کارشناس واحد پیشگیری و کنترل اچ آی وی و ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، معتقد است که 70 درصد از بیماران مبتلا به ایدز (اچ آی وی مثبت) در ایران از بیماری خود اطلاع ندارند.
کد خبر: ۴۳۰۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳ 25 May 2017
تابناک فارس به نقل از ایسنا:دکتر مژگان ثابت پنجشنبه 4 خرداد در نخستین هم‌اندیشی اجرای برنامه استراتژیک مراقبت اچ آی وی،  با اشاره به جدیدترین آمار مبتلایان به ایدز در ایران، آمار 34 هزار و 846 نفری این بیماران را تنها برگیرنده 30 درصد از مبتلایان دانست.

وی ادامه داد: تا پیش از سال 1395 بالغ بر 84 درصد از کل موارد شناسایی شده مبتلا به ویروس ایدز، مردان و 16 درصد مابقی آنها زنان بودند، این در حالی است که طبق آمارهای سال 1395 حدود 66 درصد از موارد شناسایی شده را مردان و 34 درصد از مبتلایان را زنان به خود اختصاص می دهند.

این کارشناس بیماری ایدز تاکید کرد: این موضوع می تواند نشانگر تغییر الگوی انتقال بیماری از اعتیاد تزریقی به انتقال آمیزشی باشد و این اتفاق زنگ خطری برای افزایش موارد انتقال مادر به کودک در سال های آینده است.

وی گفت: آمـارهـای ارایه شـده اخـیر از سوی سـازمـان جهانی بهداشت (WHO) ، نـشان می دهـد که تقریباً 37 میلیون نفـر از مردم جهان به این بیماری مبتلا هستند و هر ساله حدود یک میلیون نفر از این بیماری فوت می کنند.

کارشناس اداره کنترل ایدز دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اعتقاد دارد اقدامات انجام شده برای کنترل و پیشگیری از ایدز کافی نبوده و لازم است آموزش و پرورش، بهزیستی، سازمان زندان ها، سازمان تبلیغات اسلامی، انتقال خون، هلال احمر، ستاد مبارزه با مواد مخدر، صدا و سیما، ورزش و جوانان، بیش از پیش و جدی تر از قبل، نسبت به انجام اقدامات موثر در افزایش آگاهی و فرهنگ ‌سازی به منظور پیشگیری از بروز این بیماری ویروسی، تلاش کنند. در همین راستا، چهارمین برنامه ملی استراتژیک کنترل عفونت HIV جمهوری اسلامی ایران، از 1394 آغاز و چشم انداز آن در سال 1398، به کنترل درآمدن اپیدمی بیماری در گروه های هدف مانند مبتلایان به سل، مادران باردار و مبتلایان به HIV است.

او گفت: برگزاری نشست هم اندیشی برنامه ملی استراتژیک کنترل عفونت HIV ، با هدف هماهنگی بیشتر شرکای اصلی،  با حضور نمایندگان ارگان‌های مرتبط شامل بهزیستی، امور زندان ها، نواحی مختلف آموزش و پرورش و مراکز بهداشت شیراز، برگزار شده است.

ثابت گفت: در این نشست بعد از بررسی آمار مبتلایان و روند بیماری ایدز در سال‌های اخیر و همچنین بازخوانی اقدامات انجام شده از گذشته تاکنون و بررسی استراتژی‌ها و فعالیت‌های پیش‌بینی شده در چهارمین برنامه ملی استراتژیک کنترل عفونت HIV جمهوری اسلامی ایران، هماهنگی لازم برای اجرای اقدامات موردنیاز به صورت حداکثری انجام خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار