بر اساس محاسبات اولیه و مقدماتی انجام‌شده در بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۳۹۵ (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰) به ۶۶۹۱.۱ هزار میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با رقم دوره مشابه سال قبل (۵۹۴۶.۷ هزار میلیارد ریال)، معادل ۱۲.۵ درصد افزایش‌یافته است.
کد خبر: ۴۴۸۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷ 26 June 2017
بر اساس محاسبات اولیه و مقدماتی انجام‌شده در بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۳۹۵ (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰) به ۶۶۹۱.۱ هزار میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با رقم دوره مشابه سال قبل (۵۹۴۶.۷ هزار میلیارد ریال)، معادل ۱۲.۵ درصد افزایش‌یافته است.

به گزارشتابناک همدان؛ بررسی سهم فعالیت‌های مختلف اقتصادی در افزایش تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۵ ارزش‌افزوده فعالیت‌های "نفت"، "صنعت"، "بازرگانی، رستوران و هتلداری" و "حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات" به ترتیب با سهمی معادل ۹.۸، ۰.۸، ۰.۷ و ۰.۷ واحد درصد از رشد اقتصادی، نقش عمده‌ای در افزایش رشد تولید ناخالص داخلی ایفا کرده‌اند. در مقابل ارزش‌افزوده فعالیت  "ساختمان" با سهمی معادل ۰.۸- واحد درصد از رشد ۱۲.۵ درصدی، نقش کاهنده‌ای در تولید ناخالص داخلی طی دوره زمانی موردنظر داشته است.


کارنامه بخش‌های اقتصادی 
در سال ۱۳۹۵ و بر اساس محاسبات فصلی، رشد ارزش‌افزوده گروه کشاورزی (به قیمت‌های ثابت ۱۳۹۰)، نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴.۲ درصد افزایش‌یافته است. همچنین ارزش‌افزوده گروه نفت در سال ۱۳۹۵ به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰ به میزان ۱۵۲۴.۵ هزار میلیارد ریال برآورد شد که گویای رشد ۶۱.۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل است. 

ارزش‌افزوده گروه صنعت هم در سال ۱۳۹۵ (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰) با ۶.۹ درصد رشد به رقم ۷۸۱ هزار میلیارد ریال رسید. لازم به یادآوری است که این رشد در سال ۱۳۹۴، ۴.۶‌- درصد بود. در مورد بخش صنعت و معدن که شامل گروه‌های صنعت، معدن، ساختمان و "آب و برق و گاز" است در سال 95، 2.2 درصد رشد کرده است که این نرخ در سال 94، منفی 6.1 درصد گزارش‌شده بود.

رشته‌های صنعتی پیشرو
شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی نیز (که حدود ۷۰ درصد ارزش‌افزوده بخش صنعت را پوشش می‌دهد) در سال ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷.۹ درصد افزایش‌یافته است. شایان‌ذکر است که از مجموع ۲۴ رشته فعالیت صنعتی در سال ۱۳۹۵، شانزده رشته فعالیت با (ضریب اهمیت ۸۳.۷ درصد)، دارای رشد مثبت بوده است. 

بیشترین سهم ایجادشده در رشد ۷.۹ درصدی شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی (در سال ۱۳۹۵) به ترتیب مربوط به فعالیت‌های صنایع تولید "وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر"، "مواد و محصولات شیمیائی" و "مواد غذایی" است.


ساختمان همچنان در رکود
نکته مهم در گزارش بانک مرکزی در بخش "ساختمان" دیده می‌شود. در این بخش ارزش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساختمان مناطق شهری در سال ۱۳۹۵ به قیمت‌های جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۴.۱ درصد کاهش‌یافته است.

با اعمال شاخص‌های قیمتی متناظر و تعدیل ارزش‌افزوده ساختمان‌های خصوصی به قیمت‌های جاری و همچنین با احتساب ارزش‌افزوده ساختمان‌های دولتی، نرخ رشد بخش "ساختمان" در سال ۱۳۹۵ (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰) در حدود ۱۳.۱- درصد برآورد می‌شود.


تغییر مسیر رشد غیرنفتی
اگرچه برآوردهای مقدماتی نشان می‌دهد که بخش عمده رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصدی طی سال ۱۳۹۵ مربوط به افزایش میزان تولید و صادرات گروه نفت بوده است؛ بااین‌وجود، رشد اقتصادی بدون نفت نیز از رشد مثبت و روند رو به بهبودی برخوردار شده است. 

به گونه ای که رشد اقتصادی بدون نفت از ۱.۸- درصد در سه ماهه اول سال ۱۳۹۵ به ترتیب به رشد مثبت ۳.۹، ۵.۴ و ۵.۶ درصدی طی فصول دوم تا چهارم رسیده و نهایتاً از رشد ۳.۱- درصد در سال ۱۳۹۴ به رشد ۳.۳ درصدی در پایان سال ۱۳۹۵ افزایش‌یافته است.

اقتصاد آنلاین





اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار