کد خبر: ۴۴۴۸۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹ 20 June 2017
به گزارش «تابناک یزد»معاون فرهنگی و امور جوانان اداره ‌کل ورزش و جوانان استان یزد با اشاره به مشكلاتي مانند اشتغال و ازدواج جوانان، اظهار مي‌كند:  هر چند احساس برخي از اين مشكلات امروزه از وضعيت واقعي آنها در جامعه پيشي گرفته،  ولي وضعيت آنقدر هم سياه نيست.

«احمد طالبی» در مورد عمده مشكلات جوانان استان مي‌گويد:يك سري مشكلات جوانان به عنوان مشكلات عمومي و كلي در تمام كشور وجود دارد كه از عمده‌ترين آنها مي‌توان به اشتغال، ازدواج و مسكن جوانان اشاره كرد ولي براساس يك كار تحقيقاتي انجام شده در استان بيشترين مشكل جوانان يزدي مربوط به مباحث اقتصادي و اشتغال آنهاست.

وي اضافه مي‌كند: اين مشكل به نحوي است كه موضوع اشتغال عمده‌ي نگراني و دغدغه اقتصادي زندگي آينده  جوانان يزدي است و گاهاً احساس اين مشكل بيشتر از خود آن در استان وجود دارد به طوري كه بعضاً جواناني كه هنوز به سن اشتغال نرسيده‌اند نيز در مورد آينده شغلي خود نگران هستند.

وي مي‌گويد: اين در حالي است كه اگر آمارهاي بيكاري استان در 10 سال گذشته را بررسي كنيم، متوجه خواهيم شد كه تفاوت‌ها خيلي چشم‌گير و نگران‌كننده نيست.

طالبي با اشاره به موضوع ازدواج جوانان و مشكلات سد راه اين سنت حسنه، اظهار مي‌كند: البته در مورد ازدواج، موضوع كمي متفاوت از مقوله اشتغال است به طوري كه نگراني دولت و نظام در مورد ازدواج جوانان با توجه به نقش موثري كه ساختار و بنيان خانواده بيشتر از خود جوانان است و خانواده‌ها و جوانان غالباً تنها در مواجهه با گزارش‌هايي در مورد رشد طلاق كه برخي كارشناسان آن را گذرا مي‌دانند، در اين مورد احساس نگراني مي‌كنند.

جامعه ايراني، خانواده محور است

معاون امور جوانان استان در اين مورد تاكيد مي‌كند: هر چند در مقوله ازدواج، بسياري از افراد اوضاع را نگران‌كننده و بنيان خانواده را در خطر مي‌دانند و شايد سال به سال نيز شاهد رشد آمار طلاق باشيم ولي وضعيت آنقدر سياه نيست و اين نوسانات را مي‌توان ناشي از وضعيت ديگر بخش‌هاي جامعه دانست .

وي از جمله موضوعات موثر در مقوله ازدواج را تغييرات در سبك زندگي، فعاليت‌هاي اقتصادي و روابط اجتماعي افراد جامعه عنوان و تصريح مي‌كند: قاعدتاً با برهم خوردن توازن جامعه دز اثر اين عوامل و براي بازگشت به توزان مجدد، يكسري تغييرات در ديگر بخش‌هاي جامعه اتفاق مي‌افتد تا دوباره همه بخش‌ها به توازن برسند .

طالبي با بيان اين كه بخشي از اين تغييرات را در حوزه خانواده مي‌توان شاهد بود، تاكيد مي‌كند: البته جامعه ما خانواده محور است و به نظر نمي‌رسد كه اين تغييرات بتواند بنيان خانواده را متزلزل كند .

وي معتقد است كه اين تغييرات گذرا باعث نخواهد شد كه افراد جامعه سبك ديگري به غير از خانواده را جايگزين روش زندگي خود كنند، همانطور كه حتي در خانواده‌هاي طلاق نيز شاهد جايگزيني سبك ديگري براي زندگي و از بين رفتن اساس خانواده نيستيم.

تشكيل سامانه ازدواج در استان

طالبي در مورد اقدامات صورت گرفته از سوي اين معاونت براي رفع مشكلات جوانان استان اظهار مي‌كند: معاونت جوانان استان از يك سو، متولي رفع مشكلات جوانان است و از سوي ديگر نيست چرا كه در واقع ابزار مورد نياز براي رفع اين مشكلات را در اختيار ندارد و البته در اين مورد نيز ادعايي ندارد ولي سعي دارد تا توان و ابزارهاي موجود در دستگاه‌هاي مرتبط با موضوع جوانان را براي رفع مشكلات موجود منسجم و هماهنگ كند.

وي تصريح مي‌كند: در همني راستا نيز به جلسات ستاد ساماندهي امور جوانان استان هر ماه به رياست استاندار يا بعضاً يكي از معاونان استاندار تشكيل مي‌شود و در هر جلسه، دستگاه‌هاي عضو حول يك موضوع مرتبط با جوانان تبادل نظر و تصميمات لازم را اخذ مي‌كنند.

وي يكي از تصيمات اخذ شده در موضوع ازدواج جوانان در استان را با توجه به هم‌راستا نبودن بسياري از فعاليت‌هاي در دستور كار دستگاه‌هاي مرتبط، تشكيل‌ سامانه ازدواج استان در قالب هفت كارگروه تخصصي ذكر مي‌كند.

اين مسئول در اين مورد بيان مي‌كند: در هر كدام از كارگروه‌هاي اين سامانه ضمن نيازسنجي مسائل مبتلا به جوانان در مورد ازدواج، موضوع را با حضور دستگاه‌هاي مربوطه مورد بررسي و تصميم‌گيري قرار مي‌‌دهند و نهايتاً براي رفع آن تدابير لازم را تدوين و اقدامات خود را براي رسيدگي به آن، هم‌‌گرا و همسو مي‌كنند.

وي مي‌گويد: به عنوان نمونه شايد بسياري از دستگاه‌ها تاكنون در زمينه ترويج ازدواج آسان فعاليتي انجام نداده بودند ولي در قالب اين سامانه وظايف تعريف و اين دستگاه‌ها در اين مورد دخالت داده مي‌شوند.

طالبي همچنين به نقش NGO ها در زمينه ازدواج نيز اشاره و اظهار مي‌كند: هر چند معمولاً اين تشكل‌ها و فعالان امر ازدواج از هماهنگي لازم در فعاليت‌هاي خود برخوردار هستند ولي كارگروهي براي انسجام بخشي آنها در نظر گرفته شده است.

وي با بيان اين كه تاكنون تعدادي از اين كارگروه‌ها در استان شكل گرفته و برخي نيز هنوز در حال شكل‌گيري هستند، مي‌گويد: اين ايده از استان يزد شروع شده و اكنون در برخي استان‌هاي ديگر در حال ايجاد و در در برخي ديگر در دستور كار قرار گرفته است.

وي ‌معتقد است كه اين ايده‌ حتي مي‌تواند الگوي مناسبي براي رفع بسياري از نيازهاي ديگر جوانان مانند اشتغال و مسكن موثر واقع شود.

معرفي خانواده اصيل يزدي با ابزار هنر

معاون فرهنگي و امور جوانان اداره كل ورزش و جوانان استان در ادامه در رابطه با عمده برنامه‌هاي در دستور كار امسال اين معاونت، اعلام مي‌كند: در موضوع خانواده با توجه به آغاز هفته ازدواج از اول شهريورماه امسال، سعي داريم كه با استفاده از ابزار هنر، خانواده مطلوب و اصيل يزدي را به عموم جامعه معرفي كنيم.

وي اضافه مي‌كند: در همين رابطه نيز برگزاري يك جشنواره استاني تئاتر خياباني و يك جشنواره ملي گرافيك با محوريت خانواده و موضوعات برگرفته از سياست‌هاي كلي نظام و سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري را در دستور كار داريم .

طالبي از برنامه‌هاي امسال معاونت جوانان در موضوع اشتغال را نيز تلاش براي ايجاد كميته‌هاي تخصصي اشتغال در زيرمجموعه ستاد ساماندهي امور جوانان استان ذكر و در اين باره عنوان مي‌كند: متاسفانه با وجود نيروي تخصصي زيادي كه در استان داريم ولي اين تخصص‌ها عمدتاً به بازار كار وصل نمي‌شود و نيروي غيرمتخصص شاغل خيلي بيشتر از نيروي‌هاي متخصص است .

وي مي‌گويد: در همين راستا نيز آموزش مهارت‌هاي لازم براي كارآفريني بيشتر جوانان به ويژه فارغ التحصيلان را در نظر داريم و اميدواريم از اين طريق عينيت بيشتري به تخصص‌ها بدهيم.

لزوم ايجاد سالانه 15 تشكل جديد

طالبي در مورد وضعيت تشكل‌هاي حوزه جوانان استان نيز اظهار مي‌كند: متاسفانه در مقوله‌ي تشكل‌هاي جوانان براساس استانداردهاي موجود، پايين‌تر از حد انتظار هستيم به نحوي كه در يك جامعه مطلوب به ازاي هر پنج هزار نفر يك تشكل بايد وجود داشته باشد ولي در استان بيش از يك ميليون نفري يزد تنها قريب 40 تشكل فعال وجود دارد لذا در اين رابطه ايجاد سالانه 10 تا 15 تشكل جديد در استان را در دستور كار داريم تا آمار موجود دو برابر شود.

وي نگاه حاكم در تشكل‌هاي جوانان را جلب مشاركت جوانان در امور مي‌خواند و تصريح مي‌كند: به همين دليل نيز عموماً فعاليت‌هاي تشكل‌هاي جوانان خيلي تخصصي نيست و تلاش مي‌شود كه جوانان از طريق اين تشكل‌ها براي حضور در فعاليت‌هاي جمعي آمادگي لازم را كسب كنند و البته در اين رابطه نيز سياست‌هاي حمايتي و تشويقي اعمال مي‌شود.

اين مسئول عنوان مي‌كند: در راستاي سياست‌هاي تشويقي از اين تشكل‌ها گاهاً نيز در موضوعاتي تخصصي از آنها دعوت به همكاري مي‌شود تا فعاليت‌هاي تخصصي آنها نيز تقويت شود تا در صورت تمايل بتوانند گام به گام به سوي تخصصي شدن گام بردارند.

البته وي در اين رابطه به فعاليت تخصصي اندك تشكل‌هاي حوزه جوانان استان در حوزه‌هايي مانند محيط زيست، نجوم و جنبش نرم افزاري نيز اشاره مي‌كند.

جدايي حوزه جوانان از وزارت ورزش

معاون فرهنگي و امور جوانان اداره كل ورزش و جوانان استان در پايان نيز در رابطه با موضوع جدايي حوزه جوانان از وزارت ورزش نيز مي‌گويد: ادغام سازمان ملي جوانان با سازمان تربيت بدني به دنبال رفع نياز ساختاري سازمان ملي جوانان اتفاق افتاد چرا كه نمايندگي‌هاي سازمان جوانان در استان‌ها از افتدار لازم براي عمل به وظايف محوله‌ي خود برخوردار نبودند و حتي عمده كارمندان اين سازمان نيز به صورت قراردادي فعاليت داشتند .

وي ادامه مي‌دهد: البته اين ادغام بدون ساختارسنجي و انجام كار كارشناسي لازم و تنها براساس عمده مشتركات اين دو سازمان كه مخاطبان جوان هر دو بود، اعمال شد كه به نظر اشتباه بوده است .

طالبي در رابطه به بحث مطرح شده‌ي جدايي حوزه جوانان از تشكيلات وزارت ورزش اظهار مي‌كند: قطعاً بازگشت به گذشته با تفكيك اين دو بخش حداقل براي حوزه‌ي جوانان استان‌ها جالب توجه نخواهد بود ولي در صورتي كه ضعف‌هاي گذشته را بتوان پوشش داد و رفع كرد، مي‌تواند در رسيدگي بيشتر به مسائل مربوط به حوزه جوانان موثر باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار