اين روزها در ميان راستگرايان سنتي اين صدا به خوبي شنيده مي شود که عملکرد جمنا و عدم توجه به توصيه هاي آنها توسط اين تشکل نوپديد از عوامل شکست در انتخابات ارديبهشت ماه بوده است.
کد خبر: ۴۴۷۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹ 25 June 2017
به گزارش تابناک : در جناح اصولگرا اگر چه مي توان نام افراد متعددي را به ميان آورد که در زمره تصيم سازان پشت پرده به شمار مي روند اما محمدرضا باهنر از آن دسته افرادي است که هم در پشت صحنه از افراد تعيين کننده است و هم ابايي ندارد از اينکه آنچه در ذهنش مي گذرد را با رسانه ها در ميان بگذارد. خودش مي گويد: «من بازيگر نيستم، دوست دارم کارگردان باشم»

به همين دليل هم هست که مي توان با رصد اظهارات او و استخراج کدها و نشانه ها از ميان اين سخنان به تحليل واقعي تري درباره اموري که او هم در آن نقش دارد پرداخت .

محمد رضا باهنر اخيرا يک اظهار نظر مهم داشته است؛ او گفته « تدوام محوريت جمنا در جريان اصولگرا، مشخص نيست». او البته اين را هم اضافه کرده است که «در حال بحث هستيم و احتمال تجديد سازمان وجود دارد.»

اين سخنان محمد رضا باهنر از دو زاويه قابل تحليل است .

۱-سرنوشت جمنا ۲- برنامه راست سنتي براي سياست ورزي در دوران بعد از انتخابات رياست جمهوري

در سطح نخست تحليل بحث بر سر اين است که در سکوت سنگيني که جناح اصولگرا در مورد جمنا دارد آيا مي توان اين سخنان محمد رضا باهنر را نشانه اي دانست از اينکه تشکل نوپديد اصولگرايان جوانمرگ شده است؟ به يک معنا آيا اين پنداشت درستي است که گفته شود دبير کل جبهه پيروان خواسته زودتر از سايرين اعلاميه ترحيم براي جمنا را رسانه اي کند؟

نکته مهم اين است که باهنر در شرايطي اين اظهارات را مطرح کرده که جمنا در وضعيتي منحصر به فرد به سر مي برد؛ هم در «پيرامون» و هم در «مرکز».

در «پيرامون»، مساله «پذيرندگي» است که اکنون در پايين ترين سطحش قرار گرفته است . کساني از جمله محمد باقر قاليباف و افراد ديگري که از نامزدهاي بالقوه اصولگرايان براي انتخابات ارديبهشت ماه بوده اند از جمنا دلخورند و حذفشان را از صحنه انتخابات از جمله کارکردها اين تشکل مي دانند . اين افراد که البته سطح تاثيرگذاري اشان در تصميم سازي اصولگرايان هم کم نيست به شدت مخالف ادامه حيات جمنا هستند. در «مرکزيت جمنا» هم البته اوضاع چندان مساعد نيست . گويا تغييراتي رخ داده که هنوز رسانه اي نشده است ؛ مهمترينش شايد جدا شدن حسين فدايي، چهره موثر و پشت پرده جناح از رياست بر کميته سياسي جمنا باشد. جدا شدن او که معلوم نيست به معناي خداحافظي کلي از جمناست يا انتقال به بخش ديگري، معاني بسيار مهمي پشت خود دارد. در مرکز البته مي توان کساني را يافت که همچنان مشتاقانه براي «نگهداشت سطح تاثير گذاري فردي » بر تحولات اصولگرايان همچنان تمايل زيادي دارند به ماندگاري جمنا.حالا که باهنر اين سخنان را گفته مي توان تحليل روشن تري از آنچه در مرکز و پيرامون جمنا مي گذرد داشت .

اولين برداشت اين است که حال «جبهه مردمي» چندان مساعد نيست؛ ماندگاري اش «مشروط»شده و زمينه هاي تجزيه اش روز به روز بيشتر مي شود. وقتي باهنر مي گويد که معلوم نيست جمنا همچنان محور وحدت اصولگرايان باشد يعني اينکه حتما مي توان اين فرضيه را هم مطرح کرد که نسخه يا نسخه هاي ديگري هم براي جايگزيني جمنا نوشته شده و در گعده هاي محرمانه اصولگرايان در مورد آن بحث هايي صورت گرفته است. با حرف هاي جديد دبيرکل جبهه پيروان شايد ديگر نبايد چندان بازگشت جمنا فکر کرد.

اما در سطح ديگري از تحليل ، سخنان باهنر اين سوال را پديد مي آورد که راستگرايان سنتي چه برنامه اي براي آينده سياسي خود آن هم در دوم رياست جمهوري حسن روحاني دارند؟

از سخنان باهنر شايد بتوان اين پنداشت اوليه را داشت که آنها ديگر نمي خواهند زير سايه يک تشکل ديگر به سياست ورزي بپردازند . به يک معنا برداشت نخست شايد اين باشد که آنها مي خواهند به روزهاي قبل از جمنا بازگردند. روزهايي که آزادانه و با استقلال بيشتري وارد معادلات سياسي مي شدند . جمنا آنها را در موارد بسيار محافظه کار و در موارد بسيار ديگري خنثي کرده بود . آنها چند ماهي است از «عمل سياسي » باز مانده اند و نتوانسته اند اکشن پلن هاي سياسي براي تحولات داشته باشند.

اين روزها در ميان راستگرايان سنتي اين صدا به خوبي شنيده مي شود که عملکرد جمنا و عدم توجه به توصيه هاي آنها توسط اين تشکل نوپديد از عوامل شکست در انتخابات ارديبهشت ماه بوده است .

شايد يک بخش از اين صداها معطوف به اين ماجرا باشد که راستگرايان سنتي به نقش بيش از اندازه طيف چپ جناح اصولگرا در هدايت جمنا اعتراض دارند. آنها خود را ريشه دارتر از جمعيت ايثارگران ، پايداري ها و رهپوياني ها مي دانند . حالا فرصت مناسبي پديد آمده که در فاصله اي دور از اولين انتخابات پيش رو خود را مهياي جدا شدن از اين سيکل محدود کننده کرده و به دنبال سازو کاري تازه که البته خودشان نقش بيشتري در پيدايش و هدايتش داشته باشند بروند .

باهنر به صورت نه چندان واضح و روشن کدهاي مهمي براي اهل تحليل داده است؛ او در واقع خبر از تغيير آرايش داده و گويا بايد در همين اولين تابستان بعد از انتخابات منتظر جاگيري هاي تازه باشيم . راستگرايان سنتي برنامه هايي براي تداوم سياست ورزي خود دارند ؛ براي روزهايي که گويا قراراست جمنا ديگر در ميان نباشد .





منبع : نامه نیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار