرستان در 13 کیلومتری شهر فاروج با 80 خانوار واقع شد ه است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار