فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگلها با بیان اینکه در سطح کشور ۸۲ میلیون هکتار مرتع و ۱۶ میلیون هکتار جنگل وجود دارد، گفت: تعداد محیط‌بانان و جنگل‌بانان کشورمان نسبت به وسعت جنگلها محدود است.
کد خبر: ۴۴۸۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳ 25 June 2017
سرهنگ قاسم سبزعلی درباره اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آتش‌سوزی در مراتع و جنگلها اظهار کرد: با تمامی دستگاههای مرتبط، جوامع محلی، انجمنهای صنفی، استانداریها، شوراهای اسلامی شهر و روستا و دهداریها هماهنگ شده تا در مواقع آتش‌سوزی همه به سرعت پای کار حاضر باشند.
 
وی به هماهنگیهای صورت گرفته با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اشاره کرد و افزود: رایزنیها و هماهنگیهای لازم  برای بهره‌گیری از بالگردها در مواقع ضروری انجام شده است.
 
 فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگلها تصریح کرد: بر اساس قانون، همه دستگاههای مسئول در حوزه حریق وظیفه دارند تا در مواقع آتش‌سوزی جنگلها و مراتع، پای کار آیند و خوشبختانه تاکنون نیز همه دستگاهها در مواقع ضروری، فعال بوده‌اند.
 
به گفته سبزعلی، طبق آمار سه ماهه نخست سال 96 نسبت به سال گذشته با کاهش حریق جنگلها و مراتع در سطح کشور مواجه بوده‌ایم که این میزان نیز باید با راهکارهای مدنظر کمتر شود.
 
وی با بیان اینکه آسیب‌شناسی و علت‌یابی در حوزه آتش‌سوزی مراتع و جنگلها انجام گرفته است، گفت: متاسفانه برخی از آتش‌سوزیها عمدی و برخی از روی سهل‌انگاری بوده که در هر دو صورت نیز با افراد خطاکار برخورد قانونی خواهد شد.
 
فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگلها افزود: در برخی نقاط کشور، آتش کینه و دشمنی بین دو طایفه باعث آتش‌سوزی در مرتع و جنگل شده و در بعضی ایام سال نیز آتش‌ زدن پس‌چره مزارع کشاورزی موجب بروز حریق در سطح وسیع شده است.
 
سبزعلی تصریح کرد: بنابر قانون، کشاورزان به هیچ عنوان نباید پس‌چره زمینهای کشاورزی خود را آتش بزنند و برای این منظور نیز مسئولان ذیربط باید چاره‌ای بیندیشند.
 
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه سهل‌انگاری گردشگران در روشن و خاموش کردن آتش در نقاط حادثه‌خیز، بخش دیگری از حریقهای جنگلها و مراتع کشور را به خود اختصاص می‌دهد که امیدواریم گردشگران و جوامع محلی نسبت به این خطرات آگاه باشند.
 
فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگلها توضیح داد: قرار است بنابر جلسه اخیر که با ستاد مدیریت بحران و سازمان محیط زیست برگزار شد در بسیاری از مناطق حادثه‌خیز که موجب بروز حریق وسیع در جنگلها و مراتع می‌شود، ممنوعیت روشن کردن آتش اعلام شود.
 
حبس در انتظار آتش‌افروزان جنگلها و مراتع
 
سبزعلی به جریمه خاطیان حریق جنگلها و مراتع اشاره کرد و گفت: اگر افراد به صورت سهل‌انگارانه و حتی عمدی در حریق جنگلها و مراتع دخیل باشند به پرداخت خسارت و جریمه محکوم خواهند شد البته اعمال عامدانه در این زمینه، محکومیت حبس را نیز به‌دنبال دارد.
 
وی با بیان اینکه برخوردهای جدی با آتش‌افروزان جنگلها و مراتع انجام می‌گیرد، اظهار کرد: برخی افراد خطاکار در این مسئله دستگیر شده‌اند که نمونه آن در ایلام و خوزستان اتفاق افتاده و افراد در حبس هستند.
 
فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگلها با برشمردن برخی اقدامات صورت گرفته در حوزه آگاه‌سازی مردم و جوامع محلی نسبت به حریق جنگلها و مراتع گفت: آموزش بیش از 6 هزار نفر از جوامع محلی، هوشیاری گردشگران در نقاط حادثه‌‌خیز، توانمند‌سازی اقتصادی جوامع محلی، مجاب شدن کشاورزان در حفظ مراتع و جنگلها و آگاه‌سازی روستاییان و دامداران بخشهایی از فعالیتهای انجام شده بوده است.
 
حادثه‌خیزترین نقاط در مناطق زاگرسی کشور
 
سبزعلی تصریح کرد: برخی نقاط کشور همانند مناطق زاگرسی در شهرهای ایلام، فارس، خوزستان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد جزء نقاط حادثه‌خیز محسوب می‌شوند و باید دقت عمل بیشتری نسبت به آنان صورت گیرد.
 
وی ادامه داد: در طی اواخر بهار و فصل تابستان احتمال وقوع حریق در مراتع و جنگلها به‌شدت افزایش می‌یابد و علت آن افزایش پوشش گیاهی مستعد با حریق، افزایش دما، وزش بادهای گرم و سهل‌انگاری یا بی‌دقتی در روشن کردن آتش است.
 
فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگلها تصریح کرد: یکی از خطرات موجود در مراتع ناشی از رشد پوشش علفی گیاهان در فصل بهار است که به همین منظور باید اقدامات لازم از سوی دامداران برای چرای به‌موقع دامها انجام گیرد.
 
به گفته سبزعلی، باید تمامی جوامع محلی و حتی گردشگران که در مراتع، جنگلها و حاشیه جاده‌ها حضور می‌یابند، دقت لازم در جلوگیری از بروز حریق را داشته باشند.
 
وی تاکید کرد: منابع طبیعی میراث ملی کشور محسوب می‌شود و برای حفظ آن با همه دستگاههای ذیربط، جوامع محلی و سازمانها مردم نهاد مشارکت خواهیم داشت که امیدواریم حریق در جنگلها و مراتع کشور انجام نگیرد.
 
فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگلها تصریح کرد: تعداد محیط‌بانان و جنگل‌بانان کشورمان نسبت به وسعت جنگلها محدود است اما با همین بضاعت نیز به فعالیت می‌پردازیم و برنامه‌های آموزشی و تشکیل همیار طبیعت را مدنظر قرار داده‌ایم که امیدواریم همه این موارد تاثیرگذار باشد.
 
سبزعلی توضیح داد: نزدیک به 135 میلیون هکتار وسعت سرزمینی اراضی ملی ما محسوب می‌شود که از این میزان 82 میلیون هکتار مرتع، 16 میلیون هکتار جنگل و بخش دیگر آن مناطق بیابانی است؛ کمتر از 30 درصد جنگلهای ما در شمال کشور و 70 درصد جنگلها نیز در نقاط مختلف کشور است.
 
وی درباره این پرسش که در چه مواقعی از بالگرد در حریق بهره می‌گیرید، گفت: در برخی مواقع که حریق در نقاط صعب‌العبور انجام می‌گیرد، بالگردها به ارسال تجهیزات لازم اقدام می‌کنند اما در بعضی محلها همچون حریق مراتع از بالگرد کمتر بهره می‌گیریم چرا که بالگردها باعث افزایش باد و رشد سریع آتش می‌شوند.
 
فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگلها همچنین تاکید کرد: در حال حاضر تمامی محیط‌بانان، جنگل‌بانان و دستگاههای ذیربط در حوزه حریق در آماده‌باش کامل هستند و امیدواریم حریق کمتر به‌وقوع بپیوندد.
 
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار