با وجود اينکه اشعه هاي ماوراي بنفش عامل بروز برخي بيماري هاي پوستي است، اما در درمان برخي بيماري ها نيز موثر است.
کد خبر: ۴۴۴۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹ 19 June 2017
تابناک رضوی به نقل از بانو: در اين مطلب در خصوص فوايد نور خورشيد براي سلامتي صحبت مي کنيم.
تحريک جذب ويتامين D
جذب ويتامين D با نور خورشيد ممکن است، چون اين ويتامين از طريق تماس نور خورشيد با پوست توليد و جذب مي شود. به همين دليل به اين ويتامين، ويتامين خورشيدي نيز گفته مي شود. اين ويتامين در جذب کلسيم نقش دارد و به تقويت دستگاه ايمني بدن نيز کمک مي کند. متاسفانه امروزه به دليل کاهش تماس نور خورشيد با بدن، کمبود اين ويتامين نيز بين مردم شايع شده است.
مقابله با سرطان پروستات
مرداني که تماس اندکي با نور خورشيد دارند، بيشتر در معرض خطر مرگ و مير به واسطه سرطان پروستات قرار مي گيرند. نتايج تحقيقات نشان داده است که در آمريکا، مردان آفريقايي-آمريکايي بيشتر در معرض خطر مرگ ناشي از اين بيماري قرار دارند.
بررسي ها نشان مي دهد مردان سياه پوست به ميزان 5.45 درصد در معرض مرگ ناشي از سرطان پروستات قرار دارند، در حاليکه اين خطر در مردان سفيدپوست فقط 2.62 درصد است. نتايج پژوهشي که در سال 2005 منتشر شد نشان مي دهد کمبود اين ويتامين و تماس اندک نور خورشيد با بدن مردان مي تواند باعث افزايش خطر ابتلا به سرطان پروستات شود.

کاهش ميزان کورتيزول
کورتيزول به نام هورمون استرس نيز شناخته مي شود. اين هورمون عاملي براي افزايش اشتها است و به عقيده محققان بالا بودن آن باعث افزايش وزن نيز مي شود. نتايج پژوهشي در دانشگاه کلورادو نشان داده، قرار گرفتن در معرض نور خورشيد ميزان کورتيزول را کاهش مي دهد.
درمان افسردگي
نور خورشيد مي تواند براي افرادي که دچار افسردگي هستند مفيد باشد. امکان ابتلا به افسردگي فصلي با کمبود قرار گرفتن در معرض نور خورشيد افزايش مي يابد. اين نوع افسردگي در زمستان يا پاييز بيشتر است. در سال 2001، نتايج پژوهشي که در دانشگاه ميلان انجام شده بود نشان داد که نور خورشيد صبحگاهي باعث کاهش مدت زمان بستري شدن بيماران مبتلا به بيماري دوقطبي مي شود.
نور خورشيد به بدن کمک مي کند تا در برابر شرايط استرس زا واکنش مناسب نشان دهد. علاوه بر اين، عملکردهاي ديگر بدن مانند فشار خون، ميزان ترشح انسولين و تبديل چربي ها و قندها به انرژي را نيز کنترل مي کند.
تنظيم فشار خون
نتايج پژوهشي که در سال 2008 توسط محققان مدرسه پزشکي هاروارد انجام شد نشان مي دهد که قرار گرفتن کم در معرض نور خورشيد باعث افزايش خطر فشار خون بالا مي شود. علاوه بر اين، کمبود نور خورشيد مي تواند به طور مستقيم خطر بيماري هاي قلبي عروقي را نيز افزايش دهد. به نظر مي رسد که ويتامين D يکي از هورمون هاي بسيار قوي است که در کنترل فشار خون نقش دارد.
کاهش خطر ابتلا به ام اس
نتايج بررسي هاي انجام شده در استرليا نشان مي دهد کاهش تماس با نور مستقيم خورشيد در افرادي که در ارتفاعات زندگي مي کنند ممکن است باعث افزايش خطر ابتلا به ام اس شود. بنابراين متخصصان به تمام افراد توصيه مي کنند که به طور مرتب در معرض نور مستقيم خورشيد باشند.
کاهش خطر ديابت
به عقيده متخصصان ويتامين D تاثير پيشگيرانه در ديابت دارد. براساس نتايج پژوهشي که در سال 2006 توسط محققان سوئدي انجام شد، ويتامين D در ابتداي زندگي انسان ارتباط زيادي با کاهش خطر ابتلا به ديابت نوع يک دارد.
تسکين پسوريازيس
پسوريازيس يک بيماري پوستي است که با پلاک هاي قرمز و خشک و ضخيم شدن پوست خود را نشان مي دهد. گفته مي شود که اين بيماري خودايمني قابل درمان نيست.
نور خورشيد عاملي است که مي تواند به کاهش و تسکين علائم پسوريازيس کمک کند. البته بهتر است با نظر پزشک و با توجه به شرايط بيمار، اقدام به قرار گرفتن در معرض نور خورشيد شود.
درمان لک و پيس
لک و پيش با نام علمي ويتيليگو يک مشکل پوستي خودايمني است و براي درمان آن از اشعه ماوراي بنفش A و داروها و روش هاي طبيعي استفاده مي شود. ويژگي اين بيماري، بروز لکه هاي سفيد روي پوست است. در اين بيماري سلول هاي توليدکننده رنگدانه از کار افتاده و باعث بي رنگ شدن نواحي از پوست مي شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشيد، به کند شدن روند انتشار اين بيماري کمک مي کند.
پيشگيري از آرتريت
نتايج بررسي هايي که در سال 2013 در آلمان انجام شده است نشان مي دهد افرادي که به ميزان زياد از داروهاي کورتون استفاده کرده اند بيشتر با کمبود ويتامين D و عواقب آن مانند پوکي استخوان و آرتريت مواجه مي شوند. بنابراين افرادي که با اين مشکلات مواجه هستند، علاوه بر مصرف دارو لازم است به ميزان لازم در معرض نور خورشيد نيز قرار گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار