کد خبر: ۴۳۳۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶ 01 June 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه نوشت:
کاهش 2 تن از اعضای فراکسیون امید در انتخابات هیئت رئیسه مجلس بازتاب متنوعی در محافل رسانه‌ای داشت.
فراکسیون امید (وابسته به اصلاح‌طلبان) در انتخابات دیروز هیئت رئیسه مجلس، دو تن از اعضای خود را در این هیئت از دست داد. به این ترتیب که به جای علی‌اصغر یوسف‌نژاد و محمد قسیم‌عثمانی، آقایان محمدحسین فرهنگی و اسدالله عباسی از فراکسیون ولایت وارد هیئت رئیسه مجلس شدند.

خبر آن‌لاین از سایت‌های همسو با فراکسیون امید در گزارشی با عنوان «فراکسیون امید چطور کاپ پیروزی را به ولایی‌ها تقدیم کرد؟» نوشت: شاید انتخابات اخیر هیئت رئیسه مهم‌ترین پیام سیاسی خود را نه از صندلی ریاست و نواب رئیسی بلکه از 9 صندلی دیگر هیئت رئیسه صادر کند، آنجا که فراکسیون امید دو کرسی مهم خود در هیئت رئیسه مجلس را از دست داد و به رقیب خود در فراکسیون ولایی تقدیم کرد.

زمزمه‌های قبل از انتخابات می‌گفت فضای انتخابات امسال مبهم‌تر از سال اول خواهد بود، اگر در انتخابات سال اول، فرصت لابی و رایزنی را به هیچ طیف حاضر درپارلمان نداده بود، اما رایزنی‌ها و لابی‌ها برای انتخابات سال دوم از مدت‌ها پیش آغاز شده بود.

ائتلاف‌های پشت پرده یکی بعد از دیگری رونمایی می‌شدند، خبرها می‌گفت فراکسیون مستقلین و امید قرار نیست در یک جناح قرار بگیرند،  گویی آنکه قدرت لابی‌های فراکسیون ولایی در جذب رای مستقلین مجلس در این صندلی‌ها کارگر افتاده است تا محمدقسیم عثمانی و یوسف‌نژاد در نتیجه همین لابی‌های پشت پرده جای خود را به محمدحسین فرهنگی و اسدالله عباسی دو نامزد فراکسیون ولایی بدهند. و سهم فراکسیون ولایی در صندلی‌های هیئت رئیسه سنگین‌تر از سال اول شود.

ضعف فراکسیون امید مجلس در لابی‌های درون پارلمانی باز هم در همین نقطه خود را نشان داد، فراکسیونی که سال اول با تصور اینکه همه افراد راه یافته به مجلس با لیست امید برعهده خود پایبند هستند تصور می‌کرد که می‌تواند کرسی‌های هیئت رئیسه را قبضه کند اما در نهایت همان توصیف کواکبیان رقم خورد، افرادی که با لیست امید وارد شدند اما زنبیل خود را در صف رقیب گذاشتند.

سایت انتخاب دیگر سایت نزدیک به اصلاح‌طلبان نیز نوشت: دست فراکسیون امید از صندلی‌های ناظران هیئت رئیسه خالی ماند.

نامه‌نیوز دیگر سایت نزدیک به طیف مذکور گزارش داد: پیام حذف دو عضو فراکسیون امید از هیئت رئیسه مجلس چیست؟ کم توانی یا بی‌تجربگی؟ علت شکست‌های پی در پی عارف چیست؟

این وسط اما یک مسئله مهم خود نمایی می‌کند. فراکسیون امید دو کرسی بسیار مهم خود را از دست داده و مسئولیت این شکست قطعا بر عهده محمدرضا عارف است. او یا بی‌تجربه است و یا کم‌توان؛ دلیل‌اش هر چه باشد او یک نقطه منفی دیگر برای خود در کارنامه پارلمانتاریستی‌اش در قامت ریاست فراکسیون برجای گذاشته است.

نامه‌نیوز افزود: عارف باید خیلی زودتر از این‌ها وارد لابی با فراکسیون مستقل‌ها برای حفظ ترکیب هیئت رئیسه می‌شد. انفعال و عدم تحرک مثمرثمر او یک هزینه دیگر به اصلاح‌طلبان تحمیل کرده است. شاید همین روزها اصلاح‌طلبان تصمیم تازه‌ای برای ریاست فراکسیون امید اتخاذ کنند. محمدرضا عارف روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد. بعد از فاجعه نحوه تهیه و تدوین لیست امید برای شورای شهر تهران این حالا دومین عملکرد نامطلوب برای این چهره اصلاح‌طلب است. گویا زمزمه‌هایی آغاز شده؛ زمان نزول سیاسی عارف فرا رسیده است.

این اعتراض‌ها به عارف در حالی است که وی از سوی برخی طیف‌های اصلاح‌طلب به خاطر نحوه چینش فهرست اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر تهران، مورد اعتراض قرار گرفته و در پاسخ گفته بود تنها 24 ساعت قبل از دیگران، از این فهرست مطلع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار