نشست تخصصی مرکز خدمات سرمایه گذاری خراسان جنوبی با حضور نمایندگان یک شرکت سرمایه گذاری چینی برگزار واین شرکت برای سرمایه گذاری در پروژه راه آهن استان و طرح انتقال آب اعلام آمادگی کرد.
کد خبر: ۴۳۹۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴ 12 June 2017
نشست تخصصی مرکز خدمات سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی بعد از ظهر یکشنبه با حضور نمایندگانی از دو شرکت سرمایه گذاری چینی برگزار و طی آ« چند پروژه مهم استان برای معرفی به طرف چینی مطرح شد.

اولین پروژه مطرح شده در این جلسه دو پروژه در زمینه انرژی های نو بود که مشاور مدیرعامل شرکت انرژی های تجدید پذیر خراسان در این ارتباط گفت: این شرکت به منظور سرمایه گذاری یا مشارکت در احداث نیروگاه بادی اقدام به تامین زمین در دو استان خراسان جنوبی و خراسان رضوی کرده است.

احداث نیروگاه بادی در خراسان جنوبی

قالیشویان با بیان اینکه پروژه نیروگاه بادی در خراسان جنوبی به ظرفیت ۵۰ مگابایت خواهد بود، بیان کرد: نیروگاه بادی خراسان رضوی نیز که در شهر خواف احداث خواهد شد دارای ۲۰ مگابایت ظرفیت است.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه بادی خراسان جنوبی از نظر میزان پیشرفت از خراسان رضوی جلوتر است، عنوان داشت: مجوز محیط زیست اخذ، تامین زمین، تهیه گزارش برای اتصال به شبکه نصب و بهره برداری ایستگاه بادسنج اتوماتیک از جمله کارهایی است که در این پروژه انجام شده است.

مشاور مدیرعامل شرکت انرژی های تجدید پذیر خراسان با بیان اینکه در حال حاضر قرارداد خرید تضمینی برق در دست اقدام است، بیان داشت: پیش بینی می شود که در ۱.۵ ماه آینده این قرارداد منعقد شود.

همچنین در این جلسه طرح انتقال آب توسط مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی مطرح شد.

نیاز چهار میلیارد دلاری طرح انتقال آب به شرق کشور

در این ارتباط مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح انتقال آب از دریای عمان به استان های شرقی کشور برای تامین آب شرب و صنعت سه استان خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان اجرا می شود.

حسین امامی با بیان اینکه در حال حاضر فاز یک مطالعات این طرح انجام شده است، بیان کرد: این پروژه در فاز نخست حدود ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب را شیرین سازی و به استان های مورد نظر انتقال خواهد داد.

وی، سهم بخش صنعت از این آب را ۲۵ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: آب مورد نیاز این بخش توسط وزارت صنعت و معدن خرید تضمینی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین از این میزان ۱۹۰ میلیون متر مکعب نیاز آب شرب است که وزارت نیرو به نمایندگی از دولت ایران به قیمت تمام شده خرید تضمینی خواهد کرد.

امامی با بیان اینکه طراحی، اجرا و سرمایه گذاری این پروژه توسط سرمایه گذار انجام خواهد شد، عنوان داشت:  با توجه به اینکه فراخوان سرمایه گذاری در این طرح اعلام شده است به زودی جلسه ای با حضور شرکت هایی که اعلام آمادگی داشته اند برگزار و جزییات طرح در آن مطرح می شود.

به گفته وی طرح انتقال آب به سه استان شرقی کشور نیازمند چهار میلیارد دلار اعتبار بوده و این پروژه باید ظرف مدت پنج سال توسط سرمایه گذار اجرایی شود.

انجام مقدمات واگذاری پروژه راه آهن بیرجند به سرمایه گذار

پروژه راه آهن خراسان جنوبی نیز یکی از پروژه های مطرح شده در این جلسه بود که مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی خراسان جنوبی در ارتباط با این پروژه گفت: راه آهن خراسان جنوبی شبکه ریلی بندر چابهار را به خراسان رضوی متصل می کند.

احمد ولی پور با بیان اینکه در حال حاضر راه آهن چابهار به زاهدان به طول ۷۰۰ کیلومتر به سرمایه گذار واگذار و در حال اجرا است، بیان داشت: راه آهن زاهدان به بیرجند و از بیرجند به مشهد نیز دارای ۷۳۰ کیلومتر بوده که مقدمات کار برای واگذاری به بخش خصوصی انجام شده است.

وی با تأکید بر اینکه این پروژه به صورت فایناس، بی او تی یا به هر روش دیگری که سرمایه گذار تمایل داشته باشد قابل اجرا است، عنوان داشت: این پروژه برای خراسان جنوبی از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه می تواند مرکز ترانزیت از چابهار به آسیای میانه و افغانستان باشد.

مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه این پروژه از نظر سختی شرایط کار در حداقل ممکن است، گفت: بیشتر زمین های موجود در مسیر این خط ریلی در تملک دولت بوده که آزادسازی آن بسیار راحت خواهد بود.

اعلام آمادگی شرکت چینی برای سرمایه گذاری در طرح انتقال آب

گفتنی است، در این جلسه پروژه های دیگری از جمله احداث تصفیه خانه در سه شهر قاین، فردوس و سربیشه، طرح مدیریت سیلاب و سامان دهی و افزایش بهره وری منابع آبی کشاورزی و احداث نیروگاه های ۵۰ مگا بایتی در استان برای معرفی به شرکت سرمایه گذار چینی مطرح و جزییات آن بررسی شد.

مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی نیز در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرکت سرمایه گذاری سی تیک یک شرکت بزرگ ساخت و ساز در دنیا و از کشور چین بوده که تاکنون پروژه های بزرگی از جمله فاز یک و دو مترو تهران، احداث بزرگراه امام علی و بزرگراه صدر  در تهران و کک زرند را در کشور اجرا کرده است.

عیسی جعفری با بیان ایکه در این جلسه شرکت سی تیک بیشتر برای سرمایه گذاری در پروژه های مربوط به انتقال آب و ایجاد تصفیه خانه تمایل داشت، بیان کرد: در ارتباط با راه آهن نیز این شرکت سابقه قبلی دارد و پروژه های زیادی در داخل و خارج ایران اجرا کرده و در این جلسه اعلام آمادگی کرد که در پروژه راه آهن زاهدان بیرجند و اتصال آن به راه آهن سراسری از طریق فاینانس سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: همچنین در این جلسه در زمینه انرژی های تجدیدپذیر نیز دو پروژه مطرح که طرف چینی در کلیات اظهار آمادگی کرد و قرار شد جزییات آن در وزارت نیرو پیگیری نهایی شود.

مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی اضافه کرد: در مورد طرح انتقال آب نیز مقرر شد مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان جلسه ای با وزارت نیرو و سازمان آب و فاضلاب کشور هماهنگ کرده و جزییات انتقال آب در وزارت نیرو ارائه شود و اگر توافق شود جلسه نهایی در سازمان سرمایه گذاری وزارت اقتصاد برگزار شود.

جعفری بیان داشت: دغدغه اصلی سرمایه گذار در این پروژه ها تضمین ها بود که این تضمین ها به طور کامل توسط وزارت اقتصاد داده خواهد شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار