رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: یکی از سیاست های راهبردی دستگاه قضا در استان ها کاهش پرونده های مسن است که ما در استان آن را از 300 هزار به 172 هزار فقره رسانده و بنا داریم امسال به 120 هزار برسانیم.
کد خبر: ۴۴۴۹۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹ 20 June 2017
به گزارش تابناک رضوی،  حجت الاسلام علی مظفری در جلسه دیدار با کارکنان دادگستری تربت حیدریه افزود: امسال برای رفع کمبود پست قضایی سهمیه ای 100 نفری به استان اختصاص می یابد که طبق قانون به ازای هر پست قضایی باید حداقل چهار پست اداری ایجاد شود و تحقق این امر می تواند مدت دادرسی را کاهش دهد.
وی گفت: اکنون مشکل اصلی ما کمبود فضا و بیشتر در مرکز استان است، به حدی که حتی توان افزایش یک شعبه را هم در مشهد نداریم، اما در دیگر شهرستان های استان چه از نظر ساختمان و چه از لحاظ نیرو با کمبود حادی مواجه نیستیم. 

** دولت پیشین توجهی به دادگستری نکرد 
مظفری با گلایه از بی توجهی دولت پیشین به وضعیت دادگستری گفت: ریشه این مشکلات ما به وضعیت اقتصادی کشور باز می گردد و در دولت کریمه پیشین که وضعیت مالی کشور خوب بود توجه چندانی به وضعیت دادگستری نشد.
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی افزود: در این دولت هم که توجه خاصی به دستگاه قضا شده، وضعیت مالی کشور خوب نیست و لذا توصیه به قناعت می کنیم.
وی در بخش دیگری گفت: هر چند از نگاه دستگاه قضا پرونده های حقوقی جایگاه خود را دارند، اما جرایم خاص همچون تجاوز به عنف، سرقت، قتل و مواردی از این دست در جلوی چشم مردم ظهور و بروز دارد و لذا برای ما رسیدگی به چنین پرونده هایی بسیار مهم و زمان دار تلقی می شود زیرا مردم باید احساس کنند با وجود مشکلات مالی، امنیت ناموسی، جانی و مالی برایشان محفوظ است که توسط دستگاه قضایی امین و مومن اجرا می شود.
مظفری همچنین با انتقاد از باز ماندن پرونده یک فقره سرقت مسلحانه از بانک تربت حیدریه مربوط به سال گذشته، اظهار کرد: انتظار می رفت ظرف 2 هفته این مشکل کشف می شد و این موضوع بیانگر آن است که برخی دستگاه ها که با ما همکاری دارند ضعف نشان داده اند و دادستان ها باید بر کار ضابطان قضایی نظارت کنند.
رئیس دادگستری تربت حیدریه نیز در این نشست گفت: برای رفع کمبود نیروی قضایی بویژه در دادسرا و تاسیس و تشکیل شعب جدید، شاهد افزایش کادر قضایی از 14 نفر به 22 نفر هستیم.
محمد ابراهیم زاده چناری با بیان اینکه نتیجه این اقدام کاهش پرونده موجودی شعب و کاهش زمان رسیدگی از یکسال یه یک ماه شده، افزود: هر چند این کمبود هنوز وجود دارد ولی موجودی پرونده های شعب از 1400 به 200 فقره رسیده و امروز شاهدیم پرونده شعب دادگاه کیفری از 700 پرونده به کمتر از 30 فقره کاهش یافته است.
وی گفت: همچنین احکام دادگاه انقلاب از 1700 پرونده به 900 فقره و اجرای احکام کیفری از 1700 به حدود هزار فقره رسیده و با مساعدت صورت گرفته 2شعبه حقوقی و جزایی به آمار شعب حوزه اضافه شده که موجب شتاب گرفتن کار رسیدگی و کاهش مدت آن شده و لذا امروز زمان دهی وقت ما در محاکم به 48 و 28 روز رسیده و حال آنکه زمان دهی استاندارد 166 روز است.
ابراهیم زاده چناری افزود: در موضوع پرونده های مسن نیز کل پرونده های قبل از سال 92 تنها 99 پرونده بود و موجودی حوزه قضایی تا سال 95 از پنج هزار و 645 فقره به سه هزار 914 فقره کاهش یافته است.
وی گفت: در بخش پرونده وارده شورای حل اختلاف نیز از هشت هزار و 405 فقره به هفت هزار و 378 فقره رسیده و پرونده های اعتیاد به مواد مخدر و پرونده های طلاق سال 95 نیز شاهد کاهش 5.5 درصدی نسبت به سال 94 هستیم.
ابراهیم زاده چناری افزود: همچنین جمعیت کیفری و زندانی ما از هزار و 800 نفر در سال 95 به هزار و 400 نفر کاهش یافته و میزان مرگ و میر در زندان نیز به صفر رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار