انتشار جزئیات حملات تروریستی تهران توسط داعش، آغاز عملیات آزادسازی رقه با شانزده گروه نظامی، نشست مشترک ترامپ، محمود عباس و نتانیاهو، استقرار نیروهای سپاه در دوحه، رد دعوت ترامپ از سوی امیر قطر برای سفر به آمریکا، احتمال بلوف زدن داعش در مورد پذیرش حمله به ایران، ورود نیروهای کرد به رقه و حمله مجدد جنگنده های آمریکایی به نیروهای سوریه، از جمله مهم ترین خبرها و تحولات خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بودند. در این میان، باید به بیانیه مشترک عربستان،‌ امارات، مصر و بحرین درباره قطر نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۴۳۸۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵ 10 June 2017
انتشار جزئیات حملات تروریستی تهران توسط داعش، آغاز عملیات آزادسازی رقه با شانزده گروه نظامی، نشست مشترک ترامپ، محمود عباس و نتانیاهو، استقرار نیروهای سپاه در دوحه، رد دعوت ترامپ از سوی امیر قطر برای سفر به آمریکا، احتمال بلوف زدن داعش در مورد پذیرش حمله به ایران، ورود نیروهای کرد به رقه و حمله مجدد جنگنده های آمریکایی به نیروهای سوریه، از جمله مهم ترین خبرها و تحولات خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بودند. در این میان، باید به بیانیه مشترک عربستان،‌ امارات، مصر و بحرین درباره قطر نیز اشاره کرد.
 
به گزارش «تابناک»، بامداد جمعه کشورهای عربستان، امارات، مصر و بحرین با انتشار بیانیه ای، به قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر واکنش نشان دادند.
 
بنا به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، در این بیانیه آمده است:‌ «مبارزه علیه تروریست‌ها و منابع مالی آنها بدون توجه به خاستگاه آنها، ادامه خواهد یافت.

صرف نظر از منبع تأمین مالی تروریست ها، ما به مبارزه علیه فعالیت های تروریستی و تخریب منابع تأمین مالی آنها ادامه خواهیم داد.

ما کشورهای چهارگانه توافق کرده ایم که 59 فرد و 12 سازمان را در فهرست تروریستی قرار دهیم که در کشورهای عربی قرار دارند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: ‌«ما همچنان با دیگر کشورهای جهان به تلاش های خود ادامه می دهیم تا مانع از فعالیت های تروریستی شویم که شایسته نیست، هیچ کشوری در برابر آن سکوت کند.

ما بار دیگر تأکید می کنیم که هرگز در پیگیرد تروریست و گروه های تروریستی، سستی به خرج نخواهیم داد و در چهارچوب تلاش های منطقه ای و بین المللی در مبارزه با این پدیده از هیچ راهی فروگذار نمی کنیم.»

در ادامه این بیانه تصریح شده است:‌«ما بار دیگر متعهد می شویم، در مبازه با تروریسم و تحکیم پایه های امنیت و ثبات در منطقه، تلاش خود را افزایش دهیم.
 
انتشار جزئیات حملات تروریستی تهران توسط داعش
 
گروه تروریستی داعش در هفته نامه خود، جزئیات مربوط به حملات تروریستی عناصرش به مجلس شورای اسلامی و مرقد امام (ره) را منتشر کرد.
 
این گروه در هفته نامه خود اعلام کرد: سه تروریست عبدالرحمن الایرانی، ابو جهاد الایرانی و ابو ورده الایرانی توانستند با گذشتن از موانع مجلس شورای اسلامی عملیات خود را اجرا کنند.
 
در تصویری که داعش از این تروریست‌ها منتشر کرده است، پنج تروریست در حال بیعت با این گروه تروریستی هستند.
 
 
 
در بخش دیگری از گزارش داعش آمده است: ابو عبدالله ایرانی و ابو محمد ایرانی موفق به انجام عملیات خود در مرقد امام خمینی (ره) شدند که بر اثر این عملیات ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.
 
داعش همچنین ایران را به حملات جدید تهدید کرد.
 
آغاز عملیات کُردهای سوریه برای تسلط بر رقه با حضور شانزده گروه نظامی
 

نیروهای دموکراتیک سوریه که بیشتر عناصر آن کُرد هستند، اعلام کردند که عملیات سیطره بر رقه را آغاز کرده‌اند.

«طلال سلو» سخنگوی این نیروها گفت: این عملیات از دوشنبه (روز گذشته) آغاز شده است.

به گفته سلو، این عملیات از سه جهت شمال، شرق و غرب رقه آغاز شده است.

 استقرار نیروهای سپاه در دوحه/آغاز عملیات رقه با 16 گروه نظامی/ رد دعوت ترامپ از سوی امیر قطر/احتمال بلوف داعش در پذیرش مسئولیت حمله به ایران
وبگاه خبری عنب گزارش داد که نیروهای دموکراتیک با انتشار بیانیه ای اعلام کردند، این عملیات با حضور شانزده گروه نظامی آغاز شده است.

در این بیانیه آمده است: «پس از مقاومت قهرمانانه در دیرالزور، منبج و کوبانی و آزادسازی همه روستاهای اطراف رقه، امروز آغاز نبرد بزرگ آزادسازی پایتخت جعلی تروریسم و تروریست ها را اعلام می کنیم».

در این جنگ، «یگان های مدافع خلق، یگان های مدافع زنان، جیش الثوار، جبهة الأکراد، لواء الشمال الدیمقراطی، قوات العشائر، لواء مغاویر حمص، صقور الرقة، لواء التحریر، لواء السلاجقة، قوات الصنادید، شوراهای نظامی سریانی، منبج و دیرالزور، نیروهای رنجر، قوات الحمایة الذاتیة، مجلس الرقة المدنی،"مجلس سوریا الدیمقراطیة، و عشایر سرشناس منطقه» حضور دارند.

نیروهای دموکرات از شمال و غرب به سه کیلومتری و از سمت شرق به یک کیلومتری رقه رسیده اند.

نیروهای دموکراتیک می گویند که ائتلاف آمریکا موسوم به ضد داعش نیز در حملات هوایی و زمینی به رقه نقش مهمی خواهند داشت.

در همین راستا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هفته گذشته اعلام کرد، مسکو اطلاعاتی دارد که نیروهای دموکراتیک سوریه به عناصر داعش اجازه داده اند، شهر رقه را تخلیه کنند.

منابع خبری نیز از مذاکره میان نیروهای دموکراتیک و داعش خبر دادند که بر اساس آن داعش از سد «الرشید و شهرکهای المنصورة و هنیدة» در ریف غربی به سمت صحرای سوریه عقب نشینی کند.

نشست مشترک ترامپ با نتانیاهو و محمود عباس
 
رئیس‌جمهور آمریکا که به تازگی با سران رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان دیدار کرده، قصد دارد ظرف یک ماه آینده نشستی مشترک با این دو برگزار کند.

آن گونه که شبکه 20 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داده، «دونالد ترامپ» ظرف یک ماه آینده، نشستی مشترک با «بنیامین نتانیاهو» و «محمود عباس» خواهد داشت.

هنوز از دستور کار و محل برگزاری این ملاقات گزارشی منتشر نشده است.
 
استقرار نیروهای سپاه در دوحه
 
روزنامه رأی الیوم مدعی شد: گزارش ها از استقرار نیروهای سپاه در دوحه حکایت دارد.
 
به ادعای رأی الیوم، نیروهای سپاه برای حمایت از کاخ امیر قطر تحت عنوان تمرین های نظامی مشترک وارد دوحه شده اند.
 
این روزنامه ادامه داد: به گفته منابع خبری، قطر و ایران توافقنامه همکاری امنیتی در سال 2010 امضا کرده اند. طبق این توافقنامه، قطر می تواند از نیروهای ایرانی از جمله سپاه برای حمایت از امنیت ملی و داخلی خود کمک بگیرد.
 
رأی الیوم ادامه داد: این توافقنامه به هر یک از کشورهای قطر و ایران اجازه همکاری برای تمرین های نظامی و خرید تجهیزات امنیتی به یکدیگر را داده است.
 
رد دعوت ترامپ از سوی امیر قطر
 
بنا بر اعلام شبکه الیمادین، این مقام قطری که خواست نامش فاش نشود، در پاسخ به پرسشی، مبنی بر سفر تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به واشنگتن گفت، تا زمانی که کشور در محاصره است، به جایی سفر نخواهد کرد.

روز چهارشنبه دونالد ترامپ طی تماس تلفنی با امیر قطر گفت که آماده است برای حل تنش ایجاد شده در خلیج فارس تلاش کند.
 
 استقرار نیروهای سپاه در دوحه/آغاز عملیات رقه با 16 گروه نظامی/ رد دعوت ترامپ از سوی امیر قطر/احتمال بلوف داعش در پذیرش مسئولیت حمله به ایران

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت که منتظر دیدار امیر قطر در کاخ سفید است.

عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر قطر را به حمایت از تروریسم در منطقه متهم و روابط خود را با دوحه قطع کردند.
 
 شاید عملیات تروریستی تهران کار «داعش» نباشد!
 
«تریتا پارسی»، رئیس شورای ملی ایرانی آمریکایی (نایاک) می‌گوید: حملات تروریستی تهران که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته، برای او مایه شگفتی بسیار بوده است؛ نه از این روی که داعش قصد حمله به ایران را نداشته است، زیرا داشته و در مواردی در مناطق مرزی ایران، القاعده و گروه‌های وهابی موفق به حملاتی شده بودند، اما حمله به قلب تهران بسیار تعجب آور است.
 
پارسی در گفت وگو با رادیو ملی آمریکا (NPR) نسبت به اینکه این حملات کار داعش باشد، ابراز تردید کرد و اظهار داشت: «داعش معمولا پس از انجام حمله تروریستی مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد، نه طی انجام حملات».
 
 استقرار نیروهای سپاه در دوحه/آغاز عملیات رقه با 16 گروه نظامی/ رد دعوت ترامپ از سوی امیر قطر/احتمال بلوف داعش در پذیرش مسئولیت حمله به ایران

به گفته رئیس شورای ملی ایرانی ـ آمریکایی، گروه‌های دیگری امکان انجام چنین حملاتی را دارند: «گروه‌های وابسته به القاعده در منطقه بلوچستان ایران بسیار فعال بوده‌اند. سازمان مجاهدین خلق [منافقین] هم که پیشتر حملات مشابهی انجام داده بود، قابلیت انجام حملاتی با چنین ابعادی را دارد و نسبت به دیگر گروه‌ها به‌ دلیل اطلاعات محلی و آشنایی با زبان مشکل کمتری دارد.»

به گزارش صدای آمریکا، پارسی بر این باو است این حملات را باید در زمینه تحولات منطقه دید: «ایران در مقایسه با سال‌های گذشته، به ‌دلیل آغاز لغو تحریم‌ها و بهبود روابط با اروپا در وضعیت به ‌مراتب بهتری است؛ اما منطقه زیر فشار شدیدی است و رقابت ایران و عربستان سعودی در ماه‌های گذشته بسیار پرتنش شده است. در ریاض به سفر پرزیدنت ترامپ به‌عنوان چراغ سبزی در برابر رویکردهای تندتر ریاض در منطقه مانند بحران قطر نگاه می‌شود.»

حمله دوباره جنگنده‌های آمریکا به ارتش سوریه در شرق حمص

بار دیگر جنگنده‌های ائتلاف آمریکا ارتش سوریه را آماج حملات خود قرار دادند و ستاد کل نیروهای
 مسلح سوریه نیز نسبت به پیامدهای این تجاوز هشدار داد.
 
ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا بار دیگر اعلام کرد که نیروهای ارتش سوریه را در نزدیکی «التنف» در نزدیکی مرزهای اردن و عراق هدف قرار داده است.

فرماندهی مرکزی ائتلاف اعلام کرد، نیروهای اضافی تحت حمایت دولت سوریه را هدف قرار داده است که وارد منطقه واقع در غرب التنف شدند.

ائتلاف اعلام کرد، قصد مبارزه با دولت سوریه یا نیروهای تحت حمایت آن را ندارد، ولی در صورتی که نیروهای حامی دولت نپذیرند که منطقه تعیین شده را تخلیه کنند، آماده است که از خود دفاع کند.

ارتش سوریه: به مبارزه با داعش و النصره ادامه می دهیم

یک منبع نظامی سوری درباره جزئیات این تجاوز به خبرگزاری سانا گفت که ارتش سوریه و نیروهای همپیمانش مصمم هستند که جنگ علیه گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره را ادامه دهند.

به گفته این  منبع، تجاوز ائتلاف آمریکا به یکی از مواضع ارتش در صحرای سوریه بار دیگر مؤید موضع حمایتی آن از تروریسم است.

این منبع ادامه داد، ائتلاف آمریکا در ساعت 40: 17 روز سه شنبه یکی از مواضع نظامی ارتش سوریه را در جاده التنف واقع در منطقه «الشحیمه» در ریف شرقی حمص هدف قرار داد که چند تن کشته شدند.

به گفته این منبع، ستاد کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه از خطرات این تنش و پیامدهای آن هشدار می دهد و از ائتلاف می خواهد از انجام این اقدامات خصمانه تحت هر بهانه ای دست بردارد.

ائتلاف آمریکا در 18 ما می گذشته نیز به یکی از پایگاه های ارتش سوریه در جاده التنف حمله کرده بود که در جریان آن نیز شماری از نیروهای سوری کشته شدند.
 
ورود کُردهای سوریه به شهر رقه و پیشروی یک‌ونیم کیلومتری

نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) که بیشتر عناصر آن کُرد هستند موفق شدند در شهر رقه-مرکز خلافت خود خوانده داعش- پیشروی داشته باشند.

روزنامه «الوطن» سوریه گزارش داد که نیروهای دموکرات توانسته اند یک کیلومتر و نیم در داخل رقه پیشروی کرده و محله «المشلب» را آزاد کنند.

این نیروها پس از آزادسازی ارتفاع «قلعه هرقل» واقع در غرب رقه، با عناصر داعش در داخل محوطه لشکر 17 واقع در شمال این شهر درگیر شدند.

کُردهای سوریه موفق شده اند در ریف غربی شهر رقه، روستاهای «الرمثان، الهیب و جب أحمد الخلف» را از داعش پس بگیرند.

عناصر داعش نیز در حال کار گذاشتن مین هستند و در محله های رقه نیز تک تیراندازهای بسیار ماهر مستقر کرده اند.

نیروهای دموکرات همچنین توانستند پس از پیشروی در غرب محله «السباعیه» مواضع خود را در قلعه هرقل تثبیت کنند و به ورودی غربی رقه برسند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار