افزایش احتمال جنگ نیابتی میان ایران و آمریکا، هک شدن ایمیل های وزارت خارجه آمریکا توسط ایران، ورود ارتش سوریه به مرز عراق، تهدید جدید داعش علیه ایران، انتصاب یک ژنرال ترکیه ای به جانشینی فرماندهی ارتش قطر، هشدار آمریکا به شهروندان خود در عربستان و قلع و قمع تک تیراندازهای داعش در موصل، از جمله مهم ترین تحولات 24 ساعت گذشته خاورمیانه بود. در این میان، باید به خبر اعزام 5 هزار نیروی ترکیه به قطر نیز اشاره کنیم.
کد خبر: ۴۳۹۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰ 11 June 2017
 به گزارش «تابناک یزد»، افزایش احتمال جنگ نیابتی میان ایران و آمریکا، هک شدن ایمیل های وزارت خارجه آمریکا توسط ایران، ورود ارتش سوریه به مرز عراق، تهدید جدید داعش علیه ایران، انتصاب یک ژنرال ترکیه ای به جانشینی فرماندهی ارتش قطر، هشدار آمریکا به شهروندان خود در عربستان و قلع و قمع تک تیراندازهای داعش در موصل، از جمله مهم ترین تحولات 24 ساعت گذشته خاورمیانه بود. در این میان، باید به خبر اعزام 5 هزار نیروی ترکیه به قطر نیز اشاره کنیم.
 
روزنامه سوزجو ترکیه اعلام کرد، دولت آنکارا در حال آماده سازی طرح اعزام پنج هزار نیروی نظامی به قطر است.

این روزنامه در شماره روز جمعه خود نوشت: اعزام این نیروها بر اساس مجوز صادره از سوی مجلس و رئیس جمهوری ترکیه با هدف استقرار نیروهای نظامی ترکیه در قطر انجام می شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دو روز پیش، مصوبه مجلس ملی این کشور در خصوص تأیید موافقت نامه های استقرار پایگاه نظامی ترکیه در قطر و همکاری های مشترک دو کشور در زمینه آموزش نظامی را برای اجرا امضا کرد.

پروتکل همکاری مشترک در زمینه های آموزش نظامی دو کشور در سال 2015 و موافقت نامه استقرار پایگاه نظامیان ترکیه در قطر در سال 2016، در چهارچوب مفاد توافقنامه همکاری های امنیتی مقامات دو کشور ترکیه و قطر در سال 2001 به امضای مقامات عالی دو کشور رسیده بود که با تصویب مجلس و تأیید رئیس جمهوری قابلیت اجرایی پیدا کرد.

هم اکنون 94 نظامی ترکیه از جمله تعداد 13 افسر، 19 درجه دار و 67 کارشناس نظامی در پایگاه نظامی این کشور در قطر مستقر هستند که با اعزام نیروهای جدید، این پایگاه به تیپ تبدیل خواهد شد.

به نوشته روزنامه سوزجو، استقرار عناصر نیروهای زمینی، هوایی و دریایی در پایگاه نظامی ترکیه در قطر، شرکت در برگزاری رزمایش های مشترک یگان های مستقر ترکیه و آموزش نیروهای قطری با هدف توسعه توانایی دفاعی قطر، مبارزه با تروریسم و حمایت از جنبش های حامی صلح جهانی، احترام به اعتقادات، ارزش های دینی، قوانین و آداب و سنن دولت قطر از سوی پرسنل ارتش ترکیه حاضر در قطر، تردد نیروهای ارتش ترکیه در اماکن عمومی قطر در چهارچوب قوانین، پرداخت هزینه خدمات سلامتی پرسنل نظامی ترکیه و اعضای خانواده آنها از سوی دولت قطر، استفاده از لباس نظامی و حمل سلاح های شخصی توسط نیروهای ارتش ترکیه در قطر در طول مأموریت و نیز ارائه گذرنامه و کارت شناسایی برای ورود نیروهای نظامی ترکیه و اعضای خانواده آنها به قطر از نکات مهم از مفاد قرارداد بین دو کشور است که ده سال اعتبار دارد.

به موجب مفاد این موافقت نامه همکاری مشترک نظامی مقرر شده است که قطر به عنوان کشور میزبان به کشور ترکیه اجازه دهد تا از بنادر، فرودگاه‌ها، اردوگاه‌ها، واحدهای نظامی و نهادهای امنیتی و تأسیسات نظامی آن کشور استفاده کند.

بنابراین، همچنین دو کشور قرار است واحدهای نیروهای مسلح و نهادهای نظامی دو کشور همکاری داشته باشند و در این زمینه بازدیدهای متقابلی در دو کشور صورت گیرد.

بر اساس مصوبه مجلس ترکیه، همچنین مقرر شده است که دو کشور در حین برگزاری رزمایش مشترک نظامی، ناظران نظامی کشور مقابل را دعوت کنند و همچنین قرار است، در خصوص مبادله اطلاعات و بهبود و پیشرفته سازی نحوه برگزاری رزمایش ها و آموزش ها تمهیداتی اندیشیده شود.
 
احتمال غیرقابل بازگشت شدن جنگ نیابتی آمریکا علیه ایران
 
اسپوتنیک در گزارشی به خطر تشدید جنگ نیابتی آمریکا و ایران در خاورمیانه برای این منطقه پرداخت.

اسپوتنیک در گزارشی نوشت: وقوع حملات تروریستی در پایتخت جمهوری اسلامی ایران در 7 ژوئن (17 خرداد) به کشته شدن 17 تن و زخمی شدن 40 تن دیگر منجر شد. این حملات مانند یک «کاغذ تورنسل»* برای مشخص شدن سیاست واشنگتن نسبت به تهران عمل می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به حملات تروریستی تهران گفت: آمریکا برای قربانیان این حادثه غمگین است و برایشان دعا می‌کند اما در ادامه گفت: کشورهایی که از تروریسم حمایت می‌کنند، قربانی شری می‌شوند که خود می‌گسترانند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران این اظهارات ترامپ را «نفرت‌انگیز» توصیف کرد و گفت: ایرانی‌ها با تروریسمی که آمریکا از آن حمایت می‌کند، مقابله می‌کنند.

رویترز در این خصوص نوشت: «این حمله‌ تروریستی فقط یک هفته پس از ملاقات ترامپ با سعودی‌ها رخ داد. پذیرش مسئولیت این حمله از سوی داعش، نشان می‌دهد آنها در این حمله وحشیانه دخیل بودند».

جنگ لفظی میان آمریکا و ایران موضوع جدیدی نیست. ایران همواره آمریکا را مسئول تأمین مالی تروریست‌ها برای جنگ علیه تهران معرفی کرده است. آمریکا نیز همیشه ایران را رقیب اصلی خود در خاورمیانه به شمار آورده است.
 
اعزام 5 هزار نیروی نظامی دیگر ترکیه به قطر/ هک ایمیل های وزارت خارجه آمریکا توسط ایران/ تهدید داعش برای حمله مجدد به ایران/ انتصاب یک ژنرال ترکیه ای به جانشینی فرماندهی ارتش قطر

ترامپ در سفر اخیرش به ریاض، تهران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و از حاضرین در این نشست خواست ایران را منزوی کنند.

اسپوتنیک: جنگ نیابتی آمریکا علیه ایران ممکن است به نقطه‌ای غیرقابل برگشت برسد.

بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز، واشنگتن در ادامه اقدامات خصمانه‌اش علیه ایران، «مایکل دی‌آندریا» معروف به شاهزاده‌ تاریکی را مسئول جدید جاسوسی از ایران کرد.
 
ایران ایمیل‌های وزارت خارجه آمریکا را هک کرده است
 
پایگاه خبری «واشنگتن فری‌بیکن» ادعا کرده است که ایران در زمان مذاکرات هسته‌ای ایمیل‌ها و حساب کاربری رسانه‌های اجتماعی وزارت خارجه آمریکا را هک کرده است.
 
 پایگاه خبری «واشنگتن فری‌بیکن» ادعا کرده است که ایران در زمان مذاکرات هسته‌ای ایمیل‌ها و حساب کاربری رسانه‌های اجتماعی وزارت خارجه آمریکا را هک کرده، اما دولت «باراک اوباما» این حمله سایبری را فاش نکرده است.

این پایگاه خبری به نقل از منابع آگاه مدعی شد، این حمله سایبری در فصل پاییز سال 2015 انجام شده است.

بنا به گزارش فری‌بیکن این حمله سایبری در ماه سپتامبر و یک هفته پس از آن انجام شده است که توافق هسته‌ای در برابر مقاومت گروه مخالف در کنگره آمریکا پیروز شده است.

این پایگاه خبری آمریکایی در ادامه نوشت: مقامات وزارت خارجه دولت اوباما به درخواست اظهار نظر در این باره پاسخی نداده‌اند.

واشنگتن فری‌بیکن در پایان نوشت: دولت اوباما این حمله سایبری را آشکار نساخته است و مقامات وزارت خارجه دولت اوباما نیز این حمله سایبری را تأیید نکرده‌اند.
 
 ورود ارتش سوریه به مرز عراق +نقشه
 
روز گذشته وزارت دفاع سوریه از رسیدن نیروهای ارتش و همپیمانانش به مرز عراق در شمال شرق گذرگاه التنف خبر داد.
 
دستاورد جدید ارتش سوریه و هم پیمانانش به توقف پیشروی نیروهای «ارتش جدید سوریه» مورد حمایت آمریکا و انگلیس در جنوب و شرق سوریه به ویژه دیرالزور و حومه آن منجر شد.

همزمان شدن رسیدن ارتش سوریه به مرز عراق با آغاز حمله نیروهای سوریه دموکراتیک به شهر رقه پایتخت خود خوانده تروریست های داعش، تأثیرات منفی سختی را بر معنویات عناصر تروریستی وارد کرد.
 
 
 
انتظار می رود در روزهای آینده، تروریست های داعش با وضعیتی از سردرگمی، پریشانی و انشقاق مواجه شوند که این خود عامل مثبتی در روند آزادسازی شهرهای دیرالزور و رقه به شمار می آید. این همپوشانی سطح هماهنگی میان روسیه و آمریکا را در مناطق شرقی به دنبال خواهد داشت.

تروریست های داعش در رقه و دیرالزور از طرف شمال و غرب توسط نیروهای سوریه دموکراتیک، در جنوب و جنوب غربی توسط ارتش سوریه و همپیمانانش و از طرف عراق در محاصره نیروهای ارتش و حشد شعبی قرار گرفته اند.

اما در خصوص اردن، شاید رسیدن ارتش سوریه به مرز عراق، خبر مسرت بخشی برای این کشور باشد، زیرا این اقدام، خدمت بزرگی به اردن است؛ به این معنا که، راه ارتباطی داعش برای حرکت به جنوب قطع می شود و این موضوع چه بسا یکی از دلایل پشت پرده پیام های مثبت امان پایتخت اردن به دمشق باشد.

 به زودی ایران را ویران خواهیم کرد!

پایگاه آمریکایی بریت بارت (Brietbart)، با انتشار گزارشی با تیتر حامیان داعش: به زودی به سر مار حمله می کنیم و ایران را ویران می کنیم، مدعی شده است که به متن های رمزگذاری شده داعش درباره ایران دست یافته است.

در این گزارش آمده است: «شبه نظامیان و هواداران داعش در یک اتاق چت رمزگذاری شده، حمله مرگبار به مجلس ایران و آرامگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی این کشور را جشن گرفتند.
بریت بارت به مکاتبات شبه نظامیان و هواداران داعش در این گروه دست یافته است. این گروه در گذشته نیز برای ارتباطات میان اعضای خود، چنین سرویس های اینترنتی را مانند یک تویتتر داخلی مورد استفاده قرار می داده است.

در این مکاتبات آمده است: از خداوند به خاطر تسهیل این حمله تشکر می کنیم. ایران سرزمین بدعت هاست. امروز ما به قلب سرزمین آن ها حمله کردیم و به زودی ایران را ویران خواهیم کرد.»

اما نکته جالب درباره گزارش بریت بارت آن است که در میان مکاتباتی که این پایگاه آمریکایی به شبه نظامیان داعش نسبت داده، هر گونه ارتباط آمریکا و عربستان با گروه های تروریستی نیز انکار شده است.

در بخشی از این گزارش به نقل از شبه نظامیان داعش آمده است: آن ها ما را متهم می کنند که عوامل عربستان سعودی و آمریکا هستیم. ما ثابت کرده ایم که عوامل اسلام هستیم.»


 

 انتصاب یک ژنرال ترکیه ای به جانشینی فرماندهی ارتش قطر
 
بنا بر سند منتشره توسط معارضان دوحه، امیر قطر، طیب أورال أوغلو، ژنرال ترکیه‌ای را شش ماه به جانشینی فرماندهی کل نیروهای ارتش منصوب کرد.

بنا بر گزارش وبسایت خبری نجوم مصریه، طبق سند منتشره توسط معارضان دوحه، امیر قطر طيب أورال أوغلو ژنرال ترکیه‌ای را به مدت 6 ماه به عنوان جانشین فرماندهی کل نیروهای ارتش منصوب کرد.

منبع مذکور افزود: به دنبال این تصمیم، قرار است، امیر قطر 3 هزار نظامی ترکیه‌ای در دوحه مستقر کند؛ این تحولات در پی موافقت پارلمان ترکیه با حمایت نظامی از قطر صورت می گیرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی بامداد شنبه بر حمایت قاطع کشورش از قطر در میانه تنش‌های این کشور با کشورهای عربی تأکید کرد.

اردوغان گفت: «حمایت از برادران قطری‌مان را ادامه خواهیم داد و آنها را تنها نخواهیم گذاشت».

رئیس جمهور ترکیه ضمن درخواست لغو محاصرۀ زمینی، هوایی و دریایی قطر، گفت: در جنگ میان برادران، هیچ کس پیروز نمی شود.

اردوغان همچنین تأکید کرد: «تا کنون ندیده ام قطر جایی از تروریسم حمایت کرده باشد.»

 

«سند منتشر شده توسط معارضان قطر»

 هشدار سفارت آمریکا به اتباع خود در عربستان

پس از حملات تروریستی عناصر داعش به تهران که منجر به شهادت ۱۷ تنشد و ارسال ویدئوی که در آن ضمن قبول مسئولیت حمله تروریستی تهران توسط گروه داعش، عربستان سعودی را نیز به حملات تروریستی تهدید کرد.

در این پیام صراحتاً پس از پذیرفتن مسئولیت این حمله، عربستان نیز به حملات گسترده تروریستی تهدید شد که امروز ـ شنبه ـ بیانیه‌ای دیگر مبنی بر هدف قرار گرفتن عربستان در حملات تروریستی آتی توسط گروه تروریستی داعش منتشر شد.

بر همین اساس، سفارت ایالات متحده آمریکا در عربستان سعودی به اتباع خود در خصوص این حملات که امکان وقوع آن توسط گروه‌های تروریستی همچون داعش و القاعده محتمل است، هشدار داد.

سفارت آمریکا از اتباع خود خواست تا جوانب احتیاط را رعایت کنند.
 
قلع و قمع تک‌تیراندازهای داعش در غرب موصل

فرمانده پلیس فدرال عراق از به هلاکت رسیدن ۴۹ تک تیرانداز و ۲۲ عامل انتحاری داعش در جریان آزادسازی محله الزنجیلی در غرب موصل خبر داد.

رائد شاکر جودت، فرمانده پلیس فدرال عراق گفت: نیروهای این کشور در جریان عملیات آزادسازی محله الزنجیلی در غرب موصل، 49 تک‌تیرانداز داعشی و 22 عامل انتحاری این گروه تروریستی را به هلاکت رسانده‌اند.

وی افزود: نیروهای عراقی در جریان این عملیات، 40 موتورسیکلت، 37 سلاح ضد هواپیما، و 40 خودروی بمب‌گذاری شده داعش را منهدم و 16 منزل بمب‌گذاری شده را خنثی کردند.

جودت با بیان اینکه نیروهای عراقی توانستند 150 بمب را در محله الزنجیلی خنثی کنند، از کشف 525 موشک، 4 کارگاه ساخت موشک و بمب، 50 دستگاه بی‌سیم خبر داد.

روز (شنبه) فرمانده پلیس فدرال عراق از آزادسازی کامل منطقه زنجیلی در ساحل راست موصل خبرداد.

عملیات آزادسازی موصل، پایتخت خودخوانده گروه تروریستی داعش در عراق، از 26 مهر 1395 و با مشارکت ده‌ها هزار تن از نیروهای ارتش و پلیس عراق و با همراهی نیروهای داوطلب مردمی و پیشمرگه کُرد آغاز شد و نیروهای عراقی بعد از حدود 100 روز شرق موصل را کامل آزاد کردند.

نیروهای عراقی عملیات آزادسازی بخش غربی موصل را از یکم اسفند 1395 شروع کردند و این عملیات همچنان ادامه دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار