در حالی که حاجیان ایرانی با دغدغه و ابهام در امنیت عربستان یا رفتارهای سوء سعودی‌ها مواجه هستند دلالان فیش حج تمتع قیمت را در سرازیری قرار داده و به نظر می‌رسد که بازار برای آنان کساد شده است.
کد خبر: ۴۴۴۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶ 19 June 2017
به گزارش تابناک : با مسجل شدن سفر 86 هزار و 500 زائر ایران به حج تمتع سال 96 بازار خرید و فروش فیش‌های حج داغ شد.

همزمان با ثبت نام مشتاقان زیارت خانه خدا در کاروان‌ها بازار خرید و فروش فیش های حج تمتع نسبت به قبل بیشتر شده بطوریکه در سطح شهر و در اغلب موارد در تمامی خیابان‌ها شاهد تبلیغات گسترده دلالان خرید و فروش فیش ها هستیم. درحالی که سازمان حج و زیارت بارها اعلام کرده که خرید فروش فیش‌ها غیرقانونی است.

جمعیت کل متقاضیان حج تمتع در ایران، یک میلیون و 350 هزار نفر است که امسال قرار است 86 هزار و 500 نفر از این تعداد از ابتدای مرداد تا 26 آن، به حج اعزام شوند. این رقم در مقایسه با سال 94، افزایشی 35 درصدی دارد.

اما دیری نپایید که حاجیان ایرانی نشان دادند که نسبت به سفر به عربستان دودل بوده و در مورد وضعیت امینت خود ابهام دارند چرا که سازمان حج و زیارت بارها فراخوان‌های جدیدی صادر کرد که بار اول نیمه اول سال 85، بار دوم مهر 85، بار سوم آذر 85 و بار آخر پایان سال 85 اما این در حالی بود که در برخی استان‌ها حتی نیمه اول سال 86 هم فراخوان شدند چرا که ظرفیت‌های کاروان‌ها خالی مانده بودند و باید سریعتر تکلیف آنها مشخص می‌شد.

کاهش قیمت فروش فیش حج تمتع توسط دلالان 

ظرفیت‌های خالی کاروان‌ها باعث شد تا دلالان خرید و فروش فیش‌های حج بازار خود را کساد دیده و رقم فروش فیش را کاهش دهند تا جایی که این رقم از 18 میلیون تومان به 8 میلیون تومان رسیده و نشان دهنده معنا و مفهوم خاصی است چرا که دلال به دنبال سود است.

حال باید به ابهام حاجیان ایران در چرایی عدم ثبت نام در کاروان‌های حج در نخستین روزهای اعلام فراخوان نگریست و این موضوع را تحلیل کرد که حاجیان چرا در فراخوان‌های متعدد در کاروان‌های حج ثبت نام نکردند.

ابهام حاجیان ایرانی در برخی استان‌‌ها یا به امنیت در عربستان بازمی‌گردد یا به رفتارهای سوءسعودی‌ها که باعث شده آنها به این جمع بندی نرسند که در کاروان‌ها ثبت نام کنند.

چرایی عدم استقبال زائران از ثبت نام به موقع در کاروان‌های حج

سید وحید اسداللهی مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت در مورد تکمیل ظرفیت کاروان‌های اعزامی به حج 96 افزود: اغلب کاروان‌ها در کشور اعلام تکمیل ظرفیت کرده‌اند، ولی در برخی از استان‌ها مانند تهران، البرز، قزوین و گیلان تعداد محدودی از کاروان‌ها هنوز به طور کامل تکمیل نشده است. در همین راستا از دارندگان اسناد ثبت‌نامی سال 85 دعوت می‌شود برای تسریع در امر ثبت‌نام به کاروان‌های دارای ظرفیت خالی مراجعه و ثبت‌نام خود را قطعی کنند.

وی گفت: بیش از 97 درصد ظرفیت لیست انتظار کاروان‌های استان‌های تهران، قزوین، البرز تکمیل شده است. ضمن اینکه 4 استان اصفهان، آذربایجان شرقی، سمنان، زنجان کمتر از 4 درصد ظرفیت خالی برای حج تمتع 96 دارند. همچنین سایر استان‌ها هم فقط 3 یا 4 تا جابه‌جایی دارند طوری که نمی‌شود گفت که ظرفیت خالی در آن‌ها وجود دارد.

البته به خاطر عدم اعتماد مردم و یا ابهامات زیاد با توجه به بروز اتفاقاتی نظیر سقوط جرثقیل در مسجد الحرام و جنایت سعودی‌ها در منا، ثبت در کاروان‌های حج با استقبال گسترده روبه رو نشد و سازمان حج به خاطر پر نشدن کاروان‌ها مجبور شد اولویت‌های زیادی را اعلام کند که در اکثر استان‌ها این اعلام اولویت تا پایان سال 85 و در استان تهران حتی کار به اعلام اولویت سال 86 رسید.

عدم اقبال مردم در 4 استان ایران که از جمعیت بالایی برخوردار هستند این هشدار را به مسئولین عربستانی و سازمان حج و زیارت ایران و به خصوص وزارت خارجه می‌دهد که از نظر مردم اولین اصل وجود اعتماد سازی است و در صورتی که اعتماد مردم ایران در رابطه با سفر به حج و دولت عربستان برآورد و محقق نشود همچنان شاهد عدم استقبال در این زمینه خواهیم بود.

تجمع ده‌ها نفره دلالان خرید و فروش فیش حج در مقابل سازمان حج و زیارت هم وضعیت بغرنجی است که باید بساط آنها هر چه زودتر از سوی نهادهای مسئول جمع‌اوری شود.

در همین راستا یکی از ماموران حراست سازمان هم درباره این ‌که چرا اجازه می‌دهند، دلال‌ها مقابل در اصلی این مرکز دست به خرید و فروش غیرقانونی فیش بزنند، می‌گوید: ما با افرادی که در داخل محوطه سازمان این کار را انجام دهند، برخورد می‌کنیم؛ اما افرادی که خارج از اینجا دست به خرید و فروش می‌زنند باید از سوی نیروی انتظامی جمع‌آوری شوند.





منبع : فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار