اعضای جدید شورای شهر تهران با تصویب «ممنوعیت خروج نمایندگان از پارلمان پنجم»، اجازه استفاده از جایگاه شورا برای پرش به شهرداری یا دولت را برای خود سلب کردند. این ممنوعیت با هدف «پایبندی منتخبین به آرای مردم تهران و اجرای تعهد به حضور 4 ساله در شورای شهر»، مورد توافق همه اعضای شورای پنجم قرار گرفت. به این ترتیب انتخاب شهردار از بین اعضای شورای شهر منتفی شد. همزمان با مصوبه شورا، آرایش جدید در انتخابات شهرداری تهران حاکم شده و 6 نفر به عنوان نامزدهای اصلی شهرداری مطرح هستند. برخی گزینه‌ها تجربه مدیریتی در سطح ملی و مرتبط با شهر را دارند.
کد خبر: ۴۴۶۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵ 22 June 2017
به گزارش تابناک : اعضای دوره پنجم شورای شهر تهران، ری و تجریش درجلسه غیررسمی تصویب کردندکه در طول ۴ سال نمایندگی مردم در این شورا هیچ‌گونه مسوولیتی که قابل جمع با عضویت در شورا نباشد، بر عهده نخواهند گرفت. براین اساس خروج از شورا برای دریافت هر نوع پست چه در شهرداری و چه در دولت یا هر نوع پستی که امکان حضور همزمان اعضا در شورای شهر را می‌گیرد برای هر 21 عضو شورا ممنوع شد. این مصوبه با رای قاطع اعضای شورا در گام اول به زمزمه‌ها درباره انتخاب محسن هاشمی برای شهرداری تهران پایان می‌دهد و در گام دوم اجازه استفاده از پارلمان پایتخت به‌عنوان سکوی پرتاب برای تصدی پست‌های دیگر را در چهار سال آینده می‌گیرد.

این مصوبه که در جلسه دیروز منتخبان پنجمین دوره شورای شهر تهران با رای تمامی اعضا به تصویب رسید با هدف احترام متقابل به پایتخت‌نشینان از بابت تعهد اعضای جدید شورا به رای مردم مورد تفاهم اعضا قرار گرفت به این معنی که این اعضا پایبند شدند در 4 سال آینده با حضور تمام وقت در شورا مطالبه اساسی پایتخت نشینان مبنی بر ساماندهی وضعیت پایتخت و بهبود شرایط زندگی را ارتقا دهند. مصوبه‌ای که با رای تمامی اعضای شورا نهایی شده‌است یک نوع آرایش جدید در صحنه انتخابات شهرداری تهران با ممنوع شدن نامزدی اعضای شورای پنجم به وجود آورده‌است. البته در میانه روز گذشته اخباری مبنی بر رای ندادن 21 عضو شورا به این مصوبه منتشر شد و گفته شد محسن هاشمی به این مصوبه رای نداده و احتمال استعفای وی از شورا وجود دارد. اما محسن هاشمی رفسنجانی در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» در پاسخ به شایعه استعفایش از شورای شهر پنجم گفت: قویا این موضوع را تکذیب می‌کنم.

در عین حال بهاره آروین دبیر جلسه روز گذشته شورای شهر پنجم نیز با تاکید بر اینکه تمامی 21 عضو شورای شهر پنجم به این مصوبه رای مثبت داده‌اند، به «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: این مصوبه برای ایجاد ممنوعیت برای تمامی 21 عضو شورا و تصدی سایر پست‌ها شامل شهرداری، وزارت، وکالت و حتی نمایندگی در مجلس بوده‌است. او ادامه داد: به پاس احترام به رای مردم و امانتداری در مسوولیتی که بر عهده ما گذاشته‌اند و با تاکید بر پایبندی به میثاق‌نامه شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، اعضای دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، در یک توافق جمعی متعهد شدند در طول ۴ سال نمایندگی مردم در این شورا هیچ‌گونه مسوولیتی که قابل جمع با عضویت در شورا نباشد، بر عهده نخواهند گرفت.

به این ترتیب احمد مسجدجامعی و محسن هاشمی که گفته می‌شد پیشنهادهایی برای مسوولیت‌های دولتی در وزارت ارشاد و وزارت راه و شهرسازی دارند و همین‌طور سایر اعضای شورا نمی‌توانند خیابان بهشت را به مقصد دیگری ترک کنند. به گزارش «دنیای اقتصاد» در حال حاضر در جلسات غیر رسمی احزاب مختلف حاضر در شورای شهر پنجم 6 گزینه به صورت جدی برای شهرداری تهران مطرح هستند به این معنا که از بین طیف‌های متنوعی از نامزد‌های شهرداری تهران هم‌اکنون اسامی 6 نفر در لیست مدنظر اعضای شورای شهر قرار گرفته اند. گزارش «دنیای اقتصاد» از فرآیند معرفی نامزدهای شهرداری تهران به این صورت است که هر کدام از اعضا سه نفر را به‌عنوان نامزد به شورای شهر معرفی کنند. هر نامزد برای آنکه وارد مرحله بعد شود باید حداقل رای ۵ نفر از اعضا را داشته باشد.

در مرحله بعد یک لیست ۵ نفره نهایی خواهد شد. این ۵ نفر باید برنامه و کادر پیشنهادی خود را برای شهرداری تهران ارائه دهند. این برنامه‌ها به مدت یک هفته از سوی نامزدها در جلسه شورای شهرمطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد و نهایتا نامزدها از ۵ نفر به دو نفر می‌رسد و از میان این دو نفر در اولین جلسه رسمی شورا یک نفر به عنوان شهردار تهران انتخاب می‌شود. البته این دور از انتخابات شهردار متفاوت از دوره‌های قبلی برگزار می‌شود این دو نفر علاوه بر آنکه باید برنامه خود برای اداره شهر را ارائه دهند باید کابینه خود متشکل از معاونان و شهرداران مناطق را به شورای شهر معرفی کنند. این در حالی است که در دوره‌های پیشین نامزدها فقط برنامه خود را به صورت شفاهی پیشنهاد می‌دادند.

6 گزینه‌ای که در جلسات غیررسمی میان منتخبان شورای شهر پنجم به صورت جدی مطرح شده شامل محمود حجتی، حبیب‌الله بیطرف، محمدعلی نجفی، حسین مرعشی، عباس آخوندی و پیروز حناچی هستند. از این میان هر چهر‌ه‌ای که حداقل رای پنج عضو را داشته باشد به مرحله بعد راه خواهد یافت. البته اگرچه قرار بود روز گذشته 21 عضو شورا سه گزینه پیشنهادی خود را ارائه دهند، اما به دو دلیل زمان معرفی 3 گزینه شهرداری از سوی اعضا تمدید و به 14 تیرماه موکول شد.

اعضای شورای شهر دو دلیل را برای تمدید فرصت معرفی گزینه‌ها عنوان کرده‌اند. اول اینکه زمان زیادی تا تشکیل شورای پنجم باقی مانده (هنوز بر سر اینکه شورا نیمه مرداد ماه آغاز به کار کند یا نیمه شهریور اختلاف‌نظر است) اعضای شورا معتقدند حتی اگر نیمه مردادماه دوره پنجم شورای شهر به صورت رسمی آغاز شود هنوز یک ماه و نیم فرصت باقی است. دوم اینکه بسیاری از گزینه‌هایی که برای شهرداری تهران مدنظر هستند در سطح معاونان رئیس‌جمهوری، وزرا و... هستند که هنوز در کابینه تعیین تکلیف نشده اند بنابراین اعضا برای اینکه گزینه‌ها در عرصه رقابت شهرداری ورود پیدا کنند نیازمند گذشت زمان و تعیین تکلیف گزینه‌ها در دولت هستند و به همین دلیل فرصت مرحله اول معرفی نامزدهای شهرداری تهران تمدید شد، علاوه بر این در جلسه روز گذشته اعضا تصمیم گرفتند کانالی را برای اعلام رسمی اخبار منتخبان شورای شهر پنجم راه‌اندازی کنند.

به گفته اعضای شورای شهر پنجم، پارلمان محلی پایتخت در تلاش است تا قبل از آغاز رسمی شورای پنجم، فرد مورد نظر را برای شهرداری تهران انتخاب کند تا از زمان باقیمانده استفاده کند. اعضای شورای شهر پیش از این بر سر مشخصات عمومی شهردار تهران توافق کرده بودند. به گفته آنها داشتن پیشینه اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی، اشتهار به پاکدستی در سطح افکار عمومی و باور به مبارزه با فساد، باور داشتن به کار گروهی، خردجمعی و استفاده از خدمات کارشناسی در مرحله تصمیم‌سازی و در عین حال شجاع بودن در مرحله تصمیم‌گیری، داشتن بینش استراتژیک و کلان، داشتن برنامه و سابقه جلب مشارکت شهروندان و تشکل‌های مردم نهاد به ویژه شورایاری‌ها در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، ارائه برنامه سنجش‌پذیر برای اداره شهر تهران، در نظر گرفتن اولویت‌ها و چالش‌های شهر تهران با استفاده از اسناد بالادستی، داشتن سابقه کار اجرایی در سطح ملی مانند معاونان رئیس‌جمهوری، وزرا و معاونان وزرا، سفرا، نمایندگان مجلس و استانداران، شهرداران تهران و دیگر کلان‌شهرها و سایر مقامات همتراز و... از جمله این ویژگی‌ها معرفی شده ‌است. همچنین اعضای شورای شهر در مورد انتخاب رئیس شورا عنوان می‌کنند: در این زمینه هنوز گزینه‌ای مطرح نیست، اما افراد باسابقه و باتجربه در شورا حضور دارند که در آینده در خصوص ریاست شورای پنجم تصمیم‌گیری خواهد شد.





منبع : دنیای اقتصاد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار