مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی از فعالیت پایگاههای انتقال خون در ایام ماه مبارک پس از افطار به غیراز روزهای جمعه خبرداد.
کد خبر: ۴۳۶۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹ 06 June 2017
به گزارش تابناک رضوی،حمیداسلامی  افزود:در این ایام پایگاه‌های اهدای خون مشهد و شهرستان‌های استان هرشب به‌جز جمعه‌شب‌ها، پس از افطار آماده پذیرش داوطلبان ایثارگر اهدای خون هستند.
وی افزود:در ایام ماه مبارک رمضان پایگاه‌های اهدای خون مشهد از ساعت ۲۱ تا ۱:۱۵ بامداد و پایگاه‌های شهرستانی از ساعت ۲۱ تا ۲۴ آماده خونگیری از اهداکنندگان هستند.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از همکاری و حمایت نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و استاندار خراسان رضوی تشکر می‌کنیم، اما از برخی مسئولان آستان قدس رضوی در رابطه مکان اختصاص یافته جهت ساخت و راه‌اندازی پایگاه اهدای خون در بست طبرسی گلایه مندیم، مکانی که ابتدا در باب‌الجواد(ع) بود اما به دلیل خط ۳ قطار شهری به بست طبرسی منتقل شد که در این مکان هم ایجاد مشکل کرده‌اند؛ در این رابطه ۸ ماه 
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی دستور اکید داد که متاسفانه ساختار اداری زیر مجموعه آستان قدس رضوی در روند اجرای کار ایجاد مشکل می‌کنند.
وی با اشاره به استفاده از سلول‌های خونی در درمان سرطان، افزود: فناوری اداره کل انتقال خون خراسان رضوی به سمت سلول‌های خونی در حرکت است و آینده سازمان انتقال خون کمک اصلی در درمان در کنار بحث خون‌رسانی خواهد بود.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با توضیح در ارتباط با نگرانی تعداد معدودی از مراجعه کنندگان اهدای خون از سوال‌های مصاحبه در خونگیری، خاطرنشان کرد: سوالات مطرح شده در مصاحبه بر اساس استانداردهای بین‌المللی بوده و یکی از اهرم‌های متضمن و اثبات کننده سطح بالای سلامت و حساسیت خونگیری در استان است.
اسلامی با اشاره به سهم بسیار پایین ۶ درصدی خانم‌ها در اهدای خون، افزود: ۹۴ درصد اهداکنندگان استان و معادل ۱۲۹ هزار و ۸۲۱ نفر آقایان و ۶ درصد و معادل ۸۱۷۶ نفر بانوان هستند و این عدد در حالی است که نزدیک به ۶۰ درصد مصرف کننده خون‌های اهدایی بانوان هستند و میران مشارکت بانوان در کشورهای دیگر نیز ۴۰ درصد است و آمار خانم‌های دچار کم‌خونی اینقدر بالا نیست که دلیلی بر نقش کمرنگ خانم‌ها در اهدای خون باشد.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در میان بانوان این اعتقاد وجود دارد که فکر می‌کنند کم‌خون هستند و نمی‌توانند خون بدهند، گفت: این تصور برای تمام بانوان درست نیست چرا که ۷۰ درصد بانوانی که به انتقال خون مراجعه کردند، واجد شرایط اهدای خون بوده‌اند. 
اسلامی تصریح کرد: در سال گذشته ۳۳۲ هزار ۸۷۳ کیسه خون و فرآورده خونی در استان تولید شد که از این تعداد ۶۸ هزار ۷۵۴ مورد جهت آن پلاسمای مورد نیاز بیماران سرطانی بوده است.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: ۸۱ درصد خون‌های تولیدی به بیمارستان‌های دولتی و ۱۹ درصد به بیمارستان‌های خصوصی بود و بیشترین مصرف با ۵۶ هزار ۲۲۱ کیسه خون مربوط به بیمارستان امام رضا(ع) بوده است و پس از آن بیمارستان‌های قائم(عج) با ۴۶ هزار ۷۱۲ کیسه خون و دکتر شیخ ۱۹ هزار ۱۱۷ کیسه خون سه مصرف‌کننده بیشتر استان بوده‌اند؛ همچنین در میان بیمارستان‌های خصوصی هم بیمارستان رضوی با ۱۵ هزار  ۸۱۵ ‌کیسه خون بیشترین میزان خون مصرفی را داشته است و در مجموع ۵۸ بیمارستان خراسان رضوی از خون و فرآورده‌های خونی استفاده می‌کنند.
اسلامی گفت: در میان اهداکنندگان برتر ۴ نفر دارای کارت طلایی، ۳ نفر دارای کارت نقره‌ای، ۳ نفر دارای کارت برنزی، ۳ نفر دارای کارت قرمز، ۳ نفر دارای کارت سبز و ۳ نفر دارای کارت سفید هستند.
وی افزود: طبق مصوبه دولت ۱۳ درصد هزینه‌های مرتبط با بحث خون توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود، اما متاسفانه برخی از بیمارستان‌ها این پول را با خزانه دولت واریز نکرده‌اند و سهل‌انگاری آن‌ها موجب ایجاد خطر برای بیماران می‌شود؛ هرچند که خون‌های موارد اورژانسی را می‌دهیم اما در سایر موارد معذور خواهیم بود و انتقال خون هیچ حساب درآمدی‌ای در این زمینه ندارد و تمام این وجه به خزانه دولت واریز می‌شود.
وی در پایان تاکید کرد: رسانه‌ها در جهت تشویق و مشارکت بیش‌ از پیش مردم در امر خیر و خداپسندانه اهدای خون تلاش کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار