استاندار آذربایجان شرقی:
جبارزاده خاطرنشان کرد: اکنون طرح استاد شاگردی با پیگیری هایی که انجام و تغییراتی که اعمال شد با عنوان 'طرح کارآموزی در محیط واقعی کار ' در کشور به تصویب رسیده و آماده اجراست.
کد خبر: ۴۳۳۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰ 31 May 2017
استاندار آذربایجان شرقی گفت: با توجه به اینکه بسیاری از مشاغل ما در استان مشاغل دانشگاهی و آکادمیک نیست اگر سینه به سینه منتقل نشود در طول زمان از بین خواهد رفت، لذا طرح آموزش در محیط کار واقعی، روشی برای زنده نگه داشتن این حرفه هاست.

دکتر اسماعیل جبارزاده در نشست کارگروه تخصصی اشتغال و سرمایه گذاری استان، افزود: یکی از راه های اشتغال در استان ما به صورت سنتی در گذشته روش استاد شاگردی بود و در صنوف و صنایع مختلف، صاحب کار متناسب با دامنه و گستره کار خود چند شاگرد انتخاب می کرد.

وی ادامه داد: دراین روش شاگردان این مهارت، حرفه و هنر را آموزش می دیدند و پس از تکمیل متناسب با آموزش های دیده شده برای خود کارآفرینی و شغل ایجاد می کردند.

جبارزاده اظهار کرد: به این وسیله صنایع دستی و صنایع مهم همچون تراشکاری و فلزکاری در زمانی که سازمان آموزش فنی و حرفه ای وجود نداشت در استان آموزش داده می شد.

وی اضافه کرد: 120 هزار صنف دارای پروانه در استان وجود دارد و اگر هریک از این صنوف حتی یک نفر از جوانان استان را برای آموزش جذب کنند 120 هزار نفر در استان جذب و آموزش خواهند دید.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: اگر تنها 10 درصد از جوانان به این روش جذب آموزش شوند 12 هزار نفر از جوانان استان در کنار استادکاران خواهند توانست این مشاغل و حرفه ها را آموزش ببینند.

وی با اشاره به مقاومت هایی که از سوی کارفرمایان برای اجرای طرح استاد شاگردی اتفاق افتاد، گفت: نگرانی انها نسبت به موضوع به دلیل حق و حقوق بیمه این شاگردان و دیگر موضوعاتی بود که موجب شد این طرح در طول چهار سال گذشته اجرایی نشود.

جبارزاده خاطرنشان کرد: اکنون طرح استاد شاگردی با پیگیری هایی که انجام و تغییراتی که اعمال شد با عنوان 'طرح کارآموزی در محیط واقعی کار ' در کشور به تصویب رسیده و آماده اجراست.

وی ادامه داد: حداکثر زمان آموزش در طرح کارآموزی در محیط واقعی کار، یک سال در نظر گرفته شده که این زمان برای آموزش حرفه ای کافی نیست و ولی باز قدمی مثبت برای حرفه آموزی است.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: هدف از اجرای این طرح آن است که هر کارفرمایی که در واحد صنفی خود علاقمند باشد بتواند برای خود شاگردی انتخاب کند.

وی از معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی خواست تا با برگزاری جلسه ای با اعضای اتاق بازرگانی، اتحادیه های صنوف مختلف اعلام شود تا به استناد این روش متناسب با وسعت کار شاگرد جذب شود و آن واحد از سوی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای به عنوان مربی تایید شود.

جبارازده گفت: در سال اشتغال و تولید باید این طرح به خوبی اجرایی شود و اگر نیاز به تمدید زمان طرح وجود داشته باشد می توان با ایجاد تبصره ای دوره آموزشی را بیش از مدت استاندارد در نظر گرفته شده تمدید کرد.

وی افزود: تمام مسئولان و مدیران و نمایندگان بخش خصوصی همکاری کنند تا از قبل این روش تعدادی از جوانان جویای کار را در اختیار اساتید قرار دهیم تا مهارت های خود را به شاگردان ارائه دهند و از این طریق شغل ایجاد شود.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص نظام جامع اطلاعات بازار کار استان، نیز گفت: برای اجرای این طرح نیاز به یک رصد خانه می باشد که اطلاعات لازم در آن جمع آوری شود.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات این رصدخانه مربوط به رصد نیروی کار استان می باشد، افزود: محل استقرار این رصد خانه در سازمان برنامه و بودجه استان باشد و تمام اطلاعات استان اعم از نیروی کار، تولید، صنعت، کشاورزی و خدمات را کسب کند.

جبارازده اظهار کرد: این رصدخانه از چند بخش ایجاد شده که بخشی از آن مربوط به اطلاعات جامع بازار کار استان خواهد بود و در سامانه همه اطلاعات مورد نیاز استان ثبت و به نمایش گذاشته می شود.

وی گفت: سازمان برنامه و بودجه استان متولی به روز رسانی اطلاعات این رصدخانه می باشد و نقشه استان باید به صورت سه بعدی شهر به شهر با اطلاعات کامل به نمایش گذاشته شود.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: یکی از معضلات جامعه ما بیکاری است و برای اینکه بر این معضل فائق آییم باید افراد جویای کار در استان شناسایی و متناسب با استعداد آنها کار ایجاد کنیم.

وی اظهار کرد: از فرمانداران استان در خواست کرده ایم که تعداد بیکاران هر شهرستان را بر اساس ترکیب سنی و تحصیلاتی جمع آوری کنند تا در سمت دهی سند تدبیر توسعه و سرمایه گذاران به نسبت این اطلاعات واحد تولیدی، کشاورزی و خدماتی به آن شهرستان هدایت شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه کارفرمایانی که طرح کارآموزی در محیط کار واقعی را اجرای می کنند مشمول مقررات کار و تامین اجتماعی نیستند، گفت: این موضوع باید به کارفرمایان اطلاع رسانی شود.

احد حسینی با اشاره به اینکه این طرح، تغییر یافته و تکمیل شده طرح استاد- شاگردی است که برای اولین بار از سوی استاندار اذربایجان شرقی در کشور مطرح شد، ادامه داد: با پیگیری های انجام شده و تغییراتی که در نتیجه برخی اعتراضات کارفرمایان صورت گرفت این طرح با عنوان 'آموزش در محیط کار واقعی' در شورای عالی اشتغال کشور به تصویب رسید.

حسینی اظهار کرد: ابلاغیه اجرای این طرح به تمامی استانداران ارسال شده و برای اینکه پیشنهاد دهنده این طرح هستیم، ضروری است در آذربایجان شرقی به بهترین نحو ممکن اجرایی شود.

وی گفت: برای اجرای کامل طرح ضروری است اطلاع رسانی دقیق به فرمانداران، اعضای اتاق بازرگانی، اتحادیه های مختلف صنفی و مردم انجام گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :