به محض اتمام صحبت رهبر انقلاب با دانشجویان در هفته گذشته، «آتش به اختیار» کلیدواژه اول رسانه‌ها شد.
کد خبر: ۴۴۳۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸ 18 June 2017
به گزارش تابناک : به محض اتمام صحبت رهبر انقلاب با دانشجویان در هفته گذشته، «آتش به اختیار» کلیدواژه اول رسانه‌ها شد. افراد بسیاری راجع به این مفهوم صحبت کردند، از سخنگوی دولت گرفته تا امامان جمعه؛ فضای مجازی هم که مملو از هشتگ‌های متناظر با این عبارت شد.

سخن رهبر انقلاب پس و پیشی داشت که کمتر به آن توجه شد. همچنین این بیان رهبر انقلاب در پاسخ به صحبت‌های دانشجویانی بود که از وضعیت فرهنگی کشور گله‌مند بودند. از همه مصادره به مطلوب‌ها و تفسیر به رأی‌ها و مقالات و گزارش‌های نگاشته شده درباره این مفهوم که بگذریم، خوانش گذرا و تیتروار نظرات مسئولان و اشخاص صاحب تریبون در رابطه با «آتش به اختیار» خالی از لطف نیست.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت: آتش به اختیار را ضمن اینکه ایشان (رهبر انقلاب) توضیحات لازم را دادند باید منوط به این کنیم که هر فردی مسئولیت دارد که نسبت به ارتقای سطح فرهنگ جامعه تلاش کند.

علی مطهری: عبارت «آتش به اختیار» شامل همه حوزه‌ها اعم از فرهنگی، سیاسی و اقتصادی می‌شود. آتش به اختیار دو طرفه است. رهبری برای حراست از احکام دین و استقلال فرهنگی این تعبیر را به کار بردند.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: یکی از مصداق‌های فرمایش مهم رهبر معظم انقلاب در خصوص آتش به اختیار بودن، حوزه محیط‌زیست است که مردم می‌توانند با حضور و مشارکت خود در حفاظت از محیط‌زیست و جلوگیری از تخریب‌ها و آلودگی‌ها در چارچوب قوانین و مقررات نقش داشته باشند.

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی اصلاح‌طلب: «آتش به اختیار» یعنی خودتان رفتار کنید؛ این معنی ساده و عام آن است؛ اما این رفتار قطعاً در چارچوب قانون خواهد بود.


 حمیدرضا جلایی پور، جامعه شناس اصلاح‌طلب: سخنان مقام رهبری در برابر نظامیان و سپاهیان نبود بلکه در برابر دانشجویانی بود که در معرض جنگ نرم تلقی می‌شوند.

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: سوءاستفاده از «آتش به اختیار» را باید جدی گرفت. در مواردی کفن‌پوشی، تهدید به اقدام جزایی مستقیم و... دیده می‌شود. قوه‌قضائیه نادیده نینگارد.  

آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه: این تعبیر برای جوانان مؤمن بسیار پرمعنا است. آتش به اختیار در عرصه فرهنگی یعنی دلسوزان انقلاب خصوصاً جوانان نباید به دلیل کم‌کاری احتمالی برخی مسئولان، کارهای فرهنگی را بر زمین بگذارند، بلکه باید همانند مجاهدین در مقابل قاعدین، در صف اول جهاد انقلابی حضور داشته باشند و در مسیر تحقق اهداف فرهنگی انقلاب و ارزش‌های آن بکوشند.

حجت الاسلام علیرضا پناهیان: آتش به اختیار یعنی هر نوع اقدام رسانه‌ای فرهنگی و فکری علیه غرب‌گرایی نیاز به فرمان ندارد و جوانان فرهیخته می‌توانند با تشخیص خود عملیات کنند.


آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد: رهبر معظم انقلاب با توجه به روحیات نسل سوم انقلاب و شناختی که از آنها دارند، فرمودند آتش به اختیار هستند، اما این به معنی انجام هر کاری نیست.


آیت‌الله ایمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند آن هنگامی‌که دستگاه‌های ذی‌ربط فرهنگی، سیاسی و دستگاه‌های مؤثر در جامعه اختلال پیدا کردند و نتوانستند کار خودشان را انجام بدهند، اینجا نباید دست روی دست گذاشت.


حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی: آتش به اختیار که مقام معظم رهبری فرمودند ترجمان امر به معروف و نهی از منکر است.  حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز: مقام معظم رهبری مرادشان از اشاره به آتش به اختیار این نیست که خارج از چارچوب‌های قانونی افراد بخواهند رفتاری داشته باشند.

الیاس نادران، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی: وقتی میلیون‌ها جوان بیکار و کارگاه تعطیل و فرماندهی اقتصاد فشل است؛ آتش به اختیار یعنی هرکس می‌تواند باید جوانی را سرکار ببرد و این جهاد است.

عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان: برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، مقابله با اردوهای مختلط، مبارزه فکری بی‌امان با سکولارها، عمل به مطالبات چهارگانه امام از بسیج دانشجو و طلبه در پیام ۱۳۶۷/۹/۲، خدمت به محرومان و اردوهای جهادی، نقد اصحاب قدرت و ثروت، عدالت‌خواهی، برملا کردن مدیریت‌های باندی و سیاسی در دانشگاه‌ها مصداق‌های عمل آتش به اختیار است.


‏حسین دهباشی مستندساز: رهبری گفته اگر می‌بینی وزارت ارشاد (که قرارگاه مرکزی فرهنگ است) در اولویت‌بندی امور هنری پرت است، خودت بنویس، بساز، بگو! یعنی تو را به خیر این برادران نام‌آشنای سابقاً گمنام امید نباشد، حرفِ بدی است؟

وحید یامین‌پور: آتش به اختیار بیش از همه به رشدیافتگی و کاربلدی جوانان انقلابی دلالت دارد تا کودکی و کودنی مسئولان.

مسعود معینی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع): اولین تبادر ذهنی از این فرمان فرمانده این است که سیستم و ساختار رسمی جمهوری اسلامی دچار اختلال شده و تا اطلاع ثانوی انقلاب اسلامی را باید با تکیه بر آتش به اختیاران انقلابی یا همان رویش‌های انقلاب، اعتلا بخشید و امتداد داد.  

سید محمود رضوی تهیه‌کننده: این سخنان برای آنان که منتظر یک اشاره برای حرکت‌های فرهنگی هستند، یک سرآغاز دوباره بود، بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به واژه آتش به اختیار واکنش نشان دادند.

پرویز امینی: رهبری در بستر چنین بحث‌هایی، بحث خود را مطرح کردند که برای پیش بردن گفتمان انقلاب، چشم ‌انتظار نهادهای حاضر و مورد انتقاد دانشجویان جلسه نباشید که دچار ناتوانی یا اختلال هستند، بلکه با همان توان و ظرفیتی که دارید، به صورت خودجوش کار را به پیش ببرید.

حسین شمسیان: بدون تعارف، اولین معنی، بی‌فایده بودن عملکرد ساختارهای عریض و طویل فرهنگی است.


سید یاسر جبرائیلی: حکم آتش به اختیار را کسانی از حضرت آقا گرفته‌اند که برای پیگیری مطالبات و منویات ایشان، نسبت به دستگاه مرکزی دانش و صلاحیت بیشتری دارند.




منبع : روزنامه جوان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار