ماجرای خاکسپاری همسر امام جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی که با حضور پرشور و پرشمار مردم در تشییع برگزار شد، این روزها در شبکه های اجتماعی مورد بحث است و این در حالیست که همه خادمان حضرت رضا(ع) از قدیم‌الایام سهمیه حق دفن در جوار امام را داشتند.
کد خبر: ۴۴۱۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷ 14 June 2017
تابناک رضوی: خدام حرم به 4 گروه رسمی موروثی، رسمی، افتخاری و تشرفی تقسیم می شوند.
اگر در حکم رسمی کسی کلمه موروثی قید شده باشد، نسل آن شخص حکم جلو می رود و به ترتیب به پسر ارشد خانواده می رسد. صاحبان این نوع حکم ها کسانی هستند که جد یا پدر جد آنها در سال های بسیار دور خدمات ارزشمندی برای دین اسلام انجام داده اند یا هدیه بسیار بزرگی مانند ملک و زمین وقف حضرت رضا(ع) کرده اند؛ یا اینکه از علمای بزرگ بوده اند.حکم این خدام پس از مرگشان به پسر بزرگ آنها می رسد.خدام رسمی دارای 2 قبر در حرم هستند.

فرق خدام رسمی موروثی و غیر موروثی در این است که حکم خادم غیر موروثی پس از مرگش به شخص دیگری منتقل نمی شود.خادم افتخاری هم صاحب یک قبر در حرم می باشدو پس از مرگش، حکم وی اعتباری ندارد.اما خدام تشرفی قبر ندارند و فقط در روزهای کشیک خود از غذای حضرت استفاده می کنند.یک گروه هم خادم حقوق بگیر و کارمند آستان قدس رضوی هستند که فقط یک قبر دارند.این موضوع دفن در حرم رضوی یا واگذاری آن به دیگری، یک عرف قدیمی است که اشخاص صاحب حق از آن برخوردارند و نمونه‌های مشابه فراوانی از سالهای متمادی داشته‌ایم  و همچنان تداوم دارد كه عموم مردم شریف مشهد  از آن مطلعند.معمول بر این است، کسانی که حکم دارند مانند رسمی یا افتخاری را در صحن آزادی (صحن نو) یا صحن انقلاب( صحن کهنه یا سقاخانه اسماعیل طلایی) دفن می کنند و حتی بنا به روایتی گویا صحن آزادی فعلی، باغ ششدانگ حضرت رضا(ع) بوده است.

آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه مشهد مقدس از حق تدفین رایگان در صحن آزادی برخوردار بودند که این حق را به همسر مرحومه خود اختصاص دادند. این موضوع امری متداول است  که همسران برخی از علما ،فضلاوخدام  بصورت رایگان در حرم دفن شوند ونمونه این موضوع را در حرم از گذشته تا به امروز بسیار داشته ایم .

توضیح اینکه حاج آقای علم الهدی خادم رسمی هستند و دو سهم قبر دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار