اولین جلسه کتابخوان اقشاری با مشارکت مدیریت و فرهنگیان آموزش و پرورش و اعضای انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان پاوه در کتابخانه عمومی وحدت پاوه برگزار گردید.
کد خبر: ۴۳۰۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵ 25 May 2017
به گزارش خبرنگار خبرگزاری تابناک از پاوه،سیروس امین زاده از گروه مطالعاتی کتابخانه عمومی پاوه ضمن عرض خیر مقدم حضور فرهنگیان  فرهیخته،حضوردر این نشست را با توجه به جایگاه کتاب و منزلت فرهنگیان حائز اهمیت در جهت توسعه فرهنگی جامعه دانست.و اذعان نمود:بدرستی گفته اند که بزرگترین اختراع بشریت کتاب است زیرا انسان معاصر،سبک زیستن و توسعه فکری و همه جانبه خود را مدیون کتاب و اختراع صنعت چاپ است.

وی رسالت و کار ویژه اصلی فرهنگیان را تولید و توزیع و کاربست دانش در سطح جامعه دانست و تاکید نمود که یاور و همراه اصلی فرهنگیان در این رسالت پیامبر گونه  قطعا کتاب و قلم و دفتر  می باشد.

امین زاده گفت:با توجه به آمار و ارقام سرانه مطالعه جامعه متاسفانه آمار و نتایج پزوهش های موجود جامعه ما با مطالعه و خواندن  منتهی به سواد علمی تا حدودی  بیگانه است و نگرش کلی به کتاب به عنوان رسانه عمق نگر و شناخت گرا نگرش مطلوبی نیست به طوری که با تعمق در کشورهایی که سرانه مطالعه بالایی دارند این نکته برجسته می شود که آنها با مطالعه و قدر شناسی از جایگاه کتاب امکان زیست جمعی را  با توجه به نا همگونی های قومی و مذهبی وغیره را هموار ساخته و اختلافها را در سایه خواندن و نوشتن و گفتگو  به پیوند تفاوتها  و گفتگو های علمی و دیالوگ وار  منتهی به توسعه همگون  تبدیل ساخته اند که ذر این بر ساختن و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه نقش گفتمان فرهنگی بر ساخته از جامعه فرهنگیان حائز اهمیت است.

 مسئول کتابخانه های عمومی پاوه مقدم کلیه مهمانان و فرهنگیان گرانقدر و اعضای انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان پاوه  را گرامی داشت و آن را مایه دلگرمی و تداوم فعالیت اعضای نشست های کتابخوان دانست . وی ضمن تشکر از همراهان یک سال گذشته نشست های کتابخوان اعلام نمود طی یک سالی که از عمر نشست های کتابخوان در پاوه میگذرد کتابخانه های وحدت و بعثت پاوه بیش از  دوازده نشست معرفی و ترویج کتاب  و گروه مطالعاتی کتابخانه و حدت بیش از هفده نشست گفتگو  گفتمان های موجود در سطح جامعه   و نقد و بررسی کتاب را بر گزار کرده اند که همواره شاهداستقبال  پر شور شهروندان و صاحبان اندیشه از این نشستها  بوده ایم

رحمت محمدی ضمن تقدیر و تشکر از شرکت کنندگان در نشست های کتابخوان نقش فر هنگیان و آموزش و پرورش را با توجه به رسالت اصلی آنها بسیار مهم دانست که بر این اساس اولین نشست اقشاری را با مشارکت فرهنگیان عزیز آغاز می کنیم باشد که ثمره مثبت آن را در آینده در مدارس و در سطح جامعه شاهد باشیم.

وی ضمن تقدیر و تشکر از امام جمعه محترم و فرماندار گرانقدر و همچنین مدیریت آموزش و پرورش پاوه که زمینه تقدیر و تشکر از فرهنگیان فعال در حوزه مطالعه و کتاب را  در این نشست فراهم نموده اند از کلیه صاحب نظران و اندیشمندان،فرهنگیان و آحاد جامعه در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به شرکت فعال در نشست های کتابخانه های عمومی پاوه دعوت بعمل آورد.

مهدی عبدی از اعضای  انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان پاوه در سخنانی ضمن ارزشمند دانستن این نشست ها در جهت توسعه فرهنگی جامعه وجود این نشست ها را برای روشنگری و گفتگو های جامعه ساز مفید دانست و در سخنانی نقش رسانه ها را نیز در این مسیر حائز اهمیت دانست و به نقش رسانه پاوه پرس و مدیریت فعال آن حاج فاروق یوسفی در طی سالیان گذشته اشاره نمود و اقدامات این پایگاه خبری را شایسته تقدیر دانست

سپس حاج فاروق یوسفی از دیگر اعضای انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان پاوه در سخنانی جایگاه کتاب و قلم را در جهت توسعه جامعه کلیدی دانست و برگزاری این نشست ها را مایه امیدواری برای بهتر زیستن جامعه در آینده دانست.

وی کار فرهنگی را در شرایط کنونی  سخت و طاقت فرسا دانست که  قطعا نتیجه آن را باید در درازمدت مشاهده کرد و بر این اساس نقش و رسالت نخبگان و جامعه فرهنگیان پاوه را مهم و شایان توجه توصیف نمود و خواستار مشارکت بیشتر و فعالانه شهروندان در امر مطالعه و کتاب خوانی شد

در ادامه مدیر آموزش و پرورش پاوه  نیز در سخنانی ضمن تشکر از برگزار کنندگان این نشست ها،جایگاه کتاب و مطالعه را دارای منزلت حقیقی در ساختن جامعه های رو به جلو دانست و اشاره نمود با تعمق علمی در جوامعی که سرانه مطالعه بالایی دارند به این نکته پی میبریم که ناهنجاریها و آسیب های اجتماعی ارتباط معکوسی با مطالعه دارند بطور مثال خشونت فردی و جمعی  در سطح جامعه ای که سرانه مطالعه بالایی دارند پایین است و سطح زندگی نسبتا مطلوبی دارند  بر این اساس شایسته است که در جامعه ما نیز با ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی عمق گرا در بین کودکان و نوجوانا ن نسبت به آینده جامعه احساس مسئولیت گردد.

مختار برزگرفرد بهترین سن گسترش فرهنگ مطالعه را در مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول دانست و در این راستا آمادگی آموزش و پرورش پاوه را برای هرگونه همکاری با نهاد کتابخانه های عمومی پاوه اعلام نمود و از کلیه فرهنگیان گرانقدر دعوت به حضور فعال در این نشست ها نمود.

در ادامه نشست فر هنگیان آموزش و پرورش پاوه در یک فضای علمی و گفتگو محور به بحث و تبادل نظر پیرامون موضوع مطالعه و کتاب و همچنین موضوعات روز جامعه پرداختند و کتاب هایی نیز از طرف پنج نفر از فرهنگیان پاوه معرفی گردید که با استقبال و نقد و بررسی شرکت کنندگان در این نشست همراه بود.

کتاب های معرفی شده توسط:

سیروس امین زاده با کتاب حکومت انتخابی،اثر جان استوارت میل،ترجمه  آقای علی رامین،انتشارات نشر نی//حکومت انتخابی مفصل‌ترین و منظم‌ترین رساله‌ی جان استوارت میل در فلسفه‌ی سیاسی است که هدف از نگارشش بازنمایاندن نتیجه‌ی تفکرات وی در باب برترین ساختار حکومت دموکراتیک، بحث درباره‌ی نظریه‌ی عمومی حکومت و نهادهای دموکراتیک و نیز بازتاباندن پرورده‌ترین نگرش‌های او بر مسائل بنیادین سیاست در عصر خویش است.

۲–انور ولدبیگی با کتاب نقد ادبی،اثر عبد الحسن زرین کوب،انتشارات امیر کبیر//نقد ادبی به بررسی آثار درجه یک و مهم ادبی می‌پردازد . در این‌گونه آثار منتقد ادبی می‌کوشد با تجزیه و تحلیل آن اثر ادبی ساختار و معنی آن را برای خوانندگان روشن کند و قوانینی را که باعث اعتلای آن اثر ادبی شده است توضیح دهد. لذا نقد ادبی از یک سو بکارگرفتن قوانین ادبی در توضیح اثر ادبی است و از سوی دیگر کشف آیین‌های تازه ممتازی است که در آن اثر مستتر است

۳ – عادل رمضانی با کتاب تبار شناسی اخلاق،اثر فریدریش ویلهلم نیچه، انتشارات آگه//تبارشناسی اخلاق از سه مقاله تشکیل می شود، که نیچه،در آنک انسان می گوید،بیانگر «سه بررسی مقدماتی تعیین کننده ی یک روانشناس برای ارزیابی دوباره همه ارزش ها» است.پژوهش نخست به ردیابی زایش مسیحیت از دل «روحیه بیزاری»میپردازد؛پژوهش دوم نوعی «روانشناسی وجدان» به دست می دهد،که در آن منظور از «وجدان» نه ندای خدا در انسان بل غریزه ی بیرحمی است که پس از سرکوب شدن درونی شده است؛پژوهش سوم و آخر به معنی آرمان های زاهدانه می پردازد، و به ویژه این نکته را بررسی می کند که چگونه آرمان «کشیش» قدرت بزرگ خود را بر بشریت به دست می آورد.

۴–خانم نگین پیر مغان با کتاب ناطور دشت،اثر جروم دیوید سالینجر،ترجمه محمد نجفی،انتشارات نیلا//ناطور دشت مشهورترین اثر نویسنده آمریکایی جروم دیوید سالینجر است. این کتاب دو بار، ابتدا در دهه پنجاه شمسی توسط احمد کریمی و بار دیگر در دهه هفتاد به قلم محمد نجفی به فارسی ترجمه شده است. هولدن کالفیلد شخصیت اصلی ناتور دشت در نظرسنجی مجله کتاب عنوان دومین شخصیت ادبی جهان را به دست آورد.

کتاب،روایت بیگانگی جوانی است با دنیای پیرامونش. بیان شیرین راوی که گاهی لبخند به لب خواننده می آورد، سرگردانی و یاس متعلق به این جوان جستجوگر را دلنشین می سازد. به طوری که با او همدل و همفکر می شوی.داستان،گرچه گاهی تلخ است اما به سادگی خصوصیات آدمهایی را بیان میکند که ظاهرا خوب و منطقی هستند اما در واقع به بیماری خودبینی و غرور کاذب کامل بودن مبتلا می باشند بدون آنکه خبر داشته باشند.ناطور دشت،کایت جوانهای جستجوگری است که به دنبال مفهوم واقعی زندگی و زنده بودن می روند.

۵-مسرور عبد الهی با کتاب در جستجوی جامعه بلند مدت(گفتگو با دکتر همایون کاتوزیان)اثر کریم ارغنده پور انتشارات نی//مدعای اصلی این کتاب تکمیل یک سخن است و آن این‌که تغییر در جامعه اصلاً امر نامحتملی نیست و به اراده‌ای متکی است که از روی آگاهی و تجربه برخاسته باشد. تأکید بر این امر است که انتظار تغییر در جامعه‌ی ایرانی بدون خوانش و درک منطبق بر واقع و دقیق پیشینه‌اش غیرممکن است و جامعه ما و در رأس آن متفکرانش بیش از هرچیز به صداقت و فروتنی و خویشتن‌داری و مدارا و نگرش واقع‌‌گرایانه و به‌دور از تعصب به پدیده‌ها نیاز دارد.

پایان بخش نشست اهدا لوح تقدیر فرماندار و مدیریت آموزش و پرورش پاوه به فعالین فرهنگی حوزه کتابخوانی و مطالعه بود.

لازم بذکر است نشست شرکت کنندگان به اتفاق جلسه بعدی گروه مطالعاتی کتابخانه و حدت را تاریخ چهار شنبه هفدهم خرداد ماه نود شش ساعت چهارده در محل کتابخانه عمومی با موضوعیت گفتگو پیرامون انتخابات اخیر پاوه تعین نموده و از عموم صاحب نظران و اندیشمندان این حوزه دعوت به مشارکت در این نشست نمودند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار