رئیس اتاق اصناف استان سمنان:
رئیس اتاق اصناف استان سمنان از صدور دو هزار پروانه کسب طی سال گذشته در استان خبر داد و گفت: این رقم نسبت به سال گذشته آن ۱۰ درصد رشد داشت.
کد خبر: ۴۳۰۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲ 25 May 2017

به گزارش تابناک سمنان، علی‌اکبر صیاد جو در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه حدود پنج هزار واحد صنفی فاقد پروانه در استان سمنان وجود دارد، تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه را ۲۴ هزار و ۵۰۰ واحد اعلام کرد و ابراز داشت: در سال ۹۵ دو هزار و ۱۰۰۰ پروانه کسب شبت شد که نسبت به سال ۹۴ رشد ۱۰ درصدی داشت و همچنین تعداد بازرسی‌های انجام‌شده در سال گذشته، ۳۷ هزار و ۴۰۰ واحد بود که به نسبت سال ۹۴ به میزان ۲۰ درصد رشد داشت.

وی بابیان اینکه طی ۱۰ ماهه سال گذشته ۹۶۰ شکایت تلفنی از واحدهای صنفی در کل استان مطرح شد، افزود: برخی از واحدهای صنفی به علت بی‌اطلاعی مشتری و عدم رعایت حقوق مصرف‌کننده به تعهدات خود عمل نمی‌کنند که توصیه می‌کنیم قبل از سفارش به واحدهای خدماتی، قرارداد محکم حقوقی منعقد شود که باید گفت بازرسان نظارت اتاق‌های اصناف در سراسر استان فعالانه در خدمت مردم هستند تا به شکایات مردم پاسخ دهند و مشکلات آن‌ها را پیگیری کنند.

رئیس اتاق اصناف استان سمنان در پرسش به سؤال عملکرد صنوف مرتبط با خدمات سفر در ایام نوروز سال جاری نیز ابراز داشت: برخی واحدهایی که در مسیر مسافرها قرار داشتند و صنوفی که با جهانگردی سروکار دارند تخلفاتی مانند عدم رعایت نرخ صورت گرفت که با آن‌ها برخورد جدی شد و با توجه به فضای رقابتی و نظارت‌های ویژه این موارد به نسبت نوروز ۹۴ به‌شدت افت داشت.

صیادجو مهم‌ترین چالش اصناف را رکود، مالیات بر ارزش‌افزوده و ازدیاد واحدهای صنفی عنوان و تصریح کرد: به علت تعدیل نیرو و تعطیل شدن واحدهای صنفی این نیروها راحت‌ترین جایی که جذب می‌شوند بخش خدمات است و امروز بزرگ‌ترین چالش بعد از رکود ازدیاد واحدهای صنفی محسوب می‌شود که باید دولت برای رفع آن چاره‌اندیشی کند.

وی افزود: بعد از حادثه تأسف‌بار ساختمانپلاسکو، در استان سمنان برنامه‌ریزی شد تا با انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان آتش‌نشانی برای آموزش‌های اچ. اس. سی در اصناف ابتدا نقاط آسیب‌پذیر شهر را شناسایی و سپس صنوفی را که به نسبت سهم آسیب‌پذیری در اولویت هستند را در هر دوره چهار ساعت به‌صورت تئوری و عملی آموزش دهیم که این کسبه بامهارت هایاطفای حریق در صنف خود آشنا شوند.

رئیس اتاق اصناف استان سمنان بابیان اینکه بازار یکی از مهم‌ترین مکان‌های در معرض آسیب آتش‌سوزی به دلیل مسقف بودن است و نیاز به برگزاری مانورهای آتش‌سوزی در بازار یک ضرورت است، ابراز داشت: در تلاش هستیم تا مانورهای آتش‌نشانی برای صنف بازاریان در استان برگزار تا در مواقع بحران از بروز آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی متوجه اصناف، جلوگیری شود.

صیادجو درباره همکاری با سازمان تبلیغات اسلامی و مشارکت اصناف درزمینهٔ اقدامات فرهنگی، توضیح داد: سازمان تبلیغات اسلامی درکمیسون‌های فرهنگی اتاق‌های اصناف عضو است که در نشست‌های اتاق‌ اصناف با بهره‌گیری از مشاوره آن‌ها سعی می‌کنند در مباحث فرهنگی ورودی به موقع داشته باشند و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی با اعزام روحانی برای کسبه که در شرف اخذ پروانه کسب هستند قانون‌های کسب‌وکار حلال را با برگزاری کلاس به آن‌ها یادآور می‌کند.

وی افزود: طی سال گذشته اصناف در برگزاری جشنواره‌های فرهنگی مشارکت بسیاری داشتند ازجمله در برگزاری نمایشگاه کتاب با ارائه بن رایگان تلاش شد تا قشر عظیمی از مردم سهمی در افزایش سرانه مطالعه داشته باشند و همچنین یک‌میلیون تومان کتاب گویش سمنانی خریداری و به اعضا اتاق‌های اصناف اهدا شد، تهیه بلیت تئاترهای در حال برگزاری و حمایت‌های اصناف از هنر از جمله اقداماتی است که اصناف می‌کوشد تا درزمینهٔ فرهنگ نقش‌آفرین باشد.

رئیس اتاق اصناف استان سمنان درباره احداث فروشگاه‌های زنجیره‌ای قارچ گونه و اثر اقتصادی آن در استان نیز توضیح داد: این‌گونه واحدهای زنجیره‌ای ظرفیت‌های اقتصادی چندین صنف را گرفته و به خودشان اختصاص می‌دهند که باید توجه داشت رویکرد آینده خدمات به‌سوی مدرنیته است و اگر امروز با تمدن‌های جدید که دنیا آن‌ها را سالها پشت سر گذاشته، فاصله بگیریم به خود جفا کردیم.

صیادجو ادامه داد: این‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اساس قانون شکل‌گرفته و هیچ مشکل قانونی متوجه آن‌ها نیست و باید با ایجاد فضای رقابتی اصناف را با تشکیل هلدینگ و شرکت‌ها فراخوانیم.

وی درباره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای پیش از صدور پروانه کار بابیان اینکه در بخش خدماتی با کمبود نیروی انسانی ماهر مواجه هستیم، ابراز داشت: در مدیریت‌های کلان بخش‌های اقتصادی و تولیدی، نبودن خدمات پس از فروش، کارهای فنی و الکترونیک با کمبود مدیریت‌های مؤثر مواجه هستیم لذا با فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد که برای آموزش در سال جاری بارویکرد مهارت‌آموزی در فنی و حرفه‌ای در آینده نزدیک بیشتر آموزش‌ها را به‌سوی مهارت‌های فنی سوق دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار