کد خبر: ۴۴۷۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱ 25 June 2017
نه مردم به خودسری‌ها روی خوش نشان می دهند، نه خودسرها از تکرار اقدامات غیرقانونی خود خسته می‌شوند. در 11 سال گذشته، جمعیت اندکی که «خودسر» خوانده می‌شوند، با اقدام‌های خلاف قانون و اغلب همراه با توهین، چندین بار رویدادهای ملی و مذهبی را به حاشیه کشیدند. هدف این اقدامات شخصیت‌های ملی یا چهره‌هایی هستند که نزد ایرانیان از احترام شایانی برخوردارند. مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، علی لاریجانی رئیس مجلس، حسن روحانی رئیس جمهوری و حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تولیت حرم امام خمینی(ره)، گاه یک بار و گاه چندین بار طعم تلخ خودسری‌ها را چشیده‌اند. اینها غیر از تعرض به مقام‌های ارشد سیاسی در روزهای غیرمناسبتی است.
 
به گزارش ایران، خودسرها تنها به چهره‌های سیاسی بسنده نکردند. در مواردی، آنان با رویکردی سیاسی، چهره‌های مذهبی را نیز آماج اقدامات غیرقانونی خود قرار دادند. اخلال در سخنرانی خطبه‌های نمازجمعه یا تجمع مقابل بیوت مراجع، از جمله اقدامات خودسرها در قم بوده است. آنچه امروز از مرور این رویدادها می‌توان دریافت، این واقعیت است که خودسرها بر خلاف برخی ادعاها ، نه نیروهای مردمی خودجوش بلکه مستظهر به برخی حمایت های پشت پرده و سازماندهی شده هستند که با وجود محکومیت های کلامی همچنان به حاشیه سازی ادامه می دهند.
 
15 خرداد 1385: توهین به مرحوم هاشمی در قم
 
اگر برخورد فیزیکی با وزیران ارشاد و کشور دولت اصلاحات، در حاشیه نمازجمعه یکی از روزهای سال 77 را ندیده بگیریم، اخلال در سخنرانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در حرم مطهر حضرت معصومه(س) را می‌توان نقطه آغاز فاز جدید خودسری‌ها دانست. زین پس، تندروها چهره‌هایی را مورد هجمه قرار می‌دهند که پیش از آن، تصور چنین هجمه‌هایی غیرممکن بود. مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی 15 خرداد 1385 به قم رفته بود تا از زمینه‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی بگوید، اما جمعی اندک که برخی رسانه‌ها آن را سازماندهی شده توصیف کردند، با سردادن شعار و توهین، در سخنرانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام اخلال کردند.
در همان زمان مقام‌های قضایی استان اعلام کردند که اخلالگران دستگیر شدند، اما 7 سال بعد، برخی رسانه‌ها گزارش دادند که عامل اصلی این حادثه، در مراسم سخنرانی اسفندیار رحیم مشایی دیده شد.
 
14 خرداد 1389: سخنرانی ناتمام سیدحسن خمینی
 
«آقایان هنوز 20 سال از رحلت امام(ره) نگذشته است.» این واکنش حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی به عده محدودی بود که با شعارهای خاص، در سخنرانی نوه امام خمینی(ره) در سالروز ارتحال او اخلال کردند. سید حسن خمینی پس از سخنرانی طولانی و غیرمعمول احمدی‌نژاد پشت تریبون رفت، اما اندکی از سخنرانی او نگذشته بود که برخی با شعارهای «مرگ برمنافق» و «مرگ بر ضد ولایت فقیه» مانع ادامه سخنرانی او شدند. تلاش‌های سیدحسن خمینی برای آرام کردن این جمعیت اندک بی‌فایده بود، تا جایی که وی با گفتن اینکه «قطعاً در این صحن کسانی هستند که از گروه اندکی که شلوغ می‌کنند بیزارند» یا «شأن سالگرد مراسم امام(ره) چنین نیست که برخی چنین انجام می‌دهند» به سخنرانی خود پایان داد.
 
21 مرداد 1391: توهین به ناطق نوری در حرم امام رضا(ع)
 
21 مردادماه 1391، سخنرانی حجت‌الاسلام ناطق نوری در مراسم شب قدر حرم مطهر امام رضا(ع) به تشنج کشیده شد. مطابق گزارش برخی رسانه‌ها، وقتی ناطق نوری در بحث از عدالت اجتماعی از سیاست‌های اقتصادی دولت وقت انتقاد کرد، شعارهای «مرگ بر ضد ولایت فقیه» «خواص بی‌بصیرت نمی‌خواهیم» از سوی برخی جوانان حاضر در مراسم علیه او سر داده شد.
رسانه ها همچنین نوشتند که هنگام خروج ناطق از حرم در پایان سخنرانی، تعدادی از خودسرها به سمت او بطری آب معدنی پرتاب کردند. این اتفاق که در حضور صدها زائر و مجاور حرم صورت گرفت، در چنین شب و در چنین مکانی بی‌سابقه بود.
 
 ۲۲ بهمن 1391: پرتاب مُهر نماز  به رئیس مجلس
 
علی لاریجانی، رئیس مجلس نهم، 22 بهمن 1391 به قم رفت تا به دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که ریاست آن را آیت‌الله جنتی برعهده دارد، برای راهپیمایان سخنرانی کند. اما اندکی پس از آغاز سخنان او، عده اندکی که بعدها، گزارش مجلس نشان داد از قبل سازماندهی شده بودند، علیه رئیس مجلس شعار دادند. اخلالگران وقتی دیدند تنها با سردادن شعار نمی‌توانند مانع سخنرانی او شوند، مهر نماز  و کفش به سمت رئیس مجلس پرتاب کردند که در نهایت موجب شد لاریجانی به توصیه تیم حفاظت خود سخنرانی را ناتمام بگذارد. برخی تحلیلگران، این حادثه را با ماجرای یکشنبه سیاه مجلس مرتبط دانستند.
 
مجلس شورای اسلامی در گزارشی از «غائله» 22 بهمن قم، با تأکید بر اینکه «وقوع غائله همراه با سازماندهی بوده» مقصران و عوامل مختلف درگیر در آن، «در سطوح تولید ادبیات خشونت، ایجاد انگیزش و در سطح عملیاتی» را شناسایی کرد. مجلس همچنین در بخش «سابقه موضوع» گزارش خود، با اشاره به اینکه «سابقه اینگونه اقدامات متأسفانه در شهرستان قم وجود داشته و به کرات جریانات تند و افراطی خودسر با دریافت‌های شخصی یا محفلی حوادثی در قم یا مناطق دیگر را ایجاد نموده‌اند» به برخی از این اقدامات اشاره کرد: «حضور در نمازجمعه قم و دادن شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه در هنگام ایراد خطبه توسط حضرات آیات: امینی، جوادی آملی و استادی که باعث تکدر خاطر این عزیزان و وهن استادان حوزه علمیه قم شده است... غائله حضور در مراسم روز قدس استان قم و دادن شعار علیه دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، غائله تجمع در مقابل بیت حضرت ‌آیت‌الله جوادی آملی و دادن شعار علیه ایشان و تعرض به ایشان، غائله تجمع مقابل دفتر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی و دادن شعار علیه ایشان با مضامین: مرگ بر ضد ولایت فقیه و مرجع بی‌بصیرت.»
 
6 مهر 1392: توهین به رئیس جمهوری در مهرآباد
 
6 مهرماه 1392، 3 ماه بعد از انتخابات ریاست جمهوری بود که حجت‌الاسلام حسن روحانی از نخستین سفر خود به سازمان ملل متحد بازگشت. او در بازگشت از این سفر، نخستین خودسری‌ها در دوران ریاست جمهوری را تجربه کرد. روحانی که در این سفر به صورت تلفنی با رئیس جمهوری امریکا گفت‌و‌گو کرده بود، هنگام خروج از فرودگاه با جمع محدودی از خودسرها مواجه شد که با شعار «مرگ بر امریکا» از او استقبال کردند. هنگام عبور خودروی روحانی از میان آنان، یکی از مخالفان کفش خود را به سمت خودرو پرتاب کرد.
 
18 اسفند 93: حمله به مطهری در شیراز
 
علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس نهم، 18 اسفند 94 به شیراز رفت تا در جمع دانشجویان این شهر سخنرانی کند. اما لحظاتی پس از خروج تاکسی حامل او از فرودگاه، مهاجمان با چوب، آجر، گوجه و تخم مرغ به او حمله کردند.
 
شدت حمله به حدی بود که خسارت‌های جدی به خودرو وارد شد و شیشه‌های آن شکست و در نهایت راننده مجبور شد برای حفظ جان خود و مطهری، در کلانتری میدان گل شیراز که در نزدیکی فرودگاه قرار داد، پناه بگیرد.  عاملان این حمله محاکمه و مجرم شناخته شدند. هرچند به باور مطهری، حکم نهایی برای آنان خفیف بود، اما این احکام نشان داد که این حمله مطابق ادعای برخی، خودجوش و مردمی نبوده، بلکه سازمان یافته بوده است. چنانکه اکنون پرونده آمران این حمله در دادسرای نظامی شیراز در جریان است.
 
واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی


صفحه ‌اینستاگرام حسن روحانی با انتشار بخشی از مستند انتخاباتی آیت‌الله هاشمی نوشت: «آسیاب به نوبت». در این بخش از مستند باز نشر شده آیت‌الله هاشمی در اردیبهشت ۱۳۸۴، در اوج ناملایمتی‌هایی که از برخی دوستان قدیمی و جناح‌های مختلف می‌دید، نقل می کند که «روزی در جمع یاران به بهشتی گفتم این تهمت‌های تلخ آزارت نمی‌دهد؟ نگاهم کرد و گفت این آسیاب به نوبت است، نوبت تو هم خواهد رسید.»
 
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز با انتشار تصویر خانمی که علیه او در جریان راهپیمایی شعار می‌داد، در صفحه اینستاگرامی‌اش  نوشت: «خواهر گرامی! اشتباه می‌کنید؛ این کارها به ضرر کشور و نظام است.»
 
پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌ جمهوری هم درهمین باره در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «‏به نظر شما صهیونیست‌ها و داعش چقدر باید هزینه می‌کردند تا رسانه امریکایی تیتر بزند: راهپیمایی روز قدس با شعار علیه روحانی برگزار شد!»چهره‌های سیاسی اما در این واکنش‌های هشدارآمیز تنها نبودند. شبکه‌های مجازی به عنوان رسانه‌های بی واسطه مردم طی دو روز گذشته محمل بروز واکنش‌های معترضانه و حمایت آمیز مردم به توهین سازماندهی شده و حمله گروه معدود شعاردهنده علیه رئیس جمهوری شد.
 
کاربران شبکه‌های اجتماعی همچنین با بکار بستن هشتگ‌هایی چون «حامی روحانی‌ام» و «روحانی تنها نیست» حمایت خود را از او به عنوان رئیس جمهوری مستقر و کسی که با 24 میلیون رأی برای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری انتخاب شده است، اعلام کردند. این اعلام حمایت منسجم خود را در قرار گرفتن هشتگ «حامی روحانی‌ام» در رتبه نخست ترند (تمایل) جهانی نشان داد و در ساعات پایانی روز جمعه این هشتگ ترند شد.با وجود این برخی رسانه‌های منتقد روحانی از جمله کانال‌های تلگرامی فارس و رجانیوز با این ادعا که این روبات‌ها بوده‌اند که از روحانی حمایت کرده‌اند و برخی شبکه‌های اجتماعی به همین دلیل هشتگ ترند شده را از فهرست ترند جهانی حذف کرده‌اند، موج جدید اعلام حمایت کاربران را رقم زدند. این بار کاربران با جملاتی نظیر اینکه «من روبات نیستم» یا «آیا 24 میلیون رأی در انتخابات هم کار روبات‌ها بود»، یک بار دیگر بر حمایت خود از حسن روحانی تأکید کردند.
 
برخی کاربران نیز  از زاویه‌ای دیگر به انتقاد از بروز تندروی‌های خودسرانه و حرمت‌شکنی‌هایی از نوع آنچه در صف راهپیمایی روز قدس رخ داد، پرداخته و نوشتند: «به جای آنکه دفاع‌تان از مردم فلسطین تیتر خبرگزاری‌های دنیا باشد، توهین‌تان به رئیس جمهوری قانونی کشور تیتر اخبار جهان شده است!» یا «اسرائیل باید چقدر هزینه و تلاش می‌کرد که روز قدس هشتگ اختلاف داخلی در ایران ترند شود؟ تبریک می‌گم دوست دلواپس»
 
تعدادی از نمایندگان مردم نیز که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، در صفحات مجازی خود به اتفاقات رخ داده در حاشیه راهپیمایی روز قدس واکنش نشان دادند و در این مسیر با مردم همراهی کردند. از جمله ناهید تاج‌الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتری خود نوشت: «ظاهراً پذیرفتن رأی مردم برای عده‌ قلیلی آنقدر سخت است که در روز قدس دشمن را گم کنند و به رئیس جمهوری برآمده از رأی مردم حمله کنند.» الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران نیز در توئیتر خود با قدردانی از کسانی که با هشتگ «حامى روحانى‌ام» پاسخ هتاکى به منتخب ملت را دادند، نوشت: «پیگیر این توهین تاریخى در مجلس خواهم بود.» ترند شدن هشتک «حامی روحانی‌ام» و حمایت گسترده مردم در شبکه‌های اجتماعی از رئیس جمهوری منتخب اگر چه نشان از ایستادن آنها در برابر متعرضین به اساس جمهوریت نظام داشت اما از جهت نمایاندن سعی یک جریان نامشخص برای تحریک احساسات مردم و ایجاد دو قطبی میان آنها وجه هشدارآمیزی داشت که امید می‌رود از سوی نهادهای مسئول مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.


دادستان تهران از پیگیری قضایی توهین کنندگان به رئیس جمهوری خبر داد. این واکنش یک روز پس از آن مطرح شد که علی مطهری، نایب رئیس ‌مجلس شورای اسلامی شعارهایی که علیه رئیس ‌جمهوری در روز قدس سر داده شد را آزمایش بزرگی برای دادستان تهران دانسته و پرسیده بود: «آیا دادستان تهران با تعقیب مجرمان استقلال و عدالت خود و قوه قضائیه را نشان می‌دهد یا با چشم پوشی از آن، گرایش سیاسی را بر اجرای حق و عدالت مقدم می‌دارد؟»
 
پرسشی که روز گذشته از سوی عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشیه مراسم تجدید میثاق مسئولان قضایی با آرمان‌های امام در حرم مطهر امام پاسخ گرفت. در شرایطی که جامعه چشم انتظار واکنش رسمی مسئولان قضایی به وقایع راهپیمایی روز جهانی قدس بود جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به پرسش خبرنگار «جماران» درخصوص توهین به رئیس جمهوری روحانی در جریان آن راهپیمایی، اظهار کرد: «دادستانی مثل سایر موارد که توهین به مسئولین جرم است، در این خصوص اقدام کرده و چون جرم مشهود بوده به پلیس و وزارت کشوراعلام شده که اقدام لازم را در این مورد انجام دهند.»
 
وی با بیان اینکه «امیدواریم که حساسیت‌ها در مورد رؤسای سایر قوا هم باشد»، درباره روند رسیدگی به این پرونده توضیح داد: «به پلیس گفته‌ایم که اقدام کنند و ان‌شاءالله انجام می‌شود.» پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور نیز که در مراسم تجدید میثاق مسئولان قضایی با آرمان‌های امام حضور داشت، در پاسخ به خبرنگاران درباره حادثه توهین به رئیس جمهوری در راهپیمایی روز قدس گفت: «قرار است دادستانی تهران و دادسرای تهران به این مسأله ورود کند و وزارت کشور و نیروی انتظامی مستندات خود را ارائه دهند.»
 
تأکید شورای تأمین استان تهران بر شناسایی عوامل اصلی اهانت به رئیس جمهوری
 
استاندار تهران با اشاره به تشکیل شورای تأمین استان برای بررسی حادثه اهانت تعداد معدودی به رئیس جمهوری در راهپیمایی روز قدس گفت: بر اساس اعلام و تأکید تمامی مراجع و دستگاه‌های مسئول اهانت به رئیس جمهوری جرم مشهود است و باید با عوامل این حادثه برخورد قاطع و قانونی شود.به گزارش ایرنا، سید حسین هاشمی با اشاره به اینکه کار کارشناسی برای شناسایی عوامل و روشن شدن ابعاد دقیق این ماجرا در حال انجام است، افزود: همه اعضای شورای تأمین استان تهران موظف شدند که اطلاعات دقیق مربوط به این حادثه را با هدف برخورد قاطع و قانونی با این قبیل از اقدامات خودسرانه و همچنین مجازات عاملین آن ارائه کند.
 
    واکنش مسئولان اجرایی
 
وعده رسیدگی قضایی به پرونده توهین به رئیس جمهوری، معاون اول او و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در راهپیمایی روز جهانی قدس در حالی است که طی دو روز گذشته علاوه بر واکنش‌های گسترده مردمی، مقامات و چهره‌های سیاسی از جریانات مختلف سیاسی نیز نسبت به رخدادهای روز جمعه واکنش نشان داده و نسبت به آثار و تبعات آن در جامعه و نظام هشدار دادند.
 
محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اگرچه ابعاد آنچه رخ داده بود را به لحاظ تعدد معترضان «محدود و کوچک» دانست که «حتی قابل ذکر و پرداختن هم نیست» و با این حال گفت: «طرح شعارهاى انحرافى و تقابلى توسط تعداد معدودی و با تدارک  قبلى با هدف حاشیه‌سازى و انحراف توجهات از موضوع اصلی انجام شده است.» به گزارش ایسنا وی با یادآوری اینکه «روز قدس، روز نشان دادن وحدت ملی و یکپارچگى جهان اسلام در برابر دشمن صهیونیستی است»، یادآور شد: «طراحان شعارهاى تفرقه‌افکنانه با توهین به اراده مردم، دانسته یا ندانسته در خلاف مسیر رهبرى و مردم حرکت کرده‌اند. عظمت حضور مردم آنقدر بزرگ است که نیت‌هاى حقیر دشمن‌پسند در مقابل آن ارزش دیدن ندارد. خورشید وحدت برای رفع هر ظلمتی کافى است.»
 
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز در پی حواشی راهپیمایی روز قدس بی‌احترامی به رئیس ‌جمهوری را اهانت به جمهوریت نظام دانست و گفت: «آنچه در حاشیه راهپیمایی بزرگ مردم فهیم و متدین تهران در روز قدس توسط عده معدودی به طور سازمان‌یافته نسبت به رئیس‌ جمهوری اتفاق افتاد که در ماه گذشته با اکثریت قاطع مردم تهران مورد اعتماد قرار گرفت، از نظر سیاسی خطایی بزرگ و از نظر حقوقی جرمی آشکار بود که برای جلوگیری از تکرار و پیامدهای آن ارکان مسئول در نظام باید اقدام کنند.»
 
وی افزود: «اگر حاکمیت قانون مخدوش شود، دستاوردهای نظام در شرایط نامناسب منطقه دچار مخاطره خواهد شد؛ رخدادی که تشنج‌آفرینان مسئول آن خواهند بود.»دستیار ویژه رئیس‌ جمهوری در امور حقوق شهروندی اما از موضع دفاع از حقوق شهروندی عموم مردم جامعه به موضوع وارد شد و گفت: «در حالی که شهروندان ما آمده بودند تا پیام وحدت‌شان را به دشمنان خارج از کشور برسانند، با توهین‌هایی به رئیس ‌جمهوری و سایر مقامات، اولین حقوق شهروندی آنها به صورت جمعی نقض شده که این امر بشدت به وحدت ملی آسیب می‌زند.» وی همچنین با بیان اینکه «حق سیاسی رئیس‌ جمهوری است تا از احترام برخوردار و از توهین‌ها مصون باشد و به نظر می‌رسد دیروز در این زمینه حق سیاسی رئیس ‌جمهوری نقض شده است»، تأکید کرد: «همان طور که رهبری هم فرمودند مقابل دو قطبی شدن‌های جامعه باید ایستاد، باید مقابل این اقدامات افراطی هم واکنش نشان داده شود. در شرایطی که تروریسم و استکبار جهانی می‌خواهد وحدت و یکپارچگی ملی ما را برهم بزند، این گونه اقدامات آن هم در روز همبستگی ملی، منافع ملی را نشانه می‌گیرد و با آن در تضاد است.»
 
علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد نیز رفتارهای دور از نزاکت اقلیتی ماجراجو در هتک حرمت رئیس‌ جمهوری را مایه خوشحالی دشمنان بویژه صهیونیست‌ها دانست و بر لزوم برخورد با این افراد و عوامل پشت صحنه آن تأکید کرد. همچنین محمود واعظی در صفحه اینستاگرام خود ضمن محکوم کردن اهانت به رئیس‌جمهوری نوشت: «متأسفانه امروز عده‌ای به جای محکوم‌کردن اسرائیل، به رئیس‌ جمهوری منتخب مردم بی‌احترامی کردند و نشان دادند که در شرایط بسیار حساس منطقه، تنها چیزی که برایشان اهمیت ندارد، منافع ملی و حفظ اقتدار و یکپارچگی نظام است.»
 
موضع روحانیون اصولگرا و اصلاح‌طلب
 
جز مسئولان دولتی روز گذشته روحانیون شاخص  از هر دو جناح سیاسی موضعی یکسان و در مذمت رخدادهای حاشیه راهپیمایی روز قدس ابراز کردند.
 
آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید با تاکید بر ضرورت ایجاد وحدت در کشور گفت: اگر کسی علیه نظام اقدام و برای دشمن خوراک تبلیغاتی درست کند و ارزش هایی مانند روز قدس را کمرنگ کند عمل او ناپسند و خیانتکار است. به گزارش ایرنا وی تاکید کرد: هر شخصی که باعث اختلاف در جامعه اسلامی شود، خیانتکار است.
 
حجت‌الاسلام سید محمد غروی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه «اهانت به رئیس جمهوری اهانت به حیثیت نظام است»، خواستار پیگیری موضوع از سوی دستگاه‌های امنیتی و قضایی  شد. به گزارش جماران، غروی با بیان اینکه  رأی روحانی نه مربوط به چهار سال قبل بلکه یک ماه قبل است، «بی حرمتی‌هایی که در مورد حاج سید حسن آقا در حرم مطهر امام  و علی لاریجانی در قم اتفاق افتاد» را یادآوری و تأکید کرد: «این قبیل کارها انقلابی گری محسوب نمی‌شود و افراطی گری است. در حال حاضر وقت آن است که ما در برابر وضعیت منطقه متحد باشیم و اگر یک وقت نقدی در مورد وضعیت داخل داریم از راه خودش ورود پیدا کنیم.» وی همچنین با بیان اینکه «رئیس جمهوری شخصیت دوم نظام هستند و اگر این حریم‌ها شکسته شود معلوم نیست در آینده چه اتفاق‌هایی رخ می‌دهد»، گفت: «در عین حال با توجه به شرایط خاص بین المللی کشور پرداختن بیش از حد به این کار ناپسند یک عده قلیل برای نظام مضر است و انعکاس بیرونی خوبی برای نظام ندارد.»
 
به گزارش جماران، عبدالله نوری، روحانی اصلاح‌طلب نیز با طرح این سؤال که «چگونه گروهی اندک می‌توانند تمامی اصول اساسی ملتی بزرگ را ‏‏به تمسخر بگیرند؟» در واکنش به اهانت به رئیس جمهوری و برخی مسئولین، در راهپیمایی روز قدس بیانیه‌ای منتشر کرد. نوری که خود در دوره برعهده داشتن وزارت کشور دولت اصلاحات هجمه این افراطی‌گری‌ها از سوی گروه‌های خودسر شده بود، در بخشی از این بیانیه اظهار داشت: «روز قدس که نمایش زیبای اتحاد مسلمانان در دفاع از مظلومیت فلسطین و ایستادگی ‏در ‏برابر اسرائیل  است، در سایه این هتاکی‌ها به صحنه تکراری و زشت توهین به ملت ‏‏شریف ایران تبدیل شد و بهانه‌ای برای ریشخند و تضعیف ایران در اختیار اسرائیل و دیگر ‏‏بدخواهان قرار داد.» وی در عین حال با تأکید بر اینکه «انتقاد از حاکمان و امر به معروف و نهی از منکر، نه تنها از حقوق ‏ملت، که وظیفه همگانی است»، تصریح کرد: «اما حوادثی از این دست با ریشه‌های مشترک، به وضوح بیانگر این موضوع است که تنها ‏چیزی که در اندیشه این جماعت نیست، نقد و پرسشگری است و هدف، تنها تخریب ‏و توهین و بلواست»
 
عبدالله نوری با بیان این اعتقاد که «توهین کنندگان به روحانی امتداد کسانی هستند که در گذشته به بیوت مراجع حمله کردند، سفارتخانه‌ها را به آتش کشیدند و قدرت برهم زدن سخنرانی‌ها و کنسرت‌ها را دارند»، پرسید: «آیا زمان آن نرسیده است که مسئولان نظام، یک بار برای همیشه، با این جریانات مخرب، تفرقه افکن و برهم ‏زننده آرامش و امنیت ملی، برخورد قانونی و حقوقی کنند؟»
 
   واکنش انتقادی فعالان سیاسی
 
روز گذشته همچنین غلامعلی حدادعادل، نایب رئیس جبهه مردمی درباره توهین به رئیس جمهوری در راهپیمایی روز قدس، گفت: «مردم حق دارند نسبت به برخی اظهار نظرات رئیس‌جمهوری انتقاد داشته باشند اما به دور از اهانت بیان کنند.»
 
به گزارش تسنیم، حداد عادل در ادامه اظهار داشت: «توصیه رهبر معظم انقلاب همیشه بر این بوده که حرمت جایگاه‌ها همواره حفظ شود، اتفاقی که روز گذشته افتاد و عده‌ای در حاشیه راهپیمایی روز قدس به رئیس‌جمهوری توهین کردند، خلاف توصیه رهبر معظم انقلاب بود.»
عبدالله ناصری، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نیز با این تحلیل که «اقدام خودسرها در توهین به رئیس جمهوری همسو با صهیونیست‌ها است»، گفت: «گروه‌های خودسر که تحت حمایت برخی نهادها و کانون‌ها هستند، هزینه‌های زیادی را به کشور وارد کرده اند.» به گزارش ایسنا، ناصری درباره توهین عده‌ای  به رئیس جمهوری در جریان راهپیمایی روز قدس اظهار کرد: «همین‌ها بودند که سفارت عربستان را به آتش کشیدند و هزینه‌های زیادی را برای کشور ایجاد کردند. آنها با برداشت غلط از جمله اخیر رهبری، عمل به اختیار شده و هر اقدامی که می‌خواهند انجام می‌دهند.»
 
محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری نیز  نسبت به اهانت به رئیس‌ جمهوری در راهپیمایی روز قدس واکنش نشان داد و گفت: «حقیقتاً از هیچ فرد یا گروهی توقع نمی‌رود که در جامعه ایران اسلامی که باید منادی اخلاق و وحدت باشد، رفتار ناشایست و توهین سر بزند. آن هم در روزی که روز وحدت علیه غاصبان قدس شریف است. بدیهی است دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی باید با شناسایی افراد توهین کننده و برخورد قانونی با آنان، ضمن جلوگیری از تکرار چنین مسائلی، شیرینی حضور حماسی ملت ایران را در روز قدس که با زبان روزه ندای حق‌طلبی سر دادند، دوچندان نمایند.»
 
روز گذشته همچنین دو حزب اصلاح طلب «اراده ملت» و «اتحاد ملت» در بیانیه‌های جداگانه‌ای اهانت به رئیس جمهوری در روز قدس را محکوم کردند. حزب اراده ملت در بخشی از بیانیه خود نوشت: « جای تأسف است جریان‌هایی که به قول خودشان به دنبال دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی هستند هیچ گاه حاضر به پذیرش رأی اکثریت مردم نیستند  و این را به ذهن متبادر می‌کند که جریانی خاص و عده ای قلیل به دنبال تکرار تاریخ هستند تا دموکراسی را قربانی کنند ولی غافل از آنند که اکنون ملت ایران آگاهانه در صحنه حضور دارند و با ابراز انزجار از چنین رویدادهایی به دفاع از آرمان‌های مردم سالارانه نظام می‌پردازند.» در بخشی از بیانیه حزب اتحاد ملت اسلامی نیز آمده است: « بی‌تردید این نوع رفتارها آن هم پس از برگزارى انتخاباتی باشکوه در تناقض آشکار با وحدت‌ملى است و نگرانی‌ها را از تشدید دوقطبى‌هایی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب آسیب‌های جدى به انسجام و وحدت جامعه وارد مى‌کند، به دنبال دارد.»
 
   واکنشی عجیب و متفاوت
 
از میان واکنش‌های مختلفی که روز گذشته در مواجهه با اتفاقات روز جمعه منتشر شد عجیب‌ترین واکنش از آن علی اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد بود. جوانفکر در کانال تلگرامی خود با شکایت از توهین‌های انجام شده نسبت به محمود احمدی‌نژاد طی سال‌های اخیر و در حمایت تلویحی از توهین‌کنندگان به روحانی  نوشت: «توهین‌های صورت گرفته نسبت به جناب آقای روحانی اگرچه عملی زشت و ناپسند است اما خوب است ایشان ابتدا یک سوزن به خودشان بزنند و سپس یک جوالدوز به دیگران.»
 
وی در حالی مدعی آن شد که توهین انجام شده واکنش به رویه مواجهه روحانی با مخالفانش بوده است که خود به رأی مردم در انتخابات اشاره و اذعان داشت: «این توهین در شرایطی صورت گرفته است که هنوز جوهر تأیید صلاحیت شورای نگهبان و رأی مردم به آقای روحانی خشک نشده است.»دفاع تلویحی جوانفکر از توهین کنندگان به روحانی در حالی است که روز گذشته سایت خبری «انتخاب»  با انتشار تصویری از صحنه های آن ماجرا و حضور فردی با عنوان «م. ز»، از حامیان سرسخت احمدی نژاد، از او با عنوان لیدر شعاردهندگان علیه برخی مسئولین در روز قدس نام برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار