رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی:
رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی گفت: فرمان «آتش به اختیار» به‌معنای آن است که جوانان مؤمن انقلابی بیش از گذشته خود را در قبال خلأهای موجود و اختلالات برخی دستگاه‌ها مکلّف بدانند و با هوشیاری بتوانند مسیر روشنی را در چارچوب قانون، اخلاق و جذب حداکثری برای آینده‌ ایران اسلامی رقم بزنند.
کد خبر: ۴۴۵۱۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳ 20 June 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی دانا، عباس محمدیان در پاسخ به سوالات آن رسانه درخصوص فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات و همچنین فرمان «آتش به اختیار» که اخیراً از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد، اظهاراتی بیان داشته است که در ادامه می‌آید:

**چه انتقاداتی به دولت و شورای عالی فضای مجازی وارد است ؟

- امروزه فضای مجازی به یکی از مهمترین ابزارهای مورد توجه جوامع بشری تبدیل شده است که البته هر قشر و کاربری به فراخور امر مقتضی از آن بهره‌برداری می‌کند. در این بین بی‌تردید همانطور که هر فضایی دارای ابعاد فرصت‌آمیز و تهدیدآمیز است، فضای مجازی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این موضوع کنترل فضای مجازی و سیاستگذاری‌های مربوطه را بیش از پیش ضروری می‌سازد؛ لذا حدود پنج سال قبل در همین راستا مقام معظم رهبری دستور به تشکیل شورای‌عالی فضای مجازی به ریاست رئیس‌جمهور دادند تا از این طریق علاوه بر کنترل و سیاستگذاری فضای مجازی، هماهنگی‌های لازم نیز صورت گیرد. اما متأسفانه از زمان روی کار آمدنِ دولت یازدهم نه‌تنها شاهد کم‌توجهی دولتمردان به این شورا بوده‌ایم، بلکه موازی‌کاری‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده و دولت با توسعه دایره فعالیت‌های شورای‌عالی فناوری اطلاعات باعث کمرنگ‌شدنِ کارکردهای شورای‌عالی فضای مجازی شده است.

**چه انتظاراتی از دولت در این زمینه وجود دارد ؟

- آنچه برخی می‌گویند که نهادهای انقلابی با فضای مجازی مخالفت دارند، با واقعیت در تناقض است چرا که هیچکس مخالف ادامه فعالیت فضای مجازی در کشور نیست؛ بلکه دغدغه نهادهای انقلابی و نیروهای ارزشی، کنترل درست این فضای و استفاده از فرصت‌های بی‌شمار آن در جهت تربیت نسل جدید و نیروهای معتقد است. دولت بایستی در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های منطبق با آرمان‌های انقلاب اسلامی و آنچه رهبر معظم انقلاب صراحتاً ابراز داشتند در فضای مجازی گام بردارد؛ معظم‌له در همین دیدار اخیر با کارگزاران نظام فرمودند:«بهمنی از مسائل ضد ارزشی و مخالف منافع ملی، مطالب درست و نادرست، اطلاعات غلط یا صحیح و حتی شبه اطلاعات بر ذهن جامعه فرود می آید که باید این فضا کنترل شود، اما نباید ملت را از فضای مجازی محروم کرد.» فلذا اعتقاد ما استفاده مردم از فضای مجازی است، اما باید تهدیدهای موجود در این فضا را به حداقل رساند. اقدامات مقطعی و پوپولیستیِ دولت صرفاً می‌تواند برای مدتی یک قشر خاص از جامعه را راضی نگه دارد و به مرور زمان باعث ایجاد اختلالات و آسیب‌های فراوان در بطن جامعه می‌شود.

**چرا دولت به جای کنترل فضای مجازی به فکر بالابردن سرعت اینترنت است ؟

- رهبر معظم انقلاب در این زمینه نیز فرموده‌اند:«باید همه مردم بتوانند از منافع فضای مجازی استفاده کنند و در زمینه‌هایی که به ضرر کشور، افکار عمومی و به ویژه جوانان نیست، سرعت اینترنت افزایش یابد و هر کار لازم دیگر نیز انجام شود.» همانطور که در پاسخ به سوال قبل اشاره کردم؛ یکی از مهمترین ضعف‌های دولت در امر فضای مجازی، همین توجه به موضوعات مقطعی و انجام اقدامات پوپولیستی نظیر افزایش بی‌پشتوانه سرعت اینترنت است. دولت باید به‌طور شفاف و صادقانه به مردم و علما توضیح دهد که چه برنامه‌ای برای رفع تهدیدات و آسیب‌زدایی انجام شده است. امروز مراجع دینی ما نسبت به بروز برخی آسیب‌ها در فضای جامعه و البته خانواده نگرانی جدی دارند و این نگرانی بارها به دولت منتقل و منعکس شده است. چطور می‌توان از دغدغه‌های دینی گذر کرد و صرفاً رفتارهای عوام‌گرایانه‌ای که منجر به لطمات سنگین و بعضاً جبران‌ناپذیر علیه بنیان خانواده‌ها شده را مدنظر قرار داد.

**ضرورت تشکیل شبکه‌ی ملّی اطّلاعات چیست ؟

- در این زمینه بازهم رهبر معظم انقلاب اخیراً ورود کردند و نسبت به کوتاهی‌های انجام‌شده در قبال تشکیل شبکه ملی اطلاعات انتقاد داشتند و فرمودند:«شماری از کشورها با ایجاد شبکه ملی اطلاعات، ضمن رعایت خطوط قرمز خود و کنترل صحیح فضای مجازی از اینترنت برای تأمین منافعشان بهره گرفته‌اند.» بارها و بارها نسبت به عدم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات انتقاداتی مطرح شده اما باعث تأسف است که دولت یازدهم در این زمینه اهتمام لازم را به خرج نداده و کوتاهی کرده است. حتی گاهی شاهد هجمه‌های شدید و خلاف واقع علیه شبکه ملی اطلاعات بوده‌ایم، حال آنکه شبکه ملی اطلاعات از همه لحاظ به‌نفع مردم و جامعه است.

**چرا اخیرا رهبر انقلاب مجبور به طرح مباحث و گلایه مندی خود در دیدار های عمومی شده اند؟
- این سوال را در وهله نخست باید مسئولان دولت و نمایندگان مردم در مجلس پاسخ دهند. به واقع دست‌اندرکاران قوای مجریه و مقننه تا به امروز چه برنامه‌هایی برای تحقق اهداف مربوط به فضای مجازی مطابق با آرمان‌های انقلاب اسلامی داشته‌اند. چرا کوتاهی و اهمال‌ها به‌اندازه‌ای است که رهبر معظم انقلاب شخصاً در موضوعات مختلف، یک تذکر و انتقاد را بارها و بارها مطرح می‌کنند. این رویکرد ضعیف مسئولان و نمایندگان، کار را به جایی رساند که معظم‌له خطاب به جوانان مؤمن انقلابی فرمودند آتش به اختیار هستید؛ جوانان مؤمن انقلابی با رعایت حدود قانونی و اخلاقی در زمینه عمل به منویات ولی‌فقیه‌شان فعالیت‌های مثبتی ارائه خواهند کرد که نتایج آن به‌زودی به نفع جریان انقلاب اسلامی مشخص می‌شود. باید ریشه‌های عدم توجه لازم از سوی مسئولان و نمایندگان به فرمایشات رهبر معظم انقلاب را مورد بررسی قرار داد.

**رهبر انقلاب در یکی از دیدار های خود  در ماه رمضان می فرمایند: راه «پیشرفت قوی، عزتمندانه و موفق»، ارتباط با قرآن است.  برای اجرای این فرمایش مقام معظم رهبری باید چه کار کرد؟ وظایف آموزش و پرورش، حوزه،  ودانشگاه  در این زمینه چیست؟
- هر زمان که جامعه ما و جوانان کشورمان به معارف الهی و قرآنی روی آوردند، موفق شدند و توانستند سخت‌ترین مشکلات را از میان بردارند. اصولاً انقلاب اسلامی ما بر مبنای اعتقادات اسلامی و قرآنی پایه‌گذاری شده است؛ رسیدگی به مستضعفین و محرومان، و برخورد با مستکبران و ظالمان. باید مسیر این نظام مقدس و انقلاب که پایه‌های به‌وسیله خون هزاران شهید استحکام یافته را براساس شیوه‌های قرآنی و عزتمندانه ادامه دهیم و از رویکردهایی که با این ساختار در تضاد است جداً بپرهیزیم.

**در خصوص بحث "آتش به اختیار" برخی از این واژه در فضای مجازی سوء استفاده کردند، به نظر شما هدف و منظور رهبری از بیان آن چه بود؟ آیا این به معنی هر کار تند و غیرعاقلانه و با هر هدفی است  یا خطاب به قشر فرهیخته دانشجو بود؟

- فرمایشات رهبر معظم انقلاب همواره برای مسئولان و مقامات نظام جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان فصل‌الخطاب مطرح بوده است؛ چرا که در این فرمایشات دو مقوله قانون و اخلاق به‌طور کامل مورد توجه قرار گرفته است. همانطور که اشاره کردم فرمان «آتش به اختیار» از سوی رهبر معظم انقلاب به‌معنای آن است که جوانان مؤمن انقلابی بیش از گذشته خود را در قبال خلأهای موجود و اختلالات برخی دستگاه‌ها مکلّف بدانند و با هوشیاری بتوانند مسیر روشنی را در چارچوب قانون، اخلاق و جذب حداکثری برای آینده‌ی ایران اسلامی رقم بزنند.

**خبرنگاران به عنوان افسران جنگ نرم در این زمینه چه وظایفی دارند؟  

- اصحاب رسانه نیز به‌عنوان یکی از اقشار مهم جامعه در تنویر اذهان عمومی و روشنگری می‌بایست در مسیر اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی در شفاف‌سازی مسائل برای مردم گام بردارند و نسبت به رویکرد نادرست برخی دستگاه‌ها که مردم را نامحرم می‌دانند، بی‌تفاوت نباشند. انتظار از رسانه‌ها این است که با بهره‌گیری از نیروهای متخصص، متدیّن و مؤمن انقلابی در مسیر تعالی و پیشرفت انقلاب اسلامی و بصیرت‌افزایی جامعه حرکت کنند و در این مسیر گرفتار حاشیه‌ها و خدای ناکرده سیاسی‌کاری نشوند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار