مدیرعامل مجمع خیران سلامت خراسان رضوی:
مدیرعامل مجمع خیران سلامت خراسان رضوی از تشکیل شورای مشارکت‌های مردمی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی در این مجمع خبر داد.
کد خبر: ۴۴۳۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲ 17 June 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از خبرگزاری تسنیم،غلامرضا بصیری‌پور در هفتصدوبیست‌ویکمین جلسه موسسه حمایت از بیماران آسیب‌پذیر (مجمع خیران سلامت خراسان رضوی) که همزمان با سالروز شهادت امام علی(ع) و به میزبانی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی در سالن جلسات پایگاه اهدای خون امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار داشت: تعداد ۱۵۰ خیر در حوزه سلامت در سطح استان داریم که در طی ۱۶ سالی که از عمر فعالیت مجمع خیران سلامت خراسان رضوی می‌گذرد با این مجموعه همکاری لازم را داشته‌اند و در جهت کمک به بیماران نیازمند حمایت لازم را دارند.
وی افزود: در هر ماه ۴ جلسه این مجمع تشکیل می‌شود که به‌طور میانگین ۳۰۰ بیمار نیازمند پشتیبانی می‌شوند و به‌طور متوسط در هر جلسه ۷۵ بیمار نیازمند مورد حمایت قرار می‌گیرد.
مدیرعامل مجمع خیران سلامت خراسان رضوی با بیان اینکه این جلسه به منظور حمایت از اداره کل انتقال خون خراسان رضوی برگزار شده است، خاطرنشان کرد: بزرگترین اقدام صورت گرفته در این جلسه تشکیل شورای مشارکت‌های مردمی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی با پیشنهاد ۲۶ نفر از اعضای موسسه حمایت از بیماران آسیب‌پذیر بود و شکل‌گیری این شورا قطعاً کمک‌های بزرگی را آن هم به‌صورت دائمی و نه موقتی به این مجموعه خواهد کرد و پشتوانه خوبی برای اداره کل انتقال خون خراسان رضوی خواهد بود.
بصیری‌پور با بیان اینکه اقدام صورت گرفته در شکل‌گیری این شورا یک حرکت ارزشمند بود که می‌تواند به عنوان یک پشتیبان بسیار قوی حمایت کننده اداره کل انتقال خون خراسان رضوی باشد، تصریح کرد: طبق گزارش‌های دریافت شده این اداره کل سالانه با ۵۰ درصد کسری بودجه مورد نیازش مواجه است و خیران این مجمع در هر کجا که احساس نیاز شده حمایت‌های لازم را داشته‌اند و هیچگاه اجازه نداده‌اند که در امر خدمت‌رسانی در حوزه سلامت خللی وارد شود و قطعاً این نگرانی برای اداره کل انتقال خون خراسان رضوی هم وجود نخواهد داشت. 
وی تاکید کرد: این خیران در بیمارستان‌های امام رضا(ع)، شهید هاشمی‌نژاد، طالقانی و امید شورای مشارکت‌ها را تشکیل داده‌اند و در تمامی این مراکز درمانی پشتیبانی‌های بسیارخوبی صورت پذیرفته است و موسسه حمایت از بیماران آسیب‌پذیر تاکنون ۱۰ مرکز حمایتی را تشکیل داده است و بزرگترین آن مرکز میزبانان خورشید بوده که در بیمارستان امام رضا(ع) دایر شده است و همین مجموعه‌ها نیز تشکیلات مجزا و جداگانه‌ای را در دو بخش آقایان و بانوان راه‌اندازی کرده‌اند تا که حمایت‌های بیش از پیش خیران را داشته باشند.
مدیرعامل مجمع خیران سلامت خراسان رضوی با اشاره جذب خیران نیک‌اندیش توسط مراکز شکل گرفته این مجمع، بیان کرد: تاکنون ۱۵۰ خیر توسط مجموعه‌های شکل‌ گرفته در زیرمجموعه مجمع خیران سلامت خراسان رضوی جذب شده است و این عدد با تعداد ۱۵۰ خیری که به‌صورت مستقیم با این مجمع در ارتباط هستند به ۳۰۰ نفر در سطح استان می‌رسد.
بصیری‌پور گفت: شوراهای مجمع خیران سلامت خراسان رضوی به جز مشهد در قوچان و تربت جام تشکیل شده است و در سبزوار هم که بیماران نیازمندش به‌صورت ۱۰۰ درصدی حمایت می‌شوند نیز به‌زودی شورای این مجمع تشکیل می‌شود.
وی افزود: در بحث راه‌اندازی شوراهای مجمع خیران سلامت خراسان رضوی در سطح استان اولویتی در رابطه شکل‌گیری این مجمع در شهرهای بزرگتر در گام نخست و سپس شهرهای کوچکتر در گام‌ بعدی لحاظ نکرده‌ایم و هر شهری که آمادگی راه‌اندازی شورای مجمع خیران سلامت را داشته باشد این شورا در آن شهر تاسیس می‌شود.
در این جلسه سیدمحسن اسلامی مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی اظهار داشت: در سطح استان نیاز بیمارستان‌ها به خون و فرآورده‌های خونی مرتباً رو به افزایش است و به دلیل این افزایش نیاز، به کمک و حمایت خیران نیک‌اندیش نیاز داریم.
وی افزود: جمعی از خیران حوزه سلامت استان به‌صورت خودجوش در پایگاه اهدای خون امام رضا(ع) اداره کل انتقال خون خراسان رضوی حاضر شدند و آمادگی خود برای کمک در جهت تامین نیازهای مالی این اداره کل اعلام کردند و در گذشته هم چنین جمعی در شهرستان‌ تربت جام شکل گرفته بود و خیران تربت جامی یک پایگاه اهدای خون در شهرشان ساختند که این پایگاه به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و در آنجا سه خیر شامل یک خیر در بحث اهدای زمین، یک خیر دیگر در بحث ساخت بنا و خیری دیگر نیز در بحث تامین تجهیزات و ملزومات مورد نیاز حمایت کردند.
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اینکه به همت خیران نیک‌اندیش یک پایگاه اهدای خون در شهرستان کاشمر در حال ساخت است، خاطرنشان کرد: در سطح استان به‌دلیل نیازهای ساختمانی، تجهیزاتی و غیره‌ای که برآورده نشده است با مشکلاتی مواجه هستیم و درایام سالروز اهدای خون جهانی (۱۴ ژوئن، ۲۴ خرداد ماه) خیران نیک‌اندیش استان در این مجموعه حاضر شدند تا با کمک‌ها و حمایت‌های خود ما را در مسیر خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به مردم یاری کنند و این خیران نیک‌اندیش همپیمان شدند تا در تامین و تدارک خون و فرآورده‌های خونی برای بیماران و بیمارستان‌های نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی همراهی و همکاری لازم را داشته باشند.
اسلامی با بیان اینکه برنامه بعدی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی پس از برگزاری این جلسه ساخت و بهره‌برداری پایگاه اهدای خون سناباد و رفع مشکلات شدید ساختمانی پایگاه اهدای خون تقی آباد است، تصریح کرد: متاسفانه با وجود درخواست‌های مکرر برای حمایت در ساخت پایگاه‌ و هیچ نتیجه‌ای تا این لحظه حاصل نشده است.
وی در رابطه با عدم تناسب میانگین آماری اهداکنندگان خون در ایران و جهان، تاکید کرد: آمار ۵ درصدی بانوان اهداکننده خون در استان و کشور بسیار پایین است و از میانگین ۴۰ درصدی میزان مشارکت این گروه جنسی در سطح جهان ۳۵ درصد پایین‌تر است، همچنین آمار ۹۵ درصدی آقایان اهداکننده خون در سطح استان کشور هم از میانگین ۶۰ درصدی این گروه جنسی در سطح جهان ۳۵ درصد بالاتر است و به همان میزان که افزایش آمار آقایان یک نقطه قوت به حساب می‌آید کاهش آمار بانوان یک نقطه ضعف بوده و در این رابطه نیازمند توجه بیشتر بانوان و مشارکت بیشتر آن‌ها در امر اهدای خون هستیم تا که این فاصله بسیار زیاد را در میزان مشارکت‌های این گروه جنسی در سطح استان و کشور با میانگین جهانی‌اش شاهد نباشیم و این فاصله موجود را کاهش داده و به صفر برسانیم، حتی می‌توان همچون آقایان استان و کشور از میانگین میزان مشارکت جهانی بانوان هم فراتر رفت و در این رابطه خیران سلامت و اصحاب رسانه می‌توانند به عنوان بهترین مشوق در جهت مشارکت بیش از پیش این گروه جنسی باشند تا شاهد اختلاف آماری بسیار بالا در سطح استان و کشور با میانگین جهانی نباشیم.
ساعد گرجستانی مسئول پیگیری امور خیران سلامت اداره کل انتقال خون خراسان رضوی اظهار داشت: سال‌های سال است که اداره کل انتقال خون خراسان رضوی از کمبود شدید اعتبارات رنج می‌برد و متاسفانه باوجود تلاش‌های صورت گرفته هر چاله‌ای که پر می‌شود دو چاله دیگر در کنارش درست می‌شود و این مشکلات مالی و اعتباری همچنان رنج دهنده است.
وی افزود: از حدود دو ماه پیش برای پیوستن به جمع جامعه خیران سلامت خراسان رضوی ورود پیدا کردیم تا از حمایت‌های لازم این خیران نیک‌اندیش در بحث حمایت‌ از اداره کل انتقال خون خراسان رضوی همچون دیگر حوزه‌ها و مجموعه‌های مرتبط با موضوع سلامت برخوردار شویم.
مشاور مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه شورای مشارکت‌های مردمی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی نخستین شورای مشارکت‌های مردمی سازمان انتقال خون ایران و زیرمجموعه‌های این سازمان در سطح کشور بوده است، خاطرنشان کرد: در بسیاری از جاها با کمبود بودجه و اعتبار مواجه هستیم و این شورا در جهت تامین بخشی از اعتبارات هزینه‌ای و مورد نیاز اداره کل انتقال خون خراسان رضوی در بحث مواد مصرفی، ساخت بنا و تجهیزات و ملزومات مورد نیاز خواهد داشت.
گرجستانی تصریح کرد: نیاز مالی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی در سال ۱۶ میلیارد تومان است و بودجه مصوب این اداره کل ۸ میلیارد تومان است و معادل ۵۰ درصد نیاز سالانه‌مان با کسری اعتبار و کمبود بودجه مواجه هستیم.
وی با اشاره به اعضای شورای مشارکت‌های مردمی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی، تاکید کرد: این شورا ۱۵ عضو دارد که ۱۰ عضو آن از مجمع خیران سلامت خراسان رضوی و ۵ عضو دیگر آن از اداره کل انتقال خون خراسان رضوی هستند.
مسئول پیگیری امور خیران سلامت اداره کل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه باید شرایطی فراهم شود که قدردانی‌ای شایسته و در خورشان از تمامی اهداکنندگان خون به ویژه اهداکنندگان مستمر داشته باشیم، گفت: یکی از جاهایی که همیشه ضعف داشتیم در بحث تقدیر از کلیه اهداکنندگان خون در سطح استان، به‌ویژه اهداکنندگان مستمر بوده است که متاسفانه در برابر آن‌ها خجالت‌زده هستیم، هرچند که پاداش حقیقی‌شان در نزد خدا محفوظ است و در این زمینه مجمع خیران سلامت خراسان رضوی قول مساعدت و همکاری لازم را داده است.
گرجستانی گفت: یکی دیگر از کمک‌های این مجمع در بحث تبلیغات، اطلاع‌رسانی، جذب اهداکننده و تامین خون بیشتر و نگرانی کمتر بوده است و در این رابطه اصحاب رسانه هم عنصر و بازویی قوی در جهت تشویق مردم هستند تا همچون سایر اهداکنندگان به این جمع بپیوندند و در امر نجات جان یک همنوع سهیم باشند.
وی افزود: با افزوده شدن مراکز درمانی در سطح استان میزان نیاز به خون هم به همان نسبت افزایش می‌یابد و به تازگی بیمارستان‌های ۶۰۰ تخت‌خوابی امام رضا(ع) ۲ در قلب بیمارستان امام رضا(ع) و ۸۰۰ تخت‌خوابی اکبر در بولوار شهید فکوری مشهد و
در محوطه ساختمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بهره‌برداری رسید و به‌زودی نیز بیمارستان ۵۰۰ تخت‌خوابی ناظران ویژه بیماران سرطانی در منطقه قاسم آباد این شهر به بهره‌برداری می‌رسد و قطعاً این مراکز درمانی هم همچون سایر بیمارستان‌های استان نیاز به خون و فرآورده‌های خونی خواهند داشت.
مشاور مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی یک نیاز همیشگی است و محدود به زمان‌های خاص سال نمی‌شود، خاطرنشان کرد: از همه اهداکنندگان خون درخواست داریم که به‌صورت مستمر و در طول سال در این امر خیر و خداپسندانه مشارکت کنند تا با توجه به افزایش نیازهای خونی‌ای که در سطح استان داریم با کاهش و کمبودی در این زمینه مواجه نباشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار