مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی خبرداد:
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: اجرای 96 کیلومتر خطوط انتقال آب و احداث 10 هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب از پروژه های اضطراری تامین آب استان در سال جاری هستند.
کد خبر: ۴۴۳۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵ 18 June 2017
به گزارش تابناک رضوی، حسین اسماعیلیان در نشست خبری امروز افزود: تابستان امسال 29 شهر استان با جمعیت یک میلیون و 400 هزار نفر دچار تنش آبی هستند.
وی با بیان اینکه شهرستانهای گلبهار، نیشابور، طرقبه، قوچان، خواف، سبزوار و بردسکن از جمله شهرهای دارای تنش آبی استان خراسان رضوی هستند ،خاطر نشان کرد: میزان کسری آب در 29 شهر دارای تنش 785 لیتر در ثانیه است و در نقطه قرمز قراردارند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با بیان اینکه سال گذشته نیز 30 شهر استان با جمعیت یک میلیون و 250 هزار نفر در شرایط تنش آب قرار داشتند،افزود : میزان کسری آب در این شهرها 855 لیتر در ثانیه بود.
اسماعیلیان گفت: با توجه به افت چاه های زیرزمینی و توسعه شهرها در افق 1400 از 73 شهر استان 53 شهر با کسری آب به میزان 2 هزار و 849 لیتر در ثانیه مواجه خواهد بود و در افق 1420 نیز 71 شهر دارای کسری آب به میزان 6 هزار و 948 لیتر در ثانیه  مواجه خواهند شد.
وی با بیان اینکه تابستان امسال که افزایش پیک مصرف را در پیش رو داریم ،خاطر نشان کرد: باید 785 لیتر در ثانیه افزایش تامین آب انجام شود و در این راستا 41 حلقه چاه جدید باید حفر و 38 حلقه چاه نیز باید تجهیز شود که عملیات اجرایی این پروژه ها از مهر ماه سال گذشته  آغاز شده است.
اسماعیلیان حداقل اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه ها را 540 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: تاکنون حدود 25 درصد از این اعتبارات در قالب اعتبارات استانی تامین شده است.
وی افزود: در هشت سال گذشته 225 حلقه چاه در شهرهای استان حفر و حدود پنج هزار لیتر در ثانیه ظرفیت تامین آب ایجاد شده است .
وی اظهار کرد: سه هزار و 500 لیتر در ثانیه از این ظرفیت ایجاد شده صرف جبران کاهش آبدهی چاه ها شد ، اما با توجه به برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی در صورت حفر چاه جدید اعتباری تعلق نخواهد گرفت.
اسماعیلیان با بیان اینکه حداکثر ظرفیت فعلی تامین آب در 73 شهر استان هفت هزار و 600 لیتر در ثانیه است گفت: با توجه به خشکسالی های پیاپی در دهه های اخیر سطح سفره های آب زیرزمینی استان سالانه یک متر مکعب افت داشته است بطوریکه از 37 دشت آبی استان 34 دشت در شرایط بحرانی قرار دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: میزان برداشت آب از منابع آب زیرزمینی در استان به نسبت منابع تجدید پذیر بیشتر از استاندارد جهانی است ،بطوریکه براساس استاندارد جهانی در شرایط مطلوب حداکثر باید 40 درصد از منابع آب تجدیدپذیر در هر کشور برداشت شود ،اما این رقم در خراسان رضوی به طور متوسط سالانه 130 درصد است.
وی گفت : در استان خراسان رضوی ،علاوه براستخراج بیش از استاندارد منابع آب تجدیدپذیر ، نیز 30 درصد از ذخایر قبلی نیز استفاده می شود.
وی بیلان منفی دشتهای آب استان یک میلیارد و 167 متر مکعب  عنوان کرد و گفت : در 25 سال گذشته 30 میلیارد متر مکعب از منابع استراتژیک آبهای زیرزمینی کم شده است.
اسماعیلیان از اجرای پروژه فاضلاب در 11 شهر استان خبر داد و گفت: 28 درصد جمعیت زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی زیرپوشش خدمات جمع آوری و تصفیه فاضلاب هستند.
وی افزود: پیش بینی می شود اعتبارات مصوب سال جاری این شرکت تا پایان سال به یکهزار میلیارد ریال برسد.
اسماعیلیان در پایان با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب ، حتی اگر منابع مالی ملی هم تامین نشود،بازهم به وظایف خود ادامه می دهد ، خاطر نشان کرد : ماموریت شرکت آب و فاضلاب استان 6 میلیون نفری خراسان رضوی آبرسانی به 73 شهر این استان به غیراز کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد است وجمعیت زیرپوشش شبکه آبرسانی در این شهرها یک میلیون و 750 هزار نفر است که آب آشامیدنی آنها از طریق 450 حلقه چاه تامین می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار